تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

اعتراض به حضور نیکی کریمی در والس

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته‌ی رادیو زمانه نیکی کریمی است که حضورش در جایزه ادبی والس سر و صدای فراوانی را به پا کرده است.

دیگر چهره‌های این هفته سعید‌علی حسینی، وزنه‌بردار، نسرین ستوده و عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان و فعال حقوق بشر، بریتنی اسپیرز، خواننده و استیون چو، برنده نوبل فیریک و لیلا حاتمی، بازیگر سینما و تلویزیون است.

اعتراض به حضور نیکی کریمی در والس

انتخاب شدن نیکی کریمی به عنوان یکی از داوران جایزه ادبی والس، حرف و حدیث‌های بسیاری را به وجود آورده و خیلی‌ها را متعجب کرده است.

از یک‌سو، عده‌ای نیکی کریمی را تنها یک بازیگر خوب می‌شناسند و معتقدند او در حد یک منتقد ادبی نیست و از سوی دیگر، برخی نیز امیدوارند حضور نیکی کریمی در میان داوران جشنواره بتواند برخی قالب‌های کلاسیک انتخاب آثار برتر را بشکند.

در کنار نیکی کریمی، چهره‌هایی چون کریستف بالایی، شهلا زرلکی، مدیا کاشیگر و شهریار وقفی‌پور دیده می‌شود. کیمیا سپهری یکی از نویسندگان و منتقدان مشهور در سایت خوابگرد نوشت:

«خانم نیکی کریمی را نه یک کارگردان خوب می‌دانم و نه یک مترجم خوب، اما بازی او را در بعضی از فیلم‌ها می‌‌پسندم. چرا بنیاد ادبی والس از او برای داوری دعوت کرده است؟ آیا جوانان این بنیاد در حضور خانم نیکی کریمی علاوه بر استعدادهای برشمرده و فعالیت‌های یادشده، فعالیت ادبی چشمگیری دیده‌اند که حیف‌شان آمده از این وجودِ ذی‌نفوذ بهره نبرند؟»


نیکی کریمی

حمید جانی‌پور، بازیگر، نویسنده و شاعر در این باره در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «‌با دیدن خبر اعلام اسامی داوران جایزه ادبی والس که قرار است امسال به نویسندگانی جایزه بدهند که کتابشان مجوز انتشار نگرفته است، بسیار متعجب و بهت‌زده شدم. نام نیکی کریمی در بین اسامی می‌درخشید، مرا به یاد پوستر فیلم‌هایی انداخت که از بازیگران خوش سیما برای پر کردن گیشه استفاده می‌کنند.»

او ادامه می‌هد: «نیکی کریمی را در عرصه ادبیات فقط با دیدن محدودی ترجمه که ترجمه‌های هایکوهای او قابل‌ تعمق است، دیده‌ایم، آیا او می‌تواند با این پیشینه، داوری جوایز ادبی را بر عهده بگیرد؟ امیدواریم این ماجراها به زودی پایان یابد وگرنه ممکن است احزاب در انتخابات ریاست ‌جمهوری از نامزدی یکی از بازیگران خوش سیما خبر دهند!»

در جواب منتقدان، نیکی کریمی به روزنامه «فرهنگ آشتی» می‌گوید: «من با کوله‌باری از تجربه به این عرصه آمده‌ام و علاوه بر آن، یکی از لذت‌های زندگی‌ام، کتاب‌خوانی است. به همین دلیل، برایم مهم است که بدانم رمان‌هایی که مجوز نگرفته‌اند، دارای چه فضا و حال و هوایی هستند.»

سعید طباطبایی، دبیر جایزه ادبی والس از حضور نیکی کریمی در میان داوران این جایزه دفاع می‌کند، او می‌گوید: «‌حتی اگر او به عنوان یک فعال عرصه سینما وارد این داوری شود، ایرادی ندارد. چون در جشنواره کن امسال، در کنار نیکی کریمی، نویسنده‌ای مانند گوستاو لوکلزیو، داوری کرده است، حالا چه اشکال دارد که عکس این اتفاق هم بیفتد و یک سینماگر به قضاوت درباره آثار ادبی بپردازد؟»

چندی پیش نیز عکاسان حرفه‌ای نسبت به حضور آثار آماتوری نیکی کریمی در اکسپوی عکس اعتراض کرده بودند و اکنون همین اتفاق در مورد جایزه ادبی والس رخ می‌دهد.

