تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

‌آشپزی ایرانی به روایت‌های گوناگون: طرز پخت کوفته

مینو صابری

این برنامه جدید همان‌طور که از اسم آن پیدا است مربوط به آشپزی است اما این برنامه با دیگر برنامه‌های آشپزی تفاوت دارد. در هر برنامه با طرز پخت یک نوع غذا به روایت‌های مختلف آشنا می‌شویم.

یکی از ویژگی‌های کشور عزیزمان این است‌ که در این سرزمین اقوام مختلف با آداب و رسوم و فرهنگ‌های گوناگون حضور دارند که هرکدام از این فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جذابیت‌های خاص خودشان را دارند.

از آن‌جایی که این برنامه به آشپزی اختصاص دارد بنابراین به تنوع غذا در شهرهای مختلف کشور‌مان می‌پردازم.

در برخی موارد نام یک غذا در شهرهای مختلف یکسان است اما مواد تشکیل‌دهنده و طرز پخت، همچنین طعم آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند.

در اولین برنامه از سری برنامه‌های «‌آشپزی به روایت‌های گوناگون‌» به سراغ هموطنان‌مان در شهرهای «ایلام»، «قزوین» و «شیراز» رفتم تا طرز پخت «کوفته» یکی از غذاهای سنتی‌مان را برای‌ شما عزیزان شرح دهند.

Download it Here!

طرز پخت کوفته

مواد لازم:
پیاز متوسط یک عدد

گوشت چرخ کرده نیم کیلو

تمبر هندی دو قاشق غذاخوری

شکر یک قاشق

رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذا‌خوری

قره قورت یک قاشق مربا خوری

نمک، فلفل، زردچوبه و پودر کاری به اندازه دلخواه

طرز تهیه:

گوشت چرخ کرده را خوب ورز می‌دهیم تا گوشت حالت چسبندگی پیدا کند سپس نصف پیاز را رنده کرده با نمک و فلفل و زردچوبه و کمی پودر کاری به گوشت اضافه می‌کنیم.

مجدداً این مخلوط را خوب ورز می‌دهیم، گوشت‌ را قلقلی کرده و آن‌ها را سرخ می‌کنیم به حدی که کاملاً سرخ شود بعد آن‌ها را درون یک ظرف نسوز قرار می‌دهیم.

تمبرهندی را دریک لیوان آب ریخته از صافی عبور می‌دهیم و قره‌قورت و رب گوجه‌فرنگی را هم به آن اضافه می‌کنیم‌.

مایع را به نصف پیاز که از قبل سرخ کرده‌ایم اضافه می‌کنیم و کمی شکر هم درون آن می‌ریزیم.

روی شعله گاز قرارداده و می‌گذاریم تا مواد جوش بیاید و سپس مایع را داخل ظرفی که گوشت‌ها را در آن چیده بودیم اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و در ظرف را می‌گذاریم تا آرام بجوشد.

آب این کوفته باید مایع غلیظی باشد و نباید روی کوفته‌ها را بگیرد. مایع که غلیظ شد غذا آماده است.

خانم یاسمین لطفعلی‌وند اهل ایلام


کوفته قلقلی

مواد لازم:
سیب‌زمینی چهار عدد

گوشت چرخ کرده حدود ۲۰۰ گرم

تخم مرغ یک عدد

پیاز یک عدد

آب دو لیوان

نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه دلخواه

گردو آلو یا زرد‌آلو تعدادی

طرز تهیه:

سیب‌زمینی را پوست گرفته همراه با یک پیاز بزرگ رنده می‌کنیم و گوشت چرخ کرده و یک عدد تخم مرغ و نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کرده و این مخلوط را ورز می‌دهیم، بعد به صورت قلقلی در می‌آوریم، گردو وآلو را داخل آن‌ها گذاشته و روی آن‌ها را می‌پوشانیم.

پیاز را سرخ کرده و کمی رب گوجه فرنگی و دو لیوان آب به آن اضافه کرده و مایع را روی گاز قرارمی‌دهیم تا بجوشد.

سپس گوشت‌های گلوله شده را داخل آب در حال جوش ریخته و حدود یک ساعت با حرارت ملایم می‌گذاریم تا خوب پخته شود.

