تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

من و چهار شوهرم

ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

به گونه‌ای تصادفی، مقاله‌ای در مجله‌ی « مری کلر» با عنوان « چند همسری در اسلام» نظرم را به خود جلب کرد که به دیدگاه‌های یک روزنامه‌نگار عربستان سعودی به نام « نادین البدیر» پرداخته بود. در این مقاله آمده است که نویسنده‌ی فوق تلاش کرد تا با خلق یک ادعای خیالی پرهیاهو به واقعیت دردناک و ضدانسانی چند همسری در اسلام انتقاد کند.


به عنوان یک ایرانی به ذهنم رسید که ماجرای فوق ربط زیادی با جامعه ایرانی ندارد ولی پس از افزایش کنجکاوی نسبت به موضوع، و با کمی تحقیق میدانی، متوجه فیلم مستندی شدم که توسط یک فیلم‌ساز ایرانی درباره‌ی یک مرد ایرانی و چهار همسرش ساخته شده بود و در بهت تأسف‌باری متوجه شدم که برداشت اولیه‌ام از واقعیت به دور است.

فیلم مستند «چهار همسر، یک شوهر» ساخته‌ی فیلم‌ساز خوب ایرانی « ناهید پرسون» که از او این اواخر فیلم زیبای مستند « ملکه فرح و من» در اروپا و امریکای شمالی به روی پرده‌های سینماها رفته است سند کاملی بود که در این زمینه تولید شده است. با دانستن این حقیقت مستند بود که تصمیم گرفتم تا نظرات مطرح شده توسط خانم نادین البدیر را منعکس سازم.

«اجازه بدهید تا آنجا که قدرت تخیل سرکش من فرصت می دهد چهار یا پنج و حتی ده همسر انتخاب کنم، هم یک شوهر سیاه‌پوست داشته باشم و هم یک موطلایی، در ضمن سعی می‌کنم از بلندقدها و کوتاه قدها هم انتخابی داشته باشم. سعی می‌کنم از هر نژاد و مذهبی نیز همسری برگزینم با قیافه ها و اندام های مختلف و قول می دهم که تعادل و عدالت را حفظ خواهم کرد».

این بخشی از مطالبی است که نادین البدیر سعی کرد با زبانی بی‌پروا قانون چند همسری اسلامی را با آن به زیر سئوال ببرد و از منطقی استفاده کند که مردان و قانون‌گذاران اسلامی استفاده می کنند. این نویسنده در مقاله‌اش به درستی به این سئوال پرداخت که چرا مردان پس از ازدواج اول هوس می‌کنند سه همسر دیگر نیز برای خود تدارک ببینند ولی به زنان این حق داده نمی شود؟


نادین البدیر که عملاً معتقد به ازدواج یک مرد و یک زن است به این فکر افتاد که می‌تواند با طرح این ادعا باعث شود تا به مردان نشان دهد که پدیده‌ی چندهمسری چقدر می‌تواند زننده و شرم‌آور باشد و در یک واکنش احساسی ثابت کند که قوانین ملاهای طرفدار این قانون، قرن‌ها از واقعیت اجتماعی جهان معاصر فاصله دارد.

واکنش‌های بسیار وسیعی نیز پیرامون درخواست یک زن مسلمان برای داشتن چندین همسر بعد از چاپ مقاله در «المصری الیوم» ایجاد شد. اکثریت جواب‌های داده شده، این نویسنده سعودی را به یک زن بدکاره تشبیه کرده‌اند که رسماً از طریق مطبوعات می‌خواهد به تبلیغ خودفروشی دامن بزند و با خشم تمام نوشته او را توهین‌آمیز و تهوع‌برانگیز یافتند. ماجرا حتی شکل جدی‌تر به خود گرفت وقتی که یک نماینده‌ی پارلمان مصر از او شکایت رسمی به عمل آورد.

نمایندگان و صاحب‌نظران اسلامی در دانشگاه‌الازهر و سایر رجال مذهبی گفته‌های نادین البدیر را شرم‌آور توصیف کردند و خواستار جلوگیری از اشاعه نظراتش شدند. صاحب‌منصبان مذهبی مصر اعلام کرده‌اند که دلیل الهی برای چند همسری مردان وجود دارد و هیچ زنی حق ندارد سنت و شریعت را به زیر سئوال ببرد.