این جایزه، امسال بخشی را به رمان‌های منتشر شده و مجوز نگرفته وزارت ارشاد اختصاص داده، تا از این آثار تقدیر شود. مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه ادبی والس اسفندماه برگزار می‌شود.

نیکی کریمی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


سعید‌علی حسینی

جانشین رضا‌زاده پیدا شد

هنگامی که حسین رضا‌زاده از شرکت در مسابقات المپیک انصراف داد، اظهار امیدواری کرد که روزی پسرش را تبدیل به قهرمان وزنه‌برداری جهان می‌کند و او رکوردهای پدر را خواهد شکست.

اما رکوردشکنی‌های یک اردبیلی دیگر این نوید را می‌دهد که رضازاده دوم در راه است. سعید‌علی‌ حسینی، وزنه‌‌بردار جوان دسته فوق سنگین (۱۰۵+) موفق شد رکورد یک ضرب، دو ضرب و مجموع جوانان جهان را بشکند، تا وزنه‌برداری ایران را به یک مدال طلا در المپیک پکن امیدوار کند.

این وزنه‌بردار ۱۹ ساله، در جریان مسابقات قهرمانی آسیا توانست با مهار وزنه‌های ۲۰۶ و ۲۴۵ کیلوگرم در حرکات یک‌ضرب و دو ضرب و مجموع ۴۵۱ کیلوگرم به سه نشان طلای آسیایی دست پیدا کند.

او رکورد یک‌ضرب جوانان جهان را که با ۲۰۵ کیلوگرم متعلق به خودش بود یک کیلوگرم، رکورد دوضرب را سه کیلوگرم و رکورد مجموع را چهار کیلوگرم ارتقا بخشید.

با شکسته شدن این رکورد، اختلاف این ورزشکار با رکورد بزرگسالان در این دسته که در اختیار حسین رضازاده است، در یک‌ضرب هفت کیلو، در دو ضرب ۱۸ کیلو و در مجموع ۲۵ کیلو، شد.

سعید‌علی حسینی، پسر عزیز‌علی حسینی، وزنه‌بردار سابق ایرانی است که اکنون نمایشی بهتر از پدر خود را مسابقات آسیایی ارائه داده است.

او در سال ۱۳۸۵ از جمله وزنه‌بردارانی بود که از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به دوپینگ متهم شد و به مدت دو سال از صحنه مسابقات کنار رفت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر او به مدت دو سال محروم نمی‌شد، حداقل می‌توانست یکی از مدال‌های طلا، نقره یا برنز را در المپیک پکن بر گردن آویزد.

هم اکنون رکوردهای او در مسابقات جوانان بالاتر از رکوردهای رضازاده در زمان جوانی‌اش است. سعید‌علی حسینی در حالی به رکوردهای رضازاده نزدیک می‌شود که فریاد و تشویق‌های حسین رضازاده را کنار سکو می‌شنید و به گفته خودش از آن‌ها انرژی می‌گرفت.


بریتنی اسپیرز، خواننده

اوه! بریتنی دوباره به صدر آمد

بریتنی اسپیرز این روزها با آلبوم جدیدش سیرک (Circus) در صدر جدول فروش موسیقی پاپ جهان قرار گرفته است. در اولین هفته فروش این آلبوم تاکنون ۵۰۵ هزار نسخه از آن فروش رفته است.

آلبوم «سیرک» ششمین آلبوم موسیقی از سال ۱۹۹۱ است که بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از آن در هفته اول انتشار فروش رفته است. موفقیت او در این آلبوم همه را به یاد آلبوم مشهور Baby One More Time در سال ۱۹۹۹می‌اندازد که او را به چهره مشهور در موسیقی تبدیل کرد و بریتنی تبدیل به الگوی بسیاری از دختران جوان در سراسر جهان شد.

بریتنی در دوم دسامبر ۱۹۸۱ در مک کومب می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در برنامهStar Search تلویزیون ملی به دنیای ستارگان موسیقی معرفی شد.

او در سال ۲۰۰۴، با کوین فدرلین ازدواج کرد اما دو سال بعد از او جدا شد و تا مدت‌ها بر سر حضانت بچه‌هایش با وی درگیر بود. بریتنی اسپیرز در سال‌های اخیر، زندگی پر فراز و نشیبی را طی کرده و همواره عکاسان پاپاراتزی به دنبال شکار لحظه‌ای از وی هستند.

