تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

جدال خاتمی مردد با خاتمی مصمم

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه، محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران است که شرط‌هایش برای شرکت در انتخابات با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است.

دیگر چهره‌های این هفته علی کریمی، بازیکن فوتبال، ویکتور یوشنکو، رییس جمهور اوکراین، داوود دانش‌جعفری، وزیر سابق اقتصاد، گلشیفته فراهانی، بازیگر، ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده و حسن کامران، نماینده مجلس هستند.

خاتمی می‌آید، اما اگر

شرط و شروط‌های محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تابستان سال آینده انعکاس فراوانی در رسانه‌ها داشت و واکنش‌های بسیاری را نیز به همراه آورد.

محمد خاتمی که از او به‌عنوان اصلی‌ترین نامزد جبهه اصلاحات ایران یاد می‌شود، پیش‌ شرط‌هایش برای نامزدی در انتخابات را اعلام کرد.

شروط وی «تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هایشان» و «امکان عملی کردن برنامه‌هایش» هستند. وی که چندان مایل به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیست از سوی طرفداران و هواداران جبهه اصلاحات برای نامزدی تحت فشار قرار گرفته است.


محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران

تحلیل‌گران سیاسی معتقدند تنها راه جلوگیری از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، اجماع همه گروه‌های اصلاح‌طلب روی محمد خاتمی است و تنها او توان یکدست کردن جبهه اصلاحات را دارد.

از سوی دیگر محمد خاتمی نگران اجرا نشدن برنامه‌هایش به دلیل مخالفت‌ها و موانع درون حکومتی است. آقای خاتمی در این باره گفته است:

«‌اگر واقعاً امکان اجرای برنامه‌‏ها وجود نداشته باشد و موانعی بر سر راه قرار گیرند، ارایه بهترین و کامل‌‏ترین برنامه‌ به مردم نیز به منزله اغوا و فریب مردم است.»

در شرایطی که شروط محمد خاتمی مورد توجه گروه ملی و مذهبی قرار گرفته، ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار در گفت و گو با خبرگزاری فارس گذاشتن پیش‌شرط را «نشانه نُنُربازی» آقای خاتمی دانسته است.

احمد زید‌آبادی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی نیز شرط «تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هایشان» را غیر عملی دانسته و گفته نمی‌توان با همه ملت ایران به‌طور تک تک به تفاهم رسید.

اوایل هفته گذشته محمد خاتمی و محمد کروبی نیز با هم دیدار کردند، اما نتیجه مشخصی در بر نداشت. برخی از تحلیل‌گران، فعال شدن محمد خاتمی را نشانه‌ای از حضور دوباره او در عرصه انتخابات می‌دانند.

برخی دیگر معتقدند رغبت چندانی برای شرکت در انتخابات ندارد و این اطلاح‌طلبان هستند که سعی دارند به هر ترتیبی شده وی را راضی به شرکت در انتخابات کنند.

محمدخاتمی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


علی کریمی، بازیکن فوتبال

دعوتی که منجر به خداحافظی شد

علی کریمی در شرایطی از تیم ملی خداحافظی کرد که تازه به تیم ملی دعوت شده بود. او در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد:

«‌اتفاقات چند ماه اخیر و موانعی که در راه من در تیم ملی به وجود آمد، دور از مهر و محبت و خلوص نیت بوده است. احساس می‌کنم تیم ملی و گردانندگان آن، با نبود این حقیر آرامش و تمرکز بهتری برای رساندن تیم ملی به سرمنزل مقصود خواهند داشت. از این رو با تمام علاقه و عطش که در راه رسیدن به تیم ملی دارم، نوعی احساس تحمیلی مرا رنج می‌دهد، فشار رسانه‌ها و مردم، انتخاب واقعی را از انتخاب‌کننده بازیکنان سلب نموده است.»

