تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

کروبی رودرروی سپاه و بسیج

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه مهدی کروبی است که نامه انتقادآمیزش به عالی‌ترین مقام نظامی ایران، سروصدای زیادی در محافل رسانه‌ای به پا کرد. دیگر چهره‌های این هفته جان اپدایک نویسنده آمریکایی، ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه، گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان، حسن خجسته معاون سابق رادیو، جرج میشل فرستاده اوباما به منطقه خاورمیانه و احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران است.

کروبی زبان به اعتراض گشود

اعتراض مهدی کروبی به سخنان حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح ایران بحث دخالت نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سال آینده را داغ کرد و مهدی کروبی را به چهره‌ای مهم در محافل رسانه‌ای تبدیل کرد. نامه کروبی که در روزنامه حزبش اعتماد ملی به چاپ رسیده؛ حاوی انتقاداتی بسیار جدی و صریح به دخالت نظامیان و پشتیبانی آنها را محمود احمدی‌نژاد است. در این نامه دبیرکل حزب اعتماد ملی، فیروز آبادی را متهم کرده است که «ریاست ستاد نظامیان دخالت‌کننده در انتخابات» را بر عهده گرفته‌ است.


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی

حسن فیروز‌آبادی چندی پیش گفته بود که «دولت احمدى‌نژاد نشان داد ریاست‌جمهورى ظرفیت کارى بسیار بالایى دارد و تصدی پست ریاست‌جمهوری را برای افراد کهن‌سال مناسب نیست.» این سخنان به شدت مهدی کروبی را برآشفته کرده، چرا او که اکنون کهن‌سال‌ترین نامزد ریاست جمهوری ایران است.

مهدی کروبی خود را زخم خورده نیروهای نظامی و در راس آنها بسیج و سپاه می‌داند. او در انتخابات سال ٨٤ خود را پیروز می‌دانست، اما به ناگاه محمود احمدی‌نژاد را به جای خود در دور دوم انتخابات دید. به همین دلیل به رهبر جمهوری اسلامی ایران نامه نوشت و از حمایت نیرو‌های بسیج و سپاه از احمدی‌نژاد شکایت کرد.

اکنون کروبی موضع سخت‌تری اتخاذ کرده تا جلوی دخالت بسیح و سپاه را بگیرد. او در بخشی از نامه‌اش نوشته است: «مگر کشور، قانون ندارد که شما از شرایط سنی انتخاب‌شوندگان سخن می‌گویید و چهار ماه قبل از انتخابات، به صورت قاطع از اشتباه بودن تلقی کسانی سخن می‌گویید که گمان می‌کنند دوره یک رئیس‌جمهور به پایان رسیده است؟»

کروبی به خوبی می‌داند که احمدی نژاد به دلیل وابستگی به سپاه پاسداران، برگ برنده بزرگی در انتخابات آتی در دست دارد، بنابراین می‌خواهد با نوشتن اینگونه نامه‌ها و رسانه‌ای کردن توجه مردم را به خود جلب کند و میزان محبوبیت خود را بالا ببرد.

بازتاب نامه کروبی در بالاترین

خالق «خرگوش ترسو» درگذشت

جان آپدایک، نویسنده مشهور آمریکایی بدون دریافت جایزه نوبل ادبی درگذشت. اوسال‌ها نامزد دریافت این جایزه بود، اما هیچ‌گاه این جایزه به وی اعطا نشد. در عوض او دو بار در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۰ به خاطر دو کتاب «ربیت ثروتمند می‌شود» و «ربیت استراحت می‌کند» جایزه پولیتزر را دریافت کرد.


جان آپدایک، نویسنده آمریکایی

خالق مجموعه چهار جلدی خرگوش‌ها با چیره‌دستی فراوان موضوعاتی نظیر عشق را توصیف می‌کرد. روابط جنسی، طلاق، حادثه‌، حقوق زنان، نقدهای اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در کتاب‌های وی دیده می‌شود. در طول دوران کاری‌اش که از اواخر دهه ١٩٥٠ شروع شد‌، بیش از ٥٠ کتاب منتنشر کرد. اپدایک که به‌خاطر نوشتن مقالات و نقدهای ادبی در آمریکا شهرت داشت، یکی از همکاران ثابت هفته‌نامه «نیویورکر» در چهل سال گذشته بود.

