تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«نظامی‌گری، قدرت و خشونت»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

سی امین سمینار سراسری تشکل‌های مستقل زنان و زنان دگرباش ایرانی از تاریخ 5 تا 7 فوریه در شهر اشتوتگارت آلمان برگزار شد.

«نظامی‌گری، قدرت و خشونت و دیدگاه‌های مقابل آن» عنوان این سمینار بود که به موضوع نقش زنان در ساختار قدرت سیاسی، بررسی و تحلیل نقش زنان در جنبش اخیر ایران، شکنجه و تجاوز جنسی می پرداخت.

با فائزه منزوی از برگزارکنندگان این سمینار گفت‌وگو کرده‌ام.

Download it Here!

خانم منزوی، سمینار سراسری تشکل‌های مستقل زنان با ابتکار چه کسی و یا گروهی برگزار شد و هدف از برگزاری این سمینار چه بوده است؟

من در یک انجمن آلمانی به نام(Begegnung Centrum) کار می‌کنم، با کمک این انجمن و قسمت زنان کتاب‌خانه ایرانی‌ها، در اشتوتگارت توانستیم این سمینار را برگزار کنیم. این سمیناری است که هر ساله در آلمان توسط تشکل‌های مستقل زنان آلمانی تشکیل می‌شود و امسال سی ا‌مین سال آن بوده است.

سی سال است که در یک از شهرهای آلمان، خانم‌ها سمینارهایی را تشکیل می‌دهند، هم‌دیگر را می‌بینند و در مورد موضوع‌های مختلف صحبت می‌کنند.

در لیست سخن‌رانان نام خانم‌ها، شادی صدر، پروین سقفی، هما مرادی و مرجان افتخاری، دیده می‌شود، برای ما از نقطه نظر این سخن‌رانان سمینار بگویید.

خانم هما مرادی درباره زنانگی، تابوی قدرت و خشونت، هم‌بستگی یا رقابت صحبت کردند؛ خانم شادی صدر در رابطه با ضرورت عمل جمعی، پیرامون شکنجه جنسی، زندانیان سیاسی زن، صحبت کردند؛ سخن‌رانی خانم پروین سقفی تحت عنوان استقلال، آزادی و جمهوری...؟ بود و سپس در رابطه با، آزادی، برابری و حکومت...؟ صحبت کردند و نگاهی به رفتار زنان در رابطه با خیزش مردمی در تابستان ۲۰۰۹ داشتند.

آیا سیر کلی این سمینار، ارتباطی با حوادث اخیر ایران و جنبش سبز داشت؟

دقیقا. ازآن‌جایی که ما پارسال زمانی که در بنیاد پژوهش‌ها در هانوفر بودیم دقیقاً مصادف شد با جریان انتخابات در ایران، ما از آن‌جا مسائل ایران را قدم به قدم دنبال می‌کردیم، حتی در همان‌جا به خیابان رفتیم، تظاهرات کردیم و از آن موقع به بعد این مسئله ما بوده است.

وقتی گفتند ما میهمانداران سمینار امسال خواهیم بود، بحث اصلی را روی این مسئله گذاشتیم و به همه گفتیم ما می‌خواهیم بحثی در مورد اتفاقاتی که در ایران افتاده و نقش زنان در آن را داشته باشیم. کم و بیش در مورد جنبش صحبت شد ولی بیشتر در مورد زنان و نقش آن‌ها در این جنبش صحبت شد.

می‌توانید درمورد نقطه نظرهایی که در این سمینار در باره نقش زنان در جنبش مطرح شد، توضیحاتی بدهید؟

با اطلاعاتی که از ایران، اینترنت و یا این‌که خودمان داشتیم، این طور فهمیدیم که زنان نقش بسیار مهمی داشته‌اند، هرچند در برخی جهات نتوانستند شعارهایی را که می‌خواستند به پیش ببرند.زنان همگام با این مبارزات بودند و در برخی جهات حتی رهبری را به دست گرفتند.

در مورد نقاط ضعف صحبت شد و این که هم‌بستگی‌ها چه گونه بوده، رابطه این جنبش با جنبشی که در خارج از کشور است، ما چه کاری توانسته‌ایم انجام دهیم و آیا توانسته‌ایم همگام با آن‌ها پیش برویم و یا توانسته‌ایم صدایی به گوش آلمانی‌ها یا اروپایی‌ها برسانیم.

در عنوان سمینار اشاره‌ای به مسائل زنان دگرباش یا هم‌جنسگرای ایرانی شده، آیا در مورد مطالبات این زنان هم در سمینار بحث شده؟

بحث اصلی ما در این رابطه نبوده و بیشتر در مورد مسائل کلی زنان صحبت شده، شاید در سمینار بعدی که در فرانکفورت تشکیل می‌شود به این مسئله پرداخته شود.

امروز روز پایانی این کنفرانس بود. این برنامه به چه صورت خاتمه یافت؟ آیا بیانیه‌ای صادر شد؟

نه بیانیه‌ای صادر نشد و ما فکر نمی‌کنیم که بعد از هر جلسه و سمیناری بیانیه یا رهنمودی به مردم ایران بدهیم و خود را در این حد نمی‌دانیم. ما همواره در مورد اتفاقات بحث می‌کنیم، در مورد کارهای خانم‌ها و کارهایی که خودمان انجام داده‌ایم بحث و تحلیل می‌کنیم و هدف ما این نیست که رهنمودی ارائه بدهیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)