تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

اوباما، رویایی که به حقیقت پیوست

فرهاد سامانی

چهره این هفته رادیو زمانه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا است که در هفته گذشته مراسم سوگند وی برگزار شد. دیگر چهره‌های این هفته، عادل فردوسی‌پور مجری برنامه ٩٠، کاکا هافبک باشگاه آث میلان، میشل اوباما بانوی اول آمریکا، رامون کالدرون رئیس سابق باشگاه رئال مادرید، چزلی سولنبرگر خلبان محبوب آمریکایی و عذرا جعفری اولین شهردار زن افغانستان است.

اوباما و یک دنیا آرزوی جدید

«اکنون پسری در مقابل شما ایستاده که شصت سال پیش پدرش حتی حق غذ‌ا‌خوردن در یک رستوران را نداشت.» این جمله شاید به مانند جملاتی که کندی، رزولت و روسای جمهور پیشین آمریکا گفته‌اند، ماندگار شود.


باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس‌چمهور آمریکا / عکس از ای‌بی‌سی نیوز

حکایت این گفته باراک اوباما، حکایت سال‌ها درد، تبعیض و تحقیر برای سیاهپوستان آمریکایی است. اما سیاهان آمریکا از همه جای این کشور گردهم آمدند تا مراسم تحلیف رئیس جمهور سیاهپوست خود را از نزدیک ببینند و باورش کنند.

چه آنکه بسیاری از آنها حتی خواب چنین روزی را نمی‌دیدند. چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد که در خدمت مردم کشورش باشد و میلیون‌ها سیاهپوست آمریکایی در این لحظه تاریخی در حال اشک‌ریختن بودند.

درحالی که مراسم تحلیف رئیس جمهور آمریکا در بسیاری از کشورهای جهان به طور مستقیم پخش می‌شد، او از نام کامل خود؛ باراک حسین اوباما استفاده کرد و این باور را تحقق بخشید که رفتار او با مسلمانان برپایه انتقام و کینه نخواهد بود. چنانکه بلافاصله پس از ریاست جمهوری خود دستور تعلیق موقت زندان گوانتانامو کوبا را صادر کرد، تا مسلمانان متهم به همکاری با القاعده را از این زندان هولناک رهایی بخشد.

او اکنون پرونده‌های بسیاری را روی میز خود در کاخ سفید می‌بیند که باید هرچه سریعتر برای آنها چاره‌ای بی‌اندیشد. بحران اقتصادی در آمریکا، خروج نظامیان از عراق، حضور طالبان در افغانستان، صلح خاورمیانه و پرونده هسته‌ای ایران. اگر رویای سیاهپوستان آمریکا به حقیقت پیوسته، آیا می‌توان انتظار داشت که رویای ٣٠ ساله گفت‌وگوی مقامات عالی رتبه ایران و آمریکا محقق شود و این دوکشور بر سرمیز مذاکره مشکلات خود را حل کنند؟ این سوالی که ممکن است تا چهارسال آینده جواب آن روشن شود.

تلاش‌های دولتی برای حذف فردوسی‌پور و برنامه ٩٠

در هفته‌ای که گذشت نام عادل فردوسی‌پور نه فقط در صفحات اول روزنامه‌های ورزشی که در صفحات اول روزنامه‌های سراسری نیز دیده شد. چرا که برنامه ٩٠ در دو هفته اخیر به محل منازعه سازمان تربیت بدنی، مسئولین فدارسیون فوتبال و فردوسی‌پور تبدیل شده بود.

یکبار سردار عزیزمحمدی، رییس سازمان لیگ در برابر انتقادات فردوسی‌پور، او را به «پایمال کردن خون شهدا» وسواستفاده از تریبون رسانه ملی متهم کرد و هفته بعد محمد آخوندی سخنگوی سازمان تربیت بدنی به شکایت از برنامه ٩٠ پرداخت.


عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه ٩٠

هرچند این برای اولین بار نبود که چنین مسائلی رخ می‌داد، اما واکنش غیر رسمی فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی برای تحریم دوربین این برنامه برای ورود به ورزشگاه‌ها نشان می‌داد که برنامه ٩٠ و سازمان تربیت بدنی رودرروی هم ایستاده‌اند.

البته طبق معمول ضرغامی رئیس صداوسیمای ایران پشت کارمند خود نایستاد و حتی به نوشته روزنامه فرهنگ آشتی عادل فردوسی‌پور نمی‌خواست برنامه این هفته را که مثل شیری بی‌یال و دم و اشکم بود، اجرا کند. قطع شدن غیرمنتظره سیستم پیامک برنامه ٩٠ نیز این گمان را تقویت کرد که مسئولین سازمان تربیت بدنی و دولت از ترس حمایت مردم، در این مسئله دخالت کرده‌اند.

چه آنکه قرار بود «کمپین ٥ میلیون پیامک» برای حمایت از این برنامه به راه بیافتد. آخرین جمله عادل فردوسی‌پور در ٩٠ نیز بسیار تاثیرگذار بود. «اگر عمری باقی بماند و بتوانیم روی این صندلی از حق و حقانیت دفاع کنیم، تا هفته بعد از شما خداحافظی می‌کنم». این جمله باعث شد تا فضای رسانه‌ای ایران نیز به حمایت از وی برخیزد.

باید تا هفته بعد به انتظار نشست و دید که آیا ضرغامی بازهم در برابر دولت محمود احمدی‌نژاد عقب نشینی می‌کند یا به حمایت از مجری پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی ایران می‌پردازد و اجازه ساخت برنامه ٩٠ به شیوه همیشگی خود را می‌دهد.

موضوع فردوسی‌پور و قطع ناگهانی پیامک برنامه ٩٠

کاکا به آسمان نگاه می‌کند

کاکا به ندای قلبش گوش کرد و زمزمه‌های وسوسه‌انگیز منچسترسیتی را به فراموشی سپرد. ندای قلبی او آرزوهای هواداران آث میلان را در خود داشت که از او خواسته بودند در آث میلان بماند. او در سخنانی جالب توجه گفت: «خدا به من گفت در میلان بمانم. هواداران می‌دانند که برای ماندن در میلان چقدر ضرر مالی داشته‌ام، اما برای من پول مهم نیست. می‌خواهم وقتی به آسمان می‌نگرم تا گل خود را به خدا تقدیم کنم با غرور با او صحبت کنم.»


کاکا، هافبک باشگاه آث میلان

پیشنهاد منچسترسیتی برای به خدمت گرفتن کاکا ١٠٠ میلیون پوند بود و این رقم ٥٠ میلیون بیشتر از رقمی است که رئال مادرید در سال ٢٠٠١ برای به خدمت گرفتن زین الدین زیدان از یوونتوس پرداخت. کاکا در صورت پیوستن به این باشگاه متمول انگلیسی حقوق هفتگی ٥٠٠ هزار پوند دریافت می‌کرد. در همین حال سیلویو برلوسکونی، مالک باشگاه میلان، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بازیکن ٢٦ ساله این تیم در میلان خواهد ماند.

وی به تلویزیون ایتالیا گفت:«این پایان داستان است. من واقعا خوشحالم از اینکه کاکا در میلان می‌ماند. او یک قهرمان و مرد بزرگ است.» این در حالی است که باشگاه منچسترسیتی با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرده بود که قرارداد با کاکا نهایی شده بود و بعید به نظر می‌رسید که پیوستن بازیکن برزیلی به تیم انگلیسی منتفی شود.

منچستر سیتی که در جدول لیگ برتر انگلستان جایگاه خوبی ندارد، پیش از این روبینیو بازیکن برزیلی رئال مادرید را جذب کرده بود. آریگو ساکی سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا در این باره گفت: «مردم همواره می‌گویند که بازیکنان فوتبال همواره به دنبال پول هستند، اما به تازگی کاکا با رد پیشنهاد نجومی منچستر سیتی و به دلیل اینکه بیشتر به کیفیت فوتبال خود اهمیت می‌داد، ثابت کرد که این مساله همواره صدق نمی‌کند.»

