تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفت

ارتش سرخ بی امپراطور شد

فرهاد سامانی

چهره این هفته رادیو زمانه افشین قطبی سرمربی سابق تیم پرسپولیس است که استعفای خود را از مربیگری این تیم اعلام کرد و برای همیشه از فوتبال ایران رفت. دیگر چهره های این هفته صادق محصولی وزیر کشور، مهدی جهانگیری معاون مستعفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، هیلاری کلینتون نامزد پست وزارت امورخارجه امریکا، علیرضا نیکبخت واحدی بازیکن فوتبال، میرحسین موسوی رئیس فرهنگستان هنر و مایکل بارسلو نقاش اسپانیایی است.

استعفای امپراطوراز پرسپولیس

افشین قطبی از سرمربیگری پرسپولیس استعفا داد تا رویای قهرمانی در آسیا با پرسپولیس را در این فصل فراموش کند. به نظر می‌‌رسد که امپراطور بوی شکست را احساس کرده بود و می‌دانست که با لشگر ناآماده و بدون تجهیزات نمی‌تواند در جنگ پیروز شود.

استعفای او اگر چه ناگهانی بود اما یک سلسله عوامل را به دنبال خود داشت. درست در روزی که افشین قطبی استعفا کرد، الونگ الونگ، بازیکن محبوب او با سپاهان قرارداد بست. او در مصاحبه‌های متعدد و برنامه‌های تلویزیونی گفته بود که رحمان رضایی را نمی‌‌خواهد و الونگ بازیکن موثری برای اوست، اما رحمان رضایی به وی تحمیل شد.


افشین قطبی / عکس از میلاد پیامی، فارس نیوز

همچنین دستور تسویه حساب با دی کارمو مهاجم مورد علاقه وی و "مارکو" دستیار برزیلی باعث شد تا افشین قطبی تصمیم خود را به طور جدی بگیرد.

داریوش مصطفوی درباره دلایل استعفای افشین قطبی گفت: «ماجرای استعفای قطبی از 3-4 روز پیش با مطرح کردن تقاضای استعفا توسط خودش عنوان شد تا جایی که من مجبور شدم پس از برگزاری جلسات متعدد تقاضای استعفای وی را به هیات مدیره ارایه کنم.»

افشین قطبی دلیل اصلی استعفای خود را عمل نشدن به بعضی از مفاد قراردادش عنوان کرد، اما مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در مصاحبه‌ها سعی کرد استعفای قطبی را به مسائل کوچک و بی‌اهمیت ربط دهد.

«از من نخواهید دلیل رفتن او را تشریح کنم. زیرا این دلایل آنقدر جزیی است که من از مطرح کردن‌شان خجالت می‌کشم. ما به تمام تعهداتی که داشتیم عمل کرده‌ایم اما اینکه اینترنت منزل قطبی را باید باشگاه وصل کند یا مسایل کوچک دیگری از این قبیل که به عهده باشگاه نبوده قابل تشریح نیست.»

اما قطبی در گفتگو با روزنامه کارگزاران از"دست‌های پشت پرده" به عنوان موانع همکاری‌اش با پرسپولیس یاد می‌کند: «واقعیت این است که در پشت‌ پرده‌ گروه‌های مختلفی هستند که نمی‌خواهند یک تیم دو بار قهرمان شود. به همین خاطر در این هفت سال چنین اتفاقی نیفتاده است؛ چون همیشه تیم‌های قهرمان، سال بعد دچار مشکل می‌شوند و این خیلی برای من عجیب است.» به نظر می رسد که داستان امپراطور ارتش سرخ به پایان رسیده و ارتش باید به دنبال فرمانده دیگری باشد.

سردار میلیاردی با نیم رای وزیر کشور ‌شد

انتخاب سومین وزیر کشور هم بدون حاشیه نبود و صادق محصولی با فاصله 5/0 رای میان آرای مخالفان و موافقان وزیر کشور شد. در حالی که از 275 نماینده رای دهنده، 138 نفر برگه سفید درون جام ریختند، علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم نپذیرفت که اکثریت آرا به معنی «نصف به علاوه یک» از مجموع آرای ماخوذه است و با اعلام اینکه به نظر وی «اکثریت» مجلس به محصولی رای دادند، وزیر شدن محصولی را اعلام رسمی کرد. نمایندگان مجلس نیز به نظر لاریجانی اعتراض کردند اما این اعتراض‌ها تاثیری در تغییر نتیجه نداشت.


