تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان:شنبه ۳۰ آبان- یک‌شنبه ۸ آذر

از تهدید دختران دانشجو تا تغییرات اسلامی رشته مطالعات زنان

مریم حسین‌خواه

اعتراض به وضعیت حجاب زنان درهفته گذشته نیز از مباحث دائمی در حوزه زنان بود و مقامات مسئول اعلام کردند که باید از دوران مهدکودک به این مسئله توجه شود. از سوی دیگر رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌ها در معرض تغییرات گسترده بر اساس اصول اسلامی قرار دارد و حوزه علمیه قم از راه اندازی این رشته در حوزه خبر داده‌ است.

فشار بر فعالان زن نیز همچنان ادامه دارد و با وجود آزادی دو تن از زنان زندانی، یک زن دیگر در هفته گذشته بازداشت شد و دادگاه یک خبرنگار زن را به حبس محکوم کرد.

تغییر رشته مطالعات زنان بر اساس قرآن و حدیث
در حالیکه معاون آموزش و فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تغییر سرفصل‌ها و متون رشته مطالعات زنان به‌منظور تطبیق آن با رویکرد اسلامی خبر داده است؛ کارشناس واحد آموزش دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به حوزه‌های علمیه خواهران می‌گوید که طراحی رشته مطالعات زنان در حوزه علمیه در دستور کار قرار دارد.

زهرا سجادی، معاون آموزش و فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده به خبرگزاری فارس گفت که دولت نهم از زمان روی کار آمدن خود تصمیم به تغییر متون رشته مطالعات زن داشت وسرفصل‌های جدید بر اساس رویکرد دینی و آنچه که از قرآن، احادیث و متون دینی برآمده‌است تنظیم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رشته مطالعات زنانی که حوزه غلمیه قم در صدد راه‌اندازی آن است نیز در سطح ۳ و۴ معادل کارشناسی ارشد و دکترا راه اندازی خواهد شد و هدف از آن تربیت نیروهایی با صبغه دینی عنوان شده‌است.

دو آزادی، یک بازداشت و یک حکم حبس برای فعالان زن
در هفته گذشته دو فعال زن زندانی آزاد شدند و یک زن دیگر به همراه همسرش بازداشت شد و یک زن خبرنگار به حبس محکوم شد.

خبر آزادی عذرا قاضی میرسعید و و مهسا رحمتی در روز عید غذیر در حالی اعلام شد که چند روز پس از آن سایت‌های خبری از بازداشت ساجده کیانوش راد، از جوانان اصلاح‌طلب و بهروز شاهرخ نیا همسر وی خبر دادند.

عذرا (راشین) قاضی میرسعید پس از بازداشت در حوادث ۳۰ خرداد سال گذشته به ۳ سال حبس قطعی محکوم شده بود و مهسا رحمتی که در حوادث روز عاشورای سال گذشته بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده بود، دیگر زندانی بود که شب گذشته از زندان اوین آزاد شد.

اعلام حکم چهار ماه حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی برای زینب کاظم خواه از دیگر رخدادهای این هفته‌است.این خبرنگار هجدهم بهمن ماه سال گذشته به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات بازداشت شده بود.

از سوی دیگر با وجود برگزاری آخرین جلسه دادگاه نسرین ستوده، وکیل دادگستری که از ۱۳ شهریور ماه جاری در زندان است؛ قاضی پرونده از تبئیل قرار بازداشت وی به وثیقه خودداری کرد.

به گزارش مدرسه فمنیستی در این دادگاه که هفتم آذر ماه برگزار شد همسر این فعال حقوق بشر و وکلای وی حضور داشتند.قاضی پرونده اعلام کرده‌است که هفته آینده نظرش را درباره آزادی موقت نسرین ستوده اعلام خواهد کرد.اولین جلسه رسیدگی به این پرونده ۲۴ آبان ماه برگزار شد.

اعتراض به وضعیت حجاب از مهدکودک تا دانشگاه
حجاب و پوشش زنان همچنان یکی از دغدغه‌های مقامات رسمی و غیر رسمی در ایران است.

