تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

پایان‌نامه کردان در مجلس نوشته شد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده است. دیگر چهره‌های این هفته ایگال امیر، قاتل اسحاق رابین، میلان کوندرا، نویسنده، خاطره پروانه، خواننده و ردیف‌خوان، جین فوندا، بازیگر و فعال سیاسی، علی کردان، وزیر سابق کشور و محمد مایلی‌کهن، مربی فوتبال هستند.

«اوباما» سمبل تغییر سیاست آمریکایی

سرانجام آمریکایی‌ها اولین رییس جمهور سیاه‌پوست خود را به دنیا معرفی کردند تا رویای ۴۵ ساله مارتین لوتر‌کینگ مبنی بر انتخاب رییس جمهور سیاه‌پوست تحقق پیدا کند.

باراک اوباما در حالی به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسید که همه گمانی‌زنی‌ ها پیروزی وی بر جان مک‌کین را قطعی کرده بود.

این پایان یک ماراتن طولانی مدت برای اوبامای سیاه‌پوست بود که ابتدا می‌بایست بر رقبای درون حزبی خود پیروز شود و سپس به جنگ نامزد جمهوری‌خواه برود.

باراک اوباما در مرحله اول، ابتدا با هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون روبه‌رو شد و به سختی توانست او را شکست دهد. اما در مرحله نهایی، مشکل چندانی نداشت هنگامی که جوزف بایدن را به معاون اولی برگزید و کاولین پاول وزیرخارجه سابق دولت جورج بوش از او حمایت کرد، کسی شک نداشت که بزرگ‌ترین نقطه ضعف وی که همانا کم تجربگی در سیاست خارجی بود، برطرف شده است.


باراک اوباما، رئیس جمهور جدید آمریکا (AFP)

وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «راه طولانی در پیش داریم و صعودمان دشوار است. شاید در یک سال حتی در یک دوره - ریاست جمهوری - به قله نرسیم اما من هرگز به اندازه امشب امیدوار نبود‌ه‌ام که ما به مقصد خواهیم رسید».

وی که شعار «تغییر» را برای این انتخابات برگزیده بود توانست نظر زنان و جوانان آمریکایی را به خود جلب کند. برخی معتقدند که این «تغییر» تنها شعار اوباما نبود، بلکه پیامی از طرف آمریکا به همه کشورها بود که نحوه و روش سیاست آمریکا تغییر کرده است.

برخی از نویسندگان آمریکایی، اوباما را محصول «اینترنت» می‌دانند و معتقدند که با تبلیغات وسیع اینترنتی توانست خود را در مراحل اولیه به مردم بشناساند و از کمک‌های اینترنتی مردم برخوردار شود.

انتخاب باراک اوباما با استقبال مردم و دولت ایران روبه‌رو شده است. مردم ایران امیدوارند که رییس جمهور جدید آمریکا حرفی از جنگ به میان نیاورد و درها را برای مذاکره با ایران بگشاید.

باراک اوباما در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


میلان کوندرا

«شوخی» با کوندرا

میلان کوندرا در بد مخمصه‌ای افتاده است. او اکنون متهم است که در دوران جوانی با پلیس مخفی جمهوری کمونسیتی چکسلواکی همکاری کرده است.

هرچند کونداری ۷۹ ساله و نویسنده کتاب مشهور «بار هستی» این اتهامات را رد می‌کند و معتقد است که عده‌ای قصد دارند به دورغ او را جاسوس بنامند.

چندی پیش انجمن مطالعات رژیم‌های مستبد جمهوری چک که آرشیو پرونده‌های مربوط به پلیس مخفی چکسلواکی سابق را در اختیار دارد، این سند را علیه کوندرا مطرح کرده و برای انتشار به هفته‌نامه محلی «رسپکت» داد.

پس از آن کوندرا تهدید کرد که علیه این هفته‌نامه به دادگاه شکایت خواهد کرد، اما با وجود تهدید کوندرا این هفته‌نامه حاضر به عذرخواهی نشده و این اتهام را پس نگرفته است.

