تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

«حفظ حکومت از جان امام زمان (عج) مهم‌تر است»

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه بهرام بیضایی است که وارد هشتمین دهه زندگی خود شده است. دیگر چهره‌های این هفته دیوید بکهام بازیکن آث میلان ایتالیا، محمود المشهدانی رئیس مستعفی پارلمان عراق، غلامحسین الهام سخنگوی دولت، احمد البداوی نخست وزیر مالزی، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و لانسانا کونته دیکتاتور گینه‌ای است.

بیضایی ۷۰ ساله شد

بهرام بیضایی ۷۰ سال پیش در ۵ دیماه ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد. او با آن‌که در آستانه هشتمین دهه زندگی‌اش قرار دارد، آرزو دارد که ساخت فیلم «یک داستان واقعی» را آغاز کند. او که چهار سال است می‌خواهد «یک داستان واقعی» را بسازد، به خبرگزاری ایسنا گفته است سال آینده حتما تئاتری را به صحنه خواهد برد و یا فیلم خواهد ساخت.


بهرام بیضایی در نمایش «افرا» یا «روز می‌گذرد»

اگرچه برای او هیچ مراسم تجلیلی برگزار نشد، اما بسیاری از رسانه‌ها برای وی یادداشت نوشتند و هفتادسالگی این کارگردان بزرگ سینمای ایران را یادآوری کردند. روزنامه سرمایه در این باره نوشت: «۷۰ سال پیش در خانواده‌ای کاشانی پسری به دنیا آمد که با زبان اساطیر، داستان‌های زیادی را برای ما حکایت کرد. مردی که می‌داند نبض نمایش اصیل ایرانی در کجا می‌زند. مردی که برای ما داستان‌های قدیمی را با زبانی امروزی حکایت کرد.»

بهرام بیضایی در سال ۱۳۵۲ از اداره برنامه‌های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار تمام‌وقت نمایش دانشکده هنرهای زیبا و مدیریت رشته هنرهای نمایشی انتقال یافت اما در سال ۱۳۶۰ پس از۲۰ سال کار دولتی از دانشگاه تهران اخراج شد.

او با فیلم کوتاه «عموسبیلو» وارد سینما شد و آخرین فیلم او سگ کشی در سال ۱۳۸۰ با استقبال منتقدان همراه شد. از آن زمان تاکنون او دست به ساخت چند فیلم سینمایی زد که هیچ‌کدام به سرانجام نرسید، اما به نظر می رسد که فیلم «وقتی همه خوابیم» پایانی بر این طلسم باشد.

بیضایی در این سال‌ها نمایشنامه‌های بسیاری را به روی صحنه برده که از جمله آن‌ها می‌توان به «ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» اشاره کرد که تحسین منتقدان را در پی داشت. کتاب پژوهشی «نمایش در ایران» که سال ۴۱ توسط او نوشته شده هنوز تنها منبع موجود پژوهشی در زمینه‌ تئاتر در ایران است.

بهرام بیضایی در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

بکهام ستاره شبکه‌های خصوصی برلوسکونی

دیوید بکهام که با هواپیمای اختصاصی سیلیو برلوسکونی از لوس انجلس به میلان ایتالیا آمده بود مورد استقبال مردم میلان قرار گرفت. رسانه‌ها خبرآمدن وی به میلان ایتالیا را برجسته کردند و کانال‌های تلویزیونی ایتالیایی به طور مرتب تصاویر وی را پخش می‌کنند.


دیوید بکهام بازیکن آث میلان ایتالیا

روزنامه توتو اسپرت ایتالیا درباره وی نوشـت: «باشگاه آ.ث.میلان که دیوید بکهام را برای مدت ۱۰هفته استخدام کرده، بابت هر شب هزینه اجاره ویلای اقامت این ستاره و خانواده‌اش حدود ۷۹۰۰ یوروهزینه می‌کند. ویلای درنظر گرفته شده برای بکهام و خانواده‌اش، در بهترین و گران‌قیمت‌ترین نقطه شهر میلان است. بکهام و خانواده اش در این ویلا که دارای پنج اتاق، یک سالن و کلیه امکانات رفاهی است، اقامت کرده‌اند.

