تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
موسیقی‌دانان مهاجر

«زندگی همه‌اش خوردن و خفتن نیست»

محمود خوشنام

در میان آهنگسازان قدیم و جدید مغرب زمین اندک نیستند کسانی که به آفرینش موسیقی برای خردسالان از طریق قصه‌های موزیکال پرداخته‌اند. در ایران پیش از انقلاب نیز، برخی از آهنگسازان پیش‌رو به این مهم پرداخته و آثار دل‌پذیری برای کودکان و نوجوانان بوجود آورده‌اند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیاری از آهنگسازان جوان را به استخدام خود درآورده بود تا با فراغ بال با آفرینش موسیقی برای خردسالان بپردازند.

همچنین گروه اپرای تهران و سازمان ملی باله ایران علاوه بر اجرای نمایش‌های کودکانه‌ی بین‌المللی درتالار رودکی، آفرینش اپرا و باله‌ی ویژه‌ی خردسالان را به آهنگسازان سفارش می‌دادند.

از میان این آهنگسازان می‌توان به ثمین باغچه‌بان، حسین دهلوی و احمد پژمان اشاره کرد که آفریده‌های آن‌ها به صورت کاست و سی‌دی نیز به بازار آمده است.

و اما در میان موسیقی‌دانان جوان‌تر برون‌مرزی اینک با رامین انتظامی آشنا می‌شویم که دیسک قصه‌ی موزیکال او با عنوان «شیر و موش» چندسالی پیش از سوی بنگاه معتبر «دویچه‌ گرامافون» در سطح جهان انتشار یافته است.

رامین انتظامی در سال ۱۳۳۱ در تهران و در خانواده‌ای اهل هنر زاده شده است. پدر او عزت‌اله انتظامی، هنرپیشه‌ی معروف تئاتر و سینمای ایران است و برادرش مجید انتظامی چون خود او اهل موسیقی است و بیشتر در زمینه‌ی موسیقی فیلم کار می‌کند.

رامین از نوجوانی وارد هنرستان عالی موسیقی شده و در سال ۱۳۵۳ به دریافت لیسانس در رشته‌ی ویولون نایل آمده است. استادان ویولون او در هنرستان این‌ها بوده‌اند:

لویجی پازاناری، قاسم طالب‌زاده و حراج مانوکیان که هر سه از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران بوده‌اند.

رامین در سال ۱۳۵۴ برای ادامه‌ی تحصیل عازم اروپا شده، نخست در کالج سلطنتی موسیقی در لندن نام نوشته و سپس درسال ۱۳۵۹ به برلین رفته و مطالعات خود را در آن شهر ادامه داده است.

رامین دربرلین با ارکسترهای معروفی چون ارکستر بارتوک، ارکستر سمفونیک رادیو برلین و ارکستر فیلارمونیک برلین کار کرده و به خردسالان نیز ویلون‌نوازی آموخته است. او از سال ۱۳۷۰ به تألیف اتودهایی برای آموزش ویولون پرداخته و توجه کارشناسان آموزش موسیقی را به سوی خود جلب کرده است.

رامین انتظامی نخستین تجربه‌ی آهنگسازی را در سال‌های تحصیل در ایران به دست آورده است. او درسال ۱۳۵۳ شش قطعه برای آواز و ارکستر نوشته که با صدای خواننده‌ی معروف پری زنگنه اجرا و ضبط و پخش شده است.

آفریده‌های بعدی او که عمدتاً برای کودکان و نوجوانان تنظیم شده است، از سال ۱۳۷۱ به بعد در برلین انتشار یافته که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از ۲۴ قطعه برای دو ویولون، قصه موزیکال «کارگاه جوان» باز برای دو ویلون و تازه‌ترین کار موزیکال او که همین قصه‌ی «شیر و موش» باشد.

«شیر و موش» بیان حال شیری است که همه‌ی حیوانات از ترس از اطراف او گریخته‌اند و زندگی برای او یکنواخت شده است. موشی هنوز باقیمانده به او می‌گوید، سبب تنهایی‌اش رفتار تهدیدآمیز خود اوست.

شیر از آن پس با سبزی و میوه سد جوع می‌کند که حداقل هم‌صحبتی موش را از دست ندهد. شیر پند دیگری نیز از موش می‌گیرد:

«زندگی همه‌اش خوردن و خفتن نیست!» این قصه‌ی عبرت‌آموز جذاب برای کودکان را ارکستر سمفونیک برلین با همکاری یکی از گویندگان معروف رادیویی به اجرا درآورده است.

ناقدان آلمانی این اثر رامین انتظامی را بسیار تحسین کرده‌اند. یکی از آن‌ها می‌نویسد:

«وقتی به تاریخ پرآوازه‌ی موسیقی آلمان می‌اندیشیم، فکر می‌کنیم یک خارجی خیلی توانایی باید داشته باشد تا بتواند در برلین برای خود چنین جای پایی باز کند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)