تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از نمایشگاه «بازآفرینی شاعرانه‌ی اسطوره‌ها» در گفت‌وگو با شیو احمدی، هنرمند ایرانی

زنی در چادر سبز با موهای نمایان!

پانته‌آ بهرامی

زنی در چادر سبز با موهای نمایان؛ بر روی حجاب‏اش ریزنقش‏های رنگارنگ قرمز و سفید و نارنجی و در میان آن تصاویری از جنگ و جدل، ستیز و سپر. زنی که تاریخ پردرد جنگ‏ها را به دوش می‏کشد، بدون این که آن را باور داشته باشد. اندوهی که مادران با خود حمل می‏کنند. حجابی که بخشی از تاریخ است. تاریخ سرزمین من. تاریخ دختران جوانی که حقارت و تحقیر را تجربه کردند، اما نشکستند.

Download it Here!

نقاشی که برایتان شرح دادم، از سری آثار جدید شیوا احمدی، هنرمند ایرانی مقیم آمریکا است که تحت تاثیر جنبش آزادی‏خواهانه‏ی مردم ایران شکل گرفت.

«بازآفرینی شاعرانه‏ی اسطوره‏ها» نام نمایشگاهی فردی او است که هفته‏ی گذشته در گالری لیلا تقی‏نیا میلانی‏ هلر در نیویورک افتتاح شد.

شیوا احمدی، هنرمند ایرانی در پیوند با سری آثار حجاب می‏گوید:

کارهای کوچک‏تر‏‏ همه سری زن با حجاب هستند. روی چادر همه‏ی آنان یک سری اشیاء ریخته یا مثلا یک سری حیواناتی که قسمت‏هایی از بدنشان معلوم است و یا ابزار جنگ ریخته است و انگار این زن‏ها خیلی دارند تلاش می‏کنند که جلو بروند و این حجاب را پس بزنند.


شیوا احمدی، هنرمند ایرانی مقیم آمریکا

ولی متاسفانه سنگینی و فشار اشیایی که روی حجاب قرار گرفته، نمی‏گذارد آن‏ها به طرف جلو حرکت کنند. این باز برمی‏گردد به همان معنایی که زنان کشور ما و زنان مسلمان با آن درگیرهستند.

این دومین نمایشگاه فردی شیوا در گالری لیلا تقی‏نیا در قلب شهر نیویورک است. بسیاری از موزه‏های آمریکا آثار او را خریداری کرده‏اند. چه آثارش تنید‏گی‏ای از سنت و مدرنیته است؛ سنت نقاشی‏های مینیاتور ایران در پیوند با موضوع‏های روز.

لیلا تقی‏نیا میلانی، صاحب گالری، آثار او را دارای ویژگی‏های خاصی در فرم و محتوا می‏داند:

به نظر من، یکی از بهترین نقاش‏های دنیاست. طرز نقاشی او را نگاه کنید و به من نشان بدهید بعد از نقاشی‏های شاهنامه‏ای فوق‏العاده که مربوط به قرن شانزدهم و هفدهم هستند، از دوره‏ی چه عباسی و چه بعد از آن، چه کسی این‏گونه نقاشی می‏کند. ریزنگاری‏های او فوق‏العاده‏اند! به من نقاشی را نشان بدهید که امروز این‏طور کار کند.


در ضمن، اصلا ایده‏ی پشت کار بسیار جالب است که تمام جریانات امروزه‏ی دنیا است؛ از لحاظ جنگ، نفت و مشکلات زنان و… اگر آن زمان رستم و سهراب بوده، الان برنامه‏ی روزمره‏ی امروزی است. او قهرمان‏های ما را گرفته، آدم‏های نرمال امروزه کرده است.

سری دوم آثار جدید او نمایش دکوراتیو اسطوره‏زدایی است که از قهرمانان ایرانی و هندی الهام گرفته است. شیوا احمدی از اسطوره‏زدایی قهرمانان و آوردنشان به زمین می‏گوید:

یک سری چهره‏هایی را که در نقاشی‏های قدیم ایرانی و هندی دیده می‏شود که به عنوان موجودات اساطیری از آنان یاد می‏شود، این‏ها را گرفته‏ام، از جایگاه و مکان اصلی خودشان خارج کرده‏ام و در محیط دیگری گذاشته‏ام. وقتی آن‏ها در محیط دیگری قرار می‏گیرند، قدرت اصلی‏شان که نجات دادن آدم‏ها و به طور کلی نسل بشر است را از دست می‏دهند.

