تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

یک صخره سنگی درون دروازه ایران

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه مصطفی نظری، دروازبان فوتسال ایران است که با درخشش خود باعث قرار گرفتن ایران در جمع هشت تیم برتر جهان شد.

دیگر چهره‌های این هفته مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، میترا حجار، بازیگر، گای ریچی، کارگردان، پل کروگمن، برنده نوبل اقتصاد‌، مارتی آهیستاری، برنده صلح نوبل و تینا فی، کمدین و نویسنده است.

مصطفی نظری «صخره سنگی» دروازه ایران

بازی‌های درخشان مصطفی نظری دروازه‌بان تیم ملی فوتسال ایران باعث شد تا ایران پس از ۱۶ سال به جمع هشت تیم برتر فوتسال دنیا راه یابد.

درخشش او از اولین دیدار برابر اسپانیا آغاز شد. در نیمه دوم اسپانیا که سه گل از تیم ایران عقب بود، حملات بسیاری روی دروازه ایران انجام داد، اما تنها موفق به زدن سه گل شد.

مصطفی نظری در آخرین ثانیه‌های این بازی ضربه پنالتی «کیکه» بازیکن مطرح تیم ملی اسپانیا را مهار کرد، تا ایران مقابل قهرمان اروپا به تساوی برسد.

اما بهترین نمایش مصطفی نظری در برابر برزیل اتفاق افتاد. تیم ملی برزیل که در مقابل تماشاگران خودی بازی می‌کرد و در این دوره ۲۱ گل به تیم جزایر سلیمان زده بود، تنها یک بار توانست دروازه مصطفی نظری را باز کند.

در این بازی بازیکنان برزیلی بیش از ۴۵ شوت را روانه دروازه ایران کردند، اما دروازه‌بان ایران با مهار این ضربه‌ها به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.


مصطفی نظری، دروازبان فوتسال ایران

بعد از این بازی بود که سایت فیفا به وی لقب «صخره سنگی» داد. در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۸ برزیل ۱۹ گل درون دروازه مصطفی نظری جای گرفت، اما عملکرد درخشان او باعث شد تا اکنون بسیاری از باشگاه‌های خارجی به دنبال وی باشند.

او فوتسال را از محلات فقیرنشین جنوب تهران آغاز کرد و پس از بازی‌های زیبا در ترکیب ارم کیش قم جایگزین رضا ناصری دروازه‌بان اول فوتسال شد.

وی در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان بهترین دروازه‌بان آسیا انتخاب شده است. یکی از نکات قابل توجه در مورد وی نپوشیدن دستکش دروازبانی است.

وی ضربات سنگین بازیکنان حریف را بدون دستکش مهار می‌کند و با پرتاب‌های دست دقیق خود مهاجمان تیمش را صاحب موقعیت گل می‌کند.


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی

کروبی از شیخوخیت تا رهبری اصلاحات

شیخ اصلاحات سرانجام نتوانست بر وسوسه‌های ریاست جمهوری خویش غلبه کند و بدین ترتیب به طور رسمی نامزدی خود بر نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

اعلام نامزدی او چند روز پس از ملاقات با محمد خاتمی شاید بدین معنی باشد که مهدی کروبی از نیامدن خاتمی مطمئن شده و یا می‌خواهد با اعلام نامزدی خود دیگر نامزدهای جبهه اصلاحات را از آمدن به صحنه انتخابات پشیمان کند.

بزرگ‌ترین مساله‌ای که جناح اصلاحات با آن روبه‌روست اجماع روی یک کاندیدا برای معرفی به مردم است. چرا که احزاب اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت معرفی نکردن یک کاندیدای واحد دچار تشتت آرا خواهند شد و پیروزی در انتخابات را از دست می‏دهند.

