تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

خاتمی در گیر و دار آمدن

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه محمد خاتمی است که حضور خود را در انتخابات اعلام کرد، اما هنوز هم به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام نکرده است. دیگر چهره‌های این هفته بهرام بیضایی کارگردان سینما، یوهانا سیو داتوتیو نخست وزیرهمجنسگرای ایسلند، عزت‌الله نگهبان پدر باستانشناسی نوین ایران، مجتبی هاشمی ثمره مشاور ارشد محمود احمدی نژاد، رجب طیب اردوغان و جیکوب زومای نازمزد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی هستند.

خاتمی اعلام حضور کرد

با داغ شدن بحث‌های سیاسی انتخابات، هنوز هم تکلیف نامزد یا نامزدهای اصلاح‌طلب مشخص نشده است. هر روز شایعاتی از حضور میرحسین موسوی و محمد خاتمی به گوش می‌رسد، اما هیچ کدام به یک واقعیت اعلام شده رسمی منتهی نمی‌شود.

طی هفته‌های اخیر شایعه انصراف خاتمی و کاندیداتوری میرحسین موسوی شنیده می‌شد، اما دیدار دبیران سازمان‌های غیردولتی با خاتمی باعث شد تا صحبت‌های وی در این جلسه به تیتر اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب تبدیل شود و شایعه حضور خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری به واقعیت نزدیک‌تر شود، هر چند هنوز هم به طور رسمی خبری اعلام نشده است.


سید محمد خاتمی، رئیس بنیاد باران/ عکس از ایسنا

خاتمی در این جلسه گفته است: «تلاش من این بود آقای میرحسین موسوی را قانع کنم که به طور قاطع در دهه فجر اعلام کاندیداتوری کند و در عرصه حضور یابد. به هر حال مردم انتظاراتی از ما دارند و با توجه به انتظار جامعه و احترامی که برای مردم قائل هستیم، طبیعی است باید به قولی که به مردم داده‌ام عمل کنم و آمادگی خود را برای حضور به رغم میل شخصی اعلام دارم.»

به نظر می‌رسد که در دیدارهای خصوصی خاتمی نتوانسته میرحسین موسوی را به حضور در انتخابات ترغیب کند و فعالیت رسانه‌ای دوستداران میرحسین موسوی نیز تاثیری در این زمینه نداشته است. اگر خاتمی به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کند، اصلاحات در برابر دو گزینه جدی قرار می‌گیرد، مهدی کروبی که پیش از این نامزی خود را قطعی کرده است. اما خاتمی آن را یک فرصت می‌داند و می‌گوید: «معتقدم این یک فرصت است و مطمئن هستم بنده و ایشان هیچ گاه جلوی یکدیگر قرار نمی‌گیریم و شیطنت‌های موجود هم تاثیری در همسویی و راه مشترک ما ندارد.

رئیس بنیاد باران تاکید کرد؛ «حضور ایشان نباید به معنای رقابت بین اصلاح‌طلبان باشد و جامعه مطمئن باشد، اصلاح‌طلبان در تصمیم‌گیری تفرقه ندارند و درنهایت جامعه خواهد دید اصلاح‌طلبان تصمیمی را خواهند گرفت که هم مردم راضی باشند و هم به نفع کشور باشد.»

اولین نخست‌وزیر همجسنگرای جهان

یوهانا سیو داتوتیو، یک رهبر شناخته شده‌ی همجنسگرایان اروپا، به عنوان نخست‌وزیر آینده ایسلند برگزیده شد. این بانوی ٦٦ ساله‌ی ایسلندی‌، که یک سیاستمدار سرشناس است، به زودی و پس از سرنگونی دولت پیشین این کشور، زمام امور را به دست خواهد گرفت.


