تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

دستگیری شیرین عبادی هزینه دارد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه شیرین عبادی است که این روزها به طور مرتب نامش در رسانه‌های جهان تکرار می‌شود. دیگر چهره‌های این هفته شیخ حسینا سیاستمدار زن بنگلادشی، محمدرحمانیان کارگردان تئاتر، ساموئل هانتینگتون نظریه‌پرداز سیاسی آمریکا، حسین علیزاده آهنگساز، راد بلاگوویچ فرماندار سابق ایالت ایلی نویز و محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران هستند.

افزایش فشارها بر شیرین عبادی

سی ان ان این روزها به طور مرتب تصاویر شیرین عبادی را نشان می‌دهد و از حمله به دفتر کار او می‌گوید. اگرچه رسانه‌های داخل ایران جرات ندارند که ماجرای اتفاق افتاده در دفتر وکالتش را برجسته کنند؛ اما رسانه‌های خارجی از حمله نیروهای دولتی به یک فعال حقوق بشر در ایران سخن می‌گویند.


رسانه‌های محافظه‌کار در ایران خانم عبادی را به سرپیچی از قوانین اداره مالیات و نپرداختن مالیات درآمدهایش متهم کرده‌اند. این درحالی است که برنده جایزه نوبل صلح اعلام کرده که پنج سال است که از موکلین خود پولی دریافت نمی‌کند. در هفته‌ای که گذشت پنج نفر که خود را مامور مالیاتی معرفی کرده‌اند خواستار در اختیار گرفتن برخی اسناد و مدارک کاری وی شده‌اند.

خانم عبادی با این استدلال که نمی‌تواند پرونده موکلانش را در اختیار کارمندان دولت قرار دهد، با این درخواست مخالفت کرد. خانم عبادی اعلام کرده که در صورت انتشار هر نوع مطلب در خصوص موکلان خود که به‌ صورت امانت نزد اوست، احساس خطر می‌کند.

این مسائل در حالی رخ می‌دهد که در هفته گذشته دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران نیز که از سوی خانم عبادی و گروهی از حقوقدانان راه‌اندازی شده بود به علت نداشتن «مجوز فعالیت» پلمب شد. به نظر می‌رسد که دور تازه‌ای از فشارهای امنیتی برای محدود کردن فعالان حقوق بشر در ایران آغاز شده است.

خانم عبادی به علت حسن شهرتی که در مجامع جهانی دارد به خوبی از این امکان استفاده می‌‌کند. چنان‌که برجسته شدن این خبر در رسانه‌های خارجی باعث احضار سفیر ایران در فرانسه شد. به همین دلیل دولت ایران نمی‌تواند همانند سایر فعالین حقوق بشر وی را دستگیر و زندانی کند. چرا که هزینه‌های رسانه‌ای بسیاری را بر دولت ایران تحمیل خواهد کرد.

شیرین عبادی در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

شیخ حسینا فاتح نبرد سیاستمداران زن

سالیان سال است که زنان بنگلادشی قدرت را در این کشور آسیایی و مسلمان در دست دارند و بر سر به دست آوردن قدرت با یکدیگر می‌جنگند. در هفته‌ای که گذشت سرانجام نبرد دموکراتیک میان حسینا واجد و خالده ضیا به نفع خانم واجد خاتمه یافت و حزب عوامی لیگ به رهبری نخست وزیر سابق بنگلادش در انتخابات پارلمانی این کشور با اکثریت آرا پیروز شد.


حسینا واجد

اگر چه خالده ضیا جناح پیروز را متهم به تقلب در شمارش آرا کرده است. اما طرفداران خانم واجد اکنون ۲۶۱ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان را به دست آورده است. به گفته رویترز خانم شیخ حسینا پس از پیروزی در انتخابات گفته است که قدرت را با مخالفانش تقسیم خواهد کرد. اهمیت این انتخابات از آنجا ناشی می‌شود که این اولین انتخابات پس از سال ۲۰۰۱ بود.

در آن سال و به دنبال ۵سال پرحادثه، خالده ضیاء و حزب ناسیونالیست او دربرابر حسینا پیروزشده بودند. شیخ حسینا واجد، رهبر حزب عوامی‌لیگ دختر شیخ مجیب رحمان است. او در ۱۹۹۶ در انتخابات پیروز شده بود و اکنون بار دیگر می‌تواند به مقام نخست‌وزیری نزدیک شود. او فعالیت های سیاسی خود را از سال ۱۹۶۰ آغاز کرد و از سال ۱۹۶۷ به حزب عوامی لیگ پیوست.

حسینا واجد در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

انتقاد کیهان از مانیفست محمد رحمانیان

اجرای نمایش «مانیفست‌ چو» در تئاتر شهر حرف و حدیث‌های فراوانی را در رسانه‌های ایران به همراه داشته است. روزنامه کیهان در مطلبی این نمایش را به آمریکایی بودن و ترویج بدحجابی متهم کرده است.