در همین حال مهدی کروبی درکنگره حزب اعتماد ملی برنامه‌های خود را ارائه داده است. به گزارش ایسنا وی در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت:

«‌در حال حاضر مهم‌ترین مشکل مردم، مساله اقتصادی است و ما بنا داریم در جهت کار، تولید و رونق اقتصادی حرکت کنیم. متاسفانه نرخ بیکاری در کشور ما بسیار بالاست و علاوه بر این‌ها مردم گاهی هزینه درمان بیماری خود را هم ندارند، از این رو اولویت اول من و همکارانم مساله اقتصادی و معیشتی در بخش‌های مختلف است.»

وی در حوزه سیاست خارجی نیز گفت: «‌ما تلاش می‌کنیم جز با اسرائیل ارتباطمان با همه کشورها خوب باشد و روابط حسنه داشته باشیم.»

وی مهم‌ترین رقیب انتخاباتی خود را محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور فعلی ایران دانست. کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که اگرچه مهدی کروبی به طور جدی وارد عرصه انتخابات شده، اما طرح مساله «شورای حکمیت»، احتمال انصراف وی از کاندیداتوری را به نفع یک چهره واحد در اصلاح‌طلبان را تقویت می‌کند.

کروبی ۷۱ ساله که یکی از چهره‌های نزدیک به آیت‌لله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران محسوب می‏شود، امیدوار است که با نیامدن خاتمی به صحنه انتخابات از «شیخ اصلاحات» تبدیل به «رهبر اصلاحات» شود.

مهدی کروبی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


میترا حجار

میترا حجار هم هالیوودی شد

میترا حجار، بازیگری که در سینمای بعد از دوم خرداد درخشیده بود، اکنون قصد دارد که با بازی در سینمای هالیوود موفقیت‌های خود را تکرار کند.

او به تازگی در فیلمی به نام استلینای آبی (‌steliana blue) به کارگردانی گابریل اسکات حضور یافته است‌. فیلمبرداری این فیلم به پایان رسیده اما هنوز برای اکران آماده نیست.

در این فیلم ۹۶ دقیقه‌ای خانم حجار نقش دختری ایرانی را بازی می‌کند. در فیلم استلینای آبی بازیگران ایرانی دیگری همچون نوید نگهبان نیز حضور دارند.

میترا حجار دو سال پیش از ایران مهاجرت کرده بود و در یک اپیزود از فیلم «‌Two» و در قسمتی از سریال تلویزیونی «Smith» بازی کرد.

وی پیش از این در فیلم «زمستان» رفیع پیتز هم بازی کرده بود که باعث حضور وی در جشنواره لس‌آنجلس شد و سر و صدای زیادی هم به همراه داشت.

اما «‌steliana blue» اولین فیلم بلند آمریکایی او به حساب می‌آید. میترا حجار با بازی در فیلم «غریبانه» ساخته احمد امینی در سال ۷۶ به سینمای ایران معرفی شد و دو سال بعد جایزه بهترین بازیگر جشنواره فجر را به خاطر بازی در فیلم «متولد ماه مهر» از آن خود کرد.

وی در عرصه نمایشی نیز فعال بود و در ایران در تئاتر «هملت» بازی کرد و در فرانسه تئاتر «دایی وانیا» را بازی کرد. وی متولد ۱۳۵۵ است و در فیلم‌های کارگردانان بزرگ سینمای ایران نظیر بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، رسول ملاقلی‌پور بازی کرده است.

میترا حجار در بالاترین

شناسنامه سینمایی میترا حجار در آی‌ام‌دی‌بی


مدونا و گای ریجی

گای ریچی: «یک پنی هم از مدونا نمی‌خواهم»

گای ریچی، کارگردان ۴۰ ساله انگلیسی و مدونا، خواننده ۵۰ ساله موسیقی جهان پس از هفت سال و نیم زندگی مشترک تصمیم به جدایی از یکدیگر گرفتند.

