تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

«دعوت» حاتمی‌کیا بر ضد سقط جنین

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه، ابراهیم حاتمی‌کیا است که فیلمش اکنون بر صدر فهرست فروش سینمای ایران ایستاده است.

دیگر چهره‌های این هفته کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، دیوید بکهام، بازیکن تیم لس‌آنجلس گالکسی، کاوه رضایی، آقای گل نوجوانان فوتبال آسیا، آرویند آدیگا، برنده جایزه ادبی بوکر، اکبر اعلمی نماینده سابق مردم تبریز در مجلس و مرحوم مهرانگیز دولتشاهی، اولین سفیر زن ایرانی و از فعالین حقوق زنان است.

حاتمی‌کیا از سینمای جنگ تا سینمای اجتماعی

این روزها نام ابراهیم حاتمی‌کیا با فیلم «دعوت» بر سر زبان‌هاست. فیلمسازی که با ساختن فیلم‌های جنگی مشهور شد، اما این روزها فیلمی اجتماعی ساخته است.

فیلم او اکنون با در اختیار داشتن ۲۵ سالن سینما تاکنون ۴۱۴ میلیون تومان فروش کرده و با اختلاف بسیار در صدر فهرست فروش فیلم‌های سینمایی قرار دارد.

فیلم تازه حاتمی‌کیا درباره سقط‌ جنین است و به گفته این کارگردان از نظر ساختار شبیه فیلم ۲۱ گرم ساخته شده است.

این فیلم در پنج اپیزود، زندگی چند زوج را به نمایش می‌گذارد که به علت‌های مختلف سعی در سقط جنین دارند. این فیلم با محوریت پنج زن در موقعیت‌های مختلف که با دریافت خبر بارداری، واکنش‌های مختلف به آن نشان می‌دهند، ساخته شده است.


ابراهیم حاتمی‌کیا (عکس: وب‌سایت ۳۰نما)

در این فیلم که چهره‌های مشهوری چون مهناز افشار، محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، محمدرضا شریفی‌نیا و گوهر خیراندیش حضور دارند، توانسته نظر تماشاگران سینما را به خود جلب کند، هرچند که منتقدان، فیلم آخر حاتمی‌کیا را اثری درخشان ندانسته‌اند.

کارگردان فیلم «دعوت» در این باره گفته است: «‌اگر منتقد از فیلم تبلیغ هم بکند، فیلم فروش نمی‌کند. چون رابطه منتقد با مردم قطع شده است. تلقی این روزها این است که فیلم به خاطر این‌که هنرپیشه دارد فروش می‌کند، در حالی‌که ما شاهد بودیم برخی از فیلم‌ها کلی هنرپیشه داشتند، اما نفروختند. پس اینجا معلوم می‌شود که مضمون، تماشاچی را به سینما می‌آورد.»

ساخت فیلم «دعوت» و پیش از آن سریال «مسیر سبز» که درباره پیوند اعضا بود، نشان می‌دهد که ابراهیم حاتمی‌کیا قصد دارد از سینمای جنگی فاصله بگیرد.

او در نشست خبری اکران فیلم دعوت گفت: «‌خوشحال می‌شویم، نسل جدید هم بیاید و نگاه تازه‌ی خودش را بیاورد. چون ما در یک دورانی آن حرف‌ها را زدیم و ما به آن دوران تعلق داشتیم و حالا همان آدمی که آن فیلم‌ها را ساخت و در آن زمان تکفیر هم ‌شد، الآن آمده «دعوت» را می‌سازد».

ابراهیم حاتمی‌کیا از نسل اول فیلمسازان بعد از انقلاب به شمار می‌آید که با فیلم از «کرخه تا راین» به سینمای ایران معرفی شد و با فیلم «آژانس شیشه‌ای» به چهره سرشناس سینمای جنگ بدل شد. وی در سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد و از رشته فیلمنامه‌‌نویسی در دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شده است.