جواب رد کاکا خشم شدید شیخ منصور مالک عرب منچستر سیتی را برانگیخت. او که مبلغ ٢٤٣ میلیون پوند برای خرید کاکا کنار گذاشته بود به خاطر افت ارزش سهام برکلی انگلیس حدود ٤٤٠ میلیون پوند ضرر کرد.

میشل اومابا الگوی مد زنان آمریکایی

بانوی اول برای آمریکایی‌ها یک نماد است. نمادی از زن امروز آمریکایی، آروزها و خواست‌های او. اکنون میشل اوباما آئینه تمام نمای آرزوها و چهره‌های زنان آمریکایی است. رسانه‌ها پیش از مراسم تحلیف بارها و بارها درباره‌اش صحبت کردند و او را ستودند. میشل اوباما در نزد آمریکایی‌ها زنی با سلیقه، خوش‌لباس و مهربان است.


میشل اوباما بانوی اول آمریکا / عکس از ای‌اف‌پی نیوز

همین مسئله محبوبیت بانوی اول آمریکا را فراهم آورده و سبب شده تا گزارش‌های مختلفی در هفته‌ای که گذشت درباره وی پخش شود. همه منتظر بودند تا ببیند این زن شیکپوش، چه لباسی را برای مراسم ادای سوگند انتخاب می‌کند. روزنامه لس آنجلس تامیز نوشت که میشل اوباما صفحه تازه‌ای از مد را به روی آمریکائیان گشود و اکنون او را باید رهبر مد برای نسل امروز زنان آمریکایی و سایر نقاط جهان دانست.

لباس پشمی لیمویی رنگ او برای مراسم تحلیف را یک آمریکایی- کوبایی به نام الیزابت تولدو دوخته بود. میشل اوباما اکنون نه فقط بر روی مجلات سیاسی بلکه به صفحه اول مجلات مد نیز راه یافته و طراحان لباس را به نقد و نظر لباس‌های خود واداشته است. این طراحان لباس‌های ساده و جذاب وی را ستوده‌اند و از انتخاب رنگ‌های امروزین او تعریف کرده‌اند.

روزنامه مارکا، کار کالدرون را یکسره کرد

استعفای ناگهانی رامون کالدرون، رئیس باشگاه رئال مادرید سروصدای بسیاری را در رسانه‌های ورزشی جهان به پا کرد. او که سه ماه تحت فشار شدید رسانه‌های ورزشی اسپانیا قرار داشت تصمیم گرفت که استعفا دهد.

به گزارش سی ان ان، کالدرون گفت: «بر خلاف نظر هیئت مدیره باشگاه، از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم. من اشتباهاتی داشته‌ام اما اختلالی در کار به وجود نیاورده‌ام. با دست‌های پاکیزه و وجدانی پاک از باشگاه می‌روم. در حال حاضر نسبت به زمانی که کار خودم را در باشگاه آغاز کردم پول و سلامتی کمتری دارم.»

روزنامه مارکا چاپ مادرید سه ماه پیش با تیتر «کالدرون دزدی کرده است» تعجب همگان را برانگیخت. این روزنامه گزارش داد که کالدرون با تقلب در مجمع عمومی باشگاه رئال مادرید، برای ریاست دوباره خود رای جمع کرده است و اکنون با ارایه شواهد تصویری در این زمینه، بر ادعای خود تاکید کرد.

چاپ تصاویر ده نفر از کسانی که در مجمع عمومی باشگاه رئال مارید شرکت کرده بودند و هیچ رابطه‌ای با این باشگاه نداشتند باعث شد تا انگشت اتهام‌ها کالدرون را نشانه رود. آن روز مارکا تا ظهر به چاپ دوم رسید و تا پایان روز تیراژ ٥٦٠ هزار را به ثبت رساند.

