تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از برنامه‌ی گرامی‌داشت روز زن و همبستگی با مبارزات زنان در هلند

«پله‌پله تا دموکراسی»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

روز شنبه هفتم مارس، از سوی «کانون دانشجویان ایرانی در هلند» برنامه‏ای به مناسبت گرامی‏داشت روز زن و همبستگی با مبارزات زنان، در شهر «دِلفت» هلند، برگزار شد. این برنامه شامل سخنرانی، معرفی کتاب و نمایش آثار هنری زنان بود.

Download it Here!

مژده ارسی فعال سیاسی؛ نیلوفر بیضایی نمایش‏نامه‌نویس و کارگردان تئاتر و آسیه امینی روزنامه‏نگار و فعال جنبش زنان سخنرانان این برنامه بودند.

ابتدا مژده ارسی به بررسی ویژگی‏های جنبش زنان پرداخت و در خصوص دو گرایش عمده‏ای که در جنبش زنان بر سر مساله‏ی قدرت وجود دارد - گرایش برابری‌طلب و گرایش تفاوت‌طلب - توضیحاتی داد. او به تفاوت‏های این دو گرایش و انتقادهایی که هریک بر دیگری دارد، اشاره کرد.

خانم ارسی در ادامه، به بحث در خصوص تفاوت قدرت با خشونت و نگرشی که قدرت را به معنای توان‏مندی می‏داند، اشاره داشت. او سپس به بازتاب مساله‏ی قدرت در جنبش زنان پرداخت:

«روش برخورد به مساله‏ی رهایی زن، گره‏گاهی است که انشقاق سه چشم‏انداز اصلی را در این زمینه نمایان می‏کند؛ فمینیسم برابری‌طلب یا فمینیسم قدرت که رهایی زن را از طریق تغییرات کمّی در چهارچوب سیستم موجود می‏بیند و فمینیسم تفاوت‌طلب که رهایی زن را در نفی هرگونه قدرت و ایجاد آلترناتیو زنانه می‏بیند. جنبش زنانی که من آن را جنبشی با ویژگی سوسیالیستی و آینده‏نگر می‏‏‏‏دانم و جنبشی است دارای ویژگی خاص و اهداف مشخص.

این جنبش بر نفی قدرت و رهایی از هرگونه سیستم اعمال قدرت تاکید دارد. ولی در عین حال تاکید می‏کند که بدون ایجاد آلترناتیوی در برابر قدرت، قادر به محو و مضمحل‌کردن قدرت - خشونت نیست.


مژده ارسی، فعال سیاسی

مبنای چنین موضعی بر پایه‏ی دیدن دیالکتیک محو طبقات و دولت است. این دیدگاه اضمحلال هرگونه سلسله‏ مراتب قدرت، از جمله اعمال قدرت بر پایه‏ی جنسیت را در یک دوره‏ی تاریخی و با برنامه‏ی آگاهانه می‏بیند.

برای محو مناسبات این قدرت، باید شرایط تاریخی و اجتماعی‏ای فراهم بیاید که نیاز به اعمال قدرت نباشد و یا این که همگان این امکان را داشته باشند برای این که اعمال قدرت کنند، برای این که شرایط برابر داشته باشند. نه این که نخبگانی جدا شوند، بروند و برای بقیه تصمیم بگیرند. قدرت‏توان‏مندی و اقتدار انسانی ضد قدرت - خشونت و بدیلی است علیه آن.»

سپس نیلوفر بیضایی به سخنرانی و بحث در خصوص آغاز شکل‏گیری جنبش زنان در ایران و نقش زنان در تحولات ماه‏های اخیر پرداخت. نیلوفر بیضایی اشاراتی به جنبش‏های آزادی‏خواهانه در زمان انقلاب مشروطه و حضور اجتماعی و سیاسی زنان در آن جنبش داشت.

او ضمن اشاره به تلاش‏های زنان قبل از انقلاب مشروطه، به دوران پس از مشروطه پرداخت و از تلاش‏های زنان برای احقاق حقوق خود، امکان تحصیل، امکان حضور در اجتماع، حضور در صحنه‏‏‏های هنر و از اولین نشریات و روزنامه‏های زنان گفت.

نیلوفر بیضایی سپس به بحث در مورد شکل‏گیری جنبش زنان در دوران حکومت جمهوری اسلامی پرداخت که علی‏رغم فشارها، از پیش‏روترین جنبش‏های این دوران بوده است و در ادامه به نقش زنان در جنبش آزادی‏خواهی اخیر تاکید داشت:

«حکومت اسلامی شاید حکومتی است که به طور ناخواسته کمک کرد به این که یکی از بزرگ‏ترین تحولاتی که جامعه‏ی ایران سال‏ها به دنبال آن بود و برای نزدیک شدن به ایرانی دمکراتیک باید رخ می‏داد، ایجاد شود.
یکی از مهم‏ترین دغدغه‏های هر حرکت دمکراسی‏خواهانه در ایران، همیشه آن بخش عظیم سنتی در جامعه‏ی ایران بود که در مقابل هر تحولی می‏‏ایستاد، که در مقابل هرنوع نگاه به جلو صدها سد و مانع ایجاد می‏کرد؛ و ما امروز شاهد آن هستیم که در درون آن بخش سنتی جامعه‏ی ایران تحولی دارد رخ می‏دهد که غیرقابل تصور بود. کسی تصور نمی‏کرد که فاطمه‏ صادقی، دختر صادق خلخالی، امروز بر علیه حجاب اجباری مطلب بنویسد.


