تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ختنه‌ی دختران؛ خشن‌ترین راه کنترل زنانگی

فروغ.ن. تمیمی

ششم ماه فوریه‌ی هرسال روز جهانی مبارزه‌ی با ختنه‌ی زنان است. در سال‌های اخیر جامعه‌ی بین‌المللی با ایجاد کمپین‌های گوناگون و اقدامات قانونی برای حمایت شیرخواران و دختربچه‌ها و جلوگیری از ختنه‌شدن آن‌ها اقدام کرده است.

تابوشکنی و مقابله‌ی با این نوع ستم و خشونت علیه زنان در بعضی از کشورها مانند فرانسه با تصویب قانون مجازات والدین هم‌راه شده و به کاهش شدید موارد ختنه‌ی دختران منجر گشته است. هرساله در دنیا سه‌میلیون دختربجه در معرض ختنه‌شدن و نقص عضو قرار دارند.

ختنه‌کردن زنان به‌معنای بریدن قسمتی و یا ازبین‌بردن کامل کلیتوریس یا ناحیه‌ی شرم‌گاهی بدن زن است. این رسم در شرق و شمال و شاخ افریقا و هم بعضی از کشورهای خاورمیانه و آسیا مرسوم است. منشاء این آیین بدوی افریقایی که در بعضی از مذاهب بومی این قاره مشروعیت یافته به‌درستی مشخص نیست.

ختنه‌کردن دختران در میان بعضی از اقوام مسیحی و مسلمان ساکن افریقا هم رایج است. در کشورهایی مانند سودان، سومالی، مصر، اتپویی، اریتره، مالی و سنگال این رسم هنوز به قوت خود باقی است. ختنه‌ی دختران در بعضی از کشورهای افریقایی قانونا ممنوع شده ولی هنوز به‌عنوان یک سنت مذهبی معتبر است.


در مصر ختنه‌ی زنان از سال ۱۹۵۰ ممنوع است. اما بر طبق آمار سال ۲۰۰۳، ۹۷درصد از تمام زنان این کشور ختنه شده‌اند

در مصر ختنه‌ی زنان از سال ۱۹۵۰ ممنوع است. اما بر طبق آمار سال ۲۰۰۳، ۹۷درصد از تمام زنان این کشور ختنه شده‌اند. درخاورمیانه هم به‌خصوص در یمن و عمان ختنه‌ی دختران مرسوم است. این آیین، اسلامی نیست و در قرآن مجید هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.

بر مبنای احادیث معتبر دختران پیامبر هرگز ختنه نشده بودند. تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که رسم ختنه‌ی دختران قبل از اسلام در آفریقا وجود داشته و از آن‌جا به دیگر نواحی سرایت کرده است. عدم وجود این رسم در بیش‌تر کشورهای اسلامی تاکیدی بر غیر اسلامی‌بودن آن است.

در ایران ختنه‌ی دختران در میان بعضی از اقوام کرد و عرب در غرب و جنوب کشور و هم در استان هرمزگان، بنادر گنگ و جاسک گزارش شده است اما از میزان شیوع آن اطلاع دقیقی در دست نیست.

در کنفرانس سران کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۶، ختنه‌ی دختران ممنوع و تقبیح شد. و شیخ‌الازهر مهم‌ترین مقام مذهبی در مصر و محمد سیدتناوی مفتی اعظم اورشلیم خواهان ممنوعیت ختنه‌ی دختران در کشورهای اسلامی شدند.


ختنه‌ی زنان آیینی اسلامی نیست و در قرآن مجید هیچ اشاره‌ای به آن نشده است

ختنه‌ی زنان که در واقع ناقص‌کردن بدن زنانه است، یکی دیگر از رسوم بدوی مردسالارانه برای کنترل بدن زنانه و سکسوالیته است. درد موضعی، ازبین‌رفتن احساس جنسی و ترس از هم‌خوابگی از عوارض شایع این عمل است.