یوهانا سیو داتوتیو، رهبر شناخته شده‌ی همجنسگرایان اروپا / عکس از Brynjar Gauti/AP

دریافت ١٠ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول و ناتوانی دولت در بازپرداخت آن و همچنین بحران اقتصادی در این کشور کوچک ٣٢٠ هزار نفری باعث اعتراض مردم و استعفای دولت شد. گرهارد ، ‪۵۷‬ساله در جمع خبرنگاران تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام در ایسلند را نهم ماه مه (‪ ۱۴‬اردیبهشت ‪ ۸۸‬) اعلام کرده است. در همین حال اعلام شده که دولت فعلی در انتخابات سال آینده شرکت نخواهد کرد. درپی اوج‌گیری اعتراضات مردمی در ایسلند، هفته گذشته پلیس آن کشور برای نخستین بار از سال ‪ ۱۹۴۹‬بدین سو، بر روی تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرد.

در همین حال خانم سیو داوتیو از هم اکنون به عنوان نخست وزیر ایسلند و اولین رهبرسیاسی همجنسگرای دنیا شناخته می‌شود. به نوشته بی بی سی او در در سال ١٩٧٨ و به دنبال برگزیده شدن به عنوان نماینده پارلمان، قدم به عرصه سیاست گذاشت و نه سال بعد به مقام وزارت رفاه اجتماعی رسید . وی در سال ١٩٩٤ کابینه را ترک کرد و حزب نه چندان موفق جامعه دمکراتیک را بنا نهاد. وی درکنار فعالیت‌های سیاسی خود، فعالیت‌های اجتماعی از جمله حمایت از معلولین و به وِیژه حمایت از همجنگسرایان نیز پیش می‌برد و در کوتاه مدت در زمره مشهورترین رهبران همجنسگرایان اروپا قرار گرفت.

بیضایی با «وقتی همه خوابیم» سینما را بیدار کرد

فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی این روزها سروصدای بسیاری در جشنواره فیلم فجر به پا کرده و رسانه‌ها درباره این فیلم بسیار نوشته‌اند. این فیلم به مسائل پشت صحنه سینمای ایران پرداخته است. به گزارش میراث خبربهرام بیضایی در این باره گفت: «این فیلم را بعد از لبه پرتگاه ساختم که بیشتر از هر چیزی به فیلم حاج آقا آکتور سینما برمی‌گردد. این فیلم در واقع امتداد اولین فیلم تاریخ سینمای ایران است. این فیلم یکی از آثار سه‌گانه‌ من است که دو اثر دیگر اعتراض و لبه پرتگاه هستند.»


بهرام بیضایی، کارگردان سینما

در همین حال سیمرغ بلورین بهترین فیلم تماشاگران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، به بهرام بیضایی، تعلق گرفت. بهرام بیضایی هنگام دریافت این جایزه گفت: «از کسانی که این جایزه را به من دادند، تشکر می‌کنم. این جایزه مرا به کار خود امیدوار کرد و با توجه به این مسئله، سعی می‌کنم در آینده فیلم‌های بهتری بسازم.»

بیضایی درجلسه نقد و بررسی فیلمش در پاسخ به منتقدانی که فیلم او را دارای مضامین پیش پا افتاده می‌دانستند، گفته: «چرا فکر می‌کنید که فقط مسائل جهانی و اسطوره‌ای و از این قبیل چیزها مهم است. همین موضوع از نظر شما پیش پا افتاده را ممکن است یک کارگردانی آن‌قدر خوب بسازد که دیگر پیش پا افتاده به نظر نیاید. اگر من بد ساختم ببخشید. یا یک موضوع اسطوره‌ای را کسی آن‌قدر بد بسازد که تبدیل به موضوعی پیش پا افتاده بشود. پس از نظر من این خط‌کشی‌ها مخدوش است.»

بهرام بیضایی که چندی پیش وارد هشتمین دهه زندگی خود شده با فیلم «وقتی همه خوابیم» طلسم ٩ سال فیلم نساختن را شکست. هرچند که آرزو دارد تا ساخت فیلم «یک داستان واقعی» را آغاز کند.
بهرام بیضایی در سال ۱۳۵۲ از اداره برنامه‌های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار تمام وقت نمایش دانشکده هنرهای زیبا و مدیریت رشته هنرهای نمایشی انتقال یافت اما در سال ۱۳۶۰ پس از۲۰ سال کار دولتی از دانشگاه تهران اخراج شد. او با فیلم کوتاه «عموسبیلو» وارد سینما شد و آخرین فیلم او سگ کشی در سال ١٣٨٠ با استقبال منتقدان همراه شد.