آن‌ها در دسامبر سال ۲۰۰۰ در یک مهمانی شبانه که در یک قلعه اسکاتلندی برگزار می‏شد با یکدیگر آشنا شدند. این زوج هنری از رسانه‌ها خواستند که به این تصمیم مشترک احترام بگذارند.

این تصمیم توسط مصاحبه‌ای که روزنامه تابلوئید سان از گای ریچی گرفت، تایید شده است. در سال‌های اخیر گای ریچی در ساخت فیلم‌های سینمایی‌اش با توفیق چندانی روبه‌رو نبوده است.

در مقابل مدونا از ژوئن سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ بیش از ۷۲ میلیون دلار درآمد داشته است. روزنامه دیلی تلگراف نوشته که اکنون مدونا بیش از ۳۰۰ میلیون پوند دارایی دارد و این طلاق بیشتر به سود گای ریچی خواهد بود.

در مقابل این روزنامه از گای ریچی نقل قول کرده که وی به وکیل خود گفته که «حتی یک پنی» از ثروت مدونا را نمی‌خواهد.

گای ریچی نقش انکار‌ناپذیر در تغییر روحیه مدونا داشت و پس از ازدواج این دو بود که مدونا به کارهای خیریه روی آورد و چند کودک یتیم را به فرزندخواندگی قبول کرد.

وی برای مدونا موزیک ویدئوی «What It Feels Like for a Girl» را ساخت. وی که در زمینه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی مشهور است، امسال فیلمی تبلیغاتی به نام «Take It To The Next Level» را برای شرکت نایک می سازد.

در این فیلم آرسن ونگر، ویلیام گالاس، وین رونی، کریستیانو رونالدو، سز فابرگاس، زلاتان ابراهیموویچ، نانی، رودون نیستلرروی، حضور دارند.

وی تاکنون هشت فیلم بلند سینمایی ساخته و دو فیلم دیگر را در دست تهیه دارد. گای ریچی در سال ۱۹۶۸ به دنیا آمد و دو فرزند از همسر قبلی‌اش دارد.

گای ریچی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


پل کروگمن، برنده نوبل اقتصاد‌

نوبل اقتصاد برای منتقد جمهوری‌خواهان

بحران اقتصادی آمریکا برای هر کس بد بود برای پل کروگمن بد نشد، چرا که انتقادهای وی از سیاست‌های اقتصادی دولت جورج بوش بیش‌تر از هر زمان دیگری به چشم آمد و اکادمی علوم سوئد جایزه ۱.۴میلیون دلاری نوبل اقتصادی را به وی اهدا کرد.

این دومین‌بار از سال ۲۰۰۰ میلادی است که یک دانشمند اقتصادی توانسته است به تنهایی جایزه نوبل را از آن خود کند. در سال‌های گذشته اغلب برندگان اقتصاد دو نفر بودند.

تور الینگسن، عضو ارشد کمیته نوبل اقتصاد در مورد دلایل اعطای این جایزه به گفت: «کروگمن تنها یک دانشمند علم اقتصاد نیست بلکه یک نظریه‌پرداز اقتصادی توانمند است که می‌تواند با استفاده از آگاهی‌هایش راه‌حل بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز جهان را پیدا کند.»

کروگمن ۵۵ ساله پایه‌گذار تئوری ‌«جغرافیای نوین اقتصادی» است. او از از تجارت آزاد دفاع می‌کند و معتقد است دولت‌ها تا آنجا که می‌توانند باید مالیات را کاهش دهند.

چرا که مالیات سبب فربه شدن دولت می‌شود. وی معتقد است دولت‌ها باید با کاهش هزینه‌های خود بودجه را تنظیم کنند.

استاد رشته اقتصاد در دانشگاه پرینستون از تجارت آزاد دفاع می‌کند و راه‌حل گرانی مواد غذایی را در جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ارزان و رقابتی شدن تولید در سطح جهان می‌داند.