نادین البدیر در مصاحبه‌ای که مجله « مری کلر» با او در این زمینه ترتیب داده است به این نکته اشاره کرده است که : «زنان کشورهای مسلمان به گونه‌ای مداوم به تبعیض جنسی موجود در قانون چند همسری مردان اعتراض کرده‌اند ولی گوش شنوایی وجود ندارد و درست به همین خاطر بود که من ناچار شدم از طریق این مقاله به نوعی فریاد بزنم تا شاید صدای ما شنیده شود».


نادین البدیر تحت تأثیر واکنش‌های موجود، دست به نوشتن مقاله دیگری زد و در آن رو به مردان گفت که « تازه دارید اندکی از طعم عصبانیت ما زن‌ها را حس می‌کنید». نادین که هم‌زمان با فعالیت‌های نویسندگی، مجری یک برنامه تلویریونی به نام « برابری» در شبکه تلویزیونی « ال حورا» نیز است در یکی از برنامه‌هایش گفته است که «بسیاری به این نتیجه رسیده بودند که من در آرزوی ساختن حرمسرایی برای خودم هستم ولی این ادعا با باورهای من در تضاد است».

اتهمات و تهدیدها به گفته این زن نویسنده عرب باعث افزایش نگرانی خانواده‌اش و به ویژه مادرش گشته است که معتقد است امکان تیراندازی به دخترش بسیار زیاد است ولی نادین ترسی از این بابت ندارد «هم‌زمان با سیل تهمت‌ها و التیماتوم‌ها، بیشتر از هر چیزی، صدها ایمیل و مقالات حمایت کننده از من باعث دلگرمی‌ام می‌شود و خوشحالم از اینکه صدای ناخرسندی زنان درباره‌ی سنت توهین‌کننده‌ی چندهمسری در اجتماع پیچیده است».

در ادامه بحث های دامن زده شده درباره‌ی قانون چندهمسری ماجرا به خانواده‌ی رئیس جمهور مصر نیز کشیده می‌شود. وقتی که همسر رئیس جمهور «سوزان مبارک» در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه «العربیه» با این سئوال روبرو می‌شود که نظر او در این باره چیست می‌گوید : «ما مثل تونسی‌ها آنقدر خوش‌شانس نیستیم که بتوانیم قانون چند همسری را لغو کنیم ولی من معتقدم که از راه آموزش و فرهنگ می‌توانیم کم کم آن را بی‌اساس کنیم.»

منابع:

1- By Abigail Haworth, The Case for a Harem of Husbands

2- http://www.marieclaire.com/sex-love/relationship-issues/articles/harem-of-husbands

3- http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=236320&IssueID=1616

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خودم بمیرم شوهر آن معلم مدرسه که نامش باز هم اتفاقی آنا است در پزشکی قانونی نه زیر حجاب، بلکه چون یک انسان آزاد سکته قلبی دوست پسِ سیاه‌پوست خود را نپذیرفت.
ن. آ. ک

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

خدایکی (زن/شوهر)یکی.اخلاقا"اگرقائل به چندزنی باشیم بایدقائل به چندمردی به عنوان همسرهم باشیم.

-- کوروش ، Jun 9, 2010

معلوم میشود سایت اسمائی وگردانند گان هم با باروش چند شوهر داشتن زن ها موافقت دارند .
وبهتر است تا عملا به مردم نشان بدهند

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

این فیلم " یک مرد و چهارزن" از اینترنت قابل گرفتنه ؟ اگه نه،
بگیم آپارات بی بی سی، پخشش کنه برای ما مردم داخل که دسترسی ندارن.

