تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان: شنبه ۸ آبان- جمعه ۱۴ آبان

تغییرات محدود به نفع زنان و فشارهای شدید علیه زنان

مریم حسین‌خواه

بازداشت فعالان مدنی و سیاسی مخالف دولت و از جمله زنان فعال همچنان ادامه دارد و در هفته گذشت خبر بازداشت دو زن نویسنده و روزنامه‌نگار در صدر خبرها بود. فشار بر زنان زندانی نیز نه کاهش نیافته و خبرهای رسیده از زندان اوین حاکی از قطع تلفنهای بند نسوان و اعتصاب غذای مجدد نسرین ستوده‌است.

در این میان نمایندگانی که موفق به ایجاد تغییراتی اندک و به گفته برخی فعالان حقوق زنان «ناکافی» در لایحه حمایت از خانواده شده‌اند نگران عدم پذیرش همین تغییرات محدود از سوی دیگر نمایندگان مجلس و شورای نگهبان هستند و شورای عالی انقلاب از تصویب منشوری خبر داده که قرار است نسخه بومی شده کنوانسیون رفع تبعیض از زنان باشد.

آن سوی دیگر خبرهای حوزه زنان در هفته گذشته تهدیدهای نیرووهای تند اصولگرا بر علیه زنانی است که به ادعای آنها «بی‌حجاب و بدحجاب» هستند و چارچوب‌های جمهوری اسلامی ایران برای پوشش زنان را رعایت نمی‌کنند.


نگرانی نمایندگان مجلس از واکنش شورای نگهبان به تغییرات لایحه

با وجود برخی تغییرات ایجاد شده در سه ماه جنجالی ۲۲، ۲۳ و ۲۴ لایحه حمایت از خانواده از سوی کمیسیون قضایی مجلس و ارسال آن به صحن علنی مجلس برای رای گیری نهایی، منتقدان این لایحه همچنان خواستار بازنگری اساسی در آن هستند و تغییرات انجام شده را کافی نمی‌دانند.

شهیندخت مولاوردی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که کماکان یکی از ایرادات اساسی معترضان به محتوای ماده ۲۳این لایحه باقی است چرا که علیرغم اختیارات و حقوقی که برای مردان قائل شده‌اند، کمترین مسئولیت و تعهدی برای آنان دیده نشده‌است.

مریم بهروزی، دبیر کل جامعه زینب که از فعالان اصولگرای منتقد لایحه‌است، اما در حالیکه تغییرات ایجاد شده در لایحه حمایت از خانواده را «مناسب» می‌داند، در گفتگو با خبرگزاری کار ایران تنها ایراد این لایحه نبود ضمانت اجرای ماده ۲۳ دانست که به گفته وی که قرار شده در قانون مجازات اسلامی برای مردی که بدون دلیل موجه همسر دوم اختیار می‌کند مجازات حبس ۶ تا یک سال در نظر گرفته شود

وی گفت:«آنچه در حال حاضر به عنوان ماده ۲۳ مطرح است برای ما قابل قبول است و آنگاه ترویج تعدد زوجات نمی‌دانیم. بلکه آنگاه سیستمی برای ساماندهی خانواده به حساب می‌آوریم.»

این در حالی است که توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان در گفتگو با سایت خبر آن لاین اعلام کرد که این لایحه می‌خواهد ازدواج مجدد را در میان مردها تشویق کند و این نتیجه‌ای جز فروپاشی هرچه بیشتر خانواده‌ها و افزایش آمار طلاق در کشور نخواهد داشت.

ائتلاف اسلامی زنان، همچنان طی بیانیه‌ای با نامناسب دانستن تغییرات ایجاد شده در لایحه پیشنهادهایی را برای اصلاح و به عنوان جایگزین مواد ۲۲ و ۲۳ لایحه حمایت خانواده ارائه کرده‌است.این پیشنهادات که برگرفته از قانون حمایت از خانواده سال ۱۳۵۳ و برخی قوانین خانواده در کشورهای اسلامی همچنان مراکش است توجه بیشتری به در نظر گرفتن حقوق زنان دارد.

در نظر گرفتن حقوق مالی زن در صورت ازدواج مجدد مرد، سخت گیری در اثبات شرایط در نظر گرفته شده برای ازدواج مجدد و مجازات مردی که خارج از شرایط مذکور در لایحه تجددی فراش کند و دادن حق طلاق بدون اما و اگر به همسر اول از جمله این پیشنهادات است.

موسی قربانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اما می‌گوید که احتمالا تغییرات ایجاد شده در لایحه مورد انتقاد شورای نگهبان قرار می‌گیرد و این شورا با ماده ۲۳ لایحه مشکل خواهد داشت.

وی به ایلنا گفت که اعضای کمسیون قضایی مجلس هم پذیرای این تغییرات نبوده‌اند و فضای مجلس هم احتمالا نسبت به این تغییرات سنگین خواهد بود.

به گفته این نماینده مجلس، این لایحه حداقل دو ماه دیگر در صحن علنی مجلس طرح خواهد شد.

این کشمکش‌ها در حالی است که کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری فارس از تصویب منشور حقوق و تکالیف زنان به‌ عنوان بدیل و جانشین کنوانسیون رفع اشکال تبعیض از حقوق زنان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داده‌است.

فعالان زن همچنان به زندان می‌روند، زندانی‌ها هنوز زیر فشارند

با گذشت یک سال و شش ماه از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری و آغاز موج گسترده بازداشت فعالان مدنی و سیاسی، دستگیری معترضان همچنان ادامه دارد.


نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار زندانی

نازنین خسروانی، روزنامه‎نگار بسیاری از مطبوعات اصلاح‌طلب یکی از آخرین افرادی است که ۱۱ آبا ماه با هجوم ماموران امنیتی به منزل شخصی اش بازداشت شد.

به نوشته وب سایت تا آزادی روزنامه نگاران، تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت نگهداری، اتهامات و محل بازداشت وی در دست نیست.

منیژه نجم عراقی، مترجم متون فمینیستی و عضو کانون نویسندگان ایران نیز از جمله فعالان مدنی است که خبر بازداشت و فشارهای وارده بر او در هفته گذشته منتشر شد.

بنا به اطلاعیه کانون نویسندگان ایران ماموران امنیتی پس از دو ماه اعمال فشار بر این فعال مدنی ۲۴ مهر ماه وی را بازداشت کرده و پس از چهار روز با قرار وثیقه آزاد کردند. وی از سوم شهریور ماه پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل و مدارکش از سوی ماموران وزارت اطلاعات، چهار بار مورد بازجویی قرار گرفته بود. «عضویت در کانون نویسندگان ایران، ارسال بیانیه‌های کانون و شرکت در تجمع‌ها بر سر مزار محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و احمد شاملو» از جمله اتهامات وی عنوان شده‌ است.

موج دستگیری‎های جدید در حالی است که فشار بر زنان زندانی نیز همچنان ادامه دارد و در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر قطع تلفن بند عمومی زنان در زندان اوین که شماری از فعالان زن بازداشت شده پس از انتخابات در آن به سر می‌برند و برکناری بهاره هدایت از مسئولیت کتابخانه زندان و بسته شدن این کتابخانه به گوش رسیده‌است.

اخبار منتشر شده در رسانه‎ها همچنین حاکی از اعتصاب غذای مجدد نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر است.

وی که پس از یک دوره ۲۷ روزه به اعتصاب غذای پایان داده بود، این بار دست به اعتصاب غذای خشک زده‌است و به گفته خانواده اش در وضعیت خطرناک جسمانی به سر می‌برد.

به گزارش دویچه ووله خانواده خانم ستوده می‌گویند که در ملاقات روز پنج شنبه در زندان اوین، صورت نسرین ستوده سیاه شده بود و از شدت ضعف قادر به در آغوش گرفتن پسر سه ساله اش نبود.

نسرین ستوده پیش از این در ملاقات با خواهرش به وی گفته بود که اعتصاب غذایش را به شرط بهبود شرایطش شکسته‌است و اگر شرایطش تغییر نکند مجددا دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

دادگاه انقلاب تاریخ ۲۴ آبان ماه را برای برگزاری دادگاه نسرین ستوده تعیین کرده‌است.

وی ۱۳ شهروی ماه جاری بازداشت شده، از سوی دادگاه به «اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر» متهم شده‌است.

هشدار الله کرم به وقوع یک حرکت آنارشیستی بر علیه «بدحجابی»

سخت‌گیری‌ها و واکنش‌ها نسبت به حجاب و پوشش زنان که گمان می‌رفت با پایان تابستان کاهش پیدا کند، از سر گرفته شده‌است.

حسین الله کرم، از چهره‌های تندرو اصول‌گرا در گفت‎وگو با مهر اعلام کرد: «اگر مسئولان ساز و کار لازم را برای ظهور و بروز انجام امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با بدحجابی در جامعه به وجود نیاورند، به زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی مجدد از سوی جریان‌های حزب اللهی در جامعه خواهیم بود.»


وی با بیان اینکه در حال حاضر با پدیده «بدحجابی سیاسی» روبرو هستیم، خواستار برخورد امنیتی با این مساله شد.

محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس، نیز با اعلام نارضایتی از وضعیت حجاب در ایران، گفت: «فکر نکنید با پایان تابستان فراکسیون روحانیون از مسئله حجاب کوتاه می‌آید! این فراکسیون در زمستان نیز به مسئله حجاب رسیدگی خواهد کرد و تا زمانیکه حجاب در ایران اسلامی نشود کوتاه نمی‌آید.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه وضعیت حجاب در دولت اصولگرا به مراتب بدتر از دولت اصلاحات است، گفت که به عدم رعایت حجاب توسط هنرپیشگان تئاتر و سینما و همچنین مجریان سیمای جمهوری اسلامی انتقاد دارد.

در راستای همین سخت‌گیرهای جدید استاندار سمنان پیشنهاد داد که اتاق زنان و مردان کارمند در ادارات دولتی استان سمنان از هم جدا شود.

به گزارش خبرگزاری وی همچنین خواستار برطرف کردم مشکل حجاب در ادارات این استان شد.

اینگونه واکنش‌های تند به و پوشش زنان در حالی است که بر اساس قوانین ایران عدم رعایت مقرارات پوشش برای زنان مجازات قانونی در پی دارد و در ماه‌های اخیر ادارات و دانشگاه‌های مختلف به بهانه اجرای طرح عفاف و حجاب سخت‌گیری‌ها را افزایش داده‌اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در آخرین روزهای باقیمانده تا تصویب نهایی لایحه،

شما را چه می شود دوستان؟
مگر اینجا قویترین شبکه اجتماعی حال حاضر ایران نیست؟
مگر اینجا پایگاه روشنفکران و دلسوزان داخل و خارج از کشور نیست؟
چرا هیچ کس حرفی نمی زند؟ چرا هیچ کس اعتراضی نمی کند؟
معنای این سکوت چیست؟
آیا تاریک اندیشان مجلسی، از این سکوت به علامت رضا بهره برداری نخواهند کرد؟

-- roya ، Nov 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)