تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

آمدن میرحسین موسوی، تاکتیک یا تشتت؟

فرهاد سامانی

چهره این هفته رادیو زمانه میرحسین موسوی است که آمدنش به صحنه انتخابات با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود. دیگر چهره‌های این هفته کریس براون، خواننده آر اند بی، اکبراعلمی، نماینده سابق مجلس، اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری، منتظرالزیدی، خبرنگارشبکه العراقیه، مندی مور، خواننده و سیندی چاپلین، بازیگر؛ هستند.

میرحسین رسماً آمد

میرحسین موسوی سرانجام به طور رسمی وارد رقابت‌های انتخاباتی شد تا پس از سال‌ها سکوت سیاسی دوباره با جدیت به عرصه انتخابات وارد شود. آمدن میرحسین موسوی معادلات پیشین را در دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا به هم ریخته است.


میرحسین موسوی

پیش از این محمد خاتمی اعلام کرده بود که از بین او و میرحسین موسوی یکی کاندیدا می‌شود، اما با گذشت نزدیک به یک ماه از کاندیداتوری محمد خاتمی، نخست وزیر سابق ایران سودای ریاست جمهوری دارد.

برخی از کارشناسان می‌گویند که او قصد ندارد در نظر مردم او را با اصلاح طلبان یکی بپندارند، بدین ترتیب او سعی کرده با این کار راه خود را با محمدخاتمی جدا کند.

از سوی دیگر برخی این کار را یک تاکتیک پیچیده از سوی اصلاح طلبان می دانند که می‌خواهد جناح مقابل را در سرگردانی نگه دارد. هنوز معلوم نیست که کدام یک از این دو نظر درست است.

اما آن چه مسلم است حضور و رییس فرهنگستان هنر ایران است که در دوران دوری از سیاست به نقاشی و هنر پناه آورده بود. میرحسین موسوی اما با یک چالش بسیار عمده روبروست که در بیانیه انتخاباتی او هم دیده شد. او هنوز هم ادبیات دوران جنگ را به همراه دارد.

وی در بیانه انتخاباتی خود گفته است:

«مستضعفان این مطمئن‌ترین پایگاه برای ارزش‌های برآمده از انقلاب اسلامی و آماده‌ترین قشر برای اصلاحگری و پایبندترین پشتوانه برای اصول و اصول‌گرایی صبورانه به‌گوشند که آیا فرزندان مصدرنشین‌شان همچنان به جایگاه عزیز آنان اقرار می‌کنند و بر وظایف تخطی‌ناپذیرشان در حمایت از منافع محرومین اصرار می‌کنند.»

نویسنده وبلاگ بهک در این مورد نوشته است:

«بیانیه شما خاطرات آن روزها را زنده کرد. خاطرات پدرم که با دوچرخه از سر کار به خانه برمی‌گشت. خاطرات اقساط ماهیانه خانه، خاطرات صف‌های بلند کوپن پنیر... یادتان هست که شعار بود و شعار بود و شعار و برادرهایی که از ما برابرتر بودند؟»

مهدی جامی هم در وبلاگ سیبستان نوشته است:

«من نه علاقه ای به موسوی دارم و نه در دوران او کم خون دل خورده‌ام. اما یک چیز هست که در او می‌ستایم: او همانی است که می‌گوید و می‌بینید. این مهمترین خصلت یک سیاستمدار با اخلاق است یا (به قول عبدی) سیاستمدار با مرام. او واقعا به آنچه می‌گوید اعتقاد دارد. چون به خلوت می‌رود کار دیگر نمی‌کند.»

کاندیداتوری میرحسین موسوی در بالاترین

کریس براون، گرفتار حاشیه‌های مجروح کردن دوست دخترش

کریس براون، خواننده و ستاره آر اند بی؛ این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. او به کتک زدن دوست دخترش ریحانا که منجر به مجروح شدن وی شده، متهم است.