-- بدون نام ، Jun 10, 2010

آیا می توانم از ونداد زمانی بپرسم: چرا جندهمسری >واقعیتی دردناک و ضدانسانی< است؟
آیا ایشان می توانند پاسخی علمی به این پرسش بدهند؟ تعریف ایشان از "انسان" چیست که چندهمسری را "ضدانسانی می دانند؟
فکر می کنم بعضی ادعا ها چنان جزم خودشان را بر مغز بعضی ها جاانداخته است که گویی اصلی بی بروبرگرد است. فکر می کنم، همانطور که می توان از جندهمسری انتقاد کرد، می توان هم منتقد تک همسری بود.کجای موحودیت انسان بر کره ی زمین و کدام اصل ژنتیکی یا اجتماعی انسان مغایر با چندهمسری است؟
نه مدافع و نه حتا مخالف هستم. هدفم طرح پرسش است و به چالش کشیدن اصلی جزمی است که شاید هم اصلا نتوانداصل به حساب آید.

-- علی صیامی ، Jun 10, 2010

مقاله جالبی بود و مردان عزیز ایرانی ( دوستان، برادران و فرزندان ) باید هر کجا شاهد با این عمل ضد بشری مخالفت کنند.

-- زری ، Jun 10, 2010

آقای صیامی عزیز
اگرمنظورشماازانسان صرفاتعریف بیولوژیک آن«گونه هوموساپینس»باشد,اکثرجوامع انسانی الگوهای جنسی پلی گامی (چندزنی)ازخودنشان می دهند.درست مثل شیرها.البته درچندجامعه کوچک درنپال,هندوآفریقای مرکزی پلی اندری(چندشوهری)هم وجوددارد,درست مثل توکای باغی .
باتوجه به افزایش امکانات درانتقال اطلاعات وازبین رفتن مرزهادرعصرحاضر,هردورفتاررادرجوامع فعلی مشاهده می کنیم.بویژه درجوامع آزادغربی که نه فقط مجردهابلکه گاهازن وشوهرهاهم چنین الگوهای رفتاری (هردونوع)ازخودنشان میدهند.بنابراین طبق تعریف بیولوژیکی:انسان هرغلطی می تواندبکند!
ازآنجاکه معمولاماانسانهاخودراموجودی جداازحیوانات می دانیم وقائل به نوعی برتری به خاطرهوش خودهستیم,قوانین اجتماعی فراترازخصوصیات صرفابیولوژیک خودداریم که یکی ازآنهاازدواج است.پلی گامی شایددرقرون گذشته توجیهی داشت(یهودیان,مسلمانان ,ایرانیان ومردمان مشرق زمین وخاوردورحرمسراداشتنددرحالیکه درمغرب زمین اصولامعشوقه هارابه حال خودرهامی کردند.طبق روایات تورات ,سلیمان نبی ٣٠٠همسرداشته)امادرعصرحاضرچیزی جزنشانه بدویت نیست.امروزه هم درجوامعی وجودداردکه هنوزآثارزندگی بدوی(مثل مناسبات قبیله ی)درآنهاپایداراست.بسیاری ازکشورهای عربی وآفریقایی چنین وضعیتی دارند.درایران هم درسیستان وبلوچستان,عشیره های عرب خوزستان وبسیاری نواحی دیگرهنوزنظام بدوی قبیله ای وجوددارد.
دردنیای امروزواخلاقیات مدرن چندهمسری جایی ندارد.بیهوده نیست که جوامعی که این پدیده رامجازمی دانند,جزوعقب مانده ترین جوامعند.

-- Fatemeh ، Jun 10, 2010

خیلی دلم میخواهد که من هم چهار تا زن بگیرم بینم چه مزه|ی دارد, یکی را بهار نام میگذارم, یکی را تابستان, یکی پائیز و چهارمی زمستان. بهار با لپهای قرمز گل گلی, تابستان با بدن برنزش, پائیز بور و بلوند بمانند برگهای پائیزی و زمستان با تن سفید مثل برف که میشود با او بخواب طولانی زمستانی رفت. بدین ترتیب هر چهار فصل را در خانه میداشتم و بمفهوم واقعی از زندگی و طبیعت لذت میبردم. اما متاسفانه اینجا که من زندگی میکنم فقط یک زن مجاز است, شاید برگشتم ایران. ضمنأ این خانم نادین البدیر چه حق دارد اینگونه سخن بگوید, حقش اینست که او را به یک مرد دو یا سه زنه شوهر دهند تا قدر عافیت بداند و به وظیفه والای همسر بودن در دین مبین اسلام (که جانم فدایش) پی برد و هرگز فراموش نکند وظیفه یک زن مسلمان چیست, که همانا اطاعت از کلام الله و دین بر حق اسلام عزیز است.