ابراهیم حاتمی‌کیا در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا (عکس: رویترز)

چرخش سیاسی کالین پاول به سمت دموکرات‌ها

حمایت کاولین پاول از باراک اوبا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعجب همگان را برانگیخت. چه او وزیر امور خارجه سابق دولت جورج بوش جمهوری‌خواه بود و اکنون از یک کاندیدای دموکرات حمایت کرده است.

کالین پاول ۷۱ ساله در میان سیاه‌پوستان آمریکایی محبوب است و حمایت او از باراک اوباما می‌تواند آرای بیشتری از سیاه‌پوستان را به سمت نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری جلب کند.

پس از این اتفاق بود که باراک اوباما، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد «کالین پاول» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا را به عنوان مشاور ارشد خود برخواهد گزید.

در صورتی که پاول بخواهد به عنوان مشاور فعالیت کند، این مساله‌ای است که باید درباره‌اش گفت وگو کنیم. ارائه مشاوره به رییس جمهور آمریکا خصوصاً در حوزه سیاست خارجی شغلی است که پاول با آن آشنایی کامل دارد.

انتخاب پاول در این سمت می‌تواند بار دیگر ضعف‌های سناتور اوبامای بی‌تجربه در سیاست خارجی را بپوشاند. اوباما همواره به دلیل بی‌تجربگی در حوزه سیاست خارجی در مقایسه با تجربه زیاد مک‌کین، از سوی ستاد انتخاباتی مک‌کین مورد انتقاد قرار گرفته اما جو بایدن و کالین پاول به طور کامل این ضعف او را می‌پوشانند.

کالین پاول در چهار سال گذشته از سیاست‌های دولت جورج بوش فاصله گرفته و حتی به انتقاد از این سیاست‌ها پرداخته است.

وی چندی پیش نامه وزیران سابق امور خارجه آمریکا را امضا کرد که در آن خواسته شده بود، دولت آمریکا با ایران به طور مستقیم مذاکره کند.

پاول علاوه بر تصدی بر وزارت خارجه در دوره نخست ریاست جمهوری جورج بوش، مشاور امنیتی ریگان در دوران ریاست جمهوری وی و رییس ستاد مشترک ارتش در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ نیز بوده است.

کالین لوتر پاول، متولد پنجم آوریل ۱۹۳۷ میلادی و شصت و پنجمین وزیر خارجه آمریکا بود که از بیستم ماه ژانویه سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی به عنوان وزیر خارجه آمریکا با جورج بوش همکاری می‌‏کرد.

او در شانزدهم ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی پس از رای اعتماد مجلس سنای آمریکا، وزیرخارجه آمریکا شد و با گرفتن مقام وزارت‌‏ خارجه به بالاترین مقام رسمی دولتی که تا به حال یک آفریقایی -آمریکایی رسیده بود، دست یافت.

پاول در زمان خدمت در ارتش آمریکا از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ میلادی مشاور امنیت ملی و از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ میلادی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود.


کاوه رضایی، آقای گل نوجوانان فوتبال آسیا (عکس: AFC)

کفش طلای نوجوان آسیا در دستان کاوه رضایی

کاوه رضایی با شش گلی که در مسابقات فوتبال نوجوانان آسیا به ثمر رساند، مقام آقای گلی و کفش طلای مسابقات را از آن خود کرد.

وی که ۱۶ سال دارد، نقش موثری در قهرمانی ایران ایفا کرد. وی تا قبل از دیدار فینال برابر کره جنوبی با پنج گل زده رقابتی نزدیک با مهاجم کره جنوبی داشت، در این دیدار گل دوم تیم ایران را وارد دروازه حریف کرد تا با زدن شش گل، عنوان آقای گلی آسیا را از آن خود کند.

کاوه رضایی پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی به خبرنگاران گفت که آرزو دارد روزی در آرسنال یا رئال مادرید بازی کند.

وی افزود: «‌از این‌که توانستیم در آسیا قهرمان شویم، خوشحالم و از این‌که با دایی مقایسه می‌شوم احساس غرور می‌کنم».

این برای اولین است که ایران در رده سنی زیر ۱۶ سال به مقام قهرمانی آسیا می‌رسد. در سال‌های اخیر قهرمانی در رده‌های سنی پایین در اختیار تیم‌های آسیای شرقی بوده است.

