تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان، شنبه ۱۰ مهر- جمعه ۱۶مهر

از اعتصاب غذای یک وکیل تا لایحه جدید برای حقوق زنان

مریم حسین‌خواه

در حالیکه خبر اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان در صدر خبرهای هفته گذشته قرار داشت، سوسن طهماسبی دیگر فعال حقوق زنان در ایران برنده جایزه دیده‌بان حقوق بشر شد.

هشدار مقامات دولتی نسبت به آغاز دور جدید طرح «عفاف و حجاب»و اعلام اینکه لایحه جدیدی در رابطه با حقوق مدنی زنان در دستور کار قوای سه‌گانه‌ی جمهوری اسلامی ایران است نیز از جمله خبرهای نگران‌کننده حوزه زنان در هفته گذشته است.

آغاز دور جدید طرح عفاف و حجاب

هفته گذشته با هشدار وزیر کشور به زنان نسبت به راه‌اندازی «دور جدید نظارت بر عفاف و حجاب در ادارات» شروع شد.

مصطفی محمدنجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در حالی در جمع ائمه جمعه کشور در مورد ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب می‌گفت که در ماه‌های اخیر، اعتراض به وضعیت حجاب زنان و به ویژه زنان شاغل در ادارات دولتی، نقطه مشترک بیشتر خطبه‌های جمعه در شهرهای مختلف ایران بود.

به گزارش خبرگزاری زنان ایران (ایونا)، وزیر کشور در واکنش به اعتراضات ائمه جمعه مبنی بر اینکه دولت اول باید با حقوق بگیرهای خودش مقابله کند، گفت: «یک دوره از نظارت بر ترویج فرهنگ حجاب در ادارات انجام و در موارد لازم تذکرات مقتضی داده شده ‌است و از یک ماه دیگر نیز دور جدید نظارت بر عفاف و حجاب در ادارات آغاز می‌شود.»

وی همچنین از برنامه دولت برای برخورد با افرادی که آن‌ها را «هنجارشکنان و مانکن‌ها» نامید خبر داد و گفت که نیروی انتظامی به عنوان ضابط باید این آئین‌نامه را اجرایی کند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز یک روز بعد از این سخنان اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ تیم ویژه پلیس در تهران بر موضوع «عفاف زنان» نظارت می‌کنند و قصد جمع‌آوری «مانکن‌ها و زنان خیابانی» را دارند.

این اولین بار نیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران زنانی که معیارهای رسمی پوشش را رعایت نمی‌کنند، «مانکن و روسپی» می‌نامند و به آنان هشدار می‌دهند.

یک لایحه جدید برای زنان

در حالیکه اعتراضات به «لایحه حمایت از خانواده» همچنان ادامه دارد و فعالان حقوق زن در ایران خواستار توقف تصویب این لایحه و اصلاح برخی مواد آن هستند، فاطمه آلیا عضو فراکسیون زنان مجلس به خبرگزاری ایونا گفت که دلیل شتاب مجلس برای تصویب این لایحه، این است که لایحه دیگری را برای زنان در دستور کار دولت، قوه قضاییه و مجلس قرار دهد.


ارائه پنج هزار امضا در مخالفت با لایحه حمایت از خانواده به مجلس

به گفته وی لایحه جدید تحت عنوان «لایحه جامع حقوق مدنی» به حقوق زنان و خانواده پرداخته و در قوه قضاییه در حال بررسی است.

این نماینده مجلس پیش بینی کرده‌ است که لایحه جدید پس از تصویب نهایی لایحه حمایت از خانواده در سال جاری به تصویب برسد.

در چهار سال گذشته، لایحه حمایت از خانواده یکی از مهمترین موضوعات مورد اعتراض فعالان حقوق زنان در ایران بوده است و زنان با تشکیل اتئلاف فراگیر، برگزاری نشست‌های مختلف و جمع‌آوری امضا از مردم، بارها موفق به متوقف کردن تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس شده‌اند.

تسهیل چندهمسری و ازدواج موقت از مهم‌ترین اعتراضات وارده به این لایحه است.

