تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - بخش سوم

انحراف زنان از انقلاب سازمان‌ها و احزاب

حمید حمیدی

گفتمان «ضد امپیریالیستی» و «انقلابی»، علیه «آزادی‌خواهی» و «برابرحقوقی»:

«انقلاب» روانشناسی پیچیده‌ای داشت که برآیند روحیه افراد تشکیل‌دهنده آن بود، ولی متأسفانه حاصل‌جمع مطالبات افراد شرکت‌کننده در آن نبود.

در «انقلاب»، چیزی که بیش از تعقل، حکم میراند، شور و احساسات بود. علاوه برآن، فضائی که در فرهنگ سیاسی/ اجتماعی، که به آن «جوّ» انقلابی می‌گویند، اکثریت جامعه را مجذوب خود نموده بود.

به همین دلیل بود که «نفی‌گرائی» و «خشونت» به مثابه «ارزش‌های انقلابی» اگر ستوده نمی‌شد، مخالفتی نیز با آن به عمل نمی‌آمد.

«انقلاب» به‌عنوان یک پدیده سیاسی که «فروپاشی نظم سیاسی موجود و استقرار نظم سیاسی بدیل» به‌حساب می‌آید، خود روایتی كلان از كشمكش هویت‌ها و غلبه هویت جدید بر هویت قدیم است.

این دوران كه دوران از هم پاشیدگی نظام سیاسی پیشین و دوران رقابت و باز تولید قدرت است، دوره‌ای است كه انقلاب ایران همانند هر انقلاب دیگر می‌كوشد هویت‌های جدید و ساخته شده خود را به جامعه تحمیل نماید.

به غیر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات ۵ روزه، و آقای هدایت متین دفتری (بنیان‌گذار و از اعضای جبهه دمکراتیک مردم ایران)، تمامی احزاب و سازمان‌ها و شخصیت‌ها در این‌باره یا سکوت کردند و یا این اعتراضات را به عوامل «ضد انقلاب» و طرفداران سلطنت اعلام نمودند.

ارائه موارد زیر فقط به منظور نشان دادن گفتمان حاکم بر سازمان‌ها و احزاب در مقطع انقلاب بوده و طبیعی است تبارشناسی احزاب و سازمان‌ها و بررسی سیاست‌ورزی آن‌ها به تعمق جامعی نیاز دارد که در حوزه این نوشتار نمی‌گنجد.


واکنش‌های سازمان‌ها و احزاب انقلابی بالافاصله پس از انقلاب ۵۷ ایران نسبت به مواضع ضدزن روحانیون و نیروهای سنتی به‌خصوص مواضع آیت‌الله خمینی، ظاهرا نقشی تعیین‌کننده در به حاشیه بردن مطالبات زنان و مبارزات‌شان داشت

حزب توده ایران:

«حزب توده ایران طی چاپ بیانیه‌ای در نشریه نوید با اشاره به استقبال مردم ایران از امام خمینی این حرکت را بزرگ‌ترین استقبال تاریخ خواند و ضمن اعلام حمایت از رهبری امام خمینی اعلام کرد دکتر فریدون کشاورز به علت یک سلسله اقدامات ضدحزبی هم‌چون مسافرت به چین و بندوبست با مراجع چینی به منظور ایجاد تفرقه در حزب توده اخراج شده است.» (اطلاعات ۱۹ بهمن ۵۷)

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، حزب توده ایران در اعلامیه‌ای که در پاریس انتشار داد اعلام کرد که اقدام امام خمینی برای ایجاد یک شورای انقلاب اسلامی را تأیید می‌کند. در این اعلامیه گفته می‌شود «برنامه سیاسی امام خمینی مطابق با برنامه حزب توده در مرحله کنونی برای پیشرفت جامعه ایران است.»

کیانوری دبیر کل این حزب می‌گوید: «رهبر مذهبی ایران پشتیبانی ما را به خود جلب کرده است و حزب توده عناصر عینی پیش‌رو در جنبش ایران را قبول دارد و ما به هرکاری دست می‌زنیم تا با ایشان یک زبان مشترک بیابیم.»

کیانوری از پاسخ دادن به سؤال مربوط به وجود تماس میان حزبش و امام خمینی خودداری کرد ولی گفت حزب توده از ابتکارات رهبر شیعه مانند اعلام جمهوری اسلامی، الغای سلطنت، تشکیل مجلس مؤسسان، پشتیبانی می‌کند زیرا تضمین‌هایی هستند برای همه اشکال دموکراسی خلق و بهره‌برداری از منابع ملی به نفع عموم.

کیانوری هم‌چنین تأکید کرد که میان سوسیالیسم عملی و نظریه اجتماعی اسلام اختلافات بنیادی وجود ندارد و لذا آمادگی خود را برای هم‌کاری با هرگونه تشکیلات سیاسی حتی یک حزب بورژوا که برنامه حزب توده را تأیید بکند اعلام کرد. (کیهان ۱۲ بهمن ۵۷)

«نامه مردم» ارگان رسمی حزب توده در شماره ۲۷۴ به تاریخ ۱۴ تیرماه ۵۹ (بعد از اعلام قطعی‌شدن حجاب اجباری) با تیتری درشت چنین می‌نویسد:

«چه دست‌هائی در کار ایجاد تشنج‌اند؟»

«ضدانقلاب می‌کوشد با عمده کردن مسأله «حجاب اسلامی» خود را از زیر ضربه خارج سازد و با ایجاد تشنج و نارضائی، انقلاب و رهبری انقلاب را آماج حمله کند.»