مانند کدام قهرمان‏ها؟ ممکن است چند تا از آنان را نام ببرید؟

حضرت خضر یکی از کسانی است که معلم تمام پیامران بوده است. او از جای خود خارج شده و در محیط دیگری قرار گرفته و قدرت‏اش را از دست داده است. رستم، سهراب، خیلی از اسطوره‏ها و اساطیر و افرادی که در نقاشی ایرانی و نقاشی هندی قدرت و مهارت خاصی داشتند، حالا بیرون آمده‏اند، در شرایط دیگری قرار گرفته‏اند و قدرت خود را از دست داده‏اند و دیگر چنان که بودند، نیستند.

آن‏چه من در تمام نقاشی‏های‏ام دارم در مورد آن صحبت می‏کنم، بی‏سامانی و ازهم پاشیدگی دنیایی است که در حال حاضر بیشتر در خاورمیانه و به طور کلی در تمام دنیا می‏بینیم.

شما از قهرمانان اسطورزدایی کرده‏اید. چرا؟ چرا فکر می‏کنید اسطوره‏زدایی از قهرمانان تاریخی لازم است؟

این اسطوره‏ها، اسطورره‏هایی هستند که من با آن‏ها بزرگ شده‏ام. من با این داستان‏ها بزرگ شده‏ام، با آن‏ها هر شب به خواب رفته‏ام و صبح بیدار شده‏ام. داستان‏های‏شان را در کتاب‏های درسی خوانده‏ام.


امروز که خودم گوشه‏ی دیگری از دنیا نشسته‏ام و به آن‏ها نگاه می‏کنم، دلم می‏خواهد آن‏ها هنوز همان قدرت را داشته باشند. ولی متاسفانه به خاطر شرایطی که پیش آمده، چه در دنیای غرب و چه در دنیای شرق تمام این اسطوره‏ها، تمام این قدرت‏ها و تمام این موجودات اساطیری همه‏ی قدرت‏شان را از دست داده‏اند و نمی‏دانم آینده به کجا دارد می‏رود.

در این دوران پرتنش که خیزش مردم ایران پس از ۳۰ سال به جدی‏ترین جنبش اجتماعی پس از انقلاب ۵۷ تبدیل شده، هنرمندان نیز از این موج به دور نبوده‏اند. برخی از آنان اساساً نسبت به تعهدات اجتماعی هنر بی‏تفاوت‏اند. بخشی با این موج آمیخته‏اند و نمود تنش‏های اجتماعی در آثارشان رنگ پیدا کرده است. اما دسته‏ی سوم همواره دغدغه‏های اجتماعی نمادی پایدار در کارهایشان داشته است.

شیوا احمدی از هنرمندان دسته‏ی سوم است. آثار او مدت‏ها پیش از خیزش خرداد ۸۸، آمیختگی عجیبی با مسائل اجتماعی داشت. سه ساله بود که انقلاب ۵۷ به وقوع پیوست. دوران کودکی و نوجوانی‏اش، با دوران جنگ، دوران هراس و ناامنی همراه بود.

در سال ۱۹۸۸ از ‌دانشگاه آزاد در رشته‏ی نقاشی فارغ‏التحصیل شد. سه فوق‏ لیسانس در رشته‏های هنر و نقاشی در دانشگاه‏های آمریکا، ثمره‏ی سال‏ها اقامت در این کشور و شرکت در نمایشگاه‏های فردی وجمعی در گوشه و کنار دنیا بود.


چیدمان‏های او که از بشکه‏های واقعی نفت ساخته شده و نماد درگیری‏های مختلف در جهان است، قبلا از تابستان ۸۸ساخته شده است. چیدمان‏هایی که از یک سو از گفتمان‏های مدرن هنر بهره برده و از سوی دیگر پر است از تصاویر نقاشی سنتی و مینیاتور ایران.

شیوا احمدی، نقاش ایرانی:

نفت که باید منبعی از نعمت و ثروت و خوبی باشد، تبدیل به ماده‏ای شده است که به خاطر آن در کشورهای مختلف جنگ می‏شود، آدم‏ها کشته می‏شوند و اتفاقات خیلی بدی که در حال حاضر در دنیا می‏بینیم، رخ می‏دهند.