در همین حال ۱۱ نفر از برندگان جایزه نوبل ادبیات از جمله گابریل گارسیا مارکز، اورهان پاموک، نادین گوردیمر و جی‌.ام.کوئتزی در بیانیه‌ای خواهان رفع اتهام جاسوسی برای رژیم کمونیستی از میلان کوندرا، نویسنده بزرگ چک شدند.

نویسندگان برجسته‌ای چون فیلیپ راث، سلمان رشدی، کارلوس فوئنتس، جین دانیل، خورخه سمپرون، و پیر مرتنز نیز این بیانیه را امضا کردند.

میلان کوندار همانند بسیاری از روشنفکران در سال ۱۹۴۸ به عضویت حزب کمونیست درآمد اما در سال ۱۹۵۰ از این حزب اخراج شد.

بر اساس ادعای انجمن مطالعات رژیم‌های مستبد، وی متهم است در همان سالی که از حزب کمونیست اخراج شده به یک پاسگاه پلیس محلی رفته و سربازی به نام میرسولاو دووراچک را - در حالی که یقین داشته که مجازات جاسوسی در آن زمان می‌توانست اعدام باشد - به عنوان جاسوس کشورهای غربی به آن‌ها معرفی کرده است.

این در حالی است که وی در کتاب اول خود به نام «شوخی» به نقد کمونیسیم پرداخته است. همین مساله باعث شد تا همه کتاب‌های وی از کتابخانه‌ها برچیده شوند.

کوندرا به سبب داستان «خنده و فراموشی» تابعیت کشورش را از دست داد و به فرانسه رفت. آثار میلان کوندرا در بین جماعت قصه‌خوان ایرانی طرفداران بسیاری دارد، اما همواره با سانسورهای فراوانی روبه‌رو بوده است.

میلان کوندرا در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


جین فوندا

بازگشت جین فوندا به تئاتر، پس از ۴۰ سال

جین فوندا می‌خواهد پس از ۴۰ سال دوباره به روی صحنه تئاتر برگردد. این خبر برای کسانی که فیلم‌های «کلوت» و «بازگشت به خانه» وی را دیده‌اند، خبری مسرت‌بخش به حساب می‌آید.

وی قرار است در نمایشنامه «۳۳ واریاسیون»، نوشته مویزس کافمن نمایشنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی بازی کند. این نمایشنامه، داستان موسیقی‌شناسی است که درباره بتهوون و دلبستگی او به یک قطعه موسیقی خاص مطالعه می‌کند.

مویزس کافمن خود، این نمایشنامه را کارگردانی کرده و جین فوندا نقش موسیقی‌شناس یاد شده را بازی می‌کند. فوندا درباره بازی‌اش در این نمایشنامه به سی‌ان‌ان گفته است:

«از پیشنهاد مویزس هیجان‌زده شدم. بعد از ۴۰ سال دور بودن از صحنه، از این‌که این نقش را بازی می‌کنم خوشحالم». این خبر البته برای بسیاری از علاقه‌مندان به این بازیگر ۷۱ ساله عجیب بود، چرا که وی سال‌هاست بازیگری را کنار گذاشته و به فعالیت‌های سیاسی اجتماعی روی آورده است.

جین فوندا را به عنوان نماد جنبش ضد جنگ ویتنام می‌شناسند. او در سال ۱۹۷۲ در جریان اعتراضات ضد جنگش به هانوی پایتخت ویتنام شمالی - که در حال جنگ با آمریکا بود - سفر کرد و همین سفر باعث شد تا بعدها روی موقعیت شغلی وی در سینما تاثیر بگذارد.

فوندا که در منطقه جورجیای آتلانتا زندگی می‌کند، مدت‌هاست که از بازیگری در سینما و تئاتر دست کشیده و به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و آموزش یوگا و بدن‌سازی برای زنان می‌پردازد.