«جان آپدایک» ۱۸ مارس سال ۱۹۳۲ در «پنسیلوانیا»ی آمریکا به دنیا آمد، سال‌های کودکی‌اش را در نزدیکی شیلینگتن گذراند. پدر او معلم علوم تجربی بود. محیط پیرامون ریدینگ فضای بسیاری از داستان‌های آپدایک را شکل داده است.آپدایک پس از پایان رساندن دوره دبیرستان بورسیه‌ای از دانشگاه هاروارد دریافت کرد در آنجا او برای مجله طنز لمپون هومور داستان می‌نوشت و کاریکاتور می‌کشید.

در همین سال‌ها او با یکی از همکلاسی‌هایش به نام مری‌ ای پنینگتن ازدواج کرد. در سال ۱۹۵۴ از هاروارد فارغ‌التحصیل شد و در همین سال یک شعر و یک داستان کوتاه به مجله نیویورکر فروخت. آپلایک و همسرش سال بعد را در انگلیس گذراندند تا جان در مرکز هنرهای زیبای راسکین واقع در آکسفورد تحصیل کند.

سپس او با ای بی و کاترین وایت سردبیران مجله نیویورکر ملاقات کرد که از او خواستند که دراین مجله معتبر کار کند. او از نویسندگان دوران «رکود اقتصادی بزرگ» آمریکا به حساب می‌آمد و وی یکی از نویسندگان مخالف جنگ ویتنام بود. وی سه شنبه هفته گذشته در هفتاد و شش سالگی چشم از جهان فروبست. «آپدایک» از سرطان ریه در عذاب بود و پس از چندین سال خانه‌نشینی و تحمل درد آرام گرفت.

جان اپدایک در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

پوتین در اجلاس «کاپیتالسیم‌ها»

سخنرانی ولادیمیر پوتین در همایش اقتصاد جهانی در داووس مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. وی در این اجلاس از نظم نوین اقتصاد جهانی انتقاد کرد و خواهان تغییر سیستم فعلی شد. نخست وزیر روسیه گفت: «نظام اقتصاد سرمایه‌داری جهانی کنونی فقط چشم به گردآوری سرمایه دارد و این سیستم عملا موجب افزایش شکاف اجتماعی هم در درون کشورها و هم در میان کشورهای مختلف شده است.»


ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه

سخنانی پوتین درحالی مطرح می‌شود که وی اخیرا به خاطر تامین نکردن گاز اروپا مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود و مردم کشور بلغارستان و برخی از کشورهای اروپای شرقی شب‌های بسیار سردی را به خاطر نداشتن سوخت گازی پشت سر گذاشتند. وی سپس با انتقاد از عملکرد موسسات مالی به نقش دولتها اشاره کرد و گفت دولتها باید نظارت بیشتری بر عملکرد بخش خصوصی داشته باشند و نقش آنها فقط تامین منابع مالی مورد نیاز بخش خصوصی نیست.

پوتین خواهان تنظیم امور اقتصاد بین‌الملل با مشارکت همه کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه شد و بر ضرورت تامین انرژی مورد نیاز جهان بشکلی امن تاکید کرد. وی همچنین خواهان انجام تجارت جهانی با چند ارز به جای یک ارز مسلط و ذخیره‌سازی ارز کشورها در سیستم‌های مالی ملی به جای ذخیره به صورت ارزهای خارجی شد.

اهمیت سخنان پوتین از آن جهت است که اجلاس جهانی داووس به عنوان اجلاس کشورهای سرمایه‌داری و یا به اصطلاح کاپیتالیسی شناخته شده است و ولادمیر پوتین از کشوری می‌آید که سال‌ها سرمدار مخالف با چنین شیوه‌ای بوده است. پوتین در اجلاس خود را به مانند منتقد سیستم فعلی اقتصاد جهان که به سرمایه داری متکی است، معرفی کرد. از سوی دیگر سخنرانی پوتین، اولین سخنرانی او بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا محسوب می‌شد و رسانه‌ها علاقه داشتند بدانند که او چه واکنشی نسبت به دولت جدید آمریکا در پیش می‌گیرد.

