تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

«دست خدا» بر سر فوتبال آرژانتین

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه دیه‌گو آرماندو مارادونا، سرمربی جدید تیم ملی آرژانتین است. دیگر چهره‌های این هفته سیدجلال یحیی‌زاده، نماینده مجلس، مرحومه طاهره صفارزاده، عشا مومنی، دانشجوی ایرانی‌تبار آمریکایی، بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا، اینگرید بتانکور، زن سال ۲۰۰۸ و رالف فینیس، بازیگر مشهور در فیلم‌های هری پاتر است.

حکم سرمربی‌گری در روز تولد

حالا دیه‌گو مارادونا بدون حتی یک‌بار نشستن روی نیمکت مربی‌گری، می‌خواهد آرژانتین را در جام جهانی ۲۰۱۰ هدایت کند. چه اهمیتی دارد؟

این‌که او اسطوره فوتبال آرژانتین است و فوتبال این کشور با ساق پاهای او شناخته می‌شود کافی است. دیه‌گو مارادونا در شرایطی به عنوان سرمربی فوتبال آرژانتین انتخاب شد که فدراسیون فوتبال این کشور تحت فشار شدید افکارعمومی قرار داشت.

انتخاب کارلوس بیانچی، جورجیا باتیستا و میگل آ‌نخل روسو هیچ‌کدام نمی‌توانست آتش تند انتقاد مردم آرژانتین را خاموش کند.

آن‌ها به کسی احتیاج داشتند که بار دیگر شور فوتبال را در دل‌ها زنده کند و چهره‌اش موجی از شادی و هیجان را بیافریند.


مارادونا

آلفیو باسیله آن‌قدر در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی بد نتیجه گرفت که مجبور شد بعد از شکست دو هفته پیش آرژانتین مقابل شیلی از سمت خود کناره‌گیری کند.

فوتبال آرژانتین در حال پوست‌اندازی است و همین چند ماه پیش جوانان زیر ۲۳ سال این کشور قهرمانی در المپیک را با شکست رقیب سنتی (برزیل) از آن خود کردند.

مارادونا بعد از تصدی این مسوولیت گفته است که دوباره آرژانتین را با بیلاردو می‌سازد. هم او که استاد دیه‌گو بود و در جام جهانی ۱۹۸۶ با کمک «دست خدا» قهرمانی جهان را برای آرژانتین به ارمغان آورد.

حالا بیلاردو کنار دست مارادونا می‌نشیند تا بار دیگر سرود قهرمانی را در جام جهانی بخوانند. دیه‌گو که بازی‌های المپیک پکن را از نزدیک دنبال کرد این روزها‌ کیلوهای اضافی‌اش را یکی یکی بر زمین گذاشته و به روزهای بدون اعتیاد می‌اندیشد.

دیه‌گو ۳۰ اکتبر، ۴۸ ساله شد و باید دید که می‌تواند از استعداد بی‌نظیرش در دوران بازیگری برای قهرمانی فوتبال آرژانتین استفاده کند.

آیا او می‌تواند جنجال ها و اعتیاد به الکل و کوکائین را کنار بگذارد و آرژانتین را یک بار دیگر با «دست خدا» قهرمان کند.

دیه‌گو مارادونا در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


سیدجلال یحیی‌زاده

سخنانی جنجالی یحیی‌زاده در مورد اینترنت

توصیف‌های سیدجلال یحیی‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از اینترنت بازتاب وسعی در رسانه‌های داخلی پیدا کرد.

او اینترنت را به «سگ هار»ی تعبیر کرد که رهایش کردیم و هم اینک می‌خواهیم مهارش کنیم. عضو فراکسیون اصولگرایان در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله از مدیران فرهنگی حاکم انتقاد کرد و گفت:

«ما یک مدیر مجرب، کارکشته و ورزیده در بخش فرهنگ نداریم. بعضاً می‌بینیم که در متولیان و مسوولان دستگاه‌های فرهنگی، شخصی که واقعاً فرهنگی باشد، نیست».

وی افزود: «برخی دستگاه‌های ما متولی فرهنگی ندارند، مثلاً چه کسی مسوول اینترنت و ماهواره در کشور است؟ امروزه ۱۷ هزار کانال ماهواره‌ای در دنیا قابل رویت است که با هزینه‌ای اندک می‌توان سه هزار کانال را دید. این یعنی همه بافت‌ها و یافته‌ها با فشارهایی که توسط ماهواره صورت می‌گیرد، نابود شود».

وی در صحبت‌های خود با اشاره به وبلاگ‌ها گفت: «‌اگر روزنامه‌ای مطلب نامناسبی بنویسد می‌توان از آن شکایت کرد و جلوی آن را گرفت ولی دیده می‌شود در برخی از وبلاگ‌ها مطالبی نوشته می‌شود که از ابتدا تا انتهای آن توهین به مبانی نظام و اسلام است. آیا نباید جلوی آن را گرفت و کسی متولی این امر باشد؟»

سیدجلال یحیی‌‌زاده، روحانی و نماینده مردم تفت میبد و یزد در مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیته تربیت بدنی مجلس است است.