به نظر می رسد اختلافات علی کریمی و علی دایی که از زمان جام جهانی گذشته وجود داشته، همچنان ادامه دارد و در این فضا علی کریمی ترجیح داده خود را به تیم ملی ایران تحمیل نکند.

علی کریمی در این هفته همه کارهایی را که برای دعوت شدن به تیم ملی ایران لازم بود انجام داد. او پرسپولیس را در دقیقه ۸۷ بازی از کابوس شکست در برابر رقیب سنتی رهانید و بازی را به تساوی کشاند.

او در این بازی به‌عنوان بهترین بازیکن دربی شناخته شد و بازیکن اخلاق هفته نهم نام گرفت. در یک هفته گذشته و پس از بازی زیبای او برابر استقلال، مطبوعات ورزشی مطالب فراوانی در مورد بازگشت او به تیم ملی نوشتند.

اما بازی زیبای او برابر ابومسلم که منجر به هت‌تریک (زدن سه گل در یک بازی) شد، هیچ حرفی را برای علی دایی باقی نگذاشت تا بار دیگر این بازیکن تکنیکی فوتبال ایران پیراهن تیم ملی را به تن کند.

او برای اولین بازی ایران در مرحله انتخابی مسابقات جام‌ جهانی برابر عربستان به تیم ملی دعوت نشد. علی دایی، سرمربی تیم ملی در آن زمان بازی نکردن علی کریمی در تیم باشگاهی القطر را دلیل خط خوردنش از تیم ملی اعلام کرد.

پس از آن علی کریمی قرارداد خود را با باشگاه قطری فسخ کرد و پس از سال‌ها بازی در امارات و یک سال بازی در تیم بایرمونیخ دوباره به فوتبال ایران بازگشت.

کریمی ۳۰ ساله که به صریح‌الهجه بودن شهرت دارد، چندی پیش به انتقاد از فدارسیون فوتبال ایران پرداخت. او پس از این سخنان از اردوی تیم ملی اخراج، و به مدت دو سال تیم‌های داخلی از بستن قرارداد با وی منع شدند.

اما به توصیه محمود احمدی‌نژاد و سید حسن خمینی از این محرومیت‌ها بخشیده شد. کریمی در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است که می‌خواهد پس از فوتبال دوباره به دنیای فوتسال بازگردد. علی کریمی در تیم فوتسال فتح چهره شد و پس از آن به فوتبال روی آورد.

علی کریمی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

وب‌سایت شخصی علی کریمی


ویکتور یوشنکو، رییس جمهور اوکراین

آقای نارنجی به دنبال حذف خانم نارنجی

ویکتور یوشنکو، رییس جمهور اوکراین که نتوانسته بود ائتلافی در نمایندگان پارلمان این کشور شکل دهد مجبور شد، پارلمان را منحل کند.

او در یک برنامه زنده تلویزیونی از انحلال پارلمان (رادا) و برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمانی خبر داد.

بر اساس قانون اساسی اوکراین، رییس جمهوری حق دارد در صورت پایان مهلت ۳۰ روزه به منظور تشکیل ائتلاف حاکم در پارلمان، آن را منحل و خواستار برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی شود.

در مقابل خانم یولیا تیموشنکو در واکنش به این اقدام رییس جمهوری با غیر قانونی دانستن آن، وعده داد که بار دیگر مردم را به خیابان‌ها خواهد کشید و انقلاب نارنجی دیگری به راه خواهد انداخت.

آقای یوشنکو و خانم تیمو‌شنکو که زمانی برای انقلاب نارنجی اوکراین با یکدیگر متحد بودند، اکنون روبه‌روی هم ایستاده‌اند.

در سوم سپتامبر حزب «اوکراین ما» به رهبری یوشچنکو خروج خود را از ائتلاف با تیموشنکو نخست وزیر اوکراین اعلام کرد.

این ائتلاف به دلیل پیوستن حزب طرفدار وی به احزاب روس‌‏گرای مناطق و موافقت با برخی لوایح که کاهش اختیارات رییس ‌‏جمهوری را خواستار بود، از هم پاشید.

