تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه - برنامه دوم

از جشن شریفی‌ها تا غم روزنامه‌نگاری در ایران

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

هفته گذشته سال تحصیلی مراکز آموزشی در ایران شروع شد و دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر شدند. سایت زمانه به همین مناسبت در بخش عکس روز، یک گزارش تصویری از جشن آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان سال اولی در دانشگاه شریف منتشر کرد. این عکس‌ها در هفته گذشته بیشترین تعداد بازدید‌کننده‌های سایت زمانه را به خود اختصاص دادند.

Download it Here!

بعد از عکس جشن شریفی‌ها، برنامه کلاکت پرویز جاهد یکی از پربازدید‌کننده‌های هفته گذشته زمانه بود، که با عنوان "میل مبهم هوس"حدود ۲۰ کامنت نیز دریافت کرد و یکی از برنامه‌های بحث‌برانگیز زمانه شد. این برنامه گزارشی بود از نمایش-رقص ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی به به همراه اکرم‌خان طراح رقص بنگلادشی تبار بريتانيايی که به طور مشترک در نشنال تيتر لندن به روی صحنه آورده اند.

"گلدانه را به جرم بهایی شدن آتش زدند" عنوان یکی دیگر از مطالب پرخواننده هفته گذشته زمانه بود. در این برنامه لوا زند با یکی از بهاییان مازندران گفتگو کرده‌است که گزارش قتل زنی به اسم گلدانه علی‌پور را که ۲۶ سال پیش سوزانده شده، به زمانه داده است.

این برنامه با حدود ۳۰ کامنت یکی از پرنظر ترین برنامه‌های هفته گذشته زمانه بود. "ختنه دختران در قرن ۲۱" نیز گفتگوی جنجالی رضا جمالی با زهرا نائلی دبیر سازمان غیر‌دولتی جامعه‌ی سومالیایی‌های هلند است که از پربازدیدکننده‌های زمانه در هفته گذشته بوده و حدود ۳۰ گرفته است.

از دیگر گفتگوهای پرمخاطب زمانه، گفتگوی آزاده اسدی با نوال سعداوی نویسنده مصری و فعال حقوق زنان بوده است که هفته گذشته با عنوان "جراحی پلاستیک، حجاب پسامدرن است" بر روی سایت زمانه منتشر شد.

بعد از این همه گفتگوی پرخواننده جالب است بدانید که پربیننده‌ترین خبر هفته گذشته "واکنش خاتمی به شعارهای تند علیه اسرائیل" بوده است، اما کامنت زیادی دریافت نکرده است.

"از برگ درخت انجیر تا شلیته و تنبان" عنوان جالبی است برای مقاله‌ای از حسین آذرنوش در باره تاریخ استفاده بشر از لباس زیر یا به قول خودش زیرجامه. این مقاله با وجود طولانی بودن‌اش از پرخواننده ترین مطالب سایت در هفته گذشته بوده است و با بیش از ۱۵ کامنت از مقاله‌های بحث‌انگیز سایت نیز به شمار می‌رود.

از دیگر مقاله‌های پرخواننده سایت، "تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران" است که رضا شوقی از کتابی با همین عنوان ترجمه کرده است. این کتاب به قلم ویلم فلور در آمریکا به چاپ رسیده و در آن نویسنده به بررسی ۲۵۰۰ سال تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران پرداخته است. این مقاله با موضوع آسیب‌شناسی جنسی توجه خوانندگان زمانه را به خود جلب کرده و حدود 15 کامنت گرفته است.


مقاله‌های اکبر گنجی نیز، همچنان از مطالب پرخواننده سایت و رونق دهنده بخش اندیشه زمانه هستند. در هفته گذشته هم بحث میان اکبر گنجی و عطاء الله مهاجرانی داغ بود. "غبارآلود کردن قرآن و بیراهه‌روی" قسمت دوم پاسخ گنجی به مهاجرانی با ۴۰ کامنت علاوه بر اینکه از پربازدیدکننده‌ها بود، دومین مطلب پرکامنت سایت در هفته گذشته نیز به شمار می‌رود.

حالا که صحبت از دومین مطلب پرکامنت شد، خوب است پرکامنت‌ترین برنامه سایت زمانه در هفته گذشته نیز معرفی شود. این برنامه دیسکوزمانه بود و مهمترین دلیل آن بحثی بود که بر سر محسن نامجو درگرفت. دیسکو زمانه از مخاطبان خود خواسته بود کامنت بگذارند و بگویند در جار و جنجال‌های اخیر پیش آمده بر سر خواندن آیاتی از قرآن و در پی آن نامه‌ی عذرخواهی محسن نامجو، آیا نامجو را مقصر می‌دانند یا نه. این نظرسنجی تا کنون حدود ۴۵ کامنت گرفته است.

ظاهرا نظرسنجی در هفته گذشته موضوع داغی بوده و ابراهیم نبوی هم قسمت دوم شبکه ایکس خود را به پرسیدن نظر بیننده‌هایش اختصاص داده است. مخاطبان نبوی این سوال را که شبکه ایکس به کجا برود با حدود ۳۰ کامنت پاسخ داده‌اند.

یکی از موضوعاتی که زمانه همیشه به آن توجه داشته، رسانه است. در هفته گذشته چند گفتگو از معصومه ناصری با روزنامه‌نگاران ایرانی منتشر شد که در آنها به مشکلات و سختی‌های روزنامه‌نگاری در ایران پرداخته است. در این سری برنامه‌ها معصومه ناصری با
فریده غائب،

آرش حسن‌نیا،

فرزانه روستایی و

نیلوفر محب‌علی گفتگو کرده است.

در پایان بد نیست بدانید که هفته گذشته زمانه حدود ۷۵ خبر، ۱۵ گزارش، ۲۵ گفتگو و ۱۰ مقاله و همچنین دو فیلم منتشر کرده است. ۷ معرفی کتاب و ۷ روزشمار انقلاب نیز از مطالب روزانه سایت زمانه هستند. با کنار گذاشتن خبرها، حدود ۱۵ برنامه سیاسی، 5 برنامه اجتماعی، ۱۰ برنامه هنری، ۱۰ برنامه فرهنگی، ادبی و معرفی کتاب، ۵ برنامه اندیشه و ۵ برنامه درباره زنان بوده است. تقریبا ۲۵ برنامه را در هفته گذشته همکاران زن رادیو زمانه ساخته‌اند. از بین این برنامه‌ها تقریبا ۳۰ مطلب فقط بر روی سایت منتشر شده است و نسخه رادیویی ندارند.


Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)