خبرگزاری آسوشتیدپرس گزارش داده که مسئولان جایزه موسیقی نیکولدئون تایید کرده‌اند که کریس بروان نام خود را از فهرست خوانندگان مرد حذف کرده است. آنها گفته اند که به این تصمیم احترام می‌گذارند. قرار بود او در این مراسم با ترانه «بوس، بوس» نامزد دریافت جایزه در ۲۸ مارس شود، اما این مساله به حذف وی منجر شده است.


کریس براون، خواننده آر اند بی

ریحانا که دوست دختر او به حساب می‌آید، خود که یکی از مشهورترین خوانندگان و مدل‌های امروز است. آلبوم او در سال ۲۰۰۵ رکورد فروش را شکسته بود.

این واقعه بسیاری از هواداران ریحانا را ناراحت کرده و کریس براون تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفته است.

ریحانای ۲۱ ساله جایزه گرمی را هم دریافت کرده و بسیاری عقیده دارند که او محبوبیت بیشتری میان هواداران موسیقی دارد.

کریس براون تا چند سال پیش یک بستکبالیست بوده است. او از سال ۲۰۰۵ به موسیقی روی آورد و اولین ترانه های خود را ضبط کرد. او در آن زمان ۱۶ سال سن داشت و اکنون با ۱۹ سال سن یک خواننده تازه کار به حساب می آید.

کریس براون در ویکی پدیا

اکبراعلمی هم آمد

اکبراعلمی نماینده سابق مجلس ایران نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. او که به نطق‌های آتشینش در دوره‌های ششم و هفتم مجلس مشهور است گفت که برای «تغییرات بزرگ» به صحنه آمده است.

نماینده سابق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که «تغییرات بزرگ به مردان بزرگ نیازمند است. ملت ایران برای تعیین مسیر سرنوشت خود و تغییر وضع به وضع مطلوب همچنان تشنه فروریختن مرزهای غیرقانونی قدرت‌های متمرکز و غیرقابل نظارت هستند.»


اکبراعلمی، نماینده سابق مجلس

اکبر اعلمی با انتقاد از وضعیت موجود گفت: « در شرایط حاضر، میل به مریدپروری و سرسپرده کردن مردم و برخورد قهری با هرگونه منتقد و معترض برخی از اهالی قدرت در حال افزایش است.

اعلمی ضمن انتقاد شدید از وضعیتی که وی «اشتیاق هر چه بیشتر و ماجراجویی‌های مخل امنیت و داعیه مهربان تر از مادر شدن برای دیگران» خواند گفت: در حالیکه چنین دغذغه‌ای برای تامین رضایت میلیون‌ها تن از هموطنان داخل و خارج از کشور جود ندارد ‌با گسترش نارضایتی‌ها در برخی از عرصه‌ها در داخل کشور و کاهش اعتبار و منزلت ایران در خارج از مرزهای کشورمان مواجه شده‌ایم.

او که به عنوان نماینده مجلس در زمره نمایندگان اصلاح طلب به شمار می آمد، این بار خود را کاندیدای مستقل و بدون وابستگی جناحی به شمار آورده است. وی اعلام کرده که درآینده‌ای نزدیک برنامه‌هایش برای ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

صلاحیت اکبر اعلمی برای دوره هشتم مجلس شورای اسلامی رد شد و بدین ترتیب او از نمایندگی مجلس برای سومین بار پیاپی بازماند.

سایت شخصی اکبراعلمی

اعلام نامزدی اکبر اعملی در سایت بالاترین

رفسنجانی رییس شد، احمدی نژاد ناکام

اکبرهاشمی باردیگر رییس مجلس خبرگان رهبری شد تا حامیان محمود احمدی نژاد را ناکام بگذارد. در پنجمین اجلاس از چهارمین دوره این مجلس، آقای هاشمی با کسب ۵۱ رای از ۷۹ رای نمایندگان، بار دیگر به این سمت انتخاب شد.