با توجه به مدت ۱۰ هفته‌ای حضور این ستاره و خانواده‌اش در ایتالیا،‌ میلانی‌ها نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان تنها هزینه مسکن ستاره انگلیسی را می‌پردازند. بکهام بازیکن تحت قرارداد لوس آنجلس گالاکسی است؛ اما به خاطر تعطیلات زمستانی لیگ حرفه‌ای آمریکا، قراردادی قرضی به مدت سه ماه با آ.ث میلان ایتالیا امضا کرده است.

این هافبک ۳۳ ساله به احتمال فراوان در اردوی زمستانی اث میلان در دوبی شرکت خواهد کرد. کارشناسان این مسئله را مطرح کرده‌اند که تنها مسئله حضور فنی بکهام در میلان نیست و این بازیکن پا به سن گذاشته شاید چندان نتواند به داد تیم فوتبال میلان برسد، اما حضور وی باعث توجه مردم به شبکه‌های خصوصی برلوسکونی می‌شود و درآمد او را از این راه افزایش خواهد داد.

دیوید بکهام در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

استعفای المشهدانی برای دفاع از کفش پرانی

ماجرای «کفش پرانی» به جورج بوش همچنان محور بحث‌های سیاسی است. در هفته گذشته محمود المشهدانی به دفاع از منتظر الزیدی خبرنگار پرداخت و پارلمان عراق را «بی‌ارزش‌ترین پارلمان دنیا» نامید. مشهدانی خطاب به نمایندگان اعلام کرد: من از ملت عراق و از شما به خاطر تمام کوتاهی‌ها عذرخواهی می‌کنم. امیدوار بودم که به کرسی پارلمانی دست یابم که در راستای اجرای طرح ملی عراق تلاش کنم، اما شرایط راه حل استعفا را به من تحمیل کرد.


محمود المشهدانی، رئیس مستعفی پارلمان عراق

محمود مشهدانی که دهه پنجم عمر خود را می‌گذراند و در منطقه کاظمین در شمال بغداد به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دبیرستان خود را در این منطقه به پایان رساند و در سال ۱۹۷۲ از دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه بغداد فارغ‌التحصیل و سپس وارد ارتش عراق شد.

وی پس از سه ماه از آغاز جنگ عراق علیه ایران (۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸) به علت انتقادهایش از علل جنگ، به اتهام تشویش اذهان عمومی و ترویج افکار مخالف علیه حزب بعث عراق از ارتش اخراج و به دو سال حبس محکوم شد، اما پس از یک سال و نیم حبس از زندان آزاد شد.

مشهدانی به علت وابستگی‌های خانوادگی نتوانست پس از خروج از زندان عراق را ترک کند و به کار پزشکی در مطب خود در بغداد پرداخت و به طور مخفیانه با تمامی گروه‌های معارض نیز ارتباط برقرار کرد. مشهدانی که از عرب‌های اهل سنت عراق است فعالیت‌های اسلامی خود را شدت بخشید تا این که رژیم صدام وی را بازداشت و به زندان محکوم کرد و پس از آزادی از زندان نیز حزب بعث وی را از ادامه حرفه پزشکی منع کرد.

وی به علت پیوستن به گروه‌های اسلامگرا به اعدام محکوم شد ولی به علت نبود مدارک قانونی این حکم به ۱۵ سال و بعدها به دو سال کاهش یافت. مشهدانی پس از دو سال گذراندن زندان و پیش از اشغال عراق مشمول عفو عمومی قرار گرفت و از زندان آزاد شد.

وی در جریان اشغال عراق با همکاری برخی گروه‌ها، تشکلات سیاسی و مذهبی هیات عالی «دعوت و ارشاد» را پایه‌گذاری کرد و سپس به شورای گفتگوی ملی و پس از آن به جبهه سنی التوافق به ریاست عدنان الدلیمی پیوست. وی سرانجام در هفته‌ای که گذشت در نشست فوق‌العاده پارلمان عراق استعفا کرد.


سخنان جنجالی الهام در دانشگاه امام صادق

سخنان جنجالی غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم این هفته بازتاب وسیعی در مطبوعات ایران داشت، هرچند بسیاری از آن‌ها جرات نکرند که مهمترین حرف وی را تیتر یک کنند و تنها روزنامه کارگزاران گفته او را تیتر کرد. وی در جمع دانشجویان دانشگاه امام‌ صادق تهران گفت: «بنده این تعبیر را به شکل دیگری نقل کردم که برای یک عده تعجب‌آور بود، گفتم :حفظ حکومت از جان امام زمان (عج) مهم‌تر است، چون امام هم جان خود را فدای حکومت می‌کند، چون حکومت ابزاری برای بر قراری دین و اسلام است.»