در همین حال کالدرون روزنامه مارکا را تحت تعقیب قضایی قرار نداد و فقط آن را کذب محض دانست: «متاسفم که باید باز هم به خاطر چند خبرنگار آلوده به رشوه وقت خود را به تکذیب شایعات اختصاص دهم. این مطالب بی‌اساس حتی ارزش تکذیب هم ندارند. دوران پر افتخار مدیریت خود به این راحتی نمی‌فروشم و اجازه نمی‌دهم عده‌ای خبرنگار غیر رسمی با آبروی مدیریت من و باشگاه رئال مادرید بازی کنند.»

اما روزنامه مارکا در چاپ صبح روز بعد از استعفای اجباری رامون کالدرون و روی کار آمدن بلودا نوشت: «از ابتدا با مدرک نوشتیم چرا که آبروی ٧٠ ساله خود را به چند میلیون یورو رشوه نخواهیم فروخت.»

کالدرون در سال ٢٠٠٦ به سمت ریاست باشگاه رئال مادرید منصوب شد و این تیم را دو بار به عنوان قهرمانی رقابت‌های لالیگا رساند. پس از استعفای وی رئال مادرید تیم اوساسونا را با سه گل شکست داد و به رده دوم جدول لالیگا آمد تا مهمترین تعقیب کننده بارسلونا برای قهرمانی بود.

سولنبرگر خونسرد، قهرمان ملی شد

چزلی سولنبرگر این روزها یک قهرمان ملی برای آمریکایی‌هاست، شخصی که خواسته نامش فاش نشود گفته که ١٠ هزار دلار برای ساختن تندیس وی هزینه می‌کند. او که در هفته گذشته توانست جان ١٥٥ مسافر ایرباسش را نجات دهد، مهمان رسمی اوباما برای شرکت در مراسم تحلیف بود.

سولنبرگر اگر چه از مصاحبه منع شده تا اطلاعات حادثه رودخانه هودسون را بدهد اما رسانه‌ها مطالب مختلفی درباره سوابق کاری وی منتشر کرده‌اند.

از جمله هفته‌نامه تایمز در این باره نوشت: «سولنبرگر فرد درستکاری است که توانست در زمان درست و درمکانی درست، پرواز ١٥٤٩ را به سلامت بنشاند، بدون آنکه سرنشینان در خطر مرگ قرار گیرند. وی ٢٩ سال است که یو اس ایرلاین کار می‌کند و بیش از ١٩ هزارساعت پرواز داشته است.


فرود اضطراری پرواز ١٥٤٩ در رودخانه هودسون

یکی از مسئولین برج کنترل که ٢٣ سال است سولنبرگر را می‌شناسد می‌گوید: «هنگامی که او به برج کنترل اطلاع داد، به دلیل فرود اضطراری در رودخانه هودسون فرود خواهد آمد کسی شگفت‌زده نشد، چرا که به قدرت رهبری وی ایمان داشتند. او بسیار خودنسرد است.»

وی پیش از این خلبان فانتوم اف چهار در نیروی هوایی آمریکا بین سال‌های ١٩٧٣ تا ١٩٨٠ بوده است. امدادگران می‌گویند، پس از نجات مسافران، وی در یکی از قایق‌های نجات در حالی که کلاهش را به سر داشت و در حال نوشیدن قهوه بود نشسته بود، درست مانند اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده است. لاری سولنبرگر همسر این خلبان روز جمعه به خبرنگاران گفت: «او مردی بسیار مسلط به اعصاب و حوادث است. او بسیار حرفه‌ای و یک خلبان به تمام معناست. او عاشق هنر پرواز با هواپیماست.»

اولین شهردار زن در افغانستان

انتخاب عذرا جعفری به عنوان اولین زن شهردار در کشور افغانستان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. وی به عنوان شهردار شهر نیلی در مرکز استان دایکندی به این سمت انتخاب شده است. گرچه در قانون اساسی افغانستان آمده است که شهردارها باید از سوی مردم انتخاب شوند، اما تا کنون شهردار‌ها انتصاب می‌شوند و اولین استاندار زن نیز از میان زنان هزاره در استان دایکندی انتصاب و ایفای وظیفه می‌کند.