نام محفوظ از قزوین


طرز تهیه کوفته هلو

مواد لازم:
پیاز یک عدد

گوشت ران چرخ کرده نیم کیلو

آرد نخودچی یک پیمانه

زردچوبه یک قاشق مرباخوری

نمک نصف قاشق مرباخوری

پیاز سرخ شده مقداری

مغز گردو خرد شده مقداری

طرز تهیه:

ابتدا پیاز‌داغ درست کرده را کنار می‌گذاریم. نیم کیلو گوشت ران را با یک عدد پیاز دو بار چرخ می‌کنیم سپس نمک و زردچوبه و یک پیمانه آرد نخودچی به آن افزوده و مجدداً چرخ می‌کنیم.

سپس از گوشت به اندازه یک هلو برداشته و داخل آن را با مغز گردو و پیاز سرخ کرده پر می‌کنیم و در سینی می‌چینیم.

مقداری پیاز‌داغ را با آب مخلوط کرده و روی گاز قرار داده تا آب به جوش بیاید بعد کوفته‌ها را یکی یکی داخل آب در حال جوش می‌اندازیم، می‌گذاریم با حرارت ملایم حدود یک ساعت بپزد.

اگر مایل بودید این غذا ترش مزه باشد کمی آب لیمو به آن اضافه کنید و اگر خواستید شیرین باشد می‌توانید کمی شکر به آب آن اضافه کنید.

آب این غذا نباید کم باشد به‌طوری که آب آن را مثل آبگوشت با نان می‌خورند. وقتی کوفته‌ها پخت همه را در دیس کشیده و روی آن‌را با پیازداغ تزیین کنید آب آن ‌را هم در کاسه کشیده با نان نوش جان کنید.

آقای حسام حسین‌دوست از شیراز


از شما خوانندگان محترم درخواست می‌کنم چنانچه با پخت نوع دیگری از کوفته آشنا هستید، طرز پخت آن‌ را در بخش نظرخواهی برای ما و دیگر هموطنان‌مان شرح دهید.

شاید که با همکاری شما به مرور یک آرشیو کامل از انواع غذاهای ایرانی را در یک‌جا جمع کنیم، نام شهری که طرز پخت کوفته‌اش را شرح می‌دهید فراموش نشود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به به! من از کوفته متنفرم ولی از این برنامه بسیار خرسندم!

-- آشنا ، Sep 26, 2008

bah bah mahshar bood man ke abe dahanam rah oftaad hatman mipazammmmmmmm aalie man moshtarie in barnamam

-- giledokhtar ، Sep 26, 2008

چه ابتکار جالبی و چه خوب که با افراد بومی مصاحبه کردید موسیقی هم خوب انتخاب شده بود ولی حیف که خیلی کوتاه بود .شاد باشید و سرفراز

-- مریم ، Sep 26, 2008

با درود فراوان به شما. ایده بسیار جالبیست. به مینو صابری هم تبریک میگم. این قسمت هم همانند مصاحبه هایش با هنرمندان خواندنی و شنیدی هستند. با آرزوی پیروزی بیشتر برای شما

-- فرهاد مرادیان ، Sep 26, 2008

در ادامه کامنت قبلی:
یکی از غذاهائی که مخصوص یهودیان ایران هست و خیلی طرفدار دارد یک نوع کوفته است که اسمش هست گوندی. دستور تهیه آنرا در اینجا برایتان میگذارم. اگر مایل باشید آنرا در این قسمت انتشار دهید:
طرز تهيه گوندي:

مواد لازم براي شش نفر:

نيم كيلو گوشت سينه مرغ بدون چربي
يك ليوان آرد نخودچي
(نسبت گوشت سينه با آرد نخودچي بايد 2 به يك باشد 2 تا گوشت يكي آرد نخودچي)
سوپ مرغ براي پختن كوفته ها (كه با يك يا دو ران مرغ تهيه شود)
نصف كمتر از يك ليوان روغن مايع
دو عدد پياز بزرگ
فلفل, نمك, زردچوبه, هل سائيده, زيره سبز

طرز تهيه

1. تهيه سوپ

پياز كوچك را سرخ كرده و به آن يك ليتر و نيم آب جوشيده , ران مرغ ها, كمي فلفل نمك و زردچوبه اضافه ميكنيم و ميگذارم تا آماده شود.

2. تهيه كوفته ها

سينه مرغ را چرخ ميكنيم
پياز ها را با رنده ريز يا با رنده برقي ريز رنده ميكنيم
تمام مواد : گوشت چرخ كرده, آرد نخودچي, پياز رنده كرده, روغن, ادويه ها را با هم خوب مخلوط كرده و مالش ميدهيم.
اين مخلوط را لا اقل 2 -3 ساعت در يخچال ميگذاريم
پس از بيرون آوردن بدون درنگ به تهيه كوفته ها ميپردازيم و آنها را يكي يكي و به آرامي داخل سوپ داغ كه روي شعله هست مي اندازيم.