سازمان چریک‌های فدائی خلق:

این سازمان در اطلاعیه مورخه ۱۲ شهریور ۵۷ چنین می‌نویسد:

«پانزده سال از سرکوب خونین و قتل عام تودها در خرداد ۴۲، پانزده سال پس از تبلیغات و جار و جنجال‌های رژیم فاشیستی شاه درباره انقلاب سفید، پانزده سال پس از سرکوب وحشیانه مبارزات حق‌طلبانه و آزادی‌خواهانه مردم و از بین بردن احزاب و جمعیت‌ها و شکنجه و کشتار انقلابیون، و سرانجام پس از پانزده سال تبلیغ روی شخصیت پوشالی و کثیف شاه خائن و باند درباریان هرزه به‌عنوان ناجی ملت،.....»

«هم‌زمان با ورود آیت‌الله خمینی به وطن سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران با پخش اعلامیه‌ای مقدم ایشان را گرامی‌ داشت.» (کیهان ۱۴ بهمن ۵۷)

«در سال‌های تأمل؛ وقتی به فکر نگاه به خود و گفت‌وگو با خود افتادم؛ دیدم سیاه‌ترین برگ در دفتر زندگیم، در مقام دبیر شعبه زنان در سازمان اکثریت، سکوت پر از تمکین من در برابر اجبار حجاب توسط خمینی بوده است!»
(جمشید طاهری‌پور - برگ‌هائی از زندگی، بخش دوم)

سازمان چریک‌های فدائی خلق ایران ضمن محکوم ساختن هرگونه اقدامی که به محدویت اجتماعی حقوق زنان بی‌انجامد، معتقد است که باید قاطعانه علیه روابط و باورهای پوسیده‌ای که شخصیت اجتماعی زنان را لگد مال کرده و زن را تا حد یک «عروسک» تنزل می‌دهد مبارزه شود.

ما معتقدیم مبارزه برای کسب حقوق اجتماعی زنان را می‌باید در راستای پیشرفت مبارزه ضدامپریالیستی - دمکراتیک خلق‌های قهرمان ایران سازمان داد.

ما از همه زنان و مردان آگاه و مبارز ایران مصرأ می‌خواهیم که با فعالیت‌های پی‌گیر آگاهانه میان مردم اجازه ندهند، جبهه سرمایه‌داری وابسته و ایادی امپریالیسم آمریکا، به سود خود از طرح اجباری‌کردن حجاب اسلامی بهره‌برداری کنند.» (نشریه کار شماره ۶۶ سرمقاله حقوق زن و حجاب اسلامی)

سازمان مجاهدین خلق ایران:

«به دنبال مبارزات مردم و شدت گرفتن تب انقلاب اسلامی، بختیار لوایح انحلال ساواک و تعقیب فاسدان را به مجلس برد و تصویب نمود.

اما این کار تأثیری در مردم مصمم ننمود. از طرفی در کشورهای دیگر مبارزات ضدشاهی هم‌راه را با ایران ادامه داشت و در این راستا مجاهدین خلق سفارت ایران در فرانسه را اشغال کردند. بر اساس گزارش روزنامه کیهان، عده‌ای با دادن شعارهای الله‌اکبر و به طرفداری از امام خمینی ابتدا کنسول‌گری و سپس سفارت ایران در پاریس را اشغال کردند.

اشغال‌گران سفارت، که خود را وابسته به سازمان مجاهدین خلق معرفی نمودند، عکس‌های شاه و خاندان او را از دیوارها کندند و به جای آن‌ها عکس امام خمینی را گذاشتند.

این گروه اعلام کردند تا زمانی‌که سفیر امام خمینی در پاریس معرفی نشود سفارت را تخلیه نخواهند کرد. افراد سازمان مجاهدین خلق پرچم این سازمان را بر بام سفارت بر افراشته و تابلوی جمهوری اسلامی را بر سردر سفارت نصب کرده‌اند.» (کیهان ۴ بهمن ۵۷)

«در پی بالاگرفتن مسأله حجاب و اظهارنظر سازمان‌های گوناگون در این‌باره، سازمان مجاهدین خلق نیز طی اطلاعیه‌ای با اشاره به آزادی که به بهای خون هزاران شهید به دست آمده هشدار داد دنباله‌گیری مسائلی که در شرایط کنونی از مسائل اصلی جامعه و جنبش ما نیست، به هر نحوی باشد موجب انحراف از مسیر اصلی است.

در این اطلاعیه با تأکید بر سوءاستفاده عناصر فرصت‌طلب از این مسأله، تصریح شده حجاب به‌عنوان یک نهاد انقلابی اسلام چیزی جز کوشش اجتماعی به‌خاطر رعایت و حفظ سلامت اخلاقی جامعه نیست و هر موضع‌گیری خصمانه بر زنان میهن نامعقول است.»

«تبریک مجاهدین خلق به رهبر انقلاب و ملت ایران برای رفراندوم جمهوری اسلامی» (پیام خلق ۲۶ فروردین ۵۸)

Share/Save/Bookmark

قسمت‌های پیشین:
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت اول
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت دوم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)