صادق محصولی، وزیر کشور / عکس از مهر نیوز

صادق محصولی که به «سردار میلیاردی» مشهور است، سه سال پیش نتوانست به عنوان وزیر نفت به مجلس راه یاید، چرا که نمایندگان مجلس با وزارت او مخالفت کردند و وی در آخرین لحظات انصراف داد. اما پس از استیضاح علی کردان به دلیل مدرک جعلی، به نظر می‌رسید که علی لاریجانی نمی‌خواست یک بار دیگر رودرروی دولت قرار گیرد.

وی که سه سال پیش ثروث خود را «106 میلیارد تومان» اعلام کرده بود، تنها چند دقیقه در نطق دفاعیه‌اش اعلام کرد ثروتش مشروع است چون نه تنها «یک دانه رانت و یک ریال وام دریافت نکرده که حتی از دولت هاشمی بیش از 300 میلیون هم طلبکار است» هنگامی که احمدی نژاد او را به عنوان نامزد پست وزارت کشور معرفی کرد، در روزنامه کارگزاران نامه‌ای منتشر شد که همسر شهید باکری از فرماندهان جنگ از نمایندگان مجلس خواسته بود تا به وی رای اعتماد ندهند.

صادق محصولی که در حال حاضر مشاور رئیس جمهور ایران محسوب می‌شود، عضو سپاه پاسداران است. خبرگزارى رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در باره سوابق آقاى محصولى نوشته است که وی همکاری با جهاد سازندگی، فرماندار شهرستان ارومیه، معاون استانداری آذربایجان غربی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه ۵ ( آذربایجان شرقی و غربی)، مسئول تحقیق و بازرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده لشگر ۶ ویژه، معاون طرح و برنامه وزارت دفاع، مجری پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی و تدریس در دانشگاه علم و صنعت را در کارنامه خود دارد.

صادق محصولی 49 ساله، فوق لیسانس مدیریت دارد. وی که اهل شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی است در جهاد سازندگی نیز فعالیت کرده و مدتی فرماندار ارومیه، معاون استاندار آذربایجان غربی و دبیر تشکیلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت ایران بوده است.

مهدی جهانگیری قربانی شد

همایش «دعوت از ‏سرمایه‌گذاری برای طرح‌های گردشگری» یک قربانی داشت و آن هم مهدی جهانگیری معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی بود. در حالی که نوک پیکان انتقادات به سمت اسفندیار مشایی بود، استعفای معاون وی به انتقادات موقتا پایان داد.

در این همایش قبل از ‏تلاوت قرآن 12 خانم با لباس محلی دف زنان روی سن آمدند و درحالی که قرآن را در سینی گذاشته بودند، قرآن را به قاری تحویل داده و سن را ترک کردند. در پایان تلاوق قرآن با زنان با لباس‌های محلی به صحنه آمدند و قرآن را تحویل گرفتند.

هنگامی که خبر این مراسم به قم رسید، آیت الله صافی گلپایگانی یکی از مراجع قم آن را «توهین و جسارت به ساخت قرآن در ‏یک همایش سازمان میراث فرهنگی» قلمداد کرد و اسفندیار رحیم مشائی را «بی‌صلاحیتی» متهم کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی در این باره از قول آیت الله صافی نوشت: «در مقابل این اهانت چه باید گفت؟ اهانت به قرآن قابل تحمل نیست و کسی که مسئول این سازمان است صلاحیت ندارد در این جایگاه باشد.»

اگرچه پس از بررسی این فیلم در سایت آریا مشخص شد که مسئله «رقص زنان» شایعه‌ای بیش نبوده و گروه دف زنان به آرامی قران را حمل کردند، اما مهدی جهانگیری مجبور به استعفا شد و رئیس سازمان میراث فرهنگی برای کاستن از انتقادات با استعفای وی موافق کرد.

مهدی جهانگیری در نامه استعفای خود نوشت: «حمل قرآن یک رسم آئینی سنتی در غرب کشور و مورد احترام مردم است. گروه اجرا کننده مراسم یک گروه مذهبی است و این کار را صرفا برای تکریم قرآن اجرا می‌کنند آنها به هنگام این مراسم حتما وضو می‌سازند.» مهدی جهانگیری کوهشایی متولد 1350 شهرستان سیرجان استان کرمان است و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی است.

سایت شخصی مهدی جهانگیری

وزارت خارجه آمریکا در انتظار هیلاری کلینتون

این روزها نام هیلاری کلینتون به طور مرتب در رسانه‌ها تکرار می‌شود. به نظر می‌رسد که بحث نامزدی هیلاری کلینتون بسیار جدی شده است. باراک اوباما قصد دارد که از وی در راس وزارت خارجه آمریکا استفاده کند.