ولادیمیر پوتین در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

جرج میشل از بیس بال تا صلح خاورمیانه

در هفته جاری رسانه‌های غربی و رسانه‌های منطقه خاورمیانه درباره جرج میشل و سوابق کاری او نوشتند. جرج میشل از سوی باراک اوباما به عنوان فرستاده ویژه برای مذاکرات صلح خاورمیانه به این منطقه فرستاده شده است. اما جرج میشل کیست؟


جرج میشل، فرستاده اوباما به منطقه خاورمیانه

میشل ٧٤ ساله، ١٤ سال به عنوان سناتور در کنگره آمریکا فعالیت کرده است. او رهبر اکثریت سنا در سال‌های ١٩٨٩ تا ١٩٩٥ بوده است. وی بین سال‌های ٢٠٠٤ تا ٢٠٠٧ رئیس کمپانی والت دیزنی بوده است. همچنین از وی دعوت شد تا به موضوع دوپینگ در لیگ حرفه‌ای بیسبال آمریکا رسیدگی کند که وی در ٤٠٩ صفحه گزارشی در این مورد تنظیم کرد و ٨٩ بازیکن در این لیگ را متهم به استفاده از داروهای نیروزا کرد. انتقادی که خشم بسیاری را برانگیخت و جرج میشل نیز نتوانست آن را به اثبات برساند.

طی روزهای اخیر یک منتقد سیاسی در مورد آقای میشل نوشته بود: «احتمالا انعقاد قراردادهای صلح برای او راحت‌تر از رسیدگی به اتهام دوپینگ است» اما مهم‌ترین نکته‌ای که جرج میشل را مورد توجه قرار می‌دهد، کمک شایان او به انعقاد قرارداد صلح در ایرلند شمالی است که این منطقه را از آشوب و جنگ نجات داد. او طراح صلحی پایدار میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در منطقه ایرلند شمالی بود.

جرج میشل با صلح خاورمیانه نیز بیگانه نیست و در سال ٢٠٠٠ به ریاست کمیته‌ای برگزیده شد که وظیفه آن یافتن راه‌های پایان دادن به خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی بود. باید دید که آیا با آمدن او صلح پایدار میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها برقرار می‌شود یا خیر؟

جرج میشل در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

استعفای مصلحتی مدیرکل رادیو

استعفای حسن خجسته، معاون صدای رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس رادیو سروصدای فراوانی را در مطبوعات ایران به پا کرد. هرچند اعلام شد که حسن خجسته استعفا داده، اما گفته می‌شود که او در برابر فشارهای روزافزون دولت محمود احمدی‌نژاد مجبور به استعفا شده است.


حسن خجسته، معاون صدای رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس رادیو / عکس از احسان رفعتی

حسن خجسته که با راه اندازی رادیوهای تخصصی، توانسته بود، رکورد شنوندگان رادویی را تا اندازه‌ای بهبود بخشد، با راه‌ اندازی رادیو جوان و رادیو گفت‌وگو توانست شنوندگان بسیای را به پای این دو رادیو بنشاند. اما انتقادهایی که در قالب طنز در رادیو جوان مطرح می‌شد، سبب عقب‌نشینی خجسته شد و شهرام گیل‌آبادی طی یک استعفای مصلحتی از سمت خود برکنار شد.

رادیو گفت‌وگو نیز که چهره‌های ممنوعه صدا و سیما را در برنامه‌های خود دعوت می‌کرد، نیز تحمل نشد. هرچند خجسته در مصاحبه با مطبوعات می‌گفت که رادیو گفت‌وگو هیچ خط قرمزی ندارد، اما آرام آرام انتقادها بالا گرفت و رادیو گفتگو، «رادیوی اپوزیسیون» نامیده شد و محمدی رئیس این رادیو نیز وادار به استعفا شد.

سرعت امواج فشار از سوی دولت به حدی بود که سرانجام حسن خجسته نیز مجبور به استعفا شد. نکته جالب این است که از ماه اردیبهشت تا هفته گذشته به ترتیب مدیر رادیوجوان، مدیر رادیو گفت‌وگو و مدیرکل رادیو مجبور به استعفا شدند تا سازمان صداوسیما به یک عقب‌نشینی در مقابل دولت دست زند.

اگرچه حسن خجسته دارای روابط فامیلی با عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، اما این مسئله نیز سبب نشد، تا وی درمعرض فشار قرار نگیرد. او در مراسم تودیع خود نیز بدون هیچ گله‌ای کنار رفت و گفت «من با دل خوش رادیو را ترک کردم. ما هر وقت داشتیم به بچه‌ها پاداش می‌دادیم و هر وقت نداشتیم روزه می‌گرفتیم. در ١٧ سالی که در رادیو مشغول بودم، حتی یکروز هم ناراحت خانه نرفتم.» دکتر خجسته از سال ١٣٧٦ مدیریت رادیو را برعهده داشت.