محمد رحمانیان کارگردان صاحب نام این نمایشنامه نیز این روزها به دفاع از کار پرداخته و به خبرگزاری فارس گفته است: «این روزنامه همان تهمت‌های ۲۵ سال پیش را به ما می‌زند، نباید پسوند سیاسی به کار هنری بزنیم، این کار من نیز ضد آمریکایی است و همه کارهای من به گونه‌ای مرگ بر آمریکاست و نمی‌دانم چرا این گونه قضاوت می‌کنند.»


نمایش «مانیفست چو»، کاری از محمد رحمانیان/ عکس از سایت پندار

نمایش «مانیفست‌چو» که بر اساس یک واقعه مستند نوشته شده و به ماجرای گروگان‌گیری یک دانشجوی دانشگاه ویرجینیا و کشتار بی‌رحمانه آن‌ها اشاره دارد. این نمایش با حضور بازیگرانی چون مهتاب نصیرپور، سیما تیرانداز، هومن برق‌نورد، افشین هاشمی، اشکان خطیبی و ترانه علیدوستی همراه است. هم‌چنین نقش‌آفرینی مرحوم احمد آقالو نیز از طریق ویدئو پروجکشن در این نمایش ادامه دارد.

اجرای این نمایش به زبان انگلیسی نیز به انتقادات از این اثر هنری شدت بخشیده است. یکی از آنها بیان فحش‌های رکیک به زبان انگلیسی است. محمد رحمانیان در این مورد به ایسنا گفته است: «به قول استاد «رادی» که در آستانه سالروز درگذشت او هستیم؛ فحش‌دادن خارج از صحنه تئاتر امری ناپسند است، اما روی صحنه عمل درستی است و من نیز چنین می‌کنم.»

بالاگرفتن انتقاد رسانه‌های محافظه کار سرانجام باعث شد تا بخش ارزشیابی تئاتر فجر، ادامه این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر منوط به انجام برخی اصلاحات کند.

محمد رحمانیان که این رزوها تله تئاتر «مسافرخانه سعادت» وی از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود از سال ۱۳۶۱ در عرصه تئاتر حضور دارد و همواره کارهای او مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. نمایش «فنز» او در سال ۱۳۸۴ به عنوان پربیننده‌ترین نمایش سال انتخاب شد.

مرگ نابغه علوم سیاسی آمریکا

ساموئل هانتینگتون، نظریه‌پرداز سیاسی آمریکا در سن ٨١ سالگی سه‌شنبه هفته گذشته درگذشت. مرگ وی در شرایطی اعلام شد که هنوز علت آن روشن نشده است. وی در سال ۲۰۰۷ و پس از ۵۸ سال سابقه کار در هاروارد بازنشسته شده بود.

ساموئل هانتینگتون در سال ۱۹۲۷ در نیویورک در یک خانواده مهاجر انگلیسی به دنیا آمد. وی در دانشگاه‌های «ییل» و «شیکاگو» تا مرحله فوق لیسانس تحصیل کرد. هانتینگتون دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه هاروارد گرفت و در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. وی از سال ۱۹۸۹ تا هفتاد سالگی ریاست مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه هاروارد را عهده‌دار بود.


ساموئل هانتینگتون، نظریه‌پرداز سیاسی آمریکا

او دو پسر بزرگ داشت و در بوستون در باغ انگور شخصی‌اش زندگی می‌کرد. ‌هانتینگتون به‌عنوان مولف و در کنار مولفان دیگر ۱۷ کتاب در زمینه‌های سیاسی، سیاست نظامی، دموکراسی، توسعه سیاسی، حکومت و دولت منتشر کرد و همچنین ۹۰ مقاله دانشگاهی نیز به قلم او منتشر شده است. ‌

معروف‌ترین اثر وی، کتاب «برخورد تمدن‌ها» نام داشت. او پیش‌بینی کرده بود که جنگ‌های مذهبی در دنیا رخ خواهد داد. وی پس از ۱۱ ستامبر به اوج شهرت رسید و مورد توجه قرار گرفت، چرا که بسیاری از کارشناسان حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک را آغاز جنگ مذهبی می‌دانند. کتاب برخورد تمدن‌های وی به ۳۹ زبان دنیا ترجمه شده است.

مرگ ساموئل هانتیگتون در بالاترین

ساموئل هانتیگتون در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

«عصیان» علیزاده با «نی‌نوا» و «ترکمن»

این روزها نوای سازهای زهی و کوبه‌ای از تالار وزارت کشور بلند است و ساخته‌های حسین علیزاده مورد استقبال علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفته است. هر شب سه اثر از ساخته‌های حسین علیزاده و قطعه ‪ ۵۰‬ دقیقه‌ای کلیدر ساخته محمدرضا درویشی با حضور بخش زهی ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین به رهبری ولادیمیر سیرنکو اجرا می‌شود.


حسین علیزاده

در حاشیه این کنسرت هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، همایون شجریان، شهرام ناظری، مجیدانتظامی، داوود گنجه‌ایی و سالار عقیلی حضور داشتند. قطعات «عصیان»، «نی‌نوا»، «ترکمن» سه قطه‌ای است که حسین علیزاده آن‌ها را ساخته است.