وی پیش از این برگزاری مسابقات اس‌ام‌اسی و پیش‌بینی نتایج مسابقات و سپس قرعه‌کشی و دادن جوایز به برندگان، و این‌گونه اقدامات را شبیه لاتاری و شرط‌بندی‌های سابق عنوان کرده بود و خواستار جلوگیری از این‌گونه اقدامات از تلویزیون ایران شده بود.


طاهره صفارزاده

صفارزاده بیشتر شاعر بود تا مترجم

هنگامی که تلویزیون ایران اعلام طاهره صفارزاده درگذشته، او را زن نمونه مسلمان مترجم و «خادم‌القران» معرفی کرد و بسیار سریع از ویژگی ممتاز شاعری او گذشت.

طاهره صفار‌زاده شاعر بود و کسانی که با شعرهایش آشنا بودند، می‌دانند که قدر شعرهایش بسیار بلند است. او در سال ۱۳۱۵ در سیرجان متولد شد و اولین مجموعه شعری‌اش را در سال ۱۳۴۰ با عنوان «رهگذر مهتاب» منتشر کرد.

در دهه ۴۰، فروغ فرخ‌زاد ظهور می‌کند و صفارزاده در سایه فرخ‌زاد قرار می‌گیرد، هرچند به باور منتقدان از فروغ بسیار الهام گرفته است.

در سال‌های پایانی دهه ۴۰ به آمریکا می‌رود و در آنجا مجموعه شعرهایش به زبان انگلیسی را منتشر می‌کند. او در آمریکا مدرک دکترای زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه آیووا گرفت و به ایران بازگشت.

دهه ۵۰ اوج شعر و فعالیت اوست. در این سال‌ها او «طنین در دلتا» و «سد و بازوان» را منتشر می‌کند. در سال‌های پایانی دهه ۵۰ همراه با انقلاب اسلامی ایران، شعرهای او نیز رنگ و بوی انقلاب را به خود می‌گیرد.

مجموعه «سفر پنجم» در سال ۵۶ و «حرکت و دیروز» از این نمونه است. مجموعه «سفر پنجم» برای وی شهرت فراوانی به همراه آورد و بسیاری از دانشجویان و جوانان شعرهای وی را می‌خواندند.

تقدیم کردن شعر «سفر هزاروه» به دکترعلی شریعتی نیز نقش مهمی در شهرت و محبوبیت وی داشت. بعد از انقلاب او با سرودن مجموعه‌هایی چون «بیعت با بیداری» و «مردان منحنی» به کار خود ادامه داد.

اما به دلیل تسلط بر زبان و ادبیات انگلیسی بیشتر وقتش را صرف ترجمه قرآن به زبان انگلیسی کرد تا آن‌که در سال ۱۳۸۰ ترجمه قرآن به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی از وی منتشر شد.

خانم صفار زاده سال‌های پایانی عمر خود را به ترجمه ادعیه‌های عربی به زبان انگلیسی گذراند و سرانجام پس از سال‌ها پژوهش در زمینه ادبیات و شعر درگذشت.


عشا مومنی

«سبقت غیرمجاز» عشا مومنی در اتوبان برابری زن و مرد

دستگیری عشا مومنی، دانشجوی ایرانی‌تبار در ایران بازتاب فراوانی در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرده است. او که برای انجام تحقیقات دانشگاهی در مورد مسایل زنان به ایران سفر کرده بود، پس از آن‌که در روز ۲۴ مهر، اتومبیلش به دلیل «سبقت غیر مجاز» متوقف شد، به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال یافت.

ابتدا دستگیری وی تایید نمی‌شد اما پس از دو هفته سرانجام وزارت خارجه ایران دستگیری وی را تایید کرد. مقامات دولتی آمریکایی نیز اعلام کردند که در حال کسب اطلاعات در این مورد هستند.

وی عضو کمپین یک میلیون امضا است و از تغییر قوانین برای برابری میان زنان و مردان حمایت می‌کند. عشا مومنی در سال ۱۳۵۹ در شهر لس‌انجلس متولد شد.

اما درسال‌های جنگ هشت ساله ایران به همراه خانواده به ایران بازگشت و موفق به اخذ لیسانس در رشته گرافیک از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شد.

پس از آن برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفت و در رشته ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورثریج پذیرفته شد.

او برای تحقیق و تهیه فیلم پروژه کارشناسی ارشد خود به ایران آمد، اما به جرم سبقت غیرمجاز در اتوبان مدرس تهران توسط مامورین گشت اتوبان بازداشت شد.


بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا

بیل کلینتون دست در دست اوباما

بیل کلینتون سرانجام به طور رسمی وارد مبارزات انتخاباتی شد و به حمایت از باراک اوباما پرداخت. چهارشنبه هفته گذشته باراک اوباما و بیل کلینتون دست در دست یکدیگر گذاشتند و در ایالت مهم و سرنوشت‌ساز فلوریدا به تبلیغ و سخنرانی پرداختند.

