تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نتایج تحقیقی درباره‌ی خانواده‌ی چند‌همسری

«تو بچه‌ی کدوم زن‌ام هستی؟»

مزجلیزا حمزه
نورامی عثمان
برگردان: ونداد زمانی

برای اولین‌بار تحقیقات کامل و همه‌جانبه‌ای درباره‌ی تاثیرات منفی ناشی از زندگی در خانواده‌های چند‌همسری، در شرف تکمیل‌شدن است. «مزجلیزا حمزه» که مسوولیت انتشارات و تحقیقات موسسه‌ی اجتماعی «خواهران در اسلام» در مالزی را بر دوش دارد تهیه‌کننده و برنامه‌ریز اصلی این پروژه‌ی علمی است.

سازمان دفاع از حقوق زنان مالزی، یا «خواهران در اسلام»، هر بار که دشواری‌ها و ناروابودن شیوه‌ی زندگی چند‌همسری را در رسانه‌های کشور به بحث عمومی می‌گذارد با مخالفت نظری رهبران مذهبی کشور روبه‌رو می‌گردد.

خلاصه‌ی عکس‌العمل همیشگی رهبران و سیاست‌گذاران مذهبی مالزی این است که «اعتراضات موجود درباره‌ی خانواده‌ی چند‌همسره قابل اثبات نیست». رهبران مذهبی مالزی با توسل به این برهان کمابیش قانع‌کننده می‌توانند جلوی اعتراضات واقعی را بگیرند.

سازمان «خواهران در اسلام» در طول سال‌های گذشته به اختلاف‌هایی استناد می‌کرد که در دادگاه‌های خانواده ثبت شده است، ولی جواب دولت‌مردان مذهبی در این خلاصه می‌شد که آن اختلاف‌ها از حالت استثنایی برخوردارند و در مجموع مشکل عمده‌ای بر سر راه زندگی چند‌همسری وجود ندارد.


اصرار و استدال قانون‌گذاران اسلامی این است که اگر قانون حق تعدد زوجات به‌درستی رعایت شود در حقیقت به تفاهم و سلامت زندگی خانواده‌ها افزوده خواهد شد

اصرار و استدال قانون‌گذاران اسلامی این است که اگر قانون حق تعدد زوجات به‌درستی رعایت شود در حقیقت به تفاهم و سلامت زندگی خانواده‌ها افزوده خواهد شد.

«خواهران در اسلام» پروژه‌ی بلندپروازانه‌ای را از سال ۲۰۰۷ به دست گرفتند تا بتوانند از طریق آمار‌گیری وسیع و پرکردن هزاران پرسش‌نامه از تمامی استان‌های کشور، ناهنجاری‌های بی‌شمار مربوط به زندگی چند‌همسری را مستند سازند.

انگیزه‌ی اصلی مزجلیزا حمزه و نورامی عثمان که با پشتیبانی آکادمیک سه دانشگاه بزرگ مالزی به آخرین مراحل پروژه‌ی تحقیقاتی خود رسیده‌اند در این نهفته است که بتوانند برای تغییر قانون اساسی اسلامی مالزی پشتوانه‌ی علمی و حقوقی لازم فراهم آورند.

تحقیقات سازمان دفاع از زنان مالزی، در نوع خود جامع‌ترین و گسترده‌ترین تلاش مدون‌شده‌ای است که نه‌تنها در ارتباط با مشکلات زنان و فرزندان خانواده‌های چند‌همسره مدارک و گزارشات مستدل فراهم کرده است بل‌که قادر گشته‌ است مشکلات ایجادشده برای مردان متعهد به این شیوه‌ی خانواده را نیز ثبت کند.


«خواهران در اسلام» پروژه‌ی بلندپروازانه‌ای را از سال ۲۰۰۷ به دست گرفتند تا بتوانند از طریق آمار‌گیری وسیع و پرکردن هزاران پرسش‌نامه از تمامی استان‌های کشور، ناهنجاری‌های بی‌شمار مربوط به زندگی چند‌همسری را مستند سازند

از سال ۱۹۸۴ به بعد، مردان مالزیایی با برخورداری از پنج پیش‌شرط اولیه قانونا اجازه‌ی ازدواج مجدد را دارند. این پنچ پیش‌شرط عبارتند از یک) برخورداری از وضعیت اقتصادی خوب. دو) تضمین رفتار برابر با همه‌ی همسران. سه) برهم‌نخوردن وضعیت همسران سابق. چهار) عادلانه و ضروری‌بودن ازدواج جدید. و پنج) پایین‌نرفتن استاندارد معیشتی همسر یا همسران اولیه.