وی در سال ۱۹۹۵ بنیاد خیریه‌ای برای جلوگیری از باردار شدن زنان در سن‌های بالا به‌وجود آورد. نوارهای ویدیویی جین فوندا در زمینه ورزش یوگا و بدن‌سازی در میان زنان، طرفداران زیادی دارد و تاکنون دو هزار برنامه ویدیویی از او به بازار آمریکا عرضه شده است.

جین فوندا درسال ۱۹۳۷، در یک خانواده هنری به دنیا آمد. پدرش هنری فوندا، بازیگر سرشناس آمریکایی بود و برادرش، پیتر فوندا، بازیگر و کارگردان نوگراست.

وی در سال‌های اخیر یکی از مخالفان جنگ آمریکا با عراق بود و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از باراک اوباما پشتیبانی کرد.

جین فوندا در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


علی کردان

پایان‌نامه کردان در مجلس نوشته شد

سرانجام ماجرای حضور علی کردان به عنوان وزیر کشور در کابینه محمود احمدی‌نژاد با استیضاح نمایندگان مجلس به پایان رسید.

حضور ۹۰ روزه علی کردان با جنجال‌های بسیاری همراه بود. روزی که رییس جمهور او را به عنوان وزیر کشور معرفی کرد، برخی از نمایندگان از جمله احمد توکلی مدرک دکترای تحصیلی وی را زیر سوال بردند و علی مطهری نیز وی را به فساد اخلاقی متهم کرد.

سپس وی با اعتماد اندک نمایندگان مجلس وزیر کشور شد اما مخالفان کردان از جمله احمد توکلی دست به افشاگری زدند و سایت «الف» منسوب به وی نیز فیلتر شد.

علی کردان ابتدا منکر جعلی بودن مدرک خود شد اما پس از منتشر شدن تصویر مدرک جعلی وی در اینترنت و پیگیری‌ رسانه‌ها از جمله رادیو زمانه، دانشگاه آکسفورد واکنش نشان داد و اعلام کرد که مدرک دکترایی چه افتخاری و چه غیر افتخاری برای آقای کردان صادر نکرده است.

به دنبال تحقیقات کمیسیون آموزش مجلس معلوم شد که وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد نیست.

بدین ترتیب کردان به جعلی بودن مدارک خود اعتراف کرد اما شخص نامعلومی را متهم کرد که وی را فریب داده و به وی مدرک قلابی داده است.

در آبان ۱۳۸۷ عوض حیدرپور، نماینده شهرضا که یکی از طراحان استیضاح کردان بود در اظهاراتی اعلام کرد که عباسی، مدیر کل دولت در مجلس رسیدی را به همراه چک کمک پنج میلیون تومانی به مساجد، برای امضاء به او ارائه داده‌است.

پخش این خبر و ماجرای درگیری عباسی با نمایندگان مجلس، روند استیضاح کردان را تسریع بخشید تا آن‌که سه‌شنبه هفته گذشته ۱۸۸ نماینده مجلس رای به عدم اعتماد وی دادند و علی کردان از دولت کنار رفت.

در این میان نقش بیژن نوباوه، خبرنگارصدا و سیما در نیویورک انکار نشدنی بود. صحبت‌های داغ و احساسی نوباوه در مجلس سکوت خاصی ایجاد کرده بود.

نوباوه گفت: «آقای کردان شما هنوز هم دروغ می‌گویید. احساسات ۷۰ میلیون نفر را جریحه‌دار کرده‌اید.» وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:

«در همان کشور‌های استکباری، کلینتون نه به خاطر فساد اخلاقی بلکه به خاطر دروغی که به دادگاه و ملت گفته بود محاکمه شد. آقای کردان شما هنوز وقت دارید که استعفا دهید. مجلس در تصمیم خود مطمئن و مصمم است». علی کردان البته استعفا نداد و به جای عذرخواهی از مردم، از همسر و فرزندانش عذرخواهی کرد.

علی کردان در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


خاطره پروانه و افلیا پرتو

خاطره «مرا ببوس» همیشه باقی خواهد ماند

آن‌هایی که ترانه «مرا ببوس» را با صدای «خاطره پروانه» شنیده‌اند به طور قطع خاطره‌ای خوش از صدای این خواننده موسیقی اصیل ایرانی دارند.