آرای وکالتی ایالت فلوریدا نقش مهمی دارد و می‌تواند اوضاع را به نفع هر یک از دو طرف برگرداند. از چندی پیش هواداران اوباما نگران بودند که بیل کلینتون با محبوبیتی که در میان مردم آمریکا دارد، به طور رسمی و علنی برای اوباما تبلیغ نمی‌کند.

بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین آمریکا خطاب به حاضرین گفت: «برای شما مهم است که هر اقدامی را برای حصول اطمینان انجام دهید تا فلوریدا در سه‌شنبه شب آینده به سود اوباما ایفای نقش کند».

بیل کلینتون که همسرش هیلاری را در برابر اوباما در مرحله اول بازنده دیده بود، این‌بار برای صیانت از آرای دموکرات‌ها به حمایت از هم‌حزبی خود پرداخت.

وی پیش از این انتقادات بسیار تندی از اوباما مطرح کرده بود و وی را فردی بسیار جاه‌طلب دانسته بود که سابقه لازم برای سمت ریاست جمهوری را ندارد.

بیل کلینتون دو دوره از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱، رییس جمهور آمریکا شد و به یکی از محبوب‌ترین رهبران آمریکا بدل گشت.

دوره دوم ریاست جمهوری وی تحت تاثیر ماجرای عشقی او با مونیکا لوینسکی، کارمند کاخ سفید قرار گرفت اما پس از اعتراف او به اشتباهش، دوباره به چهره‌ای محبوب نزد آمریکایی‌ها بدل شد.

بیل کلینتون در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


اینگرید بتانکور

گروگانی که زن سال شد

هنگامی که اینگرید بتانکور از پله‌های هواپیما پایین می‌آمد، نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه به طرفش آمد و او را در آغوش گرفت.

خانم بتانکور که تابعیتی فرانسوی ـ کلمبیایی دارد، پس از شش سال از دست نیروهای فارک آزاد شد و اکنون به یک قهرمان جهانی تبدیل شده است.

او به دلیل تلاش برای استقرار دموکراسی، رواداری و صلح، جایزه زن سال ۲۰۰۸ را از آن خود کرده است. خانم بتانکور ۴۷ ساله، اصلیتی فرانسوی دارد و در سال ۲۰۰۲ در حالی که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا آماده می‌کرد از سوی نیروهای فارک ربوده شد.

در طی این سال‌ها دولت فرانسه تلاش فراوانی برای آزادی وی کرد تا آن‌که با همکاری وزارت دفاع کلمبیا وی آزاد شد. وی قرار است خاطرات دوران شش ساله اسارت خود را به روی کاغذ بیاورد.

همچنین دست‌اندکاران هالییود اعلام کرده‌اند که به زودی فیلمی در مورد بتانکور ساخته می‌شود. خانم بتانکور از چریک‌های کلمبیایی خواسته است تا سلاح خود را کنار بگذارند و از راه‌های دموکراتیک به مبارزات خود ادامه دهند.

وی تاکنون جایزه دوستی پرنس آستوریاس، ولیعهد اسپانیا را به عنوان سمبل حمایت از آزادی، مبارزه با خشونت، فساد و قاچاق و جایزه لژیون دونور فرانسه را هم دریافت کرده است.

اینگرید بتانکور در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


لوریس چکناواریان، آهنگساز ایرانی

بالاترین نشان فرهنگی اتریش برای لوریس چکناواریان

لوریس چکناواریان، آهنگساز ایرانی بالاترین نشان فرهنگی اتریش را از آن خود کرد. این نشان در روز ملی این کشور از طرف سفیر اتریش به چکناواریان اهدا شد.

وی یکی از مشهوترین آهنگسازان ایرانی است که در بسیاری از ارکسترهای مهم جهان رهبر بوده است. وی در مراسم اهدای نشان طلایی فرهنگ و هنر اتریش گفت:

«افتخار می‌کنم در ایران متولد شدم و ایرانی هستم و امیدوارم از این به بعد هم مثل گذشته روابط فرهنگی هنری ایران و اتریش به هم پیوند بخورد».

اتریش، کشور مادر موسیقی کلاسیک محسوب می‌شود و دانشگاه‌های این کشور یکی از مشهورترین دانشگاه‌های موسیقی کلاسیک جهان به شمار می‌آید.

لوریس چکناواریان در سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را در هنرستان موسیقی تهران گذراند و سپس راهی اتریش شد.

وی از آکادمی موسیقی وین در سال ۱۳۴۹ فارغ‌التحصیل شد و پس از آن از دانشگاه میشیگان آمریکا مدرک فارغ‌التحصیلی رهبری ارکستر دریافت کرد.

وی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران آثار متعددی آفرید که اکثر آن‌ها در تالار رودکی اجرا شد.

پس از انقلاب ایران به ارمنستان رفت تا آن‌که در اواخر دهه ۷۰ به ایران بازگشت و کارهای موسیقایی خود را در ایران ادامه داد.

از کارهای مشهور او در سال‌های اخیر می توان به اپرای عروسکی رستم و اسفندیار اشاره کرد. لوریس چکناواریان بیش از ۵۷ اثر مختلف از جمله دوباله، پنج سمفونی و پنج کنسرتو ساخته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)