در چند دهه‌ی اخیر، قوانین مربوط به خانواده‌ی چند‌همسری در مالزی تحت فشار رهبران محافظه‌کار جدید، تسهیلات بیش‌تری برای ازدواج مجدد مردان ایجاد کرد. به‌عنوان نمونه، در سال ۱۹۹۶ شرط پنجم برداشته شد و در سال ۲۰۰۴ شرط چهارم از عادلانه «و» ضروری‌بودن ازدواج به عادلانه «یا» ضروری‌بودن آن تغییر کرد.

در طی سال‌های اخیر با استفاده‌ی از مشخص‌نبودن شرط چهارم، مردان مالزیایی بدون ترس و واهمه از ارتکاب اعمال غیر قانونی، دست‌شان برای ازدواج‌های بعدی بازتر شد و پدیده‌ی تعدد زوجات به امری معمولی در جامعه‌ی مالزی تبدیل گشت.


در چند دهه‌ی اخیر، قوانین مربوط به خانواده‌ی چند‌همسری در مالزی تحت فشار رهبران محافظه‌کار جدید، تسهیلات بیش‌تری برای ازدواج مجدد مردان ایجاد کرد

سیاست‌مداران مذهبی بهانه‌ی جدید و مدرنی نیز به ضرورت تعدد زوجات افزوده‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند که «در دنیای معاصر، بسیاری از خانم‌های تحصیل‌کرده و متخصص به خاطر توجه بیش از حد به کار از شانس ازدواج محروم شده‌اند و خانواده‌ی چند‌همسری مشکل آن دسته از زن‌ها را نیز بر‌طرف خواهد کرد».

جمع‌بندی‌های اولیه‌ی تحقیقات «خواهران در اسلام» به‌روشنی موید این مساله است که فرزندان همسران اول احساس منفی شدیدی از ازدواج مجدد پدر خویش دارند و با باردارشدن همسران جدید بی‌اعتنایی پدران‌شان نیز بیش‌تر می‌شود.

بی‌اعتنایی زایدالوصف پدرانی که بیش از دو همسر و بیش‌تر از ده فرزند دارند به حدی می‌رسد که پدران دیگر قادر به تشخیص فرزندان خویش نیستند و «تو بچه‌ی کدوم زن‌ام هستی؟» جمله‌ی آشنایی است که فرزندان این نوع خانواده‌ها به دفعات متوالی تجربه می‌کنند.


جمع‌بندی‌های اولیه‌ی تحقیقات «خواهران در اسلام» به‌روشنی موید این مساله است که فرزندان همسران اول احساس منفی شدیدی از ازدواج مجدد پدر خویش دارند و با باردارشدن همسران جدید بی‌اعتنایی پدران‌شان نیز بیش‌تر می‌شود

گزارشات مربوط به این تحقیق نشان می‌دهد که تعدد زوجات به رابطه‌ی فرزندان و مادران نیز لطمه می‌زند؛ از طرفی فرزندان نتیجه‌ی بی‌اعتنایی پدر را به گردن مادران می‌اندازند، و از طرف دیگر مادران که افسرده و تحقیر شده‌اند نیز قادر به برقراری رابطه‌ی سالم با فرزندان خود نیستند.

مردان مالزیایی که از موقعیت اقتصادی نامناسبی برخوردارند از جو موجود سواستفاده کرده و ازدواج‌های دوم و سوم خود را با زنان شاغلی ترتیب می‌دهند که بعضا بیش‌تر از خود آن‌ها برای خانواده‌ی بزرگ ایجاد درآمد می‌کنند.

مساله‌ی عمده‌ی بعدی شرط تساوی جنسی است که عملا در دنیای شلوغ و پرتحرک امکان‌ناپذیر می‌نماید. در بسیاری از مصاحبه‌های انجام‌شده در این تحقیق، نه‌تنها زنان از نوبت خود! خبری نداشتند بل‌که مردان خانواده‌های چند‌همسره نیز پاسخ درستی به این سووال ندارند که «امشب نوبت کدامیک از زنان‌ات است؟».

موضوع مهم دیگری که در نتایج اولیه‌ی تحقیقات چشم‌گیر به نظر می‌رسد نارضیاتی مردانی است که به چندین ازدواج تن داده‌اند. به نظر می‌رسد درگیرشدن با مشکلات و ماجراهای چندین خانواده به نگرانی و تشویش بیش از حدی دامن زده است، آن‌چنان‌که مردان مذکور علاقه‌ای ندارند همان شیوه‌ی خانوادگی را به پسران خود پیش‌نهاد دهند.