او در سال جاری چندین بار به بیمارستان رفت و به اعتیاد مواد مخدر متهم شد، هر چند که نتیجه تست او منفی بود. بستری شدن او در یک بیمارستان روانی نیز حاشیه‌های بسیاری برای وی به همراه داشت.

اما به نظر می‌رسد بریتنی قصد دارد با تمرکز بر فعالیت‌های موسیقی‌اش، گذشته پرحاشیه خود را از یاد ببرد. او در سال گذشته آلبوم black out را منتشر کرد و اکنون نیز آلبوم «سیرک» می‌تواند سر آغازی بر موفقیت‌های یکی از مشهورترین ستارگان موسیقی پاپ جهان باشد که تاکنون بیش از ۸۳ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش فروش رفته است.

بریتنی اسپیرز در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


استیون چو، برنده نوبل فیریک

برنده نوبل فیزیک، مشاور اوباما شد

انتخاب برنده نوبل فیزیک ۱۹۹۷ به سمت مشاور حوزه انرژی باراک اوباما مورد توجه وسیع رسانه‌ها قرار گرفته است. بسیاری از رسانه‌ها با شرح و تفسیر از انتخاب استیون چو استقبال کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان خبر داده که استیون چو، مدیر آزمایشگاه ملی برکلی در دانشگاه کالیفرنیا به سمت مشاور باراک اوباما انتخاب شده است.

وی از سال ۲۰۰۴ چنین سمتی را بر عهده داشت که چهار هزار کارمند با بودجه‌ای بالغ بر ۵۶۰ میلیون دلار در اختیار داشت و روی انرژی‌های طبیعی از جمله انرژی خورشید کار می‌کرد.

او در طرح‌هایش سعی دارد از انرژی‌های جدید سوختی را تولید کند که قابل برگشت به طبیعت باشد و به محیط زیست خسارت نزند. روزنامه نیویورک‌تایمز انتخاب وی را به این سمت ستوده و آن را انتخابی بی‌عیب و نقص دانسته است.

استیون چو در سال ۱۹۴۸ در سنت‌لوئیز آمریکا به دنیا آمد. او نسل دوم چینی‌هایی محسوب می‌شود که به آمریکا آمده‌اند و اکنون به میان‌سالی رسیده است.

استیون چو در دانشگاه روچستر و دانشگاه برکلی در رشته فیزیک تحصیل کرد. پس از ‌که در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا درجه دکترا دریافت کرد، دو سال در همان دانشگاه به تحقیق پرداخت.

سپس به آزمایشگاه‌های بل پیوست و در ۱۹۸۷ استاد فیزیک در دانشگاه استنفورد شد. از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳‌،‌ رییس دانشکده فیزیک در استنفورد بود.

او اکنون به عنوان یک دانشمند سرشناس در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی به حساب می‌آید. او اولین چینی آمریکایی است که وارد کابینه دولت می‌شود.

استیون چو در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


نسرین ‌ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر / عکس: سایت سازمان «حقوق بشر بین‌الملل»‬

ممنوع‌الخروجی نسرین ستوده در روز حقوق بشر

ممنوع‌الخروجی نسرین ستوده، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر خبرساز شد و در سایت‌های مختلف خبری تبدیل به یکی از اخبار مهم شد.

او چهارشنبه هفته گذشته به همراه همسر و فرزندانش قصد داشت تا به رم برود و نخستین جایزه کمیته بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا را دریافت کند.

اما پس از آن‌که مهر خروج در پاسپورتش درج شد، مأموران امنیتی از خروج او جلوگیری کردند. قرار است همسر وی به جای او جایزه بنیاد زودتیرول (جایزه حقوق بشر ایتالیا) را در روز ۲۰ آذر دریافت کند.

نسرین ستوده، حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی کودک‌آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته ‌است.

ستوده، مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است. ستوده یکی از حقوقدانان کمپین یک میلیون امضا است که به نظر می‌رسد ممنوع‌الخروجی او نیز در همین ارتباط است.