این آیین در فرهنگ‌های افریقایی هم‌راه با مراسم گذار دختران جوان از کودکی به نوجوانی و آماده‌شدن برای ازدواج، اصلی مقدس و خدایی است که نمی‌توان در آن چون و چرا کرد. بنابراین دخترانی که ختنه نشده‌اند، پاک و بافضلیت و کامل نبوده و هیچ مردی خواهان ازدواج‌کردن با آنان نیست.

ختنه‌کردن زنان به روش‌های متفاوت انجام می‌گیرد و علاوه‌ی بر نقص جسمی مادام‌العمر باعث مرگ و میر نوازادان و کودکان دختر در اثر عفونت و هم آسیب‌های روانی شدیدی می‌شود. برای بعضی از دختربچه‌ها حتی ادارکردن هم با درد شدیدی هم‌راه می‌شود.

ختنه‌کردن دختران فرم‌های گوناگون دارد. یعنی با بریدن بخشی از کلیتوریس و یا تمام آن و هم دوختن بخشی از دهانه‌ی مجرای زایمان هم‌راه است. در بعضی از مناطق پس از به‌دنیاآوردن هر بچه، دهانه‌ی مجرای زایمان دوباره دوخته می‌شود.

ختنه‌ی دختران خردسال اغلب در شرایط غیربهداشتی توسط ماماهای محلی و یا مادربزرگ‌ها و با وسایل ابتدایی انجام می‌شود. ختنه‌نکردن در سنت آنان تابوی بزرگی است و تابوشکنی در این مورد با آسانی میسر نیست.

ختنه‌ی دختران در میان مهاجران افریقایی ساکن اروپا هم رواج دارد و هرساله صدها شیرخواره و یا دختران دبستانی مخفیانه ختنه می‌شوند. تلاش سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بعضی از دولت‌های اروپایی را به اتخاذ تدابیر قانونی برای پیش‌گیری از این نوع خشونت و تبعیض علیه زنان واداشته است.


ختنه‌کردن زنان به روش‌های متفاوت انجام می‌گیرد و علاوه‌ی بر نقص جسمی مادام‌العمر باعث مرگ و میر نوازادان و کودکان دختر در اثر عفونت و هم آسیب‌های روانی شدیدی می‌شود. برای بعضی از دختربچه‌ها حتی ادارکردن هم با درد شدیدی هم‌راه می‌شود

مثلا ختنه‌ی دختران در هلند، فرانسه، بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی ممنوع است. در فرانسه در سال‌های اخیر اقدامات شدیدی برای جلوگیری از این عمل انجام شده است. بسیاری از خانواده‌های مهاجر در تعطیلات تابستان به کشورهای خود می‌روند و به‌دل‌خواه و یا تحت فشار اقوام خود دختران‌شان را ختنه می‌کنند.

در سال‌های دهه‌ی نود، پزشکان فرانسوی متوجه‌ی این موضوع شده و در مورد آن به افشاگری پرداختند. در حال حاضر دختربچه‌ها از طرف یک تیم پزشکی مراقبت شده و قبل از رفتن به تعطیلات و پس از بازگشتن از تعطیلات معاینه می‌شوند.

والدین این کودکان موظف به قبول قانون بوده و در صورت سرپیچی از قانون به پرداخت جریمه‌ای تا بیست‌هزار یورو و تا یک‌سال زندان برای هربار ختنه‌کردن محکوم می‌شوند.