در این رای‌گیری همچنین، محمود هاشمی شاهرودی با ۶۴ رای و محمد یزدی با ۵۶ رای به عنوان نواب اول و دوم این مجلس انتخاب شدند. آقای هاشمی در انتخابات سال گذشته این مجلس نیز با ۴۱ رأی در برابر ۳۳ رای آیت‌الله علی جنتی به ریاست این مجلس برگزیده شده بود.


اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله علی مشکینی، رییس پیشین این مجلس، هشتم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ درگذشت و از آن زمان تاکنون ریاست این مجلس بر عهده هاشمی رفسنجانی است.

از اول هفته روزنامه‌های ایران و کیهان انتقادها نسبت هاشمی رفسنجانی را شدت داده بودند. روزنامه ایران در مطلبی وی را به آن چه «منتظریسم» خوانده متهم کرد.

در همین حال سخنگوی دولت غلامحسین الهام نیز از سفر هاشمی رفسنجانی به عراق انتقاد کرد و گفت معلوم نیست که وی با چه پولی به عراق رفته است. سفر هاشمی رفسنجانی در روزنامه‌های عرب منطقه نیز بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و روزنامه الشرق الوسط در مطلبی این سوال را مطرح کرد که آیا هاشمی رفسنجانی دوست اعراب است یا خیر.

وی در این سفر با مقام‌های مهم دولت عراق دیدارهای خصوصی داشت. وی همچنین دیداری یک ساعت و نیمه با ایت الله سیستانی روحانی و مرجع برجسته شیعیان داشت.

هنوز ابعاد و واکنش‌های منطقه‌ای به این سفر مشخص نشده است. اما به طور مشخص هاشمی رفسنجانی هنوز قدرت خود را در ایران و درصحنه سیاسی منطقه خاورمیانه حفظ کرده است.

انتخاب مجدد هاشمی رفسنجانی در بالاترین

سه سال زندان برای پرتاب کفش

پرتاب کفش به سوی جورج بوش برای منتظر الزیدی سه سال حبس به همراه داشت. او که چند ماه پیش و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی به سوی رییس جمهور سابق امریکا کفش پرتاب کرده بود، در دادگاه جنایی عراق محکوم شناخته شد.

اتهام وی تعدی به رییس جمهور یک کشور خارجی در جریان یک سفری رسمی است. به نوشته خبرگزاری فرانسه وی در جلسه محاکمه بر بی‌گناهی خود تاکید کرد و گفت: «عکس العمل من طبیعی بود و هر عراقی دیگر اگر جای من بود دست به چنین اقدامی می‌زد. دو همکار من از جمله یک گزارشگر و یک عکاس از جمله کسانی بودند که در یک حمله آمریکا به زندان ابوغریب بی‌گناه کشته شدند.»


منتظرالزیدی، خبرنگارشبکه العراقیه

به گزارش واحد مرکزی خبر براساس نظر سنجی مشترکی که شبک‌ههای تلویزیونی بی بی سی و ان بی سی در عراق به عمل آورده‌اند، ۶۲ در صد مردم عراق این خبرنگار را قهرمان معرفی کرده‌اند؛ چون به اعتقاد آنها وی خشم و نفرت مردم عراق را نسبت به رییس جمهور امریکا به نمایش گذاشته است.

بیست و چهار درصد از کسانی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند منتظر الزیدی را فردی مجرم معرفی کرده و او را به علت بی احترامی به رییس یک کشور خارجی که سرگرم دیدار از عراق بوده است مایه ننگ مردم عراق دانسته‌اند.

منتظز الزیدی خبرنگار شبکه خصوصی البغدادیه عراق بود. وی دارای مدرک ارتباطات از دانشگاه عراق است که کار خود را از سال ۲۰۰۵ در این شبکه آغاز کرده بود.