غلامحسین الهام سخنگوی دولت / عکس از فارس‌نیوز

وی سپس در در واکنش به انتقاد دانشجویی که نامه محمود احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نادرست خوانده بود گفت: «باراک اوباما «عددی» نیست و نظام جمهوری اسلامی هیچ نیازی به او ندارد. وی این نامه را «تاکتیکی سیاسی» از سوی احمدی‌نژاد خواند که برای تخریب فضایی که جمهوری اسلامی را ستیزه‌گر می‌پنداشت، صورت گرفته است.


وزیر دادگستری در این نشست با اشاره به حجم بالای کاری رئیس‌جمهوری در دولت و با انتقاد از نقدهای صورت گرفته به رئیس دولت نهم گفت: «به احمدی نژاد رحم کنید. شدت فعالیت‌های ایشان به گونه‌ای است که زمانی رهبری کار بعد از ساعت ۹ یا ۱۰ شب را به ایشان حرام کرده بودند. آقای احمدی نژاد در ارتباط با مردم نشاط مجددی می‌گیرد و در مورد طرح تحول اقتصادی، همان‌طور که می بینید بسیاری نتوانستند با وجود آن در قانون برنامه، آن را اجرا کنند؛ زیرا کسی جرات انجامش را نداشته است.»

وی که به فرد چند شغله در نزد مردم ایران شهرت یافته درباره مافیای اقتصادی گفت: «نمی‌گویم امروز مافیای نفتی دیگر وجود ندارد و تخریب نمی‌کند اما این مافیا با وجود آقای احمدی‌نژاد احساس امنیت نمی‌کند، لذا به دنبال حذف احمدی‌نژاد است.» این گفته او را چند روزنامه محافظه کار از جمله ایران، وطن امروز تیتر کردند.

غلامحسین الهام در دانش نامه ازاد ویکی پدیا

احمد البداوی چهار روز ایرانگردی کرد

روابط تهران مالزی این روزها با سفر مقامات بلندپایه مالزی به ایران گرم‌تر شده است. کمتر از یک ماه از سفر ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی، عبدالله احمد البداوی نخست‌وزیرکنونی این کشور به تهران آمد و چهار روز در ایران ماند.


عبدالله احمد البداوی، نخست‌وزیر مالزی / عکس از فارس‌نیوز

او سفرش را با بازدید ازشهر تاریخی اصفهان آغاز کرد و خواهان پیمان خواهرخواندگی اصفهان با کوالالامپور، پایتخت مالزی شد. پس از آن به تهران آمد و یک قرارداد گازی با ایران امضا کرد که بر اساس آن مالزی پنج تا شش میلیارد دلار در میادین گازی ایران سرمایه گذاری کند. قرارداد تولید مدل جن تو از خودروی پروتون از فرودین سال آینده در ایران وتاسیس شعبه‌ای از بانک ملت در منطقه آزاد لابوان مالزی از دیگرهای سندهای امضا شده میان سران دو کشور بود.

او که برای دومین بار به ایران آمده بود از افزایش چشمگیر سفر گردشگران ایرانی به مالزی سخن گفت. گردشگران و خیل عظیم دانشجویان ایرانی که از نه‌هزار و ۴۱۹ نفر در سال ۲۰۰۲ میلادی به ۲۷هزار و ۲۱۵ نفر در سال ۲۰۰۷ میلادی رسیده‌اند.

یانگ آمات برهورمات داتو سری یا عبدالله حاجی احمد بداوی در ۲۶ نوامبر ۱۹۳۹در مالزی به دنیا آمد و سال ۲۰۰۳ تاکنون نخست‌وزیر مالزی است. او از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ معاون ماهاتیر محمد بود. او در مالزی «پاک لا» صدا می‌کنند که به معنی «عمو لاه» است. وی نوه شیخ عبدالله بداوی موسس حزب المسلمین در مالزی است. وی دارای مدرک لیسانس رشته مطالعات هنرهای اسلامی از دانشگاه مالزی است

عبدالله احمد البداوی در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

لانسا کونته پس از ربع قرن دیکتاتوری درگذشت

یکی از بزرگترین دیکتاتورهای آفریقا پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری ریوی درگذشت. لانسا کونته که یکی از آخرین اعضای گروه تحلیل‌‏رفته سیاسی «مردان بزرگ آفریقا» بود در سال ۱۹۸۴ میلادی پس از کشته شدن «احمد سکوتورو»، نخستین رئیس‌‏جمهوری گینه از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۵۸ میلادی به قدرت رسید. وی در دوران حکومت خود دستور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را صادر می‌کرد اما هربار اعلام می‌شد که برنده انتخابات شده است.