عذراجعفری، اولین شهردار زن افغانستان / عکس از رویترز

اهمیت به کارگیری زنان هزاره در افغانستان از آن روست که در جامعه سال‌هاست مردسالاری حاکم است و در زمان حکومت طالبان، زنان از کمترین حقوق اجتماعی خود محروم بودند. وی در این باره گفته است: «با توجه به جامعه مرد‌سالار افغانستان، امکان به وجود آمدن مشکلات برای وی، وجود دارد. ‌شهرداری یکی از مشاغلی است که هم زن و هم مرد می‌تواند در این عرصه فعالیت کند و هیچ ممانعت قانونی وجود ندارد اما با توجه به جامعه مرد‌سالاری که در افغانستان وجود دارد تعداد موانعی امکان دارد به وجود بیاید.

اما با توجه به ملاقات‌هایی که من با مردم داشتم و صحبت‌هایی را که من از مردم دایکندی می‌شنوم، راضی هستند و امیدوار هستند که با آمدن یک شاروال (شهردار) زن در دایکندی سیمای شهر دایکندی واقعاً تغییر بکند و مردم آمادگی این را دارند.

استان دایکندی یکی از استان‌های تازه تأسیس است که در سال ۲۰۰۴ به عنوان استان اعلام شد و پروژه‌های بازسازی در آنجا بسیار کمتر از دیگر استان‌های افغانستان عملی شده است. بنا به نوشته کابل پرس دايکندی ولايتی است که تقريبا پنج‌ماه تمام راه‌ها به آنجا مسدود است.

طبق هشداری که اخيرا وکلای اين ولايت داده‌اند، در صورت عدم کمک به مردم، شاهد يک فاجعه‌ی انسانی در اين ولايت خواهيم بود. خانم جعفری اميدوار است که بتواند در يکی از فقيرترين ولايات افغانستان يعنی دايکندی، دست به تحولات مثبتی بزند. خانم جعفری یکی از اعضای لویه جرگه (‌مجلس بزرگ) اضطراری در سال ۲۰۰۲ بود و همچنین در جرگه امن منطقه‌ای سال ۲۰۰۷ هم عضویت داشت. خانم جعفری پیش از این نیز در بخش‌های اجتماعی غیردولتی فعالیت داشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعا عکسی بهتر از این از یرنامه نود و آقای فردوسی پور نیافتید؟
چشمان بسته عادل و کیفیت بد تصویر !

-- امین کیا ، Jan 23, 2009

اوه! بنظر من اگر ميشل اوباما ميتونه به صفحه اول مجلات مد راه پيدا كنه در مورد احمدينژاد كوتاهي شده! به اين ميگن برخورد گزينشي با مد!

-- mim ، Jan 24, 2009

اگر خبری را از رسانه های ديگر کاپی می کنيد نقل قول کنيد. اولين والی يا به قول شما استاندار زن در دايکندی نه و بلکه در باميان است.

-- بدون نام ، Jan 24, 2009

تاكنون افراد زيادي رؤياهاي زيادي را محقق كرده اند. چنگيز هم رؤياي مغولان را محقق كرد،استالين هم رؤياي حزبش را محقق كرد.اما گذشته از اين ها مگر بوش، صدام آدم خوار و طالبان بد تر از او را ساقط نكرد؟ آيا نا امني فزاينده خراسان در زمان طالبان از ياد رفته است؟ آياجنگ افروزي ها و حوض هاي اسيد صدام از ياد رفته اند؟ و حالا جالب است كه رئيس جمهور شدن يك سياه همه را به هيجان در آورده است؟به راستي كدام رؤيا و مگر خانم رايس وجناب پاول سياه نبودند.برخي چنان از تحقق رؤيا حرف مي زنند كه گويي يك مكلا ولي فقيه شده است.

-- كيومرث ، Jan 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)