جدال استادان بزرگ شطرنج ایران و روسیه

نبردهای کارپف و کاسپاروف، شطرنج بازان بزرگ شوروی سابق را که یادتان هست؟ آنهای سال‌های سال با مهره‌های شطرنج با یکدیگر می‌جنگیدند و اکنون قهرمان سابق شطرنج روسیه به ایران آمده تا رودرروی استاد بزرگ شطرنج ایران قرار بگیرد.

این دو قرار است که ٢٠ با یکدیگر مسابقه دهند. تا کنون یکبار احسان قائم مقامی و یک بار هم آناتولی کارپف موفق به شکست یکدیگر شده است. کارپف در دیدار اول با ٤٥ حرکت قائم مقامی را شکست داد و پس از ان این استاد بزرگ شطرنج ایران بود که در نود و یکمین حرکت کارپف را مات کرد. دیدارهای این دو در بوستان گفت‌وگو درجریان است. رقابت این دو شطرنج باز از روز هشتم بهمن ماه آغاز شده و تا چهاردهم این ماه ادامه خواهد داشت.


احسان قائم مقامی، اولین استاد بزرگ شطرنج ایران/عکس از سایت تخصصی شطرنج ایران

احسان قائم مقامی (متولد ۲۰ مرداد ۱۳۶۱) اولین استاد بزرگ شطرنج ایران است که در سال ۲۰۰۱ (میلادی) به این مقام دست یافته است. او عضو تیم ملی ایران و یکی ١٢٠ شطرنج‌باز برتر دنیا است. وی چندی پیش با انتقاد از مدیریت ورزش به شبکه خبر گفت: «پنج سال است که می‌گویم نیاز به مربی اختصاصی دارم، ولی هیچ‌وقت این نیاز من برآورده نشده، چون نیازهای من با دیگر اعضای تیم ملی متفاوت است، پس باید مربی جداگانه داشته باشم.

برای قهرمانی در جهان نیاز به یک گروه حرفه‌ای دارم، مثلاً گری کاسپاروف، روزی هشت ساعت کار حرفه‌ای شطرنج می‌کرد، ولی من هر بار برای شرکت در رقابت‌های خارجی، مشکلات بیشتری پیدا می‌کنم.»

گرهاد شرودر سیاسی یا غیر سیاسی

سفر صدراعظم سابق آلمان به ایران سرمنشا بحث‌های بسیاری در رسانه‌ها درباره دلایل سفر او شده است. برخی از سایت‌ها نوشته‌اند که او در این سفر به طور محرمانه با مقامات سیاسی ایران ملاقات خواهد کرد و پیام اوباما رئیس جمهور آمریکا را به دولت ایران خواهد رساند. اما سایت تابناک در این زمینه با امیدوار رضایی، نماینده مجلس مصاحبه کرده و او این سفر را غیرسیاسی و علمی خوانده است.

به نوشته این سایت سفر گرهارد شرودر، صدر اعظم سابق آلمان به دعوت هیأت مؤسس بنیاد بین‏المللی سلامت انجام می‏شود و بناست علاوه بر افتتاح موزه پروفسور سمیعی در ایران، آن بنیاد نیز آغاز به کار کند. شرودر به دلیل دوستی نزدیک با پروفسور مجید سمیعی و برای حمایت از فعالیت‏های پزشکی، ایشان را همراهی خواهد کرد؛ همان‌گونه که پیشتر نیز برای آغاز به کار مرکز بین‏المللی مغز و اعصاب در پکن نیز وی را همراهی کرده بود.

امیدوار رضایی، نماینده بنیاد بین‌المللی سلامت در ایران گفت: «این سفر صدراعظم سابق آلمان غیر سیاسی بوده و به دعوت هیأت مؤسس بنیاد سلامت انجام می‏گیرد و احتمالا در خلال این سفر با دکتر دهقان، معاون رئیس‏جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، درباره معالجات جانبازان نیز نشستی داشته و همچنین از دانشگاه علوم پزشکی رشت بازدید خواهد کرد.»


گرهارد فریتز کورت شرودر، صدراعظم سابق آلمان

گرهارد فریتز کورت شرودر (زاده ۷ آوریل ۱۹۴۴)، سیاست‌مداری آلمانی است که از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان بود.او که از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان است دولتی ائتلافی با سبزها را به پیش می‌برد. او پیش از وارد شدن به دنیای حرفه‌ای سیاست وکیلی موفق بود و پیش از رسیدن به صدراعظمی رئیس ایالت نیدرزاکسن بود.