هفته گذشته «دفاتر فرهنگی» دانشگاه علم و صنعت تهران طی بیانیه‌ای دانشجویان «بدحجاب» را تهدید به «ادای تکلیف انقلابی» از سوی اعضای این دفتر کرد.

به گزارش کلمه در این بیانیه وضعیت حجاب دانشگاه «نزدیک به مرزهای بحرانی» توصیف شده و آمده‌است: «خون انقلابی دانشجویان به جوش آمده و همراه با منطق اسلامی تا خاموش کردن آتش فساد و فحشا در دانشگاه با قاطعیت پیش خواهند رفت».

بسیج دانشگاه علم و صنعت پیشاز این گروهی با عنوان «جنبش حیا در دانشگاه علم و صنعت» تشکیل داده بود و شب‎نامه‌هایی علیه دختران دانشجویی که به گفته آنها حجاب را رعایت نمی‌کنند پخش کرده بود.

واکنش به مسئله «حجاب و عفاف» فقط در دانشگاه‌هانیست و از دیدگاه برخی مقامات مسئول باید از دوران مهدکودک‌ها به آن توجه شود.

علیرضا افشار، معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور با بیان اینکه باید وضعیت حجاب از دوران مهدکودک بررسی و آسیب شناسی شود، گفت که باید آسیب شناسی شود که چند مهد کودک در کشور با معیار دینی اداره می‌شود.

وی به خبرگزاری مهر گفت که مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد و بهزیستی به عنوان نهاد متولی مهدکودک‌ها «اختلافات بسیاری»در زمینه مسائل مربوط به حجاب با آموزش و پرورش دارند.

بر اساس قوانین آموزش و پرورش رعایت حجاب در تمامی مقاطع اجباری است و دختران دانش آموز از هفت سالگی و پیش از رسیدن به سن بلوغ شرعی مجبور به پوشیدن مقنعه هستند.

به گفته این مقام مسئول: «بخش مهم و سرنوشت ساز آموزش افراد جامعه از نظر ساختاری بی در و پیکر بوده و افرادی نیز که به عنوان مربی در آنها اشتغال دارند وضعیت مناسبی ندارند.»

این واکنش‌ها در حالی است که معاون فرهنگی وزیر کشور از ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سوی وزارت کشور و: ۲۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری برای «ترویج عفاف و حجاب» خبر داده‌است.


تبعیض علیه زنان، حتی در اهدای جایزه قهرمانی

مسئولان سازمان تربیت بدنی ایرانی از دادن جایزه وعده داده شده به یکی از برندگان مدال طلای بازی‌های آسیایی خودداری کردند.

زن بودن و مجرد بودن این ورزشکار طلایی تنها دلیل خلف وعده مسئولان و اعمال تبعیض در حق وی است.

با وجود وعده علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی مبنی بر دادن آپارتمان به برندگان مدال طلای این بازی‌ها، خدیجه آزادپور تنها زن برنده طلا در تیم ایران از این جایزه محروم شد.

به گزارش سایت تبیان، به وی اعلام شده که برای دریافت این جایزه باید ازدواج کند. این اولین باری نیست که ورزشکاران زن مورد تبعیض قرار می‌گیرند و پیش از این نیز مردان ورزشکار جایزه‌هایی ده برابر زنان دریافت کرده‌اند.

این رفتار تبعیض آمیز در حالی اعمال شده‌است که برخی روحانیون اصول‌گرا نارضایتی خود را از حضور زنان در این رقابت‌های ورزشی و انعکاس مسابقات آن‌ها از تلوزیون ایران اعلام کرده‌اند.

محمد غروی، عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله روحانیونی است که با انتقاد از صدا و سیما به خاطر پخش تصاویر مربوط به ورزش بانوان در رقابت‌های گوانگژو، از مسئولان خواست که در مورد حضور زنان در مسابقات جهانی تجدیدنظر کنند.

پیش از این نیز امام جمعه مشهد به حضور زنان در تیم اعزامی به المپیک پکن اعتراض کرده بود.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)