در نتیجه گروه نفت در چیدمان‏های من، به همان ایده‏ای برمی‏گردد که نفت چه نقش عظیمی در زندگی تمام آدم‏های دنیا، فرقی نمی‏‏کند که در شرق زندگی می‏کنند یا غرب، دارد.

چگونه به این ایده رسیدی که بشکه‏های واقعی نفت را بیاوری و روی آن کار کنی؟

همیشه می‏خواستم با بشکه‏ی نفت یک بازی‏ای بکنم. اما این چون چیدمان است با نقاشی فرق می‏کند. این سه بعدی و دیگری دو بعدی است. در نتیجه مقداری مشکل داشتم. سعی می‏کردم بتوانم ایده‏های‏ام را روی آن خوب بیان کنم.

اگر به داخل این بشکه‏های نفت نگاه کنید، یک سری جای گلوله می‏بینید. این جاهای گلوله را من سمبلیک ایجاد کرده‏ام، اما برمی‏گردد به ایده‏ی گلوله‏ای که به جایی خورده و آن را سوراخ کرده است و از جای آن قطرات خون دارد می‏ریزد. ولی کل بشکه به شدت با نقش و نگار تزیینی ایرانی و اسلامی تزیین شده است.


من سعی کردم با تلفیق این دو، چیز جدیدی ایجاد کنم. یکی از معروف‏ترین رنگ‏های اسلامی آبی است. رنگ طلایی سمبل پول، ثروت و قدرت است و آبی یکی از بزرگ‏ترین رنگ‏های مطرح اسلامی است.

مقداری راجع به خودتان توضیح بدهید؟ شما بچه دارید؟ یا اصلا ازدواج کرده‏اید؟ می‏دانم که خیلی پرکار هستید. روزی چند ساعت کار می‏کنید؟

من بچه‏ای ندارم و روزی بین ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار می‏کنم. در دانشگاه میشیگان تدریس می‏کنم و در حقیقت تمام زندگی‏ام کارم است. من با کارم ازدواج کرده‏ام.

شما را خیلی وقت است که می‏شناسم و به نظر من یکی از متعهدترین هنرمندان ایرانی در خارج از کشور هستید. در کارهای جدیدتان چقدر خودتان را نسبت به مسائل اجتماعی‏ای که طی هفت تا هشت ماه اخیر در ایران اتفاق افتاده است، متعهد می‏دانید؟

من به عنوان یک ایرانی شرمنده هستم؛ فکر می‏کنم ما ایرانی‏هایی که خارج از ایران زندگی می‏کنیم و درک نمی‏کنیم چه اتفاقاتی در ایران می‏افتد، کار هنری انجام می‏دهیم و نظر می‏دهیم، خُب نظر خودمان را داریم، ولی وقتی هنرمندان ایرانی در داخل ایران هستند، در آن شرایط فرو می‏روند و با پوست و استخوان خودشان درک می‏کنند که چه می‏گذرد، کارشان ارزش دیگری دارد. من از این بابت همیشه به آن‏ها بیشتر احترام گذاشته‏ام.

ولی خودم هم به عنوان دختری که آن‏جا بزرگ شدم، دانشگاه رفته‏ام و الان ۱۲ سال است در آمریکا زندگی می‏کنم، فکر می‏کنم وظیفه‏ی تمام ایرانی‏ها، فرق نمی‏کند کجای دنیا زندگی می‏کنند، این است که اگر کار هنری‏ای می‏توانند انجام بدهند، سعی کنند از طریق آن مقداری آگاهی برای مردم دنیا بیاورند. من سعی کرده‏ام حداقل در کارهای خودم این کار را بکنم.

آیا جنبش آزادی‏خواهی ایران در کارهای شما تاثیر داشته است؟ و در کدام کارتان بیشتر نمایان است؟ یا غیرمستقیم و ناخودآگاه تاثیر داشته است؟

من وقتی کار می‏کنم، به تمام اتفاقاتی که در دنیا افتاده است، گوش می‏دهم. با رادیو و تلویزیون زندگی می‏کنم و مسلما زمانی که آن اتفاقات در ایران می‏افتاد، روی من تاثیر خیلی زیادی گذاشت.

شاید یکی از نقاشی‏های من، زن‏هایی که سبزپوش هستند و هم‏چنین آخرین نقاشی‏ام را که یک انستیتوی هنری خرید، تنها کارهایی هستند که با اتفاقاتی که در ایران داشت می‏افتاد، هم‏زمان بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)