پس از آن رییس پارلمان اوکراین، رسماً سقوط دولت تیموشنکو را اعلام کرد. دولت ائتلافی اوکراین در حالی سقوط کرد که کمتر از یک سال از زمان تشکیل آن می‌گذرد.

آقای یوشنکو که به‌خاطر مبارزات سیاسی صورتش بر اثر داروی اسیدی شبیه جذامی‌ها شده، اکنون بیش از هر زمان دیگری به دنبال حذف خانم تیموشنکو است.

این شخصیت خود‌محور و اقتدارگرا می‌داند که تنها با رضایت غرب و آمریکا می‌تواند به سرمنزل مقصود برسد.


داوود دانش‌جعفری، وزیر سابق اقتصاد

پیشگویی دانش‌جعفری از تغییر دوباره در بانک مرکزی

درست در همان روزی که مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بانک‌ مرکزی انجام می‌شد، وزیر سابق اقتصاد و به تشریح ماجرای کناره‌گیری مظاهری و وجود اختلافات بین مسوولان دولتی و بانک‌مرکزی پرداخت.

فردای آن روز تیتر همه روزها این بود «منتظر تغییر سوم باشید» داوود دانش‌جعفری گفته بود: «‌اگر یک‌بار دیگر رابطه دولت، بانک‌مرکزی، شورای پول و اعتبار و سیاست‌های پولی مناسب باز‌تعریف نشود، بعد از چندی به ناچار باید منتظر تغییر رییس‌ کل سوم باشیم.»

وی که در این مصاحبه از دیدگاه‌های طهماسب مظاهری رییس سابق بانک مرکزی دفاع کرده بود، گفته بود:

«وقتی مظاهری می‌گفت می‌خواهم رشد نقدینگی را به ۲۷ درصد کاهش دهم، آقای رییس ‌جمهور می‌گفت باید تلاش کرد این رشد فراتر از ۱۵ درصد نرود. وقتی مظاهری شعار سه قفله را داد، آقای رییس‌ جمهور طرح شش قفله را مطرح کرد.‌»

وی ادامه داده بود: «وقتی در جلسات مشترک استانداران و دولت آن‌ها به محدودیت‌های اعتباری بانک‌ مرکزی ایراد می‌گرفتند، آقای رییس‌ جمهور به ظرافت از آقای مظاهری دفاع می‌کرد چرا که شدیداً از بالا رفتن تورم نگران شده بود. از طرف دیگر اعتراضات روزافزون جامعه و مجلس نیز به اتخاذ این رویه توسط رییس دولت کمک کرده بود.»

وی تهدید به استعفای محمد جهرمی، وزیر کار را یکی از دلایل تغییر طهماسب مظاهری دانست و گفت که محمود احمدی‌نژاد از طرف بنگاه‌های زود‌بازده تحت فشار قرار گرفته بود و دیگر نمی‌توانست از وی پشتیبانی کند.

داوود دانش‌جعفری در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


گلشیفته فراهانی، بازیگر

گلشیفته فراهانی برای همیشه از ایران رفت

در حالی که چهره با حجاب گلشیفته فراهانی در بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران دیده می‌شود، وی با چهره‌ای بی‌حجاب در مراسم افتتاح نمایش فیلم تازه‌اش «مجموعه دروغ‌ها» ساخته ریدلی اسکات ظاهر شد و از ترک همیشگی ایران سخن گفت.

وی در گفت و گو با روزنامه «نیویورک دیلی‌نیوز» گفته است که به خاطر آن‌چه وی «زیر پا گذاشتن قوانین اسلامی» خوانده، دیگر به ایران باز نخواهد گشت.

او در این مصاحبه به بازجویی نیروهای امنیتی اشاره کرده و گفته «مقامات ایرانی، گذرنامه مرا گرفتند و نیروهای امنیتی بارها از من بازجویی کردند؛ اما در پایان قاضی گفت که ما باید فیلم را ببینیم و بعد تصمیم بگیریم با تو چه کار کنیم.»