با توجه به دیدگاه حاکم بر مجلس هشتم و قوه قضاییه پیش‌بینی می‌شود که این لایحه نیز همچون لایحه حمایت از خانواده نه تنها در راستای احقاق حقوق زنان نباشد، بلکه اندک حقوق در نظر گرفته شده در قوانین فعلی را نیز محدود کند.


تنظیم خانواده حذف می‌شود

حذف درس «تنظیم خانواده» از دروس دانشگاهی از دیگر خبرهایی است که در هفته گذشته از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام شد.

مدیر آموزش این مرکز به خبرگزاری مهر گفت که کتابی به منظور «تحکیم خانواده» در حال تدوین است که جایگزین درس تنظیم خانواده خواهد شد.

«تنظیم خانواده» که در یک ترم و به مدت دو ساعت در هفته در تمامی رشته‌های دانشگاهی تدریس می‌شد، تنها آموزش رسمی به جوانان دانشگاهی در رابطه با ارتباط جنسی و راه‌های جلوگیری از بارداری بود.

به نظر می‌رسد حذف این دوره در راستای سیاست‌های جدید دولت دهم برای تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر است.

محمود احمدی‌نژاد چندی پیش مخالفت خود را با شعارهای کنترل جمعیتی که می‌گویند دو بچه کافی است، اعلام کرده بود.

حذف آموزش‌های محدودی که در دانشگاه تحت این واحد درسی ارائه می‌شد، در حالی است که سن آغاز فعالیت جنسی دختران به ۱۴ سال رسیده‌ است.

نسرین چوبند، مدیرعامل موسسه حمایت از زندگی سالم با بیان این خبر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که در بین مراجعه کنندگان به این مرکز مشاوره حتی دختر ۱۱ ساله‌ای داشته که در این سن رابطه جنسی با یک مرد ۲۲ ساله داشته ‌است.

قطع آب در بند نسوان و اعتصاب غذای وکیل فعالان حقوق زنان

در یک سال گذشته شمار زیادی از فعالان حقوق زنان در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری راهی زندان شدند و روند این دستگیری‌ها هنوز ادامه دارد. در حالیکه گزارش‌های رسیده از بند نسوان زندان اوین تهران حاکی از قطع آب این بند به مدت چهار روز است، نسرین ستوده، که وکالت بسیاری از فعالان مدنی را بر عهده دارد از اعتصاب غذای خود خبر داده ‌است.


نسرین ستوده

این وکیل زندانی روز چهاردهم مهر ماه در یک تماس کوتاه و نیمه کاره تلفنی به همسرش گفت که از دوازده روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد و زیر فشار و تهدید قرار دارد.

نسرین ستوده که ۱۳ شهریور ماه بازداشت شد، پیش از این به همسرش گفته بود که اگر به وی اجازه تماس تلفنی ندهند دست به اعتصاب غذا خواهد زد. این فعال حقوق زنان به مدت ۲۰ روز از تماس با خانواده اش محروم بود.

شبنم مددزاده، عضو انجمن اسلامی دانش‌گاه تربیت معلم که هم اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج است، نیز اعلام کرده که در حمایت از اعتصاب غذای نسرین ستوده، روزه سیاسی می‌گیرد.


جایزه حقوق بشر برای یک فعال حقوق زنان در ایران

در کنار اخبار بازداشت و صدور احکام سنگین برای فعالان حقوق زنان، خبری نیز مبنی بر اعطای جایزه سازمان دیده‌بان حقوق بشر به سوسن طهماسبی، فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا منتشر شد.

به گزارش تارنمای تغییر برای برابری، این جایزه به دلیل فعالیت‌های سوسن طهماسبی در زمینه «تسهیل همکاری بین جامعه مدنی ایران و جامعه مدنی بین‌الملل» و همچنین تلاش‌هایش برای ارائه آموزش در رابطه با «مدیریت و ایجاد صلح» به وی داده شده‌ است.

پروین اردلان، شادی صدر، محبوبه عباسقلی‌زاده، نسرین ستوده، آسیه امینی و ژیلا بنی‌یعقوب از دیگر فعالان حقوق زنان هستند که در سال‌های اخیر برنده جوایز بین‌المللی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)