کروگمن که قلمی بسیار شیوا دارد، هر هفته در ستون مشهور خود برای روزنامه نیویورک تایمز یادداشت می‌نویسد. یکی از مشهورترین مقالات او «درباره جنگ عراق به ما دروغ گفتند» بود که مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.

یکی از ویژگی‌های کروگمن این است که او با شناختی که از دنیای سیاست دارد، مقالاتش را به موضوعات سیاسی ربط می‌دهد.

قلم ساده و روان او به اضافه انتقادهای تند و تیز وی از جورج بوش و جمهوری‌خواهان سبب شده وی به عنوان یکی از سرشناس‌ترین منتقدان دولت کنونی به شمار آید.

وی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامزد جمهوری‌خواه «جان مک‌کین» را مورد انتقادهای شدید خود قرار داده و گفته که نظرات وی «بسیار وحشتناک‌تر از چند هفته پیش» است.

پل کروگمن را یک اقتصاد‌دان لیبرال از مکتب «نو کینزی» می‌دانند. طرفداران اقتصاد کینزی با وجود اعتقاد به اقتصاد آزاد از مداخله دولت برای جلوگیری از انحراف بازار آزاد حمایت می‌کنند.

وی کتاب «اقتصاد بین‌الملل: نظریه و عمل» را که یکی از مشهورترین کتاب‌های موجود در زمینه اقتصاد بین‌الملل بدون توسل به محاسبات ریاضی نوشته که اکنون کتاب درسی پایه در بسیاری از دانشگاه‌های جهان است.

پل کروگمن سال ۱۹۵۳ در آمریکا متولد شد. در سال ۱۹۷۴ میلادی مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه ییل دریافت کرد و در سال ۱۹۷۷ میلادی مدرک دکترای خود را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرد.

وی در دانشگاه‌های آمریکایی ییل، ام‌ای‌تی، کالیفرنیا در برکلی و استانفورد و مدرسه اقتصاد دانشگاه لندن تدریس کرده است.

پل کروگمن در ویکی‌پدیا


مارتی آهیستاری، برنده صلح

صلح نوبل، پاداش سه دهه فعالیت صلح‌طلبانه آهتیساری

مارتی آهتیساری، رییس ‌جمهور سابق فنلاند پاداش ۳۰ سال فعالیت‌های میانجی‌گرانه در کشورهای مختلف جهان را دریافت کرد.

جایزه ۱.۴۲ میلیون دلاری صلح نوبل پاداشی برای خاتمه دادن به درگیرهای ۳۰ ساله در سه منطقه، کوزوو، نامیبا و اندونزی بود.

او فعالیت دیپلماتیک خود را از سال ۱۹۷۳ با انتخاب شدن به عنوان سفیر فنلاند در تانزانیا آغاز کرد.آهتیساری در سال ۱۹۹۰ توانست باعث استقلال کشور نامیبیا از آفریقای جنوبی شود و به درگیری‌های خونین این منطقه خاتمه دهد.

بزرگ‌ترین اقدام آ‌هتیساری ۷۱ ساله حل بحران کوزوو و استقلال این کشور از صربستان در سال ۱۹۹۹ است که هنوز هم پیرامون آن حرف‌های بسیاری وجود دارد.

وی به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد پیشنهاد استقلال کوزوو را تحت نظارت بین‏المللی داد اما در مقابل کشورهای صربستان، چین، روسیه و کشورهای کمونیستی مخالف این استقلال بودند و حتی پس ازاعلام جایزه صلح نوبل، برگزارکنندگان نروژی این جایزه را مورد سرزنش قرار دادند.

او در حل درگیری‌های استان «آچه» اندونزی میان شورشیان و دولت در سال ۲۰۰۵ و در حل مناقشات ایرلند شمالی در سال ۲۰۰۱ نقش عمده‌ای داشت.