تیم نوجوانان ایران در این مسابقات، ۱۵ گل وارد دروازه‌ی حریفان کرد و تنها سه گل دریافت کرد. سایت رسمی کنفدراسیون آسیا درباره تیم ایران نوشت: «‌رکورد ۳۱ گل زده و دو گل خورده و برد هر ۱۰ بازی برای فوتبال ایران.»


دیوید بکهام، بازیکن تیم لس‌آنجلس گالکسی

بکهام در آث‌میلان، معامله‌ی دو سر سود

شایعه پیوستن دیوید بکهام به آث‌میلان ایتالیا باعث شد تا او در صدر خبرهای ورزشی جهان قرار گیرد. این خبر را ابتدا آدریانو گالیانی تایید کرد که میلان در ماه ژانویه با بکهام قرارداد امضا می‌کند.

وی گفت: «بکهام می‌خواهد با تیم ما تمرین کرده و برای میلان بازی کند. ما خواهان او هستیم. بکهام در ماه ژانویه به میلان می‌آید و ما با وی قرارداد امضا کرده و برای ادامه فصل از او استفاده می‌کنیم. این تنها یک قرارداد سودمند تجاری نیست بلکه یک قرارداد بزرگ است.»

وی ادامه داد: «بکهام در سری ای (‌A‌) و جام یوفا در دسترس آنجلوتی خواهد بود. فوتبال امروز تنها به توانایی‌های تکنیکی و تاکتیکی مربوط نمی‌شود. حامیان مالی و ورزشگاه‌های پر از تماشاگر هم مهم هستند.»

گالیانی در ادامه گفت: «هیچ تیمی نمی‌تواند رکورد ۶۵ هزار هواداری را که ما در بازی روز یک‌شنبه داشتیم بشکند. ورزشگاه‌ها تنها با حضور فوق ستاره‌هایی همچون بکهام پر می‌شوند. با حضور او، کاکا و رونالدینیو تیم ما رویایی می‌شود».

در این میان روزنامه گاردین احتمال پیوستن دیوید بکهام به آث‌میلان را تایید کرده اما نوشته که باشگاه لس‌آنجلس گالکسی این بازیکن را به صورت قرضی و پس از اتمام لیگ فوتبال آمریکا (مارس ۲۰۰۹) در اختیار باشگاه میلان قرار می‌دهد و در شروع فصل جدید دوباره این بازیکن به آمریکا باز خواهد گشت.

بازگشت بکهام به فوتبال اروپا این حسن را برای او خواهد داشت که بیشتر در دید فابیو کاپلو ایتالیایی برای دعوت به تیم ملی انگلستان قرار خواهد داشت.

هرچند که رابطه این دو اکنون بسیار خوب است و بکهام در آخرین بازی تیم ملی انگلستان برابر بلاروس به میدان رفت.

وی تازگی به عنوان نایب رییس هیات پیشنهاد دهنده انگلیسی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ انتخاب شده است. بکهام امیدوار است کشورش برای دومین بار از سال ۱۹۶۶ به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شود.

دیوید بکهام در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


مهرانگیز دولتشاهی، اولین سفیر زن ایرانی(عکس:مدرسه فمنیستی)

مهرانگیز دولتشاهی، مدافع همیشگی حقوق زنان

در هفته گذشته یکی از چهره های مدافع حقوق زنان ایران در قرن اخیر درگذشت. مهرانگیز دولتشاهی که سال‌ها به حمایت از حقوق زنان ایرانی مشغول بود در سن ۹۱ سالگی با دنیا وداع گفت.

خانم دولتشاهی در سال ۱۲۹۶ از خانواده‌ای از خاندان قاجار متولد شد و با گذراندن تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم اجتماعی، به اخذ مدرک دکترا در آلمان نائل آمد.

خانم دولتشاهی به ایران بازگشت و فعالیت‌های اجتماعی خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۲۵ در سازمان خدمات اجتماعی و انجمن حمایت از زندانیان مشغول به کار شد و سپس یک سازمان غیردولتی زنان به نام «جمعیت راه نو» را بنیان گذاشت.

