تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
موسیقی‌دانان مهاجر ـ برنامه سوم

بیژن خادم، ویولون‌نوازی برجسته

محمود خوشنام

در قلمرو موسیقی پیشرو، نقش خواننده و نوازنده اهمیتی همپای آهنگساز و رهبر دارد. یک نوازنده یا خواننده‌ی خوب و کمال یافته دیگر تنها مجری نیست که مفسر نیز هست.

Download it Here!

نقش او از حد انتقال ساده‌ی آفریده‌های موسیقی فراتر می‌رود، و گاه به مرز یک آفرینش تازه می‌رسد‌. او با احساس و تکنیبک خود ویژگی‌های تازه‌ای به آفریده‌های موسیقی می‌بخشد.

موسیقی پیشرو در ایران نیز مفسران کمال یافته‌ی خود را پیدا کرده است. یکی از آنان که در این مجال به او می‌پردازیم بیژن خادم میثاق نام دارد.

او سال‌هاست که در محافل جهانی موسیقی پیشرو به عنوان ویولون‌نواز برجسته به شهرت رسیده است. او اینک در وین، پایتخت اتریش اقامت دارد.


بیژن خادم میثاق و ارکستر آلگرو ویو / عکس‌ها: گفتگوی هارمونیک

بیژن در سال ۱۳۲۷ خورشیدی در خانواده‌ای اهل موسیقی به دنیا آمد. عمویش، علی محمد خادم میثاق از نوازندگان کنت باس و از بنیانگذاران انجمن موسیقی ملی بود.

پدرش، عطاالله خادم میثاق نیز از نوازندگان ویولن به شمار می‌رفت و سال‌ها در ارکستر سمفونیک تهران به عنوان کنسرت مایس عضویت داشت. طبیعی است اگر بیژن نیز در چنین فضایی به سراغ موسیقی و ویولن رفته باشد.

بیژن تحصیلات مقدماتی را در تهران گذرانید و در نوجوانی رهسپار اتریش شد و در مدرسه‌ی عالی موسیقی وین به ادامه تحصیل پرداخت. او پس از به پایان بردن کار مدرسه و دریافت دیپلم ممتاز، کارهای اجرایی خود را آغاز کرد.

بیژن از همان آغاز بیشتر توان خود را صرف کار در گروه‌های موسیقی مجلسی نمود و خود در سال ۱۹۷۱ یک کوارتت با نام ایرو آسیا بنا کرد که نشان از همکاری نوازندگان اروپایی و آسیایی داشت.

کوراتت بیژن پس از یک سال کار توانست در مسابقه‌ی بین‌المللی موسیقی مجلسی در شهر کولمار در فرانسه شرکت کند و جایزه‌ی نخست را به دست آورد‌.

بیژن خادم میثاق از همان سال ۱۹۷۱ این توفیق را نیز یافت که به عنوان نوازنده‌ی ویولون اول در ارکستر معروف تن کنسرلر مشغول کار شود.

او در سال ۱۹۷۹ در بنیانگذاری یک جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی مجلسی به عنوان آلگری ویوو شرکت کرد و در برنامه‌های سالانه‌ی ان کنسرت‌های ویژه‌ای را برگزار نمود.


وحید خادم و مارتا خادم

بیژن در میانه‌ی سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ مدیریت یک جشنواره‌ی موسیقی را در سوئد نیز برعهده داشت. و از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶ مدیریت هنری کنفرانس بتهوون در شهر بادن اتریش برعهده‌ی او نهاده شد.

او از سال ۱۹۹۱ مدیریت یک بنیاد موسیقی دیگر را نیز در سوییس پذیرفته است. بیژن خود نیز آهنگ می‌سازد و تا کنون قطعاتی چند از آفریده‌های خود را روی سی‌دی ضبط کرده است. به عنوان مثال می‌توان از بالادی یاد کرد که برای ویولون تنها نوشته و خود با ظرافت تمام اجرا کرده است.

بیژن خادم میثاق تا پیش از انقلاب هر ساله به ایران می‌آمد و رسیتال‌هایی در تالار رودکی برگزار می‌کرد و یا در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران یا ارکستر سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به عنوان تک نواز میهمان شرکت می‌جست.

او در کنسرت‌های اروپایی خود نیز آفریده‌های آهنگ‌سازان ایرانی را به اجرا در می‌آورد. گفتنی است که بیژن خادم میثاق که در کار موسیقی کار پدر رفته، فرزندان خود را نیز به گام زدن در همین راه هدایت کرده است.

وحید خادم میثاق ۳۰ ساله و مارتا خادم میثاق ۲۸ ساله خود اینک ویلون‌نوازان برجسته‌ای شدند و در مسابقات بین‌‌المللی موسیقی به موفقیت‌هایی چشمگیری دست یافتند که در برنامه‌های آینده‌ی موسیقی‌دانان مهاجر به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آفرین آقای خوشنام
"در قلمرو موسیقی پیشرو، نقش خواننده و نوازنده اهمیتی همپای آهنگساز و رهبر دارد. یک نوازنده یا خواننده‌ی خوب و کمال یافته دیگر تنها مجری نیست که مفسر نیز هست."

تمنا دارد این درس را برای اساتید ریز و درشت سنتی خوان ایضا ناظری افتخاری و ... هم تکرارکنید تا صد بار ریز صدبار درشت از روی آن مشق کنند و انقدر (گل برویتان) به شاهکارهای غزل پارسی ترنزنند

-- اورینب ، Jun 12, 2009

ba tashakore ziad az az barbamehaye honari wa haminto etelaate mosbat shoma az honar mandane mowafagh tashakore farawane mara bepazirid rezwan

-- rezwan shafie- ، Jun 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)