تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
از تصنیف تا ترانه ـ قسمت سی‌ام

این سوسن است که می‌خواند

محمود خوشنام

در ادامه‌ی نگاه به ترانه‌های کوچه بازاری عامیانه‌ی شهری در ایران به خواننده‌ای می‌رسیم که می‌توان از او به عنوان محبوب‌ترین خواننده‌ی کوچه و بازاری یاد کرد.

Download it Here!

سخن از سوسن در میان است. که ترانه‌هایش حضور نوعی تحول تازه در موسیقی‌ عامیانه را نشانه می‌زد. نوعی رجعت به ذات ساده موسیقی، رها شده از پیرایه‌های مبتذل غیر اخلاقی و بیشتر بیان کننده‌ی زندگی عاطفی و دشواری‌های اجتماعی طبقات فرودست جامعه.

این رجعت سبب شد که موسیقی کوچه و بازاری علاوه بر مردم عادی توجه‌ی روشنفکران و نخبگان جامعه را نیز به سوی خود جلب کند. سوسن که در اصل مهناز نامیده می‌شد نام حرفه‌ای خود را از کلوپی وام گرفت که کار خود را از آنجا آغاز کرده بود.


آوازه‌ی او به زودی از این نخستین سکوی پرش به کلوپ‌ها و کاباره‌های دیگر لاله‌زاری و حتا بالا شهری رسید، کارش سکه شد و تیراژ صفحات ضبط شده از ترانه‌های او را به شدت افزایش داد.

سوسن خود گفته است که ترانه‌ی معروف او به نام «صفر» در آن زمان در دو میلیون نسخه ضبط و پخش شده بوده است. گفتیم که ترانه‌های سوسن روشنفکران آن روزگار را نیز خوش می‌آمد.

اینجا و آنجا در مدح و ستایشش می‌نوشتند و می‌سرودند. البته متن‌های گلایه‌آمیز ترانه‌های سوسن را با حال و هوای سیاسی در می‌آمیختند تا آن‌ها را اعتراضی علیه نظام موجود جلوه دهند.

از جمله منصور اوجی شعری سرود با عنوان این سوسن است که می‌خواند:

اطراقگاه ما را جارو کنید
آبی بر آن بپاشید
این سوسن است که می‌خواند
شب‌های اضطراب را در دره‌های بر
زیر هزار خنجر
این سوسن است که می‌خواند

گفتنی ا‌ست که جاذبه‌ی فراگیر سوسن و ترانه‌هایش تا سال‌های بعد از انقلاب نیز باقی ماند. محمد علی سپانلو، شاعری دیگر در منظومه‌ای از صدای حلقانی زخم‌داری سخن می‌گوید که در شهر می‌چرخید و تصنیف‌های سیاسی پدید می‌آورد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه این حرفها درست اما وقتی سوسن سالهای آخر عمرش رو در غربت و دربدری و بی پولی در آمریکا زندگی می کرد و همین چند سال پیش در فقر و گمنامی نسبی از دنیا رفت، هیچ کدام از این روشنفکران و سیاسیون و حتی ملیون و غیره نیز به او کمکی نکردند.

البته وضع مالی و حالی همه خراب است و گویا بیشتر هنرمندان، چه از نوع مردمی و چه از نوع غیر مردمی آن، باید سرانجام به زلالت و بدبختی دچار شوند تا تراژدی زندگی شان هر چه کامل تر و بارز تر شود و ارضای عاطفی انسانها از هر نظر هر چه تکمیل تر!

وضعیت هنرمند مردمی و از مردم برخاسته دیگری به نام خانم شهرزاد نیز در این لحظات مشابه با خانم سوسن است. رادیو زمانه چندی پیش و در بخش مربوط به خانم پارسی پور، جای بحثی را در باره وضعیت خانم شهرزاد باز کرده بود که متاسفانه به دلایلی بطور نیمه کاره متوقف ماند.

باید بشود کاری برای بهبود اوضاع زندگی این هنرمندان که این همه بر مردم تاثیر گزار بوده و هستند انجام داد.

-- شهاب منزوی ، May 9, 2009

میخواهم ترانه های سوسن را دانلود کنم کمکم کنید

-- shohre ، Sep 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)