این سیاست در فرانسه موفقیت‌آمیز بوده و سبب کاهش شدید ختنه‌کردن دختران شده است. در هلند ختنه‌ی دختران ممنوع است و با توجه به موفقیت اقدامات انجام‌شده در فرانسه دولت هلند خواهان کنترل بیش‌تر مهاجران افریقایی برای ازبین‌بردن ختنه‌ی دختران است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به طوری که از این مقاله برآمد بخش مهم مشکلات سلامتی ناشی می شود از ختنه دختران به خاطر پنهانی انجام شدن عمل و انجام شدن توسط ماماهای محلی و یا مادربزرگ‌ها و با وسایل ابتدایی. پس آیا بهتر نیست که ختنه دختران را در چهارچوب عمل و نظارت مستقیم پزشک در بیمارستان با رعایت همه نکات بهداشتی آزاد اعلام کنند؟ مثل سقط جنین که قبلا مخفیانه انجام می شد و تلفات داشت حالا بیمارستانها کلاه شرعی درست میکنند و انجام میدهند الحمد الله دیگر راجع به ضایعات انسانیش نمی شنویم. حالا که برادران اهل سنت کوتاه نمی آیند چون واجب مذهبی می دانند به هر قیمت هم شده ولو با قیچی خیاطی انجام میدهند که در اون دنیا جهنم نروند (یادم است در همین رادیو زمانه دو سه سال پیش مطرح شد برادران اهل سنت کردستان رو راست و صادقانه گفتند چه کار کنیم دستور امام شافعی است) پس لااقل یک جوری جلوی ضایعات انسانیش را بگیرید که ضایعه دائمی به قول شما روی بچه نگذارد. به شرط نظارت دقیق بیمارستان قانونیش کنید. حتی بگید شامل بیمه هم می شود که کسی به خاطر نداری یواشکی انجام ندهد. مثل ختنه پسرها بکنید که حالا ضابطه مند شد هیچ مشکلی هم تولید نمیکند.

-- اسماعیل یاحقی ، Feb 10, 2010

درباره ختنه و یا مثله کردن دختران می توانید یک مقاله خواندنی هم در قسمت فارسی مقاله ها در سایت زیر ببینید:
www.traductorpersa.com

-- نوشین ، Feb 10, 2010

درین کشورهای عقب افتاده اگر بجای گرفتن وزندان کردن نخبگان و روزنامه نگاران مبارزه با آزادی بیان،یک کمپین آگاهی دادن براه بیاندازند و بعد قانون منع اینکار را بگذرانندو بعد متخلفین را محاکمه و زندان کنند . با اینکار شاید جلوی این جنایت مردانه را بگیرند. کاریکه دراروپا کردند.

-- mehrdad ، Feb 10, 2010

برخلاف گفته دوست عزیزی که پیغام گذاشته بودند. نباید ناقص سازی را به هیچ وجه رسمیت بخشید. ناقص سازی زنان عملی است که هیچ سود شناخته شده ای از نظر پزشکی ندارد و ضررهای جسمی و روحی زیادی برای آن شمرده شده است. بعلاوه نهادهای وابسته به سازمان ملل این سنت را ناقض حقوق بشر اعلام نموده اند.
چاره مبارزه با این سنت، آگاه سازی مردم است. مراکز بهداشت در مناطقی که این عمل رایج است باید مردم را از ضررهای ختنه آگاه کنند. در ضمن باید از طریق ریش سفیدان و علمای این مناطق باید مردم را آگاه نمود که ختنه زنان ریشه دینی ندارد.

-- چاره ، Feb 10, 2010

سلام خسته نباشيد واقعا كه شاخ دراوردم من شنيده بودم نميدونستم كه تا اين حد پيشرفته است نميدونم به خدا چي جواب ميدن همه ي دينا يه چيزه مسخره داره

-- solinaz ، Feb 10, 2010

این افریقایی ها واقعا ابله هستند!
با اینکاری که انجام میدهند آن دختر را معیوب میکنند و صد البته لذت جنسی را که حق هر انسانی است از او میگیرند
فقط به خاطر اینکه احتمال میرود آن دختر به ناپاکی گرفتار بشه اون را سقط میکنند
این یعنی قصاص قبل از جنایت که عبارت صریح اسلام بوده و تخلف از آن گناه است. حال من نمیدانم بعضی از این کشورهای مسلمان افریقایی چگونه حرف بزرگان خودشون را مقدم بر نص میدونند

-- حسن ، Feb 10, 2010

خبر فوری:
سطل های زباله را از سطح خیابان ولی عصر کلا برداشته اند و مردم زباله هایشان را روی زمین ریخته اند احتمالا سطل های زباله دیگر خیابان های اصلی تهران را هم از ترس مردم جمع کرده اند ضرورت دارد هرکسی حداقل اندازه یک لایی آگهی های همشهری همراه خودش روزنامه داشته باشد برای مقابله با گاز اشک آور لازمه.

