تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
موسیقی‌دانان مهاجر

پری اپرای کارمن

محمود خوشنام

سازمان اپرای تهران که از سال ۱۳۴۶ در دل تالار رودکی به‌وجود آمد، سبب شد که شاگردان فار‌غ‌التحصیل رشته‌ی آواز در هنرستان موسیقی تهران و نیز آن‌هایی که در خارج از ایران در این رشته تحصیل کرده بودند، در وطن خود عرصه‌ای برای کار و فعالیت پیدا کنند.

Download it Here!

تا پیش از آن همه به اروپا و آمریکا می‌رفتند و جذب سازمان‌های هنری آن سرزمین‌ها می‌شدند. در واقع مقدمات و مبانی موسیقی آواز را در تهران می‌آموختند تا بروند در سازمان‌های بیگانه مشغول کار شوند. ازجمله خوانندگانی که در خارج از کشور به استخدام اپراخانه‌ها درآمده بودند، یکی هم «پری ثمر» بود که به زودی در اپرای فرانکفورت شهرت بسیار برای خود فراهم آورد.

او طی قراردادهایی هرساله به ایران می‌آمد تا در برنامه‌ای از سازمان اپرای تهران نیز شرکت کند. پری ثمر در اصفهان زاده شده و از سال‌های نوجوانی در تهران در هنرستان عالی موسیقی نزد «اولین باغچه‌بان» به آموختن آواز پرداخته است.


پری ثمر

او پس از پایان تحصیل در هنرستان با استفاده از یک بورس وزارت فرهنگ و هنر به اتریش رفته و در آکادمی موسیقی وین به تحصیل خود ادامه داده و در سال ۱۳۴۳ با درجه‌ی ممتاز آن را به پایان برده است.

با پایان تحصیل اپرای وین قراردادی با او برای اجرا در اپراهای «ناباکو» از «وردی» و «افسانه‌های هوفمن» از «اوفن‌باخ» منعقد ساخته است. البته رسیتال‌های آوازی او نیز به موازات در شهرهای اروپایی برگزار می‌شده است.

پری پس از آن قراردادی سه ساله را با اپرای فرانکفورت امضاء کرده که البته به استمرار تمدید شده است. در میان اپراهایی که پری در آن‌ها ظاهر شده می‌توان از «آرایشگر شهر سویل» از «روسینی»، «عروسی فیگارو» از «موتسارت»، «مادام باترفلای» از «پوچینی» و در صدر همه‌ی آن‌ها «کارمن» از «ژورژ بیزه» یاد کرد.

پری در جمع بیش از دویست و پنجاه بار در نقش کارمن و در بیشتر اپراهای جهان ازجمله در تهران ظاهر شده است. پری ثمر تا کنون علاوه بر «کارمن» در بیش از سی و پنج نقش دیگر هشتصد بار به روی صحنه‌های اپرایی رفته و در بیش از صد کنسرت شرکت جسته است.

او اینک همپای کار آوازخوانی در مدرسه‌ی آواز شهر فرانکفورت که به پرورش صداهای مستعد می‌پردازد. از پری که خود صدای گرم متسو سوپرانو دارد، از بهترین مستو سوپرانوهای جهان می‌پرسیم و او در پاسخ از «ترزا برگانزا» نام می‌برد که یک خواننده‌ی معروف اسپانیایی‌ است.

پری نقش حرکت و تئاتر را در اپرا بسیار مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «خواننده‌ی اپرا باید خوب بخواند و خوب هم بازی کند. در غیراین صورت مخاطبان اپرا را سرخورده می‌سازد.»

او در مورد اپراهای مدرن هم می‌گوید: «فرم‌ها و برداشت‌های نو سبب می‌شود که مردم به محتوای اپراها علاقه‌مند شوند. فرم‌های تازه به مرور جای خودشان را باز می‌کنند.»

پری ثمر در حیطه‌ی موسیقی محلی ایران نیز کار کرده است و اخیراً در ضبط آزمایشی اپرای «مانی و مانا» که حسین دهلوی برای کودکان نوشته نیز نقشی ایفا کرده است. تکه‌ای از خوانده‌های او را در این اپرا در این برنامه می‌شنوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

‫این تشکیل سازمان اپرا هم لیکن یکی دیگر از اسناد جنایات پهلوی و طاغوت بود. مملکت اسلامی لیکن فقط نوحه خوانی می خواهد...

-- farhad ، Jul 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)