مارتی آهتیساری متولد ۲۳ ژوئن ۱۹۳۷ در شهر ویپوری (اکنون ویبورگ در روسیه) است و از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ ر‌ییس جمهور فنلاند بوده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور بشردوستانه در بحران‌های شاخ آفریقا جایزه صلح نوبل شامل یک نشان، یک دیپلم افتخار و چکی به مبلغ یک میلیون یورو است که ۱۰ دسامبر روز تولد آلفرد نوبل کارخانه‌دار و بشر‌دوست سوئدی در اسلو، پایتخت نروژ هر سال به فرد برنده اهدا می‌شود.

آهتیساری توسط کمیته محرمانه پنج نفره انتخاب برنده جایزه صلح نوبل و از میان ‪ ۱۹۷‬نامزد به عنوان فرد برگزیده انتخاب شد. پیش از این شیرین عبادی از ایران نیز برنده این جایزه شده بود.

مارتی آهتیساری در ویکی‌پدیا


تینا فی، کمدین

تینا فی ادای سارا پیلین را در‌آورد

«اگر سارا پیلین پیروز شود کره زمین را ترک می‌کنم» این جمله‌ای است که تینا فی، کمدین و نویسنده مشهور آمریکایی می‌گوید.

او این روزها با بازی در نقش کمدی سارا پیلین در برنامه (‌SLN Saturday Night Live‌) بیش از پیش محبوب شده و ویدیوهای او در سایت یوتیوپ میلیون‌ها بار دیده می‌شوند.

تینا فی در این برنامه لباس قرمز رنگ خانم پیلین نامزد معاونت حزب جمهوری خواه را بر تن می کند و عینک مخصوص وی را بر صورت می زند.

بسیاری از وبلاگ‌نویسان به شباهت عجیب صورت وی با سارا پیلین اشاره کرده‌اند. او در این شوی تلویزیونی ادای سارا پیلین را در‌می‌آورد و لحن بیان و حالات صورت وی را تقلید می‌کند.

جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواه این برنامه را سرگرم‌کننده توصیف کرده است. طبق آمار شبکه NBC این برنامه را ۵.۷ میلیون نفر تماشا کردند.

پس از این برنامه ماسک صورت سارا پیلین به یکی از پرفروش‌ترین ماسک‌ها برای برنامه هالووین امسال تبدیل شده است.

ضمن آن‌که کلمه «تینا فی» به یکی از کلمات پرجست‌وجو در سایت‌های گوگل و یاهو تبدیل شده است. تینا فی در ۱۸ می ۱۹۷۰ درشهر فیلادلفیا متولد شد.

او از سال ۱۹۹۷ به برنامه SLN آمد و بسیاری از کمدی‌های این برنامه را نوشت. استعداد هنری وی باعث شد تا در سال ۱۹۹۹ به عنوان سرپرست نویسندگان SLN نائل آید.

تینا فی در سال ۲۰۰۶ این برنامه را ترک کرد و کتاب «۳۰» ‌Rock را نوشت که مجموعه گردآوری شده نوشته‌های طنز وی است.

تینا فی در سپتامبر ۲۰۰۸ تقاضای تهیه‌کنندگان مجموعه SLN را پذیرفت و با نقش «سارا پیلین» به این برنامه پرطرفدار بازگشت. قرار بود مایکل فلپس، شناگر مشهور آمریکایی نیز با پذیرفتن نقش باراک اوباما در این برنامه حضور یابد.

تینا فی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

ویدیوی تینا فی در یوتیوپ

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"در فیلم استلینای آبی بازیگران ایرانی دیگری همچون تورج نگهبان نیز حضور دارند."

لطفا تصحیح بفرمایید ؛ "نوید نگهبان" صحیح استhttp://www.imdb.com/name/nm1041023/


--
زمانه: سپاس، تصحیح شد.

-- Reza J ، Oct 17, 2008

نمی دانم هم باشد یا نه ولی خوب بالخره خبر خوبه درست باشه. مدونا فقط یک فرزند خوانده دارد نه چندتا. شما نوشته اید چند تا بچه .

-- مری ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)