این سازمان در زمینه برابری حقوق زنان و مردان فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۳۶ کمیته حقوقی این جمعیت، نوشتن پیش‌نویس قانونی را آغاز کرد که ۱۰ سال بعد، با اصلاحاتی کوچک، قانون حمایت خانواده شد.

این کمیته سعی کرد راه حلی برای چند همسری که مغایرتی با قوانین اسلام نداشته باشد‌، بیابد. در آن زمان خانواده‌های مذهبی و سنتی این قانون را ضد اسلام می‌دانستند اما آیت‌لله خویی از مراجع تقلید به آن‌ها پیشنهاد داد به جای ممنوعیت تعدد زوجات که هیچ‌گاه نخواهند توانست از آن صحبت کنند، اختیار مرد برای ازدواج مجدد را محدود کنند که به لحاظ شرعی نیز ایرادی بر آن نیست.

این جمعیت به طور هفتگی جلسات گفت و گو و بحث در مورد حقوق زنان در قانون اساسی و مدنی برگزار می‌کرد و نقش موثری در رشد و آگاهی زنان تحصیل‌ کرده داشت.

در کتاب تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد از خانم دولتشاهی نقل قول شده که وی این سازمان را با هدف اصلاح قوانین خانواده ایجاد کرد چرا که فکر می‌کرد بدون قانون برابر، نمی‌توان حق رای برای زنان قائل شد.

پس از مدتی این بحث جمعیت بین‌المللی زنان درگرفت و محمدرضا شاه، خواهرش اشرف پهلوی را برای ریاست این سازمان پیشنهاد کرد.

خانم دولتشاهی با ریاست اشرف موافقت کرد تا این سازمان از نظر مالی و سیاسی بتواند از حمایت برخودار شود. مهرانگیز دولتشاهی علاوه بر فعالیت‌های اجتماعی به فعالیت‌های سیاسی هم پرداخت و سه دوره نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ملی شد.

در سال ۱۳۵۴ و در زمانی که عباسعلی خلعتبری، وزیر امورخارجه ایران بود به عنوان اولین سفیر زن ایران در دانمارک مشغول به کار شد و تا انقلاب ۵۷ ایران بر سر کار باقی ماند.

بعد از آن به فرانسه رفت و در آنجا اقامت گزید. در سال‌های پایانی عمر خویش نیز کتابی به نام «جامعه، دولت و جنبش زنان ایران» نوشت که یکی از اسناد مهم تاریخ فعالیت زنان ایران به حساب می‌آید.


آرویند آدیگا، برنده جایزه ادبی بوکر

جایزه بوکر برای نویسنده «ببر سفید»

جایزه مشهور ادبی بوکر به نویسنده‌ای از هند رسید. «آرویند آدیگا» جایزه بوکر سال ۲۰۰۸ را با پشت سر گذاشتن نویسندگان مشهوری چون «سباستین بری»،«آمیتاو گوش»، «لیندا گرانت»، «فیلیپ هنشر» و «استیو تولتز» از آن خود کرد تا سومین برنده تاریخ ۴۰ ساله بوکر باشد که نخستین رمانش این جایزه معتبر را برده است.

این نویسنده ۳۳ ساله پس از اعلام این خبر گفت: «این جایزه را به تمام مردم دهلی نو هدیه می‌کنم. ۳۰۰ سال پیش دهلی نو بهترین شهر جهان بود و امیدوارم که دوباره روزی همان‌طور بشود».

«ببر سفید» داستان پسری به نام بالرام هالوای است که پدرش سال‌ها کالسکه‌کش بوده اما او تصمیم خودش را گرفته تا راه پدر را ادامه ندهد و چای فروشی احداث کند.

بالرام با مهاجرت خانواده به دهلی نو، بین انجام وظیفه خانوادگی و رویاهای شخصی‌ تردید می‌کند. وی با دغل‌بازی و دروغ‌گویی در حال پیشرفت است و در نهایت به آدم پست و رذلی تبدیل می‌شود.

