تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
از تصنیف تا ترانه ـ قسمت سی و دوم

ترانه‌هایی میان سنتی و پاپ

محمود خوشنام

پس از گشت کوتاهی که در عرصه‌ی موسیقی عامیانه‌ی شهری زدیم، دوباره به عرصه‌ی موسیقی پاپ باز می‌گردیم. و پیش از همه به آن‌هایی می‌پردازیم که در مرز میان سنت و پاپ حرکت می‌کردند. مثل رامش، عارف، سیمین غانم و ستار.

Download it Here!

این افراد غالباً کار خوانندگی را با موسیقی سنتی آغاز کردند ولی جاذبه‌ی فراگیر موسیقی پاپ به مرور آن‌ها را نیز به سوی خود کشانید. با این همه بیشتر ترانه‌هایی که با صدای آن‌ها پخش شده، تکیه‌ی گسترده‌ای به مایه‌های موسیقی سنتی دارد.

از همین روی بود که این ترانه‌ها می‌توانست گوش‌های عادت کرده به موسیقی سنتی را نیز خوش بیاید و آن‌ها را چند قدم به موسیقی نوآورانه‌ی پاپ نزدیک‌تر کند.


رامش

سیمین غانم که با استادان سنتی چون تجویدی نیز کار کرده بود آهنگ‌های نوتر فریبرز لاچینی را نیز می‌خواند.

یا رامش که حتا در برنامه‌ای از گل‌ها، سنتی خوانده بود با هنرمندان طنین نیز همکاری می‌کرد. رامش، صدای گرم تأثیرگذاری داشت و در آغاز کار به نظر می‌آمد که رقیبی سرسخت برای گوگوش پدید آمده است.

ترانه‌هایی چون «نیاز»، «زیارت» و «بیا» که بیشتر با متن‌هایی از شهیار قنبری آمیخته بود او را به شهرت رسانید. در این برنامه به بخشی از ترانه‌ی «بیا» با صدای رامش گوش می‌کنیم.

اما جایگاه عارف و ستار را نیز باید در مرز سنت و پاپ تعیین کرد. ترانه‌های این دو نیز وابستگی آشکارتری با موسیقی سنتی دارد. هر دو نیز به تناوب با اهنگسازان و ترانه‌سازان سنتی و پاپ همکاری داشته‌اند.


سیمین غانم

ستار را به ویژه ترانه‌ی «شازده خانم» به شهرت رسانید. شایعه‌ای نیز البته به این شهرت یاری می‌رسانید. می‌گفتند او واقعاً عاشق یکی از شاهزاده خانم‌ها شده است.

عارف که زودتر از ستار وارد میدان شده بود نیز با «سلطان قلب‌ها»، ساخته و پرداخته ی انوشیروان روحانی به شهرت رسید. عارف هنوز هم صدای پخته‌ی خود را حفظ کرده است.

«سلطان قلب‌ها» فیلمی را به همین نام نیز به شهرت فراوان رسانید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بنظر می آید اطلاعات شما درست نیست
بطور مثال ستار خیلی پیش از شازده خانم معروف شده بود
آهنگهایی مثل همسفر و غیره را چندین سال زودتر خوانده و مورد استقبال قرار گرفته بود
متن را قبل از اجرا با دوستان بالای پنجاه چک کنید!!

-- منصور ، May 22, 2009

mesle hamishe aaqaa ye Doktor besiaar aali va mofid bud.be xosus baraa ye Nasl e bad az Enqelaab ke az taarixe Musiqi ye Iraan etelaae ziaadi nadaarand.mamnun

-- Hooman Khalatbari ، May 22, 2009

محمود خوشنام بی تردید یکی از باسوادترین کارشناسان موسیقی ماست اما متن فوق متا سفانه از انسجام و پختگی برخوردار نیست. دیگر اینکه کلآ این متون بسیار خلاصه شده و سر و ته بریده که هر بار چاپ میکنید چیز زیادی به خوانندگان پر توقع متن نمیدهد. از دانش آقای خوشنام بهتر از این استفاده کنید.

-- مستعار ، May 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)