شعله را كم كرده و بعد از لا اقل دو ساعت غذا براي سرو كردن آماده خواهد شد.

در نظر داشته باشيد كه از ابتدا سوپ بايد به اندازه اي باشد كه روي تمام كوفته ها را بپوشاند. چنانچه لازم باشد بايست آب جوش به آن اضافه كرد.


-- فرهاد مرادیان ، Sep 26, 2008

Editor! This page alone is enough proof of how unqualified you are. Cooking with "curry" was not part of "aadab va rossum" Iran! This is new like ketchup on pizza which is very common in Iran now, but unheard of thirty years ago. The same thing about the koofteh with ground potato. The recipe for kotlet is used in koofteh shape. Again, such a creature was not anywhere thirty years ago. You like to talk cooking recpipes fine, but don't call them traditional. I had the honor of working in all those geographical areas before and after 1979. We have enough problem with your political coverage, please don't insult us culturally too! Thanks.

-- بدون نام ، Sep 26, 2008

آقا یا خانم بی نام:
مقایسه "کاری" با سس "کچ آپ" مقایسه درستی نیست. "کاری" ترکیبی است از ادویه های مختلف و در غذاهای هندی، پاکستانی، افغانستانی، بلوچی و بنگلادشی مصرف می شود. بستگی دارد که شما آداب و رسوم ایرانی را چه بدانید و مربوط به چه بخش از ایران. آیا در شرق ایران و جنوب ایران هم "کاری" مانند تهران یک پدیده جدید است؟ ایا فقط به قول شما به همین سی سال اخیر مربوط می شود؟ تنوع غذاهای بنادر جنوبی ایران را شما مطالعه فرموده اید؟ اشتراک ادویه ها را چه طور؟ حضور ادویه در ایران و گذار آن از راه ایران را مستحضر هستید به چند قرن قبل می رسد؟ آن چه که در ایران "ادویه" خوانده می شود و خیلی اوقات ترکیب ریشه و برگ چند گیاه مختلف است نزدیکی های بسیار زیادی با آن چه "کاری"خوانده می شود دارد. در ضمن "کاری" هم مانند "ادویه" ما فقط یک ترکیب ثابت ندارد و تنوع و گوناگونی گیاهان به کار رفته در آن فراوان و متفاوت است.
اما در عوض سس کچ آپ که ماده اصلی آن "گوجه فرنگی" است همان طور که خودتان نیز اشاره کرده اید محصولی است جدید.
بیژن روحانی

-- بیژن روحانی ، Sep 27, 2008

خيلي بده دستور پخت كوفته تبريزي بذارين اما تعيفاز تبريز نداشته باشين

يدونه عكس كوفته تبريزي ببينين ميفهمين كه اينايي كه گذاشتين كوفته تبريزينيست كله گنجيشكيه

-- بدون نام ، Sep 27, 2008

عالی بود. ممنون از خانم صابری عزیز به خاطر ایده ی جالبشون.

-- شادی بیضایی ، Sep 27, 2008

سلام
خیلی جالب بود
اما فکر میکنم اگر به غذاهای اختصاصی جاهای مختلف بپردازین یک آرشیو بزرگ و جالب از غذاهای خاص و کمیاب ایرانی بوجود خواهید آورد.

-- منصور ، Sep 27, 2008

به به بخش جالبی رو به برنامه اضافه کردید. لطفا همین طور ادامه بدهید.

-- sanaz ، Sep 27, 2008

از تمام دوستانی که وقت گذاشتند و نظرشان را گفتند تشکر می کنم.
از آقای مرادیان هم ممنونم که طرز پختن یک نوع کوفته را که تا به حال من نمی شناختم را شرح دادند.

خواننده ی گرامی بدون نام
هر چند که جناب روحانی پاسخ متین و کاملی برای شما نوشتند اما دوست دارم اضافه کنم از آنجایی که من هم به دلایل موقعیت خانوادگی در بسیاری از شهرهای ایران زندگی کردم تنوع استفاده از مواد غذایی و طعم دهنده ها در شهرهای مختلف بسیار است. به عنوان مثال بگویم من خودم سی سال پیش برای اولین بار با پودر کاری آشنا شدم در شهرستان بوشهر.
تا آن روز حتی نام پودر کاری را نمی دانستم در صورتی که در آشپزخانه ی بوشهری ها همانند فلفل زردچوبه ی ما یکی از ملزومات طبخ غذا بود.
البته از حسن توجه شما ممنونم که وقت گذاشتید و نظرتان را نوشتید اما ای کاش برای ارزش دادن به فرهنگ ایرانی برای ما به زبان خودمان می نوشتید.