تحقیق «خواهران در اسلام»، به‌وضوح نشان می‌دهد که رویای مرد مسلمان و نان‌آور اصلی و رابطه‌ی عادلانه‌ای که او می‌تواند بین همسران‌اش ایجاد کند اسطوره‌ای بیش نیست و در واقع تجربه‌ی خانواده‌های چند‌همسره‌ی مالزی سرشار از بحران‌های خانوادگی است.

Share/Save/Bookmark

Masjaliza Hamzah and Norami Othman, Stress, quarrels and neglect: the 'normal' polygamous family, 14 January 2010 , Open Democracy.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

polygamy is a stupid ideait will detroy fondation of family,and we as human whit a good thought process shoudestand againt it and do whatever necessary to stop it

-- pareparande@bell.net ، Feb 5, 2010

del yeki deldaar yeki
khodaa yeki yaar yeki.

-- seyed40 ، Feb 5, 2010

chi mishood ageh yek mazhab zanoneh bood migozasht ma zanha ham 4 shohar dashte bashim

-- sh-d ، Feb 5, 2010

pas azadie jensi baraye che kasi mikhahid??na mardan va na zanan ghabool mikonand ke hamsareshan ba kase digar rabeteh jensi dashte bashad
chand hamsari ham vaghean moshkelate khase khodash ra darad,makhsoosan ke mardan o zanan savad o darke kafi ham nadashteh bashand va bish az yek bacheh be donya biyavarand.az an mojodati ke hich pooli nadarand va be ezdevaj tan midahand,bogzarim
dostan modafe hoghooghe zan faghat be in soale man pasokh dahand ke mardane tak hamsar niyaze jensie khod ra ba kodam zan erza namayand?va ya zanan che bayad bekonand?M

-- mansour piry khanghah ، Feb 5, 2010

به امید پیروزی زنان.
-یک زن

-- بدون نام ، Feb 5, 2010

بابا چی جوری باید گفت که مردها سکس بیشتری لازم دارند. برای همینه که همیشه اینجوری بود و این جوری خواهد ماند.
البته دنیا فرق کرده و این روزها حتی یکی هم گیرمان نمیآید.

-- جاوید) ، Feb 5, 2010

اگر مردها یک روز جای زنها بودن، اون زمان می فهمیدن که زنها چقدر از لحاظ لذت جنسی قویترند!

-- بدون نام ، Feb 5, 2010

it happens in every religious society on planet earth.
it happens because planet runs by men.
it is only one of the unfortunate consequences of culture.
thank you for eye opening articles zamaneh.

-- Foroogh ، Feb 5, 2010

aya kasi az jonbeshe zanan mitavanad pasokhe bandeh ra bedahad?soalam in bod:aya az nazare faministha mardane takhamsar ejaze darand ba zane digari ertebate jensi dashteh bashand ya kheyr?- azadie jensi shamele hale mardan va zanane motahel ham mishavad ya kheyr????M

-- mansour piry khanghah ، Feb 6, 2010

yeky az do tarafe in rabete zanan hastan
pas zanaan ham ke tan be in raabete midahand moteassefaaneh moghaserand
pas yeky az shorote movafaghiyat baraaye
rafe in naghise talaashe hame janebeye zanan az jomle mojarrad mandan va talash baraye hefse esteghlaale maady ast va mohem tar tahbihe in ke kasi hamsare chandom shavad

-- بدون نام ، Feb 6, 2010

امروزه در ایران این مشکل اساسی را نداریم که چند زنه بودن معمول و معقول تمامی اقشار جامعه باشه. با همراهی هر چه بیشتر نظام مذهبی و اسلامی ج.ا. و سرنگون کردن قوانین تبعیض آمیز هر چه زودتر جلوی پیشرفت جهل و نابرابری در قوانین ایران را بگیریم.
زنان و مردان فهیم جوان ایرانی جنبش سبز ایران بهترین فرصت برای نابودی حکومت مذهب بر شعور جامعه است.
بپا خیز 22 بهمن فرصت خوبی است. همه با هم به خیابان ها بیاییم.

-- شهرزاد ، Feb 6, 2010

«تو بچه‌ی کدوم زن‌ام هستی؟»
رابطه‌ی عادلانه‌ای که او می‌تواند بین همسران‌اش ایجاد کند.
«امشب نوبت کدامیک از زنان‌ات است؟».
زن ام ، همسران اش ، زنان ات از نظر دستوری غلط است. ضمیر ملکی چسبیده الف لازم ندارد.

-- بدون نام ، Feb 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)