-- ujyjtyjt ، Feb 10, 2010

اقای اسماعیل یاحقی
این مشکل بیشتر فرهنگی است تا عقیدتی و ربطی به برادران اهل سنت ندارد و تا جایی که می دانم امام شافعی چیزی در این مورد نگفته است. مواردی از این قبیل لااقل در کردستان خیلی نادر است.

-- ناشناس ، Feb 11, 2010

آقا نکنه ختنه پسران هم لذت جنسی را کم میکند! اگر اینطور باشه که عجب کلاهی سرم رفته

-- نیما ، Feb 11, 2010

به هم زبان بسیار عزیزم که با امضای ناشناس کامنت گذاشته و نوشتند "تا جایی که می دانم امام شافعی چیزی در این مورد نگفته است" توصیه میکنم کامنت های مقاله آقای جمالی را در همین سایت با این لینک:

http://www.radiozamaneh.com/jamali/2008/09/post_24.html

ملاحظه بفرمایند کا آدمهای اهل کمال نوشته بودند . یکی را در پایین کات اند پیست میکنم:

"روایتی که اهل سنت در مورد ختنه دختران به پیغمبر نسبت میدهند به راهنمائی سی دی الوراق که روی اینترنت هست در این کتابهای اهل تسنن نقل شده:

صحیح بخاری جلد 1 ص 80 / صحیح مسلم جلد 1 ص 271 و 272 / سنن ابو داود جلد 1 ص 49 و هشت کتاب اصلی دیگر حدیث اهل سنت

روایت " الختان سنه للرجال و مکرمه للنساء" ( ختنه برای مرد سنت است و برای زن افتخار) در مسند امام احمد بن حنبل جلد 5 ص 75 و الجامع الکبیر سیوطی جلد 1 ص 409
و سنن بیهقی جلد 8 ص 325 و چندین کتاب مهم دیگر

روایت دستور روش ختنه دختران ("اشمّی و لا
تنهکی فانه احظی للزوج و اسری للوجه" یعنی روی ختنه گاه دختر را بردارید ولی همه آن را نبرید . این کار موجب لذت بردن بیشتر برای شوهر و زیبا تر شدن صورت دختر می شود!) باز با نسبت به پیغمبر در سنن ابو داود جلد 2 ص 657 و مجمع الزوائد هیثمی جلد 5 ص
172

در مورد اتفاق نظر پیروان امام شافعی در وجوب ختنه دختران لیست تقریباً صد کتاب در این سی دی هست . در کتاب "الموسوعه الفقهیه " چاپ کویت که الآن مهم ترین و رائج ترین منبع فقهی دانشگاهی برای فقه اهل سنت است در جلد اول ص 27تا 28 نظرات علماء اهل تسنن را این جور خلاصه میکند: علماء حنفی و مالکی ختنه دختر را مندوب میدانند و علماء شافعی و حنبلی آن را برای دختر و پسر یکسان واجب میدانند . در پاورقی مدارک این نظریه را از کتابهای هر دو مذهب لیست میکند مثل کتاب المجموع نووی ج 1 و فتح الباری که هر دو کتاب از معتبرترین منابع مذهب شافعی هستند و کتاب کشاف القناع جلد 1 ص 80 که مهم ترین کتاب مذهب حنبلی است. اگر لازم باشد میتوانم این دو صفحه را اسکن کنم و بفرستم.
-- عارف ، Sep 29, 2008"

-- اسماعیل یاحقی ، Feb 11, 2010

جالب است که این قانون توسط مردانی گذاشته شده که خودشان حق دارند چهار زن عقدی و نود زن صیغهای داشته باشند؟؟؟!!!!!

-- مستوره ، Aug 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)