روزنامه گاردین در گزارشی اختصاصی فاش کرد که هیلاری کلینتون نیز به این پیشنهاد جواب مثبت داده است. به نوشته گاردین، مشاوران اوباما در حال بررسی وضعیت بنیاد بیل کلینتون هستند که میلیون‌ها دلار در آفریقا با هدف توسعه این قاره خرج کرده است؛ آن‌ها باید مطمئن شوند که بنیاد کلینتون‌ها بر حضور هیلاری در وزارت خارجه هیچ تاثیری نمی‌گذارد. ‌


هیلاری کلینتون در کنار پرزیدنت اوباما

کارشناسان سیاسی معتقدند که هیلاری کلینتون سیاستمداری پر ابهت است و اوباما به شدت تحت کنترل هیلاری کلینتون قرار خواهد گرفت. همچنین نقش بیل کلینتون و روابط او با بسیاری از سیاستمداران جهان ممکن است بر کار همسرش هیلاری تاثیر بگذارد. در همین حال هنری کسینجر این انتخاب را ستوده است.

کلینتون از زمانی که از ایالات نیویورک به سنا راه یافت در حوزه‌های سیاست خارجی و امور دفاعی فعال بوده است. او که در سنا به حمله به عراق رای مثبت داد پس از جنگ از منتقدان سرسخت روند سازماندهی اوضاع در عراق شد. او و اوباما در مورد نوعی عقب‌نشینی از عراق اتفاق نظر دارند.

هیلاری که در رقابت بر سر نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری از باراک اوباما شکست خورد، اکنون رقبای دیگری هم برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا دارد. سناتور جان کری رقیب بوش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004، بیل ریچاردسون فرماندار نیومکزیکو، چاک‌ هاگل سناتور میانه‌روی جمهوریخواه و ریچارد ‌هالبروک سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل.

هیلاری کلینتون در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

محرومیت از بازی در جام جهانی برای نیکبخت واحدی

علیرضا نیکبخت واحدی به دلیل همراهی نکردن تیم ملی ایران در دیدار تدارکاتی با تیم ملی قطر به مدت دو سال از بازی در تیم ملی ایران محروم شد. او هنگام عزیمت تیم ملی به قطر با این بهانه که گذرنامه‌اش را جا گذاشته است فرودگاه را ترک می‌کند اما نه تنها به فرودگاه بازنمی‌گردد، بلکه به تماس‌های مسوولان تیم ملی نیز پاسخ نمی‌دهد.


علیرضا نیکبخت واحدی بازیکن فوتبال / عکس از میلاد پیامی، فارس نیوز

نکته جالب اینجاست که وی به این حکم سنگین هیچ گونه اعتراضی نکرده و آن را به طور کامل پذیرفته است. در مورد او شایعات فراوانی به گوش می‌رسد که البته هیچ کدام از آن‌ها به تایید نرسیده است. از جمله این شایعات همراهی نکردن تیم ملی ایران به دلیل مصرف مشروبات الکی است.

در این زمینه نیکبخت واحدی همه این اتهامات را تکذیب کرده و گفته که گذرنامه دومش در اختیار باشگاه پرسپولیس بوده است. اما سکوت در قبال حکم سنگین وی نشان می‌دهد که ماجرا دارای ابعاد پیچیده‌تری است. او ذاتا بازیکنی پرحاشیه و جنجالی است.

فصل قبل چندین بار به دلیل اختلاف با افشین قطبی سکو نشین شد. دو فصل پیش از آن نیز به طور ناگهانی و پس از هفت سال بازی در استقلال از تیم رقیب سر درآورد. بر اساس حکم کمیته انظباطی فدراسیون فوتبال وی به پرداخت 100 میلیون ریال جریمه نقدی و توبیخ کتبی درج در پرونده واسترداد کلیه جوایز و وجوه نقدی که وی در رابطه با فعالیت در تیم ملی محکوم شده است.

وی در سال 1377 از تیم ابومسلم مشهد به فوتبال ایران معرفی شد و در سال 1378 طی قراردادی پنج ساله به استقلال تهران منتقل شد و تاکنون با بیش از 70 بازی ملی و زدن 30 گل یکی از بهترین بازیکنان ملی ایران بوده است.