-- بدون نام ، Jun 10, 2010

سلام
فاجعه ای که در ایران اتفاق افتاده بزرگتر از اینهاست و ان نگاه تحقیر آمیز مردان حتی تحصیل کرده ها به زنان است تا جائی که یک استاد دانشگاه به همکاران مؤنث خود میگوید چرا شما دکتر شده اید ؟ بروید منزل ظرف شستن کار شماست.چون میخواهد رقیبان خود را به هر قیمتی شده از صحنه بیرون کند و در این کشور تحقیر و بیرون راندن زنان از هر کاری راحت تر است.

-- بدون نام ، Jun 11, 2010

چند همسری در ایران در بین خانواده هایی روخ میدهد که از نظره فرهنگی بسیار پائین هستن و یا مذهب زده وحشتناکی باشند این فرهنگ کثیف شاید بین ٥ تا ١٠ درصد مردان ایرانی باشد وگرنه من تا به حالا توی عمره خود نه در خانواده و فامیل خود یا حتی در بین دوستان خود یا دوستان دوستان خود چنین چیزی شنیده ام یا دیده ام و هر روز هم دارد کمتر میشود حالا بگذارم که حکومت جنایتکار اسلام سعی در پش برد ان در بین مردان ایرانی میکند ولی کدام مردان همانانی که در بالا به ان اشاره شد و در فردای ازادی ایران از این اسلامگرایان طوفانی بسیار خشمگین در انتظار قوانین و فرهنگ اسلامی است کسانی که چند همسر دارند در طومان بسیار مجازات خواهند شد

-- بدون نام ، Jun 11, 2010

آقای صیامی عزیز، به عنوان یک زن من هم با حرف شما موافقم اما مشکلاتی در هر نوع از زندگی چه از نوع تک-همسری و چه از نوع چندین آن وجود دارد.

معمولاً چند همسری، بخصوص در مورد مردی با بیش از یک زن، در مواردی خاص قابل پذیرش است مثل جنگ های قبایل که زنان شوی از دست داده را به عقد چند مرد باقی مانده در قبیله شکست خورده در می آوردند یا رئیس قبیله فاتح زنان قبیله شکست خورده را میان خود و سرداران و سربازانش تقسیم می کرد و غیره ...

یا در تبت و در میان ترکمن ها گویا یک زن با چند همسر به دلایل اقتصادی وجود دارد.

به هر حال از کتاب عهد عتیق نقل است که به سلیمان گفتند اینک که پادشاهی، باید چندین همسر اختیار کنی تا قدر و منزلت تو را مردم بیشتر بدانند. گفت من از پس خشنود نگاه داشتن همین یک همسری هم که دارم بر نمی آیم چگونه می توانم چندین همسر داشته باشم؟

-- عاقله‌زن ، Jun 11, 2010

توی امریکا یک مرد می تونه با چند زن رابطه جنسی داشته باشه مگه جرمه? چرا از ان شکایت نمی کنید?