بهرام بیضایی در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

«نگهبان» مبارزه با قاچاق اشیاء باستانی درگذشت


عزت‌الله نگهبان پدر باستانشناسی نوین ایران

عزت‌الله نگهبان که از او به عنوان پدر باستانشناسی نوین ایران نام می‌برند، در آمریکا درگذشت. مرحوم نگهبان پل میان دانشگاه و اداره کل باستان‏شناسی بود و با تاسیس دروس عملی در دانشگاه تهران باعث شد تا دانشگاه تهران سهم زیادی در کاوش‏های باستان‏شناسی کشور داشته باشد. این امر سبب شد تا حلقه میان پژوهش‏‌های علمی دانشگاه و اداره کل باستان‏شناسی وقت محکم‏تر شود و دانشگاهیان فرصت بیشتری برای انجام کاوش‏های باستان‏شناسی داشته باشند.

در سال ١٣٦٣ دکتر نگهبان کاوش‌های باستان شناسی هفت تپه را آغاز کرد که از آن می‌توان به عنوان نخستین پایگاه باستان‌شناسی یاد کرد. وی موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران را راه اندازی کرد و بسیاری از کارهای ارزشمند خود را به چاپ رساند. از دیگر کارهای مرحوم نگهبان ارتباط با باستان‌شناسان خارجی بود، این امر سبب شد که کشورهای اروپایی موزه‌های باستان شناسی ایران برپا کردند.

«میرعابدین کابلی»، باستان‏شناس پیشکسوت و یکی از شاگردان مرحوم نگهبان درباره مرحوم نگهبان به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: «پسر اشرف پهلوی یکی از بزرگترین قاچاقچیان اشیاء عتیقه و باستانی در ایران بود و زمانی که مرحوم نگهبان رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود، علیه خرید و فروش اشیاء عتیقه جنگید و در این راه دست پسر اشرف پهلوی را از ادامه فروش آثار باستانی ایران کوتاه کرد.»

دکتر عزت الله نگهبان در حدود سال ١٣٠٤ متولد شد و پس از اخذ مدرک دکتری باستان‏شناسی از آمریکا در سال ١٣٣٧ به ایران آمد و در دانشگاه تهران مشغول به کار شد.


عزت الله نگهبان در ویکی پدیا

اردوغان محبوب و مغضوب شد

ترک اجلاس داووس توسط رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه باعث شد تا به چهره مهم رسانه‌های جهان تبدیل شود. او در یکی از جلسات داووس هنگامی که مدیرجلسه از دادن وقت بیشتر به او امتناع کرد، جلسه را به نشانه اعتراض ترک گفت. نخست‌وزیر ترکیه در این جلسه به نقد عملکرد اسرائیل بر علیه مردم غزه پرداخت و اسرائیل را به نسل کشی متهم کرد.

اردوغان خطاب به پرز گفت آقای پرز، شما از من پیرتر هستید و شاید به این دلیل صدای شما این قدر بلند است که احساس گناه می‌کنید، شما مردم را کشتار کرده‌اید، من کودکانی را که در غزه مرده‌اند بخوبی به یاد می‌آورم. واکنش او با استقبال مثبت مسلمانان در خاورمیانه و در ترکیه همراه بود. او در ساعت ٣ نیمه ٣هزار استقبال کننده را در فرودگاه استانبول مشاهده کرد که به او افتخار می‌کردند.


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه

در ایران نیز مقامات دولتی اقدام نخست وزیر ترکیه را ستودند و بارها صحنه ترک جلسه توسط اردوغان پخش شد. در این میان اقدام او کشورهای اروپایی و به خصوص اسرائیل را آزرده خاطر کرده است. وال استریت ژورنال نوشت که اردوغان با این اقدام به اعتبار ترکیه لطمه زده است. اردوغان باید شیمون پرز را درک کند زیرا او بر این موضوع تاکید می کند که ارتش ترکیه حق دارد، علیه پ ک ک که با موافقت بی‌سر و صدای آمریکا در شمال عراق استقرار یافته است، عملیات نظامی صورت دهد.