لانسا کونته / عکس از ویکی‌پدیا

«ابوبکر سومباری»، رئیس مجلس ملی گینه در شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کرد که کونته در ۷۰ سالگی درگذشته است. پس از مرگ او گروه‌های مختلف بر سر جانشینی او به نزاع برخاستند و اوضاع کشور گینه بحرانی است. روز سه‌شنبه یک گروه نظامی کنترل رادیو و تلویزیون گینه را به دست گرفته و اعلام کودتا کرد.

سخنگوی گروه که خود را کاپیتان موسی کامارا معرفی کرد اعلام کرد که حکومت منحل شده است و سازمان‌های عمومی منحل شده‌اند. از این زمان به بعد انجمن سرنوشت مردم گینه را به دست خواهد گرفت. رهبران گروه نظامی «شورای ملی برای دموکراسی» که در گینه کودتای نظامی اعلام کردند، طی بیانیه‌‏ای از برگزاری انتخابات ریاست‌‏جمهوری تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی خبر دادند.

گینه یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. فساد مالی، اداری، بیکاری، تورم و همچنین وابستگی غذایی این کشور را در زمره توسعه‌‏نیافته‌‏ترین کشورهای جهان قرار داده است.

لانسا کونته در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

اوباما چهره سال مجله تایم شد

باراک اوباما با کنار زدن رقبایی چون هنری پالسون، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، ساراپیلین فرماندار آلاسکا و ژانگ یومو به عنوان چهره سال هفته‌نامه آمریکایی تایم انتخاب شد.


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا / عکس روی جلد مجله تایمز

هفته نامه آمریکایی تایم بنا به سنت هر ساله خود، یکی از چهره‌های جهانی را به عنوان چهره سال انتخاب می‌کند. در سال‌های اخیر البته کاربران اینترنتی هم به اضافه سردبیران این هفته‌نامه نظر می‌دهند؛ اما باراک اوباما با رای بسیار بالایی به این عنوان انتخاب شد.

او که با شعارهایی همچون «تغییر»، «بله، ما می توانیم» و «ملت امید» در انتخابات آمریکا شرکت کرد و موفق شد بر جان مک کین پیروز شود. برخی او را سرچشمه تغییرات بنیادین در نگاه آمریکا به دنیا می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند که باراک اوباما تغییری در سطح پوسته است. بسیاری از مردم آمریکا به وی امید بسته‌اند و امیدوارند که با آمدن او، از این بحران اقتصادی نجات پیدا کنند.

در ایران نیز باراک اوباما میان مردم به دلیل چهره تیره و همراه داشتن نام حسین محبوب بود. ناظران سیاسی امیدوارند که آمدن وی بتواند اوضاع تیره میان ایران و آمریکا را تغییر دهد، اما هنوز نشانه‌ای از تحول دیده نمی‌شود.

در سال گذشته محمود احمدی‌نژاد گفته بود که «بعید است اجازه دهند او رئیس‌جمهور شود» وی بعد از ریاست جمهوری اوباما به عنوان اولین‌ رئیس‌جمهور برایش پیام تبریک فرستاد اما واکنش سرد اوباما دولتمردان ایرانی را تا اندازه‌ای از وی ناامید کرده است.

باراک اوباما در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در مطلب مربوط به دیوید بکهام یورو راچند حساب کردید که به ٩٠٠ میلیون تومن رسیدید
چون تاجایی که من اطلاع دارم آخرین قیمت یورویک کمی بیشتر از١٤٠٠بوده که اگر ١٥٠٠
تومن هم حساب کنیدمیشه حدود 830 میلیون تومن نه ٩٠٠میلیون

-- aloon ، Dec 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)