-- sasan ، Jun 11, 2010

من فکر میکنم این رسم یک مرد یک زن خیلی عقب افتاده است حتی یک مرد چهار زن.
یک مرد باید بتواند با هر چند زن که میخواهد نزدیکی داشته باشد و البته همینطور یک زن. درستش اینستکه که هر چه زن در دنیاست به همسری هر مردی در آیند ودر نتیجه هر چه مرد در دنیاست همسر هر زن خواهد بود بدینطریق هر مرد هر زمان هر زنی را که خواست با خود به بستر میبرد و همچنین زنان. برای اینکار میتوان هفته را تقسیم کرد به مثلأ روزهای زوج جهت آقایان تا همخوابه های خود را انتخواب کنند و روزهای فرد برای خانمها (و جمعه ها استراحت). بدینطریق مسایل سکسی هر دو (بخصوص آقایان) کاملأ حل میشود که قدم بسیار بزرگی است در راه حل مسائل دیگر چه اگر بمانند خیلی از دانشمندان معتفد باشیم که کل مسایل جامعه های بشری شکمی و زیر شکمیست, بنا بر این میتوان اذعان داشت که حد اقل پنجاه در صد مسائل بشری حل شده است فقط باید بقکر نیم دیگر که شکمیست بود. هر چند با حل نیازهای زیر شکمی, تکیه بر نبازهای شکمی کمتر میشود و یک نوع صوفیگری در مورد این نیازها خودبخود در جامعه ظهور میکند.
نگرانی در مورد فرزندانی هم که بدنیا میآیند نخواهد بود چه هر مردی احساس پدر بودن را به هر بچه|ی خواهد داشت که این خود تمام بچه ها را در موقعیتی بهتر از نظر امنیت قرار خواهد داد.
از اینطریق میتوان انتظاز داشت که بخل و کینه ها و در نتیجه جنگ ها بین مردم و جوامع از بین برود و جهان فارغ از نزاعهای فردی, قومی و ملیتی به پیشرفتهای بیشتر, بهتر و متنوع تر نائل آید.
بامید آنروز

-- اندیشه مترقی ، Jun 11, 2010

منم با چهار تایی که بدون نام گفته موافقم. چطور سال میتونه چهار تا فصل با رنگ و عطر و بوی مختلف داشته باشد اما من نتوانم. تازه من قرار است اشرف مخلوقات هم باشم.

-- چهار تایی ، Jun 11, 2010

با اندیشه مترقی موافقم

-- بدون نام ، Jun 11, 2010

زنده باد اندیشه مترقی

-- بدون نام ، Jun 11, 2010

هم چهارتایی درست میگوید هم اندیشه مترقی. اما باید منصف بود پس من به اندیشه مترقی رای میدهم

-- آدم منصف ، Jun 11, 2010

پیشنهاد اندیشه مترقی خیلی مترقیست اما فکر نمیکنم سرمایه دارها راضی باینکار بشوند چون آنها همه چیز خوب را فقط برای خود میخواهند الان هم آنها یک چنین دنیایی را برای خود درست کرده|ند (فیلم Eyes Wide Shut را دیده|ید؟) و میخواهند تمام زنهای زیبا مال آنها باشد و این مسابقات ملکه های زیبایی هم بهمین منظور برگزار میشود تا زیبا ترین زنان را شناسایی کنند و بعد در اختیار خود بگیرند. بنابراین چنین طرحی باید بدون مشارکت آنها انجام بگیرد که خیلی مشکل است و یا باید یک انقلاب کمونیستی راه انداخت.

-- زندگی اشتراک و دیگر هیچ ، Jun 11, 2010

کاملا با اندیشه مترقی موافقم. تحقیقات نشان میدهد که مردها در روز 13 بار بفکر سکس میافتند( http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/6950545/Men-think-about-sex-5000-times-a-year.html ) حال آنکه تنها فقط دوبار در هفته موفق به انجام آن میشوند (همان سایت). در ازا زنها روزی 5 بار به سکس فکر میکند (طبیعی است که همان 2 بار در هفته را سکس داشته باشند). حال سوآل آنکه اگر هردو طرف در روز تنها یکبار به فکر سکس بیفتند و انرا عملی کنند باز هم آنروز بفکر سکس خواهند افتاد؟ احتملا نه. پس مشخص میشود چه مقدار وقت و انرژی فکری را در روز هدر میدهند که با ذخیره آن و مصرف بجا برای مسائل سازنده به چه مقدار زیاد میتوانند بازدهی روزانه خود را افزایش دهند و از آمار قتل و تجاوز روزانه هم بکاهند. این سبب حاصل نمیشود اگر هر دو از موهبت تنوع بی نصیب باشند. بنابر|ین تنوع اصلی ترین عامل برای تحقق آمال جنسی و نتیجتأ, رهائی از بندهای فلچ کننده و باز دارنده فکری و سازندگی جامعه میباشد.
حال اگر سوآل شود پس تکلیف عشق چه میشود, باید بگویم عشقی وجود ندارد, هیچوقت وجود نداشته و بقول آن مادری که دختر جوانش روزی از او پرسید مامان عشق چیست واو در پاسخ گفت هیچ, همه|ش حرف مزخرف است, فقط میخواهند ترتیبت را بدهند. و این یک واقعیت است که عشق تنها بیان خواسته های جنسیست گو اینکه بعد از مدتی به سردی میگراید و کام یافته را اندیشه کامی دگر (تنوع) در بر میگیرد و غشقی نوین را جستجو میکند.
اگر سوآل شود مگر ما حیوانیم که چون آنان با هر کس بخوابیم, خواهم گفت دقیقأ. انسان هم در هر حال یک نوع حیوان است فقط با نبوغ و حاصل این نبوغ یکی همین خودشیفته گی است تا تفکر تک همسری ( monogamy) را بواسطه خودخواهی پباده کند. هرچند در بسیاری از مواقع به مجرد ایجاد فرصت به روح تنوع پذیری خود پاسخ مثبت داده و در خفا به کامجوئی با غیر میپرازد و یا بسیار معدودی از آنان با نازل کردن آیات الهی شرائط چند همسری برای اطرافیان خود و چندین همسری برای خود می آفرینند.