حسین علیزاده درباره ساخت قطعه «نی‌نوا» به ایسنا گفته است. «این قطعه خاطره‌ای از روزگاران سختی است که بر مردم این سرزمین گذشت. سوز نی در «نی نوا» همان دغدغه‌های ذهن هنرمندی است که نگرانی‌های ملتی در جنگ را به زبان موسیقی بیان می‌کند.»

این قطعه در پنج بخش تنظیم شده که با درآمد آغاز می‌شود و از میان فضایی غم‌بار در «نغمه» و «نهفت،فرود» به بارقه‌ی امیدی در «رقص سماع» می‌رسد. «ترکمن» پایان بخش این اجراست. نمایشی بس متفاوت از ترکیب سازهای زهی با شورانگیز و سه تار ایرانی. اثری که اول بار در سال ۶۷ برای سه‌تار ساخته و اجرا شد و در آن تکنیک‌ها، صدادهی و رویکرد بدیعی برای موسیقی ایرانی ارائه شد.

به گفته‌ علیزاده، تکنوازی که در آلبوم «ترکمن» ارائه شده، بداهه‌نوازی در دستگاه، آواز و گوشه‌های ایرانی است که در نهایت برداشتی سمبولیک از آوازهای ترکمنی با حالتی سلحشورانه است. علیزاده می‌گوید: «ترکمن» برداشت ذهنی از موسیقی سرزمین و مردم ترکمن است که بعد از بیست سال از ضبط اولیه آن با همکاری هوشیار خیام برای ارکستر زهی و سه تار تنظیم شده است و در این مسیر ورسیون‌های دیگری به آن اضافه شده است.

حسین علیزاده در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

بلاگوویچ متهم به فروش کرسی «اوباما»

«راد بلاگوویچ» این روزها حسابی مشهور شده است، چرا که نامش به طور مرتب در رسانه‌های آمریکایی تکرار می‌شود. او که فرماندار ایالت الینویز آمریکاست در نهم دسامبر سال ۲۰۰۸ به اتهام کلاه‌برداری و تحریک برای رشوه‌خواری دستگیر شده است.


«راد بلاگوویچ»، فرماندار ایالت الینویز آمریکا

وی که مجبور به استعفا از فرمانداری ایالت الی نویز شده، باید به مامورین پلیس بابت تلاش برای «فروش» کرسی «اوباما» به کسی که بیشترین مبلغ را بپردازد، جواب دهد. این سیاستمدار صرب دومین فرماندار آمریکایی – صرب پس از جورج ویونویچ محسوب می‌شود.

مهمترین عاملی که این فرماندار را مشهور کرده دموکرات بودن اوست که بهانه لازم را به جمهوری‌خواهان داده است. این درحالی‌ست که سناتورهای دموکرات آمریکا قول داده‌اند هرکسی را که «بلاگویویچ» منصوب کند، وتو کنند. وی در سال ۱۹۵۶ در شیکاگو به دنیا آمد. والدینش از یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۴۷ به امریکا مهاجرت کرده بودند.

راد بلاگویچ در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

محمدعلی جعفری از تسخیر سفارتخانه‌ها می‌گوید

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران این روزها محور خبرهای رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته است. وی در یک سخنرانی خطاب به مسئولان بسیج دانشجویی ۱۴۰ دانشگاه ایران گفته بود: «می‌خواهیم زمینه‌ای ایجاد کنیم که اگر نیاز شد بسیج دانشجویی به اقداماتی مشابه ۱۳ آبان دست بزند.»



سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران/ عکس از امین کاخکی، ایسنا

وی گفته بود: «سپاه موظف به حمایت و پشتیبانی از اقدام انقلابی بسیج دانشجویی است و بر سر این راه مانع به وجود نمی‌آورد.»

این خبر در شرایطی منتشر شد که نماینده «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری» در دانشگاه‌ها، داخل شدن دانشجویان به سفارتخانه‌ها را نهی کرد. این خبر نیز که بلافاصله توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، نشان می‌دهد که گفته‌های رئیس سپاه به نحو دیگری نفی شده است.

این خبرگزاری از قول نماینده «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری» نوشته است: «باید ضمن حضور در صحنه و تداوم اعتراضات به ویژه در مقابل سفارتخانه‌های کشورها با هوشیاری کامل، توجه داشته باشید که به واسطه پیمان‌های بین‌المللی و معاهدات بین‌المللی هیچ کس از عزیزانی که به تبعیت از مقام معظم رهبری به صحنه آمده‌اند، مجاز به ورود به دفاتر و ساختمان‌ها نیستند، اما دانشجویان اعتراضات و انتقادات خود را هرچه در توان دارند اعلام کنند.»

در این هفته همچنین بی بی سی فارسی حمله به باغ قلهک تهران را به سخنان فرمانده کل سپاه ربط داده بود که سپاه نیز هرگونه دخالت خود را نفی و آن را اقدام خودجوش دانشجویی دانسته بود. اعزام افراد علاقه‌مند به مبارزه با اسرائیل و درخواست آنها از از رئیس فرمانده سپاه نیز از جمله موضوعاتی بود که محمدعلی جعفری را به خبرساز مهم این هفته تبدیل کرده بود.

محمد علی جعفری در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)