تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شیرین عبادی: تا زمان آزادی نسرین ستوده تحصن می‌کنیم

مریم حسین‌خواه

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل می‌گوید که تحصن نامحدود فعالان جنبش زنان ایران برای آزادی نسرین ستوده، وکیل زندانی از فردا، دوشنبه ۲۸ آذر در برابر دفتر سازمان ملل در ژنو آغاز خواهد شد.

شیرین عبادی در گفت‌وگو با رادیو زمانه دلیل این تحصن را وخامت حال نسرین ستوده عنوان کرد و گفت: «خواسته ما آزادی نسرین به قید وثیقه و دادرسی عادلانه در مورد او است.»

این تحصن فردا پس از برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور شیرین عبادی، پروین اردلان، آسیه امینی، محبوبه عباسقلی‌زاده، خدیجه مقدم، منصوره شجاعی و شادی صدر آغاز می‌شود و به صورت نامحدود تا زمان آزادی نسرین ستوده ادامه دارد.

شیرین عبادی با بیان اینکه متحصنین منحصر به این هفت نفر امضاکننده فراخوان نیستند، می‌گوید که از افراد دیگر نیز برای پیوستن به این حرکت دعوت شده ‌است.


بنا به گزارش‌های رسیده به زمانه برخی از فعالان مدنی از کشورهای مختلف اروپا نیز در حال حرکت به سوی ژنو برای پیوستن به این حرکت هستند.

برنده جایزه صلح نوبل در رابطه با اعلام فراخوان از سوی این تعداد محدود، گفت: «امضا کنندگان این بیانیه سال‌ها برای حقوق زن فعالیت می‌کردند و پس از انتخابات مجبور شدند برای ادامه فعالیت‌های خود ایران را ترک کنند و دولت ایران با شادمانی از این مساله استقبال می‌کرد و تصور می‌کرد که با خروج آنان از ایران فعالیت‌ها متوقف می‌شود، اما تحصن ما نشان می‌دهد که هدف بیرون آمدن از ایران فرار از مبارزه نیست بلکه یافتن فضاهای بیشتر برای رساندن صدای حق طلبی زنان است.»

این وکیل دادگستری همچنین از تدارک برنامه‌های مشترک دیگر از سوی فعالان حقوق زنان خبر داد و اظهار داشت: «به تدریج به حکومت ایران ثابت خواهیم کرد که نباید از مهاجرت موقت ما خوشحال باشند و صدای حق‌طلبی ما فروکش نخواهد کرد.»

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر با بیان اینکه این تحصن علاوه بر آزادی نسرین ستوده، خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی خصوصأ افرادی که در اعتصاب غذا بوده یا بیمار هستند از همچون محمد نوری‌زاد، رضا شهابی، عیسی سحر خیز، ابراهیم یزدی و دیگران نیز است، دلیل تمرکز بر نسرین ستوده را وخامت حال جسمانی وی دانست.

وی افزود: «دلیل دیگر انتخاب نسرین ستوده برای این حرکت دفاع رایگان وی از زندانیان سیاسی در سال‌های فعالیتش است و اینکه او با وجود تهدیدات مکرر مامورین لحظه‌ای تردید به خود راه نداده و در حقیقت جان خود را فدای سایر زندانیان کرده‌ است.»

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۸۹ تاکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد و به درخواست‌های مکرر او و وکلایش برای آزادی به قید وثیقه توجهی نشده‌ است، وی که پیش از این نیز به مدت ۲۸ روز در اعتصاب غذا بود، از تاریخ ۱۳ آذر برای بار دوم و در اعتراض به عدم رعایت قوانین دست به اعتصاب غذای خشک زده‌ است.

شیرین عبادی:تحصن ما نشان می‌دهد که هدف بیرون آمدن از ایران فرار از مبارزه نیست بلکه یافتن فضاهای بیشتر برای رساندن صدای حق طلبی زنان است

بر اساس خبری که روز پنج‌شنبه منتشر شد نسرین ستوده، بر اثر ادامه اعتصاب غذای خشک و به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شده‌ بود.

با وجود پایان یافتن تحقیقات مقدماتی و ختم دادرسی پرونده نسرین ستوده وی همچنان در سلول انفرادی است و امکان ملاقات حضوری با خانواده و فرزندان خردسالش را ندارد.

این در حالی است که بر اساس مقررات ایران، حبس در سلول انفرادی پس از شروع محاکمه ممنوع است.

در فراخوانی که روز جمعه، ۲۶ آذر از سوی این هفت حقوق زنان منتشر شده، از «کلیه آزاداندیشان جهان، فعالان حقوق زن و از اعضای خانواده جهانی حقوق بشر» درخواست شده در همبستگی با این حرکت برای آزادی هرچه سریع‌تر نسرین ستوده به تحصن‌کنندگان ملحق شوند و به هر شیوه ممکن، از پیوستن به تحصن گرفته تا ارسال ای‌میل و نامه اعتراضی به دولت ایران، یا تجمع در مقابل سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف یا به هر شیوه ممکن دیگری، آنها را یاری کنند تا صدای حق‌طلبی این وکیل زندانی را به گوش جهانیان برسانند.

به گزارش زمانه هم‌زمان با آغاز تحصن هفت فعال حقوق زنان در ژنو، برخی ایرانیان مقیم کشورهای دیگر نیز برنامه‌هایی برای حمایت از این حرکت و اعتراض به بازداشت نسرین ستوده تدارک دیده‌اند.

در لندن جمعی از فعالان ایرانی حال تدارک یک تجمع اعتراضی در این شهر هستند و در ایرلند نیز برای تحصن در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در دابلین فراخوان داده شده است.

تجمع اعتراضی در شهراسلو پایتخت نروژ از دیگر برنامه‌های اعلام شده برای حمایت از تحصن فعالان حقوق زنان در ژنو است.

علاوه بر این گروه مادران عزادار دورتموند و کانون ره‌آورد در شهر آخن آلمان با صدور بیانیه‎هایی از این حرکت حمایت کرده‌اند و بنیاد عبدالرحمن برومند نیز اعلام کرده‌ است که هم‌صدا با فعالان حقوق زنان ایران خواستار آزادی بدون قید و شرط نسرین ستوده‌ است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لطفا بدقت لینک زیر را به نقل از وبلاگ شخصی آقای اعلمی نماینده پیشین مجلس مطالعه بفرمائید تا متوجه شوید که چه کسی مدافع راستین حقوق بشر در ایران است و بخاطر دفاع از حقوق ملت از قدرت حذف می شود ولیکن برخلاف سیاست بازان دارای پول و قدرت و رسانه منزوی می گردد:
مجموعه ای از لینک مواضع، پیگیری ها و اقدامات اکبر اعلمی در رابطه با زندانیان سیاسی و عادی طی سال های 79-89

http://www.akbaralami.ir/Public/ContentBody.aspx?ContentID=3654

-- حسین از مشهد ، Dec 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)