ستوده وکالت پرونده‌های فعالان حقوق بشر و کُرد مانند محمد صدیق کبودوند، فعالان مدنی مانند امید معماریان، فعالان جنبش زنان ایران مانند رویا طلوعی، فرناز سیفی، منصوره شجاعی، طلعت تقی‌نیا، پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، خدیجه مقدم، علی‌اکبر خسرو‌شاهی، مریم حسین‌خواه، جلوه جواهری، ناهید کشاورز، راحله عسگری‌زاده، نسیم خسروی، محبوبه حسین‌زاده، امیر یعقوبعلی، دلارام علی، مارل فرخی، ناهید جعفری و سمیه فرید را بر عهده داشته است.

نسرین ستوده در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


اهدای نشان فیروزه‌ای به لیلا حاتمی

اهدای نشان فیروزه‌ای سینما حقیقت به لیلا حاتمی

در دوازدهمین سالگرد درگذشت علی حاتمی، کارگردان بزرگ سینمای ایران، نشان فیروزه‌ای سینما حقیقت به دختر وی لیلا حاتمی اهدا شد.

این جایزه را خسرو سینایی از طرف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به لیلا حاتمی اهدا کرد و سپس گفت:

«امشب به ناگهان این فکر از خاطرم گذشت که اگر علی حاتمی زنده بود، چقدر سینمای ما قوی‌تر می‌شد. نه فقط به خاطر فیلم‌هایش بلکه به این خاطر که او این توانایی را داشت که آنچه را یک فیلم برای ساخت لازم دارد، فراهم کند.‌»

لیلا حاتمی اولین حضورش را در سینما در فیلم «کمال‌الملک» به کارگردانی پدرش تجربه کرد و پس از آن در فیلم «دلشدگان» دیگر ساخته علی حاتمی به بازی پرداخت‌.

لیلا حاتمی، فرزند زری خوشکام، هنرپیشه قدیمی سینمای ایران است که در سال ۱۳۵۱ متولد شد. او تحصیل در رشته برق را در دانشگاه پلی‌تکنیک رها کرد و به لوزان سوئیس رفت و در آنجا ادبیات فرانسه خواند.

سپس در سال ۱۳۷۵ به ایران بازگشت و با علی مصفا ازدواج کرد. بازی به یاد ماندنی او در سریال «کیف انگلیسی» است. او در سال ۱۳۸۰ برای بازی در فیلم «آب و آتش» برنده بهترین بازیگر نقش زن از خانه سینما شد و جایزه‌ بهترین بازیگر نقش اوّل زن از جشنواره فیلم مونترال کانادا برای بازی در فیلم ایستگاه متروک گرفت.

لیلا حاتمی چندی پیش در همایش کمپین پویش از محمد خاتمی خواسته بود تا در انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود. او گفته بود:

«‌آقای خاتمی ما از شما می‌خواهیم به اندازه ایمانتان مصمم باشید و به خاطر کودکان و کسانی که نمی‌خواهند کشور را ترک کنند در انتخابات حاضر شوید.»


عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان و فعال حقوق بشر

جایزه حقوق بشر نورنبرگ برای عبدالفتاح سلطانی

عبدالفتاح سلطانی این هفته نه به واسطه موکلان سیاسی‌اش بلکه به دلیل جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ خبر‌ساز شد.

جایزه حقوق بشر نورنبرگ که هر دو سال یک‌بار به یکی از مدافعان حقوق بشر اهدا می‌شود، این‌بار قرار است به عبدالفتاح سلطانی به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر تعلق گیرد.

وی عضو کانون مدافعان حقوق بشر‌، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری است و تاکنون پرونده بسیاری از متهمان سرشناس سیاسی از جمله اکبر گنجی، زهرا کاظمی، دکتر زهرا بنی‌یعقوب، هاله اسفندیاری، پرونده معلمان، پرونده اعضای سندیکای شرکت واحد‌، پرونده کارکنان سازمان انرژی اتمی متهم شده به جاسوسی را برعهده داشته است.

وی درباره دریافت این جایزه گفته است: «‌طبیعی است که داوران این جایزه با معیارهای خودشان تصمیم می‌گیرند، ولی آنچه می‌توانم در‌باره فعالیت‌های خود بگویم این است که طی این ۱۲ـ ۱۰ سال اخیر فعالیت‌هایم در زمینه دفاع از مظلوم‌ترین متهمان و محکومان ایران بوده است.»

