تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان، شنبه ۲۴ مهر- شنبه ۱ آبان

خبرهای خوب و بد برای زنان در هفته‌ای که گذشت

مریم حسین‌خواه

هفته گذشته با وجود خبرهای بدی همچون صدور حکم یک سال حبس برای محبوبه خوانساری، ادامه بی‌خبری از وضعیت اعتصاب غذا نسرین ستوده و عدم تغییر مواد مربوط به ازدواج موقت در لایحه حمایت از خانواده، خبرهای نسبتا خوبی همچون آزادی دو تن از مادران عزادار و حذف ماده ۲۴ لایحه حمایت از خانواده نیز برای زنان و فعالان حقوق زنان داشت.

پیشنهاد اضافه شدن حق طلاق در صورت ازدواج مجدد زن و طرح جلوگیری از همسرآزاری نیز در صورت تصویب و اجرا می‌توانند از جمله دیگر خبرهای خوب این هفته باشند.در کنار همه این اخبار، اما سخنان رئیس بسیج زنان در هجمه به جنبش زنان و تدارکات این نهاد نظامی برای آموزش مقابله با جنگ نرم به اعضای خود، تصویری نگران‌کننده از نگاه مقامات مسئوول به فعالیت‌های برابرخواهانه زنان ارائه می‌دهد.

فشارها بر فعالان زن ادامه دارد

با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتصاب غذای نسرین ستوده هنوز هیچ خبری از وضعیت سلامت و پرونده وی در دست نیست.شیرین عبادی، زهرا رهنورد، ۳۰ تن از اعضای زنان سوسیال دموکرات سوئد، جمعی از فعالان مدنی و سیاسی، برخی زندانیان سیاسی و جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، طی نامه‌های جداگانه‌ای از نسرین ستوده خواسته‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد، با این وجود خانواده این وکیل دادگستری هنوز امکان تماس با وی را نداشته‌اند.

نسرین ستوده از ۱۳شهریور ۸۹ بازداشت شده‌است و از تاریخ ۳ مهر در اعتصاب غذا به سر می‌برد. رضا خندان، همسر خانم ستوده روز ۲۵ مهر ماه به سایت مدرسه فمینیستی گفت که وکیل نسرین ستوده موفق به دیدار بازپرس پرونده موکل اش شد. بازپرس شعبه سه دادسرای اوین در این دیدار اطلاع داد که برای نسرین ستوده کیفرخواست صادر شده و پرونده اش به دادگاه ارسال شده ‌است.

از سوی دیگر همزمان با انتشار خبر آزادی دو تن از مادران عزادار و دخترانشان در برخی رسانه‌ها، تارنمای کلمه از احضار و بازجویی زهرا مجردی، همسر محسن میردامادی دبیر کل زندانی جبهه مشارکت برای سومین بار در ماه‌های اخیر خبر داد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، از اعضای کمپین یک میلیون امضا نیز در حالی روز ۲۸ مهرماه در دادگاه انقلاب کرمانشاه محاکمه شد که دادگاه وی را به «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده ‌است. به گزارش تغییر برای برابری وی که پس از گذراندن ۱۱۰ روز حبس، دوم خرداد ماه جاری با قرار وثیقه‌ ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی نیز از محکومیت محبوبه خوانساری خبرنگار و وبلاگ نویس به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال خبر داده‌است. محبوبه خوانساری خبرنگار حوزه شهری و از خبرنگاران روزنامه کلمه سبز بود که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ بازداشت شد و به مدت یک ماه در بند انفرادی ۲۰۹ زندانی بود. دادگاه وی را به «اقدام تبلیغی علیه نظام» متهم کرده‌ است.

ادامه کشمکش‌ها بر سر لایحه حمایت از خانواده

کشمکش‌ها بر سر لایحه حمایت از خانواده همچنان ادامه دارد. ۲۴ مهر ماه خبرگزاری فارس به نقل از امین حسین رحیمی، مخبر کمیسیون قضایی مجلس از پیشنهاد گنجاندن حق طلاق زنان در ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده خبر داد.بنا به این پیشنهاد که هنوز در کمسیون قضایی مجلس صویب نشده در ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده که به ازدواج مجدد مردان اشاره می‌کند، داشتن حق طلاق از سوی زن در صورت ازدواج مجدد مرد اضافه می‌شود.

محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز به خبرگزاری مهر گفت که بند هفت ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده که به سوء رفتار زن اشاره می‌کند، حذف یا اصلاح خواهد شد.به گفته وی احتمال دارد ماده ۲۴ لایحه حمایت ازخانواده به طور کلی حذف شود. ماده ۲۴ این لایحه به موضوع مهریه پرداخته و انتقادات بسیاری را در پی داشته‌ است.این نماینده مجلس اظهار داشت ماده ۲۲ که به ازدواج موقت می‌پردازد نیز با اضافه کردن شروط ضمن عقد به آن در کمیسیون قضایی تصویب شده ‌است.

بیشتر قتل‌های خانوادگی؛ قتل زن از سوی شوهر است

در کنار خبرهای تلخ از زنان زندانی و خبرهای نه چندان امیدبخش از وضعیت لایحه حمایت از خانواده، خبر «تدوین طرح پیشگیری از همسرآزاری» که قرار است با همکاری دفتر امور بانوان ریاست جمهوری اجرا شود، میتواند خبر خوبی باشد

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ، عباسعلی ناصحی، مدیر اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرده‌است که طرح جامع کشوری پیشگیری از خودکشی، برنامه‌های جلوگیری از کودک‌آزاری و طرح کشوری سلامت جنسی خانواده نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

به گفته وی سوء‌رفتارهای جنسی و جسمی در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد، که در این ارتباط تبعیض‌های اجتماعی نسبت به زنان و طلاق اثرات منفی بیشتری بر روی زنان دارد.از سوی دیگر معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا به ایسنا گفت که بیشترین قتل‌های خانوادگی به وقوع پیوسته در شش‌ماهه امسال مربوط به قتل زن توسط شوهر است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از قتل‌های کشور مربوط به مواردی است که بین متهم و قربانی نسبت نزدیکی فامیلی وجود دارد و در شش ماهه اول امسال حدود ۶۵ درصد از قتل‌های خانوادگی بدون برنامه‌ریزی‌ قبلی و در یک نزاع با توسل به خشونت به وقوع پیوسته‌است.

جنبش زنان نداریم

حمله رئیس بسیج زنان به جنبش زنان و فعالان حقوق زنان در ایران از دیگر رویدادهای این حوزه در هفته گذشته‌ است.به گزارش ایلنا، مینو اصلانی، رئیس بسیج زنان درسخنانی متناقض ادعا کرد که «چیزی به نام جنبش زنان در ایران وجود ندارد» و کسانی که خود را مدعی دفاع از حقوق زنان می‌دانند از طرف کشورهای غربی و رژیم‌ صهیونیستی و سازمان‌های جاسوسی تغذیه می‌شوند و اصلا دغدغه حقوق زنان ندارند.

وی که از برگزاری یک سلسله دوره‌های مقابله با «جنگ نرم» برای زنان خبر می‌داد، گفت که برخی از زنان مانند فاطمه حقیقت‌جو و شیرین عبادی در ایجاد «فتنه» نقش داشتند و به آن دامن زدند و زنان جامعه ما باید این افراد را به خوبی بشناسند.سخنان وی در حالی است که در یک سال گذشته بسیاری از فعالان حقوق زن به خاطر اتهاماتی همچون «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و محاکمه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)