-- مزدک ، Jun 12, 2010

نه من عاشق طبیعتم. چهار فصل را میخواهم.

-- معلم طبیعی ، Jun 12, 2010

چهار فصل زیباست

-- بدون نام ، Jun 12, 2010

ز طبیعت مگو که چهار فصلش آرزوست
بهار , تابستان و پاییز را آرزوست
از زمستان چه گویی و از سردی تنش
با بوسه گرم کردن آن تن را آرزوست
آن سیم تن بوقت گرما و کنار دریا
لیسیدن تنش چو بستنی کیم را آرزوست
آن رطب شیرین که نگاریست از خزان
شهد تنش مکیدن یکجا را آرزوست
بوسیدن بهار وسوسه انگیز دل ربا
ز انگشت پا تا فرق سرش را آرزوست
ای دل به رادیوی زمانه بگو که تا زنان
بشنوند همه که چهار همسریست که آرزوست

-- چهار زن و دیگر هیچ ، Jun 12, 2010

با سپاس بیکران به خوانندگان

از ظرفی شعف تماس با ذهن های متفاوت شما و از سویی دیگر ترنگل زدن به حساسیت های شما بی تردید آرزوی هر مطلب نویس است.

با تمام وجود و بدون هیچ نوع ادا ، صمیمانه باید بگویم که اکثریت شما از زاویه خاصی بر موضوع درستی انگشت گذاشتید ولی یکبار دیگر تاکیدی دارم بر انگیزه اصلی نوشته هایم که « خواهان رابطه هرچه زیباتر و سالمتر برای کامل ترین زوج جنسی روی زمین هستم».

هیچ قرار از پیش تعیین شده ای پاسخگوی روابط زوج های معاصر دنیا نمی تواند باشد و بی شک انسان امروزه با انبوه میلیونی تجربیات انسانی هر لحطه به رابطه زیبا و دور از نابرابری های اجتماعی نزدیکتر می گردد.

با بهترین آرزوها برای سیاره کوچک ما

-- ونداد زمانی ، Jun 15, 2010

سلام
به نظر من به کسی مربوط نیست که این خانم ها و آقا چرا باهم آزدواج کردند آدم های بالغی هستند و آزادانه چنین تصمیمی را گرفته اند ،
و ضمنا غرب ازدواج و رابطه عاطفی را تا حد یک سکس معمولی تقلیل داده و ازدواج تکراری و زود گذر را فقط در انحصار پولداران و ستاره های هالیورد درآورده ، مثلا کسی از رئیس مجله پلی بوی PLAYBOY نمی پرسه که چرا حرمسرا دایر کرده.
سایر ستاره ها و پولداران غربی هفته ای یک بار ازدواج میکنند ، درست که همزمان چند همسر ندارند اما در مجموع نفس کارشان هیچ فرقی با کار این دوستمان آقای هدایت نداره. محمود

-- محمود ، Jun 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)