پیش از این، عبدالفتاح سلطانی به جاسوسی و تبلیغ علیه نظام متهم شده بود اما در دادگاه تجدید‌نظر محکومیت وی به پنج سال زندان و پنج سال انفصال از خدمات اجتماعی کاهش یافت و پس از سپری کردن ۲۱۹ روز زندان به طور کامل تبرئه و آزاد شد.

او که باید در ستامبر ۲۰۰۹ برای دریافت جایزه به شهر نورنبرگ آلمان برود، هنوز پاسپورت خود را دریافت نکرده است. شهر نورنبرگ که از سابقه تاریخی برگزاری دادگاه جنایتکاران جنگی برای نازی‌های آلمان برخوردار است، در سال ۱۹۹۵ میلادی یک دفتر حقوق بشر تأسیس کرده و هر دو سال یک‌بار به آن دسته از فعالان حقوق بشر که در شرایط سخت در این خصوص تلاش می‌کنند، جایزه‌ای اهدا می‌کند.

عبدالفتاح سلطانی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کسی به حضور خانم کریمی در جایزه‌ی ادبی والس معترض نیست. این جایزه‌ی ادبی والس است که با انتخاب ایشان اعتبار خود را زیر سوال می‌برد و ادبیات را در حد یک شوی تلویزیونی پایین می‌کشد. نیکی کریمی اگر بازیگر بزرگی باشد که هرچه فکر می‌کنم نقش بزرگی هم از او به خاطر نمی‌آورم، نباید به خودش چنین جسارتی را بدهد که بخواهد داوری ادبیات کند. هر تازه از راه رسیده‌ای که نمی‌تواند مدعی داوری باشد. ایشان می‌توانند یک خواننده‌ی حرفه‌ای ادبیات باقی بمانند که آن را هم شک دارم اما حق داوری ندارد.
اشکال این قضیه هم معطوف به خانم زرلکی و آقای طباطبایی است نه خانم کریمی. چون در سال‌های اخیر ایشان به هیچ پیشنهادی نه نگفته‌اند حتا برخلاف ادعای‌شان زمانی که خواستند کارگردان شوند فرمودند که دیگر در هر فیلمی بازی نمی‌کنند اما اگر به بازی‌های بعد از آن دوران نگاه کنید متوجه میشوید منظور خانم کریمی این است که بعد از این در هر فیلمی بازی می‌کنم!
به هر حال این توهین به ادبیات بود. متاسفم که ادبیاتی‌ها به اندازه‌ی جامعه‌ی عکاسان غیرت و شهامت ندارند

-- سروناز بلالی ، Dec 13, 2008

نوشته اید:
استیون چو در سال ۱۹۸۴ در سنت‌لوئیز آمریکا به دنیا آمد.
در ادامه:
در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا درجه دکترا دریافت کرد.
تاریخ تولد ایشان 1948 است نه 1984
..........................
زمانه: بله، حق با شماست. تصحیح شد. ممنون

-- Ali ، Dec 13, 2008

ما همیشه بر این عقیده بوده ایم که چنانچه در داوری های ادبی از خوانندگان که مهمترین بخش داوری هستند نیز به نحوی بهره گرفته شود بهمانگونه که برای اولین بار در مسابقه ادبی بهرام صادقی توسط رسانه خوابگرد و همکاران بهره گرفته شد و نتیجه درخشانی هم در بر داشت.حالا هم خانم نیکی کریمی را یک خوانند تصور کنید. دیگر این همه جنجال ندارد.با این کار اتفاقن رسانه والس نشان داد که تا چه حد به همه امور توجه دارد. کاش همه ساید ها به این راه می رفتند

-- رسانه گذرگاه ، Dec 16, 2008

حضور خانم نیکی کریمی در والس باعث اعتبار بیشتر آن شده و به خاطر حضور ایشان حالا این بنیاد مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته و مسلمن نظرات افراد توانمندی چون ایشان میتواند مهم باشد.خصوصا که ایشان خود زخم خورده این ناجوانمردیها هستند و بهتر از هر کس دیگر این توقیفها و ندادن جوازها را درک میکنند حداقل به عنوان عضوی از این گروه مظلوم.
در ضمن ایشان ستاره بی چون و چرای بازیگران زن پس انقلاب میباشند که تمام هنردوستان منتظر کارهای جدید ایشان میباشند

-- هادی-ب ، Mar 16, 2009

من فكر مي كنم واقعا بريتني مي خواى به اوج سابقش برسه

-- أرش ، May 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)