تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان:شنبه ۲۲ آبان- شنبه ۳۰آبان

بازداشت و حبس و اعدام برای زنان اوین

مریم حسین‌خواه

در هفته گذشته چهار زن وکیل که از جمله فعالان حقوق بشر در ایران هستند بازداشت شدند و خواهر یک روزنامه نگار زندانی به جرم اطلاع رسانی درباره برادرش به حبس تعزیری محکوم شد. همزمان با برگزاری دادگاه نسرین ستوده و لاله پور حسن، دو فعال حقوق بشر، هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی که به دلیل بیماری اش به مرخصی آمده بود، مجددا به زندان فراخوانده شد و اعلام کرد در اعتراض به این مسئله دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

از سوی دیگر سایه اعدام و سنگسار همچنان بر سر زنان زندانی که به جرائم عادی محکوم شده‌اند سنگینی می‌کند و علاوه بر اعلام زمان اعدام شهلا جاهد، اخباری مبنی بر احتمال سنگسار سکینه محمدی آشتیانی نیز شنیده می‌شود.

مدال‌های طلا و نقره برای زنان ورزشکار ایرانی و سخنانی رئیس دولت دهم در ترویج ازدواج دخترهای دبیرستانی از دیگر رخدادهای هفته گذشته‌است.

بازداشت پنج وکیل و حبس تعزیری برای خواهر یک زندانی

در حالیکه فعالان مدنی و سیاسی پس از گذشت یک سال و نیم از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همچنان زیر فشار قرار دارند، مقامات قضایی در اقدامی تعجب برانگیز خواهر یک روزنامه‌نگار زندانی را نیز به یک سال و نیم زندان تعزیری محکوم کرده‌اند.

به گزارش رهانا، پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک به دلیل مصاحبه درباره برادر زندانی اش به «اقدام تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی» متهم شده‌است.

پروین تاجیک چندی پیش از هتک حرمت برادر خود در زندان خبر داده بود و به نظر می‌رسد تنها جرم وی همین موضوع باشد.


سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی سه وکیل دادگستری هستند که هفته گذشته هنگام بازگشت از ترکیه در فرودگاه بازداشت شدند. رزا قراچورلو، یکی دیگر از وکلای دادگستری از دیگر بازداشت شدگان هفته گذشته‌ است.

صباغیان یکی از وکلای بلاگر زندانی، حسین رونقی (بابک خرمدین) است. مریم کیان‌ارثی نیز وکیل کبری نجار، زنی که چندی پیش به سنگسار محکوم شده بود.

به گزارش وب سایت‌های خبری، مریم کرباسی و رزا قراچورلو ۲۸ آبان ماه با قرار وثیقه آزاد شدند اما از وضعیت دو وکیل دیگر اطلاعی در دست نیست.

هنگامه شهیدی، روزنامه‎نگاری که به تازگی به مرخصی استعلاجی آمده بود نیز اعلام کرده‌است که به دلیل ناتمام ماندن مرخصی استعلاجی و عدم اطلاع از علت بازگشت و تمدید نشدن مجدد مرخصی اش دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهد زد.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر وی بدون اینکه حتی معالجات شروع شده باشد و با وجود اینکه مراحل اولیه اقدامات پزشکی برای بستری شدن در بیمارستان جهت انجام آنژیوگرافی قلب و موارد دیگر درمانی انجام شده بود، تنها با گذراندن چند جلسه فیزیوتراپی به زندان بازگشت.

از سوی دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر از برگزاری دادگاه نسرین ستوده، در۲۴ آبان ماه و پایان اعتصاب غذای وی خبر داد. دادگاه وی که به «اقدام علیه امنیت ملی»، «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» و «همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر» متهم شده‌است، در تاریخ ۳ آذرماه نیز به منظور رسیدگی ماهوی به پرونده مجددا برپا خواهد شد.

سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی،رزا قراچورلو و مریم کرباسی سه وکیل دادگستری هستند که هفته گذشته در ایران بازداشت شدند

لاله حسن پور، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس از دیگر فعالان زنی است که دادگاه وی روز ۲۰آبان ماه برگزار شد. عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر و فعالیت در خبرگزاری هرانا، اجتماع و تبانی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به ریاست جمهوری از جمله اتهامات وی اعلام شده‌است.

وی خرداد ماه جاری پس از تحمل۷۰ روز انفرادی با قرار وثیقهٔ صد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

سایه اعدام و سنگسار همچنان بر سر سکینه و شهلا

با وجود تمامی حرف‌های ضد ونقیض مقامات قضایی و سیاسی ایران درباره پرونده سکینه محمدی آشتیانی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد که سکینه محمدی آشتیانی به جرم «خیانت به همسر» به سنگسار محکوم شده‌است.