محرومیت نیکبخت واحدی در بالاترین

معمای همیشگی بازگشت میرحسین به سیاست

هر چهارسال که زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود شایعه نامزدی میرحسین برای ریاست جمهوری داغ می‌شود. اما این بار گفته می شود که داغ‌تر از همیشه است. از قرار معلوم یکی از اصلاح‌طلبان و یکی از اصولگرایان به دیدن میر حسین موسوی رفته‌اند و از او رسما درخواست کرده‌اند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

در دوره‌های پیش یکی از شرایط نخست وزیر سابق ایران برای برگشتن به صحنه قدرت و دل کندن از وادی هنر، در اختیار گرفتن رسانه ملی بوده است. به باور او رئیس جمهور هیچ ابزاری برای بیان نظرات و دیدگاه‌های خود ندارد. این بار مشخص نیست که ایا آقای موسوی پیش شرط تازه ای را مطرح کرده یا خیر، اما هنوز و به طور رسمی خبری مبنی بر اعلام نامزدی منتشر نشده است.

برخی از کارشناسان سیاسی این مسئله را مطرح کرده‌اند که در حال حاضر ایران به یک دولت «وحدت ملی» نیاز دارد تا در این شرایط حساس بتواند کشور را نجات دهد و میرحسین موسوی هم در میان اصولگرایان و هم در میان اصلاح‌طلبان چهره‌ای محبوب به حساب می‌آید. ضمن آنکه وی در میان مردم نیز محبوب است.

از سوی دیگر جناح اصلاح‌طلب با توجه وضعیت لرزان خود و شک خاتمی برای حضور در انتخابات، میرحسین موسوی را یک گزینه مناسب می‌بیند. در همین حال دفتر میرحسین موسوی شایعه حمایت از محمدخاتمی را رد کرده و گفته آقای موسوی هیچ حرفی در مورد انتخابات نزده است.

مثل همیشه باید منتظر بود و دید که آیا شایعه بازگشت دوباره میرحسین موسوی به سیاست مثل دوبار پیشین در حد حرف باقی می ماند و یا او ساختمان فرهنگستان هنر را رها می کند و برای رفتن به ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور تلاش می‌کند.

میرحسین موسوی در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

طرح مایکل بارسلو بر گنبد سازمان ملل

افتتاح سالن حقوق بشر سازمان ملل متحد در سه شنبه هفته گذشته (28 آبان) با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود. از یک طرف بان کی مون دبیرکل سازمان ملل افتتاح این سالن با گنبد رنگی‌اش را نشان توجه به همه ملت‌ها و دولت‌ها اعلام کرد و از سوی دیگر گروه‌ها و سازمان‌های مختلف به چگونگی بازسازی این سالن و هزینه‌های آن انتقاد کردند.

سالن حقوق بشر سازمان ملل متحد در کشور سوئیس با هزینه 23 میلیون دلاری بازسازی شده که بخش عمده آن را دولت اسپانیا می‌پردازد. این بازسازی شامل تقویت سالن به سیستم مجهز صوتی و تصویری، تهویه و دیگر تجهیزات مورد نیاز است. اما نکته حائز اهمیت این سالن، سقف گنبدی آن به طول 1400 متر مربع است که توسط نقاش اسپانیایی «میکل بارسلو» ساخته شده است.


گنبد رنگی سالن حقوق بشر سازمان ملل متحد

در سقف این سالن که رنگ های مختلفی در ان به کار رفته، 35 هزار کیلو رنگ مصرف شده است. بارسلو برای انجام کار از یک رنگ پاش پیستوله ای بزرگ بهره برد. کار اجرای این طرح از 10 سپتامبر 2007 در سطح سفید گنبد سازمان ملل آغاز شد و 9 ماه بعد در 10 ژوئن 2008 به پایان رسید.

این هنرمند اسپانیایی، بخش اعظم کار خود را در کارگاهش در لمان ژنو آماده کرده بود تا از آنجا، آن را برای نصب و نقاشی در سالن سازمان ملل، به محل انتقال دهد. او پیش از اجرای طرح، بارها آن را روی کاغذ و ماکت‌های ساخته شده در کارگاه خود امتحان کرده بود.

طرح بارسلو از سوی یک گروه داوران بین المللی و از میان چهار نامزد نهایی انتخاب شد. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در مراسم گشایش سالن، از آن به عنوان «نماد همه‌جانبه‌گرایی» نام برد و خاطرنشان کرد که رنگ‌های سالن بنا به موقعیتی که تماشاگر ایستاده است، تغییر می‌کند.

او این امر را چنین تعبیر کرد که «کشورها و ملت‌ها چشم اندازهای متفاوتی در مورد چالش‌هایی که باید با آن روبرو شویم، دارند، اما ارتباط آن‌ها با همه جانبه‌گرایی کاملا روشن است» مایکل بارسلو در سال 1975 در مایورکا به دنیا آمد و بیشتر در سبک رئال کار می‌کند.

سایت شخصی مایکل بارسلو

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)