روزنامه تایمز هم نوشت: «تعدادی از استقبال‌کنندگان نیز پلاکاردهایی در محکومیت اسراییل در دست داشتند که علامت نگران‌کننده ای برای تل آویو محسوب می‌شود، چرا که ترکیه بزرگترین متحد اسراییل در جهان اسلام محسوب می‌شد و ترکیه همچنین در مذاکرات اسراییل با دشمنان سنتی آن نظیر سوریه نقش میانجی را داشت.»

اگرچه هم اکنون اردوغان به چهره‌ای محبوب در نزد مردم ترکیه و سایر کشورهای مسلمان خاورمیانه تبدیل شده است. اما قدرت این کشور در صحنه سیاست خارجی کاهش خواهد یافت. چرا که اسرائیل اعلام کرده که دیگر به میانجی بودن ترکیه در ارتباط با مسئله سوریه اعتماد ندارد. همچنین ممکن است دولت ترکیه در مورد کشتار ارامنه و جنگ با پ ک ک کردستان تحت فشار قرار گیرد.

رجب طیب اردوغان در ویکی پدیا

ثمره هاشمی مذاکره با آمریکا را تکذیب کرد

سرانجام مجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد، هرگونه مذاکره با دولت آمریکا را تکذیب کرد. کمی بیش از یک هفته سایت‌های اینترنتی به گمانه‌زنی در خصوص مذاکره وی با ویلیام پری وزیر دفاع پیشین آمریکا خبر دادند و گفتند که وی از جانب باراک اوباما مسئول مذاکره با ایران شده است.


مجتبی هاشمی ثمره، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد

در همین حال ثمره هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید که با هیچ‌یک از مقام‌های آمریکا «مذاکره رسمی و غیر رسمی» نداشته است. اما تائید کرده که در جلساتی که برخی آمریکایی‌ها در آن حضور داشته‌اند، شرکت کرده است.

به گفته وی، در این جلسات که با عنوان «بررسی روابط ایران و غرب» طی سال‌جاری برگزار شد، «کسی از ایران دستورالعملی برای مذاکره نداشته است.» سازمان بین‌المللی طرفدار صلح «کنفرانس‌های پاگواش درباره علوم و روابط جهانی» هفته گذشته اعلام کرده بود که مقام‌های ایرانی و آمریکایی در سال ۲۰۰۸ چهار مرتبه به طور محرمانه با یکدیگر ملاقات داشته‌اند.

با این حال آقای ثمره‌هاشمی حاضر نشده است که «دیدار‌های محرمانه‌ای» را که سازمان «پاگواش» مدعی برگزاری آن میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی است، تکذیب کند. در طی ماه جاری اظهارات نسبتا منعطف احمدی نژاد و باراک اوباما باعث تقویت گمانه‌ها در مورد مذاکره ایران و آمریکا شد اما اقدام ایران در پرتاب ماهواره امید و صادرنکردن ویزای بدمینتون‌بازان آمریکایی باعث شد تا همچنان ابرهای تیر در فضای روابط دوکشور حکمفرمانی کنند.

در این میان از مجتبی هاشمی به عنوان مرد پشت صحنه سیاست محمود احمدی نژاد نام برده می شود. او در سال‌های هفتاد و در دوران وزارت امورخارجه علی اکبر ولایتی، به وزارت خارجه راه یافت و بعد از آن به مدیر کلی اداره گزینش این وزارتخانه منصوب شد. وی در زمان شهردار شدن احمدی نژاد به شهرداری رفت و از آن زمان تا امروز بدون دریافت حکم وزارت، به عنوان مشاور و یکی نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی نژاد به حساب می‌آید.