آگیدا می‌گوید در داستان‌نویسی، از نویسندگانی چون رالف الیسن و جیمز بالدوین الهام گرفته است. به اعتقاد وی، هر دوی این نویسندگان، در آثارشان دنیاهایی را روایت کرده‌اند که برای خوانندگان آن‌ها ناشناخته بوده است.

آراویند آدیگا اعلام کرد بردن جایزه او را حیرت زده کرده و هیچ گمان نمی‌برده است که بتواند به جایزه دست پیدا کند، وی تصریح کرد همین که نام او در شمار نامزدهای دریافت این جایزه بود، دستاورد بزرگی برای وی محسوب می‌شد.

جایزه بوکر، جایزه‌ای نقدی به مبلغ ۵۰ هزار پوند است که هر ساله به بهترین رمان یک نویسنده عضو کشورهای مشترک‌المنافع یا ایرلند که به زبان انگلیسی منتشر شده باشد، تعلق می‌گیرد.

این جایزه در سال ۱۹۶۹ به وسیله شرکتی تجاری به نام بوکر مک‌کانل بنا نهاده شد و پی.اچ.نیوبای نویسنده رمان «چیزی برای پاسخ‌گویی» نخستین برنده آن بوده است.

آراویند آدیگا ۲۳ اکتبر سال ۱۹۷۴ در مدرس(چنای) هند به‌دنیا آمد و چهارمین نویسنده‌ هندی است که پس از «سلمان رشدی»، «آروندهاتی روی» و «کیران دسای» جایزه بوکر را از آن خود می‌کند.

آراویند در استرالیا بزرگ شده و در دانشگاه کلمبیا و سپس آکسفورد تحصیل کرده و چندی برای نشریات مختلف از جمله مجله تایم مطلب نوشته است.

آراویند آدیگا در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


اکبر اعلمی نماینده سابق مردم تبریز در مجلس

اکبر اعلمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

اکبر اعلمی که یکی از چهره‌های شاخص مجلس ششم و هفتم بود، این‌بار با خبر نامزدی خودش در انتخابات ریاست جمهوری خبر‌ساز شده است.

وی که برای نامزدی مجلس هشتم رد صلاحیت شده است گفته است: «‌هر کس توانست، دستش را می‌گیریم و اگر زمینه و شرایط فراهم باشد، خودم کاندیدا می‌شوم چون حداقلش این است که حرف‌هایمان را می‌توانیم بزنیم».

نماینده سابق تبریز افزوده: «اگر رد صلاحیتم کردند، بکنند. وی با بیان این‌که گرچه عده‌ای نمی‌خواهند و مقاومت می‌کنند، اما ما هم باید مقاومت کرده و حضور پیدا کنیم. البته برای کاندیداتوری هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام».

وی چندی پیش و در حاشیه کنگره حزب اعتماد ملی، حرف‌های تندی علیه محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران بر زبان آورد و وی را شخصیتی ناتوان بر اداره کشور معرفی کرد.

اعملی گفت: «‌سید محمد خاتمی با رای ۲۲ میلیونی مردم و حمایت مجلس ششم نتوانست (در دوره ریاست جمهوری‌اش) کاری انجام دهد.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس وی درباره پیش ‌شرط‌‌های اخیر خاتمی گفت: «علی‌رغم احترامی که برای آقای سید محمد خاتمی قائل هستم، (باید بگویم) مردم به کسی رای می‌دهند که وضع موجود را تغییر دهد نه این‌که فرد بیاید و بگوید به این شرط می‌آیم که وضع موجود تغییر کند. این‌گونه مادر بنده هم می‌تواند اداره کند».

وی درمجلس هفتم که اصلاح‌‌طلبان در اقلیت بودند، انتقادات تندی را علیه محمود احمدی‌نژاد در نطق‌های پیش از دستور خود مطرح کرد و این انتقادات باعث شد تا صلاحیت وی تایید نشود. وی این رویه را همچنان در سایت شخصی‌اش دنبال می‌کند.

وب‌سایت شخصی اکبر اعلمی

موضوع کاندیداتوری اکبر اعلمی در بالاترین

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Powell, also, gave the world two unnecessary Iraq wars!

-- بدون نام ، Oct 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)