خاطره پروانه (خاوری) در سن ۸۷ سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت. وی تا سال‌های آخر عمر خود با آن‌که مردان از شنیدن صدای او محروم بودند، برای بانوان در جشنواره‌های موسیقی برنامه اجرا می‌کرد.

او جزیی از گروه «یاران» بود که هر ساله در جشنواره فجر حضور داشتند. افلیا پرتو، سرپرست گروه موسیقی «یاران» به ایسنا گفت:

«از صبح تا کنون در حال گریه هستم، اما این غم آن‌قدر بزرگ است که سبک نمی‌شوم. او برای من یک همکار نبود بلکه رفیق، دوست و سنگ‌ صبورم بود. ما با هم زندگی کرده‌ بودیم و او همه کس من بود».

او عنوان کرد: « یک ‌سال بود که خاطره پروانه به ‌دلیل شکستگی پا در بستر بیماری بود و هیچ‌کس در این یک‌ سال سراغی از او نگرفت. امیدوارم حالا که او از میان ما رفت، حداقل کاری که می‌توانیم برای او انجام دهیم».

درگذشت خاطره پروانه در حالی بود که افلیا پرتو و گروه «یاران» به تازگی تمرینات خود را برای شرکت در بیست ‌و چهارمین موسیقی فجر آغاز کرده و قرار بود خاطره پروانه در کنار این گروه حضور داشته باشد.

این خواننده پیشکسوت و ردیفدان موسیقی ایرانی در سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای اصیل و هنردوست به دنیا آمد، مادرش «پروانه» از خواننده‌های عصر قاجار و به‌ویژه دوره ناصری بود و در حالی که کمتر از ۳۰ سال سن داشت به دلیل بیماری سل از دنیا رفت، در آن زمان خاطره پروانه تنها چهار سال داشت.

وی در سال ۱۳۳۶، به طور حرفه‌ای کار خود را با ارکستر استاد صبا آغاز کرد. گفته می‌شود نام خاطره پروانه را نیز استاد صبا برای وی انتخاب کرده است.

خاطره پروانه در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ تصنیف‌هایی چون «آب حیات»، «صبح شد» و... را با ارکستر استاد صبا و همچنین تصنیف‌هایی چون «دلم شکسته»، «من سروش آسمانم»، «نیمه شب‌ها با دعا» را با گروه فرامرز پایور اجرا کرده و بهترین آثار خود را اجرای قطعاتی چون «صبحدم ز مشرق» در دستگاه سه گاه از آثار درویش خان و همچنین «نادیده رخت» در آواز اصفهان می‌دانست.

در سال‌های اخیر، او با بی‌مهری‌های زیادی روبه‌رو شد و از وی در هیچ مراسمی تجلیل به عمل نیامد و رسانه‌ها نیز خبر درگذشت وی را به درستی پوشش ندادند.


ایگال امیر (عکس: رویترز)

حرف‌‌های تازه قاتل اسحاق رابین

هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که مصاحبه یک شبکه تلویزیونی تجاری با «ایگال امیر» قاتل «اسحاق رابین»، نخست وزیر اسبق اسرائیل تا این اندازه خبر‌ساز شود.

او در این گفت و گوی تلویزیونی از اسراری پرده برداشت که ممکن است باردیگر پرونده‌ای متعقل به ۱۳ سال پیش را به جریان بیندازد.

او گفت: «‌اقدام به قتل رابین در نتیجه القائات و تحریک برخی مقامات سیاسی و نظامی، نظیر اسحاق شارون که مخالف پیمان اسلو بودند، صورت گرفت و اکنون باید این افراد که شناخته شده هم هستند، در زندان به سر ببرند، نه من».

وی در این گفت و گو که از طریق تلفن همراهش انجام شد از آریل شارون، نخست ‌وزیر پیشین اسراییل، ژنرال رافول ایتان، رییس پیشین ستاد مشترک ارتش و رهاوام زیوی، وزیر سابق جهانگردی اسراییل، نام می‌برد.