گفته‌های او موضوع ممنوع‌الخروج بودنش در چند ماه گذشته را تایید کرد و معلوم شد که او در آن زمان تحت فشار قرار داشته است.

خانم فراهانی در این باره گفته است: «من فرصت تست بازیگری را برای فیلم «شاهزاده ایران» از دست دادم و حاضر نیستم بار دیگر این کار تکرار شود.»

وی که به‌ همراه همسرش، «امین مهدوی» در فرانسه زندگی می‌کند، می‌خواهد برای همیشه در آمریکا زندگی کند و در فیلم‌های سینمایی هالیوودی بازی کند.

تصاویر او در مراسم افتتاح نمایش فیلم «مجموعه دروغ‌ها» با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. روزنامه کیهان در مطلبی خروج وی از ایران را یک «شبیخون فرهنگی» نامید که توسط «مافیا» حمایت می‌شود:

«‌زمینه‌چینی برای ایفای نقش هنرمندان و نویسندگان و روشنفکران ایرانی در پروژه‌های شبیخون فرهنگی به بهانه شهرت، شیوه‌ای است که از چند سال پیش در دستور کار محافل غربی قرار گرفته و به‌عنوان مثال از این طریق سعی می شود قبح بدحجابی و بی‏حجابی شکسته شود.»

این در حالی است که برخی از وبلاگ‌نویسان و کاربران اینترنت شجاعت وی در ظاهر شدن بدون حجاب روی فرش قرمز هالیوود را ستایش کردند.

«مجموعه دروغ‌ها» داستان یک روزنامه‌نگار در دوران جنگ عراق است که توسط سیا، مأمور می‌شود یکی از رهبران القاعده را در اردن شناسایی کند.

در این فیلم گلشیفته فراهانی، نقش پرستاری به ‌نام «عایشه» را در مقابل «لئوناردو دی‌کاپریو» بازی می‌کند. وی اکنون با فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» و «دیوار» بر پرده سینماهای ایران حضور دارد.

گلشیفته فراهانی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

تریلر فیلم «Body Of Lies»

گلشیفته فراهانی در بالاترین


ژان ماری گوستاو لوکلزیو، برنده فرانسوی نوبل ادبیات

نوبل ادبیات برای نویسنده رمان «بیابان»

نوبل ادبیات سال ۲۰۰۸ به ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده فرانسوی رسید. او این جایزه را به دلیل «ارائه آثار انسانی» داستان‌هایش دریافت کرده است.

آکادمی نوبل وی را خالق آثاری دارای راه‌هایی نو، ماجراجویی‌هایی شاعرانه و شور و شعف در ادبیات، توصیف کرده است.

این نویسنده ۶۸ ساله در سال ۱۹۴۰ در شهر بندری نیس در جنوب فرانسه به دنیا آمد. خانواده‌ او در قرن هجدهم به جزیره‌ی موریس مهاجرت کرده بودند.

لوکلزیو در سن ۲۳ سالگی‌، نخستین رمانِ خود را با نامِ «صورت‌جلسه» منتشر کرد. لوکلزیو از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ در میان قبیله‌ای از سرخ‌پوستان اِمبِرا در جنگل‌های پاناما زندگی کرد.

علاقه‌ او به فرهنگِ سرخ‌پوستان در چندین اثر از وی بارز است. بعد از سال ۱۹۷۰ به نیومکزیکو رفت و در دانشگاه این ایالت دوره‌ دکترای ادبیات را گذراند و دست به ترجمه اساطیر و فولکلور سرخ‌پوستان زد و در سال ۱۹۹۶ به زادگاه خود بازگشت.

رمان «بیابان» یکی از مشهورترین آثار وی است که سبب شد در فرانسه به شهرتی دست نیافتنی برسد و اکنون داستان‌های وی یکی از یکی پرفروش‌تر هستند.

