تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
فرهنگ موسیقی

«گوشه»‌های آواز

محمود خوشنام

موسیقی سنتی ایران، آن‌چه امروز به این نام می‌شناسیم، زنجیره‌‌ای از آوازهای کوتاه بهم پیوسته است که از زمان ناصرالدین شاه قاجار، یعنی۱۵۰ سال پیش، برای ما به یادگار مانده است.

Download it Here!

به گفته‌ی پژوهش‌گران این آواز‌ها که «گوشه» نامیده شده است، به یاری حافظه‌ی پرتوان میرزا علی‌اکبرخان فراهانی تارنواز برجسته‌ی دوره‌ی ناصری، با نظم و ترتیبی سازگار در مجموعه‌هایی به نام «دستگاه» گردآوری و سینه به سینه به فرزندان و شاگردانش منتقل شده است.

در این میان دو فرزند فراهانی، میرزا عبدالله و آقا حسینقلی بیشترین کوشش را در حفظ و اشاعه‌ی این مجموعه‌ها، یعنی ردیف گوشه‌ها، به کار زده‌اند. اگر اینان نمی‌بودند، چه بسا امروز از موسیقی سنتی چیزی باقی نمانده بود.

این خطر البته در مورد موسیقی شفاهی همیشه و همه جا وجود دارد. از همین روی بود که علی نقی وزیری از همان آغاز به کار موسیقی دست به دامن آقا حسینقلی و میرزا عبدالله شد که آن‌چه را در سینه دارند بیرون بریزند تا او آن‌ها را به خط موسیقی ثبت کند.

از آن پس آموزش مکتوب موسیقی به یاری آموزش شفاهی آمد و خطر فراموشی را از میان برداشت.

ردیف موسیقی سنتی امروز ایران در هفت دستگاه و پنج آواز جای گرفته است. آواز محدودتر از دستگاه است و معمولا از دل یکی از دستگاه‌ها بیرون آمده است.


و اما گوشه کوچک‌ترین بخش ساختاری آواز یا دستگاه را بوجود می‌آورد. گوشه‌های هر آواز یا دستگاه با یک‌دیگر خویشاوندی محتوایی دارند.

البته گوشه‌هایی هم هست که در آوازهای مختلف قابل اجراست. مثل گوشه‌ی عشاق در آواز دشتی و آواز اصفهان و یا گوشه‌ی مخالف در دستگاه سه‌گاه یا دستگاه چهارگاه.

شباهت نام برخی از گوشه‌های امروز با برخی از الحان موسیقی دوره‌ی ساسانی گروهی از پژوهندگان را به این باور رسانیده که موسیقی سنتی امروز ریشه در الحان باربدی دارد.

اگرهم این گمان درست باشد، گسست‌های فرهنگی در طی ۱۴۰۰ سال چنان تغییراتی در این رابطه‌ی خویشاوندی پدید آورده که تنها شباهت نام‌ها باقی مانده است. دیگر آن‌که ردیف‌شناسان در شمار گوشه‌های موجود در ردیف سنتی اختلاف نظر دارند و آن را میان ۲۸۰ تا ۴۷۱ گوشه ثبت کرده‌اند.

دستگاه‌های ماهور، چهارگاه و شور به ترتیب با ۵۸، ۵۷ و ۵۳ گوشه بیشترین گوشه‌ها را در خود جای داده‌اند. البته نوازندگان و خوانندگان سنتی امروز جز سه‌ـ چهار گوشه از هر دستگاه یا آواز را به‌کار نمی‌گیرند. اگر غیر از این می‌بود، برای اجرای کامل هر دستگاه باید حداقل ۲۴ ساعتی وقت صرف کرد.

بد نیست بدانیم که از دیرباز برای مایه‌های موسیقی سنتی ویژگی‌های روانشناسانه‌ای قائل شده‌اند. مثلاً آواز اصفهان را جذاب و دلربا، و دستگاه همایون را باشکوه و مجلل و سحرانگیز دانسته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"البته نوازندگان و خوانندگان سنتی امروز جز سه‌ـ چهار گوشه از هر دستگاه یا آواز را به‌کار نمی‌گیرند. اگر غیر از این می‌بود، برای اجرای کامل هر دستگاه باید حداقل ۲۴ ساعتی وقت صرف کرد". منظورتون چیه؟ کل دستگاه شور برای مثال در ردیف میرزا عبدالله رو میشه در حدود 1 ساعت اجرا کرد. در ردیفهای مفصلتر کمی طولانیتر شاید حد اکثر 2 ساعت! مگر میشه یک نوازنده در یک اجرا فقط سه چهار گوشه را استفاده کنه؟

-- آرش ، Dec 25, 2009

آقای خوشنام . با سلام و تشکر از زحماتی که میکشید .دو نکته :
1- تصور میکنم که شما وازه ی "آواز" را بجای "مایه" گذاشته اید که از چند گوشه تشکیل میشود و جمع چند "مایه" دستگاه را بوجود می آورد ، البته با همان خصوصیاتی که نوشته اید . یعنی هم "گوشه ها" و هم " مایه ها" در یک ارتباط خویشاوندی با یکدیگر هستند ، به این معنی که - مثلا - گوشه ای از ماهور را نمیتوان در نوا خواند ( با در نظر گرفتن استثنائاتی که اشاره کرده اید) .

-- علی ندیمی ، Dec 26, 2009

2- کانون پرورش فکری کودکان سالها قبل در چند کاست این دستگاها و گوشه ها را با اجرا هنرمندان سرشناس معرفی کرد . باز پخش آن برای شما در این سایت امکان دارد که برای معرفی موسیقی بسیار ارزشمند است .

-- علی ندیمی ، Dec 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)