به گزارش خبرآن لاین وی گفت که در صورت تایید نهایی حکم سکینه محمدی آشتیانی وی سنگسار خواهد شد. سکینه محمدی آشتیانی از سوی دادگاهی در ایران به اتهام رابطه نامشروع به سنگسار متهم شده‌است. حکم سنگسار وی چندی پیش در پی فشارهای بین‌المللی و اعتراض مدافعان حقوق بشر تعلیق شد. وی همچنین به دست داشتن در قتل همسرش نیز متهم شده‌است.

از سوی دیگر دادستان تهران اعلام کرد که روز دهم آذر اه برای اجرای حکم اعدام شهلا جاهد، همسر صیغه‌ای ناصر محمد خانی اجرا خواهد شد.

شهلا به اتهام قتل لاله سحرخیزان همسر دائم ناصر محمدخانی به اعدام متهم شده و در طی ۹ سالی که از بازداشت وی می‌گذرد، بارها این اتهام را رد کرده‌است.

به گزارش وطن امروز دادستان تهران گفته‌است که اجرای این حکم قطعی است و تنها در صورت اعلام رضایت اولیای‌دم در اجرای این حکم وقفه ایجاد خواهد شد.

برخی فعالان حقوق بشر می‌گویند که مطرح کردن پرونده‌های جنجالی همچون سکینه آشتیانی و شهلا جاهد برای منحرف کردن افکار عمومی از توجه به وضعیت زندانیان سیاسی و فشارهای اعمال شده بر آنان است.

طرح‌های دولت برای زنان شاغل، مانعی در برابر کار استخدام زنان

مشاور امور بانوان وزارت کار می‌گوید مباحثی از قانون کار در خصوص زنان که تسهیلات و مجموعه تدابیر حمایتی را برای کار آنها در نظر گرفته‌است توسط برخی از کارفرمایان قابل پذیرش نیست وآنها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از نیروی کار زنان، از مردان استفاده کنند؛ قوانینی مانند ۶ ماه مرخصی زایمان و دوران شیردهی مورد قبول کارفرمایان به‌خصوص در بخش خصوصی نیست.

وی با کاهش ساعت کاری زنان را از دیگر مواردی دانست که کارفرمایان مرد با آن مخالفند و گفت برخی از افراد آن را تهدیدی علیه اشتغال زنان می‌دانند. در چند سال اخیر دولت طرح‌هایی همچون کاهش ساعات کاری زنان را به بهانه ایفای نقش زنان در خانوده به عنوان مادر و همسر به تصویب رسانده‌ است.

نرخ بیکاری زنان حدود ۸/۱ برابر بیشتر از نرخ بیکاری مردان است و تعداد شاغلان زن در بخش‌های صنعتی در سال ۸۸ نسبت به سال‌های ۸۴ تا ۸۶ رشد منفی داشته‌ است

به گفته وی نرخ بیکاری زنان حدود ۸/۱ برابر بیشتر از نرخ بیکاری مردان است و تعداد شاغلان زن در بخش‌های صنعتی در سال ۸۸ نسبت به سال‌های ۸۴ تا ۸۶ رشد منفی داشته‌ است.

از سوی دیگر محمود احمدی‎نژاد رئیس دولت دهم اعلام کرده‌است که سن مناسب ازدواج برای دختران ۱۶ تا ۱۸ سالگی است که «دخترها تازه شکوفا شده‌اند و اوج عاطفه و احساس و لطافت هستند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا وی گفت که داشتن شغل و مسکن شرط لازم برای ازدواج موفق نیست و جوانها می‌توانند اینها را بعدا بدست بیاورند.

دیدگاه‌های ارائه شده از سوی رئیس دولت دهم، فارغ از تاثیراتی که بر ایجاد محدودیت برای تحصیل و اشتغال زنان دارد، در حالی است که دختران در این سن کودک محسوب می‌شوند و فعالان حقوق زنان در ایران سال‌ها است برای مبارزه با ازدواج کودکان در ایران تلاش می‌کنند.

در حالی که مواد مربوط به چند همسری مردان در لایحه حمایت از خانواده در انتظار رای گیری در صحن علنی مجلس است، غلامعلی افروز، رییس سازمان نظام روانشناسی کشور به خبرگزاری ایسنا گفت که در حال حاضر در برابر هر هزار دختر آماده ازدواج ۱۰۲۰ پسر وجود دارد.

یکی از توجیهات حامیان ازدواج مجدد این بود که چون تعداد زنان بیشتر از مردان است، اگر بنا بر تک همسری باشد، شماری از زنان بدون شوهر می‌مانند. این در حالی است که رییس سازمان نظام روانشناسی کشور میگوید: «آمارهای دیگر مبنی بر بیشتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران صحت ندارد و باورهای غلطی را برای مردم به وجود آورده‌است.»

کسب مدال طلا از سوی خدیجه آزادپور در مسابقات ووشو و مدال نقره از سوی الهه احمدی در مسابقات تیراندازی بازی‌های آسیایی از دیگر خبرهای حوزه زنان در این هفته‌ است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)