در مورد انتخاب عکس هم باید خدمت دوست عزیز عرض کنم فرمایش شما متین است اما چون مصاحبه ها با افراد بومی از طریق تلفن انجام می شود و اکثرشان کسانی هستند که با اینترنت سر و کار ندارند ( که عکس ایمیل کنند ) به همین دلیل عکس از انواع غذاها را ندارم.اگر فرصت کنم برای برنامه های آتی خودم غذا را می پزم تا از عکس هایش برای شما عزیزان نکته سنج استفاده کنم.
خدمت جناب منصور هم عرض می کنم فعلا" برنامه بدین قرار است اگر فرصتی بود به روی چشم ایده ی شما هم عالیست
باز هم از شما عزیزن ممنونم
با احترام
مینو صابری

-- مینو صابری ، Sep 27, 2008

nemifahmam mage inja barname khanevadas?
ebtekare kheili bi kelasie
budanesh inja maye khaejalate
albate bara ehteram be khanume aghdami man az in ebtekar khusham nemiad
hokm nadadam

-- afshin ، Sep 27, 2008

امید وارم زمانه بداند که دارد چه می کند. شما برنامه کوفته گذاشته اید؟ با این سرمایه. نیرو های حرفه ای و کسانی که چشمشان به تلاش شماست تا منعکس کننده مشکلات روز افزودن ایران باشید. طرز تهیه کوفته راه می اندازید؟
توقع مردم و کسانی که منتظرند تا شما برایشان بگویید بیش از کوفته است. مسیر زمانه جالب شده است. یادم از مطلب رسانه هلندی افتاد: اینجا رادیو تهران!
پیشنهاد می دهم به چیز های دیگر هم که هست بپردازید کم کم برنامه خانواده موفقی می شوید.
شرمنده اما برایم خیلی جالب بود که این مطلی چقدر طرفداران سینه چاک داشت که انگاری فقز منتظر انتشارش بوده اند تا نظر دهند.

-- lara ، Sep 28, 2008

من شیرازیم اما این کوفته هلو خیلی با اونی که من میشناسم فرق داره :-)...حسن آقا در بلاگ
http://chenchene.com/2008/04/post_84.php
دستور کوفته هلوی شیرازی و عکسش رو گذاشته ...کوفته هلو شیرینه و فکر میکنم درستش همون باشه ....البته شاید تازگی این مدلی درست میشه:-) به هر حال ممنون از شما که زحمت کشیدید و این دستورها رو گذاشتید و ما رو به هوس انداختید که بریم امروز کوفته درست کنیم ممنون مینوی عزیز بابت این ایده های عالی..

-- دختر همسایه ، Sep 28, 2008

During one of my trips to Sanandaj, I encountered a version of Koofteh called Koofted Goosht. It was the best Kooftehs that I had ever tried in my life and I really tried to search for its recipie online but I didn't find any. In case anyone from Kurdestan can post its recipie, I would really appreciate.

-- M ، Sep 28, 2008

ابتکار خیلی جالبی بودش. اصلاً فکر نمی کردم که طرز پخت همین کوفته ناقابل اینقدر از جا به جا با هم فرق داشته باشه.
علاوه بر این یک رادیوی خوب لازمه که اگر برنامه های سیاسی و خبری داره برنامه های سرگرم کننده و متنوع هم داشته باشه تا شنونده هاش خسته نشوند و همین طور مخاطبین جدید پیدا کنه.

-- قصه گو ، Sep 28, 2008

مینو خانم کارتان عالی است. کوفته تبریزی و ریزه کوفته ماکو رو هم فراموش نکنید.
به نظرم در مدت کوتاهی کلکسیونی از غذاهای مختلف ایرانی تهیه می کنید .
چقدر زحمت می کشید .

-- شهربانو ، Sep 29, 2008

كوفته بايد به شكل دايره وي پخته شود

-- نويد ، Dec 13, 2008

با سلام وبلاگ ashpazisonati.blogfa.com را خانه دوم خود بدانید

-- یاسری ، Jan 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)