جیکوب زومای آوازه‌خوان برای ریاست‌جمهوری حاضر می‌شود

این روزها اوضاع بر وفق مراد جیکوب زومایی است که تا همین چند ماه پیش پشت میله زندان قرار داشت. با استعفای تابو امبکی و به تعویق افتادن روند رسیدگی دادگاه تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، جیکوب زومای آوازه‌خوان خود را برای پست ریاست جمهوری آماده می کند.

استعفای تابو امبکی در پی اظهار‌نظر یکی از قضات دیوان عالی آفریقای جنوبی درباره احتمال مداخله او در پرونده قضایی جیکوب زوما انجام شد. یک قاضی اتهام فساد علیه جاکوب زوما را جاری رد کرد و خاطر‌نشان کرد که دولت امبکی فشارهای سیاسی به دادستان این پرونده اعمال کرده است.


جیکوب زومای، نازمزد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی/ عکس از ویکی‌پدیا

جیکوب زوما در سال ۲۰۰۵ به اتهام خلافکاری در قراردادهای تسلیحاتی توسط امبکی از سمت معاونت ریاست جمهوری عزل شد. دوران ریاست جمهوری امبکی در صورت استعفا نکردن در آوریل ۲۰۰۹ پایان می‌یافت اما امبکی در مقابل فشارهای داخلی طرفداران زوما مجبور به استعفا شد.

جیکوب زوما در سال ٢٠٠٧ توانست با پیروزی بر رقیب و رییس سابقش در انتخابات ریاست حزب حاکم کنگره‌ ملی آفریقا به پرطرفدارترین سیاستمدار آن کشور تبدیل شود. کسب این مقام به زوما این فرصت را خواهد داد که به عنوان قدرتمندترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری با دیگر نامزدها به رقابت بپردازد. این انتخابات به زودی در آن کشور برگزار خواهد شد.


جیکوب زوما، برخلاف دو رییس جمهور سیاه‌پوست سابق- نه چون «نلسون مندلا» عضوی از خانواده‌ی پادشاهی قبیله‌اش بود و نه چون تابو امبکی، فارغ‌التحصیل دانشگاهی در بریتانیا. مادر جیکوب بیوه‌ای بود که با خدمتکاری در خانه‌های دیگران به سختی چرخ زندگی خود و فرزندانش را می‌گرداند. به همین دلیل جیکوب زوما محبوب مردم است. در نظر آنان، جیکوب، آن پسرک یتیم و بی‌سواد دیروز، امروز قدرتمندترین سیاستمدار این سرزمین محسوب می‌شود که توانسته از «هیچ» به «همه چیز» برسد.

جیکوب زوما در ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تنها چیزی که برای قدرتمندان مهم نیست جان مردم بی گناه است. اسرئیل از اینکه متهم به جنایت شده است ناراحت است. آنها میگویند شما کردها را بکشید ما اینها را ! و جالب تر آنکه در ایران روزی ده هزار بار از کشته شدن مردم غزه صحبت میکنند و آن را عملی غیر انسانی میدانند اما به کشته شدن مسلمانان چچنی به دست روسیه اعتراض که نمیکنند هیچ حمایت هم میکنند. یا مثلا کشتار مردم تبت. اروپا و آمریکا هم همین طور . هر وقت به نفعشان باشد پای حقوق بشر را وسط میکشند.

-- هادی ، Feb 7, 2009

تنها چیزی که برای قدرتمندان مهم نیست جان مردم بی گناه است. اسرئیل از اینکه متهم به جنایت شده است ناراحت است. آنها میگویند شما کردها را بکشید ما اینها را ! و جالب تر آنکه در ایران روزی ده هزار بار از کشته شدن مردم غزه صحبت میکنند و آن را عملی غیر انسانی میدانند اما به کشته شدن مسلمانان چچنی به دست روسیه اعتراض که نمیکنند هیچ حمایت هم میکنند. یا مثلا کشتار مردم تبت. اروپا و آمریکا هم همین طور . هر وقت به نفعشان باشد پای حقوق بشر را وسط میکشند.

-- هادی ، Feb 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)