نیلوفر بیضایی نمایش‏نامه‌نویس و کارگردان تئاتر

این دست‏آورد ایستادگی، دست‏آورد مقاومت و در عین حال دست‏آورد آن‏چیزی است که در حافظه‏ی تاریخی ایرانیان ثبت شده، هرچند شاید تک‏تک ایرانیان به آن آگاه نباشند و آن میراثی است که در انقلاب مشروطه‏ی ایران بنیان‏گذاری شد؛ طرح خواسته‏ها و در حقیقت برای اولین بار طرح فکری بود که آزادی را می‏طلبید.

آزادی بدون فکر برابری حقوقی غیرممکن است. استبداد تنها زمانی می‏تواند حاکم بماند که امکان آزادبودن و امکان بیان آزادنه وجود نداشته باشد.»

آسیه امینی که یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود، بنا به دلایلی نتوانسته بود در این جلسه شرکت داشته باشد و در تماسی تلفنی، پیام خود را به جمع رساند.

آسیه‏ امینی در سخنان خود، از نقش زنان و جنبش زنان در ماه‏های اخیر گفت. او بر هدف حکومت ایران بر مأیوس و ناامید کردن مردم تاکید داشت و بر این عقیده بود که جنبش‏های مدنی نقش مهمی در ایجاد امید در دل جامعه می‏توانند داشته باشند:

«من فکر می‏کنم، یکی از مهم‏ترین ویژگی‏‏های همه‏ی جنبش‏های اجتماعی در طول حداقل ۱۰ ساله‏ی اخیر که تجربه‏ی فردی من در ایران بوده است، برگرداندن امید از طریق مبارزه‏های گروهی هرچند کوچک و هرچند کوتاه زمان بوده است.

مبارزه‏هایی که شکل خشونت‏آمیز نداشته، مبارزه‏هایی که پای‏اش روی زمین بوده و دورنمای «سنگ بزرگ علامت نزدن» نبوده است. بلکه اعتقاد بر این بوده که هیچ دمکراسی‏ای بنا نیست از آسمان بر ما نازل شود. ما گام ‏به‏ گام و پله به پله با هم جلو آمدیم.»

آسیه امینی در ادامه به دست‏آوردهای جنبش زنان در سال‏های اخیر و نقش و حضور جنبش زنان در جنبش اخیر مردم ایران پرداخت:

«آن‏چه ما دست‏کم در حوزه‏ی جنبش زنان به دست آورده‏ایم، اتفاقاً شاید مهم‏ترین دست‏آوردی بوده که در تمام صد سال اخیر –از مشروطه تا امروز- به دست آمده است. بسیاری از دوستان من، بسیاری از کسانی که شاید من شاگرد آن‏ها هستم، در این روزها اشاره کرده‏اند به این که جنبش زنان الگوی غیرمستقیم و شاید هم مستقیم جنبش مردمی ایران، جنبش سبز ایران، جنبش اعتراضی ایران (هرچه که می‏خواهیم اسم‏اش را بگذاریم) و فعالیت‏های اجتماعی و جنبش‏های مدنی در ایران بوده است.

زنان از نخستین گروه‏هایی بودند که در ایران برای مبارزه با خشونت بلند شدند؛ زنان از اولین گروه‏های اجتماعی بودند که تصمیم به فعالیت اجتماعی در چهارچوب قانونی و حقوقی با حاکمیت، گرفتند.

زنان از نخستین گروه‏هایی بودند که تلاش کردند با وجود اختلاف نظرها، با وجود تفاوت‏های ایدئولوژیک، با وجود تفاوت‏ نظرها و حتی باورهای سیاسی‏ای که ممکن بود از زمین تا آسمان با هم متفاوت باشد، به خاطر یک هدف مشترک کنار هم بمانند و کار کنند. من فکر می‏کنم، این نخستین و مهم‏ترین گام برای رفتن به سمت دمکراسی برای ما بوده است.»

در بخش دیگر این برنامه، بانو کیانی هفت‏لنگ به معرفی کتاب خود «هنوزم دقیقاً یادمه» پرداخت و همچنین سه لوح تقدیر به سه زن فعال در زمینه های سیاسی، فرهنگی و هنری اعطا شد. مژده ارسی، نیلوفر بیضایی و بانو کیانی هفت لنگ برنده این لوح‌ها بودند.


مراسم اهدای لوح

در ادامه، انیمیشن کوتاهی با عنوان «Golden Shining Star» از مارال کارایی به نمایش درآمد.

در این مراسم، تعدادی از آثار طراحی و نقاشی هنرمندان زن، از جمله طوبی رضایی نیز به نمایش گذاشته شده بود و هم‏چنین یک تابلوی نقاشی، با همکاری علاقه‏مندان و شرکت کنندگان در برنامه، به مناسبت روز زن، بر روی بوم پیاده شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)