از سال ۱۹۸۵ که کلود سیمون، برنده جایزه نوبل ادبیات شد، هیچ نویسنده و شاعر فرانسوی دیگری به این جایزه دست نیافته بود. نخستین بار، این جایزه به رنه فرانسوا سولی پرودوم، شاعر فرانسوی اعطا شده بود.


حسن کامران، نماینده مجلس (عکس: خبرگزاری مجلس)

انتقادات حسن کامران

انتقادات حسن کامران، نماینده اصفهان در مجلس هشتم باعث شد تا در این هفته مجلس روزهای ناآرامی را طی کند. او از رواج اشرافی‌گری در مجلس به شدت انتقاد کرد و سخنان او خشم سایر نمایندگان را برانگیخت.

ماجرا از این قرار بود که او ازاختصاص ۱۰۰ میلیون تومان پولی که بابت اجاره مسکن و خرید اتوموبیل در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، پرده برداشت و رسانه‌ها را از این رقم مطلع کرد.

وی در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «این امکانات در حالی در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد که مردم متوسط و محروم و اصولاً کارمندان از گرفتن چنین امکاناتی محروم هستند.‌»

وی این مبلغ را پول اضافی دانست که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است: «‌در حالی مجلس به نمایندگان ۳۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه می‌دهد که مردمی که با رای خود ما را به مجلس فرستادند، از گرفتن یک میلیون تومان آن عاجز هستند.»

وی ادامه داد: «همچنین نمایندگان در حالی ۲۰ میلیون بابت خرید اتومبیل از مجلس پول گرفتند که مجلس خود دارای سیستم حمل و نقل و اتومبیل‌های مجلس در اختیار نمایندگان است. این امکانات در حالی در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد که مردم محروم و متوسط و کارمندان از گرفتن چنین امکاناتی محروم هستند.»

کامران در ادامه گفت: «یک نماینده چهار سال در مجلس می‌ماند و اگر کسی دور بعد هم انتخاب شود، هر دوره مجلس به وی ماشین می‌دهد و این قوز بالا قوز است که نماینده‌ای در هر دوره‌ای که در مجلس می‌ماند از مجلس اتومبیل بگیرد.»

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس یک خانه سازمانی در بهارستان داشت که حتی ضد زلزله بود، گفت:

«‌متاسفانه این ساختمان را خراب کردند و در سعادت‌آباد ساختمانی برای نمایندگان مجلس ساختند. ضمناً اجاره ساختمان توسط مجلس باید در مناطق متوسط و محروم تهران باشد و گرنه در جایی که اعیان‌نشین است هر چه پول خرج کنند باز هم کم است.»

کامران اضافه کرد: «هنگام انتخابات سعی می‌کنیم آش چغندر هم بخوریم تا رای بیاوریم یا این‌که در تاریکی شمع روشن می‌کنیم تا برای مردم سخنرانی کنیم، اما وقتی وارد مجلس شدیم از خاموش کردن چراغ‌های اضافی در مجلس عاجز هستیم و الان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ۸۰ چراغ روشن است.»

در واکنش به این خبر، صحن مجلس در فردای آن روز متشنج شد و نمایندگان از این‌که چنین خبری در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، به شدت عصبانی شدند.

در این میان علی لاریجانی، رییس مجلس جانب نمایندگان را گرفت و به حسن کامران اجازه تذکر آیین‌نامه‌ای نداد تا حسن کامران نیز از وی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت بکند.

وی در این باره به خبرگزاری مهر گفت: «‌البته درباره مسایلی که برخی نمایندگان به من نسبت دادند، مطالبی دارم اما چون در صحن مجلس تحمل حرف حساب نیست، این مطالب را به جراید خواهم داد.»

انتقادات حسن کامران باعث شد تا موضوع اعطای تسهیلات به نمایندگان مجلس بار دیگر مطرح شود. اگرچه برخی از نمایندگان مجلس حسن کامران را به واسطه پرونده قضایی او در ماجرای عباس پالیزادار تحت فشار قرار دادند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)