او ۳۱ ساله مجرد و اهل مذهب تشیع است.

پروفایل منتظرالزیدی در روزنامه گاردین

مندی مور ازدواج کرد

مندی مور، خواننده، ترانه سرا، بازیگر و طراح آمریکایی طی مراسمی مخفیانه در کشور گرجستان با رایان آدامز ستاره راک ازدواج کرد.

خبرگزاری آسوشتیدپرس گزارش داده که این زوج یک ماه نامزد بوده‌اند. اما کار حرفه‌ای او از سال ۱۹۹۶ و با گروه بک استریت بویز آغاز شد. او از سال ۱۹۹۶ نیز به حرفه بازیگری روی آورده است و در فیلم‌های‌های متعددی بازی کرده که مشهورترین آنها رویای آمریکایی است.


مندی مور، خواننده

وی زندگی شخصی پرفرازو نشیبی داشته و با مردان متعددی ارتباط داشته که از جمله آنها اندی رادیک ستاره تنیس، ویلیام والدراما و زاچ براف بوده است.

مندی مور که اکنون ۲۴ سال سن دارد در ۱۰ آوریل ۱۹۸۴ در فلوریدا به دنیا آمد. او از پدری ایرلندی و مادری یهودی متولد شده است. مندی مورد از سن هفت سالگی شروع به خواندن کرده است.

او که اهل مذهب کاتولیک است در دبیرستان کاتولیک خود، آوازخوانی را فراگرفته است.

مندی مور در ویکی پدیا

درگذشت پسر هنرمند چارلی چاپلین

سیدنی چاپلین پسر جارلی چاپلین بازیگر مشهور سینما درگذشت. او که همواره در زیر سایه نام بزرگ پدرش قرار داشت، در چند فیلم سینمایی بازی کرده بود، اما عمده مشهوریت وی بازی در صحنه تئاتر و نمایش «زنگها به صدا در می‌آیند» بود که به خاطر آن جایزه تونی را در سال ۱۹۵۶ هم دریافت کرد.

«سیدنی چاپلین» در سال‌های ۱۹۵۲ و ۶۷ با حضور در دو فیلم «روشنایی‌های شهر» و «کنتسی از هونگ کنگ» از آثار پدرش، به عالم سینما و هنر راه یافت.

اما او دستاورد چندان موفقی در حیطه بازیگری در هالیوود نداشته است و بیشتر فعالیت هنری‌اش منوط به اجرا در تئاترهای موزیکال نیویورک می‌شد.


سیندی چاپلین، بازیگر و فرزند چارلی چاپلین

سیدنی دومین پسر چاپلین از «لیتا گری» همسر دوم چاپلین بود، دیگر پسر چاپلین در سال ۱۹۶۸ از دنیا رفته است.

لیتاگری در سال ۱۹۲۴ وقتی ۱۶ ساله بود با چاپلین ۳۵ ساله ازدواج کرد و سیدنی در سال ۱۹۲۶ متولد شد.

چاپلین زندگی خصوصی جنجال برانگیزی داشت. 4 بار ازدواج کرد که در اغلب آنها ناکام بود و فقط ازدواج آخرش با «اونا اونیل» تا آخر عمرش دوام یافت.

پسرش «سیدنی چاپلین» بازیگری ناموفق بود، اما دخترش «جرالدین چاپلین» نسبتاَ بااستعداد بود و مدتی کوتاه ستاره سینما شد تا جایی که در فیلم بزرگ «دکتر ژیواگو» هم ایفای نقش کرد.

وی در سن ۸۲ سالگی در منزلش در «رانچو میرج» دار فانی را وداع گفت. سیدنی سومین پسر چارلی چاپلین از ازدواج دوم او بود.

چارلی چاپلین چهار بار ازدواج کرد و یازده فرزند داشت که هم اکنون 8 فرزند وی از جمله جرالدین چاپلین، بازیگر ۶۴ ساله سینما زنده هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)