اما گفت که او قربانی افراطیون اسرائیلی شده و آن‌ها می‌خواستند با کشتن اسحاق رابین از گفت و گوهای صلح جلوگیری کنند.

مصاحبه شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، اکنون بحث‌های فراوانی را ایجاد کرده است. از یک‌سو عده‌ای معتقدند که این شبکه بخشی از گفته‌های ایگال امیر را سانسور کرده و از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که این شبکه حق گفت و گو با یک محکوم یا تروریست را نداشته است.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، کانال‌های تلویزیونی اسرائیل را متهم به زیر پا گذاشتن تمامی استانداردهای خبرنگاری کرده است. او در این باره گفته است:

«ایگال امیر باید تا آخرین روز حیاتش در زندان بپوسد. ما به‌هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه نداریم او را به حریم گفت‌ و گوهای علنی کشور بکشانیم».

ایگال امیر در ۲۳ می ۱۹۷۰ در هرزلیه اسرائیل و دریک خانواده ارتودکس یهودی به دنیا آمد. وی که دانشجوی رشته حقوق دانشگاه بارایلان بود، در تاریخ چهارم نوامبر ۱۹۹۴، اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل را به دلیل امضای صلح با فلسطینیان به قتل رساند.

وی در سال ۲۰۰۴، در زندان ازدواج کرد و پس از آن اجازه ملاقات خصوصی با همسرش را به ازای یک جلسه در ماه دریافت کرد و فرزند او نیز در سال ۲۰۰۷ به دنیا آمد.

ایگال امیر در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


محمد مایلی‌کهن

ماجرای بازداشت محمد مایلی‌کهن

محمد مایلی‌کهن یکی از جنجالی‌ترین مربیان فوتبال ایران است که طی سال‌های اخیر دو بار به خاطر گفته تند و صریحش به دادگاه رفته است.

در هفته‌ای که گذشت محمد مایلی‌کهن در دادگاه به جرم تشویش اذهان عمومی و هتک حرمت، محکوم و بازداشت شد، اما رایزنی اتحادیه فوتبال با شهرام شفیع‌زاده، مدیر باشگاه استقلال اهواز باعث شد تا وی از شکایتش صرف‌‌نظر کند.

مربی سابق فوتبال ایران در مطبوعات به شفیع‌زاده گفته بود: «زمانی که شما تاتی تاتی می‌کردی مجید جلالی درس اخلاق و فوتبال می‌داد».

وی در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: «به بازپرس ویژه پرونده گفتم اگر قرار است بابت گفتن «تاتی تاتی» کسی زندان برود پس همه مادران باید زندان بروند».

خردادماه امسال نیز علی دایی، وی را به دلیل اظهارتش در یک برنامه تلویزیون در زمان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به دادگاه اظهار کرد.

در مرحله اول، از این شکایت تبرئه شد و با اعتراض مجدد علی دایی وی به یک سال ممنوعیت از مصاحبه و ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

این در حالی است که مایلی‌کهن هم اکنون به‌راحتی با رسانه‌ها گفت و گو می‌کند. وی چندی پیش نیز افشین قطبی سرمربی پرسپولیس را «دیوانه عاقل» خوانده بود اما با حضور در تمرینات پرسپولیس از وی عذرخواهی کرد.

محمد مایلی‌کهن که اکنون در هیچ تیم فوتبالی، مربی‌گیری نمی‌کند، تیم ملی فوتبال ایران را به مقام سوم جام ملت‌های آسیا و تیم ملی فوتسال را به مقام چهارم جهان رسانده است. مایلی‌کهن برای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود که به مجلس راه نیافت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Samani, avval matlab ra yad begir badan tarjomeh kon! Obama montakhab-e King nemitavanest bashad. King zedde amperialist bood, Obama amperialist ast. King zedde jang g bood, Obama jang dar Afghanistan va Pakistan ra donbal mikonad. Vatan-e aziz ham bishtar dar khatar ast, chon in bachcheh bayad sabet konad keh tarsoo nist.

-- بدون نام ، Nov 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)