پس از انتخابات فدرال ۲۰۰۵ حزب او در انتخابات شکست خورد و پس از سه هفته مذاکره، او مقام صدراعظمی را به آنگلا مرکل از اتحادیه دموکرات مسیحی واگذار کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"وی بین سال‌های ٢٠٠٤ تا ٢٠٠٧ رئیس کمپانی والت دیزنی بوده است." (در مورد جرج ميشل)

wow! اين واقعا خيلي جالبه!
احتمالا در دوره ايشون بوده كه جنگ هميشگي بين تام و جري هم كمي ملايم تر شد!يا شايد شدت گرفت!
ولي اين نكته (هرچند بي‌اهميت باشه) جذابيت خيلي شيطنت‌آميزي داره باسه من!

-- ميم ، Jan 30, 2009

کروبی سپاه است و سپاه کروبی. خاتمی سپاه است و سپاه خاتمی اینها همگی سر در درگاه ولایت فقیه دارند. اینها جنگ زرگری ست برای من و تو و ما!

-- بدون نام ، Jan 31, 2009

کروبی: ظاهر سردار فیروزابادی برای کارهای نظامی استاندارد نیست
آقای کروبی،بابا زورو, بابا‌ آخر استاندارد،‌ای ایزو ۹۰۰۲،‌ ای مرد خدمات پس از فروش

این که جنابعالی میزنی وسط خال و انگشت میذاری روی ابعاد خارج از کادر یکی‌ از بالاترین(با وبسایتش اشتباه نشه) مقامات نظامی کشور خیلی‌ کار بدیه.

اولا به هیچ وجه مشخص نیست که شما روی کدوم یکی‌ از ابعاد و زوایای هیکل سردار دست گذاشتین که این خودش مصداق تبرج و جرم منکراتیه.

دوما چرا فقط نیمه خالی‌ لیوان رو می‌بینید؟ (به پی نوشت مراجعه کنید!)

تو این مملکت که خدا رو شکر همه چیز مطابق با استاندارده، مردم و مسولین هم که ماشالله عین ساعت بیگ بن سر جای خودشون دارن کارشونو می‌کنن، حالا چه اشکالی‌ داره شکم سردار ۲ سانت از کادر بزنه بیرون؟ مگه جائ شما رو تنگ کرده؟ مگه مال پدر جنابعالی رو خورده؟آخه چرا چشم نداری ببینی‌ این اندام تپل مپل سردارو ؟ ببینم، اصلا مگه گروهبان گارسیا چابک بود که هی‌ اون زوروی خودفروخته رو شکست میداد؟ آخه الهی من فدای اون استانداردت بشم نزن این حرفارو، خطرناکه حسن، اگه یه وقت به جای زورو شما رو بگیرن و استاندارد دون مبارکتون رو پاره کنن تکلیف ما چیه؟ دیگه به کی‌ رای بدیم؟اصلا مگه گرفتن چهارتا دختر پسر غرب زده و چندتا دانشجوی فریب خورده هم چابکی و چالاکی می‌خواد؟ مگه مثلا بسیج خودش استاندارده که رییسش استاندارد باشه؟

نکنه زبونم لال فکر کردی سردار فولکس واگنه که چابک و سریع باشه، یا فکر میکنی‌ ایشون یخچال فریزر امرسانه که باید مهر استاندارد داشته باشه. چالاک نیست، نباشه. چابک نیست، نباشه، به جاش پشت اون ستاره حلبیش قلبی از طلا داره که یه دنیا می‌‌آرزه!

یعنی‌ شما فکر میکنی‌ حالا همه چی‌ تو این مملکت استاندارده و فقط مونده شکم این بنده خدا؟ ( تازه همون یک وجبی هم که زده بیرون به خاطر اون کادر ۶ در ۴ عکس بوده، وگرنه من خودم عکس ۳۰ در ۲۵ از سردار دیدم که همه جاش تو کادر جا شده).

نه برادر من, شما نگران نباش, اداره کردن مملکتی که سر و ته ش رو بگردی فقط آیس پک و پفکش استاندارده احتیاجی‌ به مسولین استاندارد هم نداره!

-- گروهبان گارسیا ، Jan 31, 2009

ای کاش دیگر کارکنان رادیو هم از اقای خجسته پیروی کنند تا شاهد یک اعتصاب سراسری در رادیو و تلوزیون باشیم

-- افشین ، Feb 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)