تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان، شنبه ۱۷ مهر- جمعه ۲۳ مهر

بازداشت و احضار هشت زن در هفته‌ای که گذشت

مریم حسین‌خواه

دستگیری مادرانی که پیگیر بازداشت فرزندانشان هستند، احضار و محاکمه مادران و خواهران و همسران زندانیان سیاسی به خاطر اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بستگان‌شان،بی‌خبری از وکیلی که در اعتصاب غذا است و ممنوع الملاقات شدن فعال دانشجوی زندانی یک سوی خبرهایی است که در هفته گذشته (شنبه ۱۷ مهر- جمعه ۲۳ مهر) در حوزه زنان منتشر شده‌ است.

سوی دیگر خبرها هم گزارش‌هایی است از تدریس «اصول رعایت حیا» در دانشگاه‌ها به جای «تنظیم خانواده» و برکناری روسای دانشگاه به خاطر قانون حجاب و بالا رفتن آمار بیکاری زنان.


تشدید فشارها بر خانواده‎های زندانیان سیاسی

با گذشت یک‌سال از اعتراضات به دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد سال گذشته، بازداشت و فشار بر فعالان زن شرکت کننده در این اعتراضات و خانواده‌های زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد.

پنج‌شنبه بیست و دوم مهر ماه، مادران پارک لاله (مادران عزادار)، در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز شنبه، هفدهم مهرماه اکرم نقابی و ژیلا ترمسی، دو تن از مادران عزادار به همراه دختران‌شان بازداشت شده‌اند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که برخی سایت‌ها و روزنامه‌های دولتی اخباری مبنی بر ارتباط این دو مادر بازداشت شده با سازمان مجاهدین خلق و همچنین زهرا رهنورد منتشر کردند.


در همان روز، برخی رسانه‌ها خبر احضار و تهدید همسر و عروس منصور اسانلو، فعال کارگری در بند را منتشر کردند. گفته می‌شود که ماموران امنیتی طی این تماس که با «تهدید و بی‌حرمتی» همراه بود، با لحنی «غیرمودبانه» همسر و عروس این فعال کارگری را احضار کردند.

در ادامه فشار به خانواده زندانیان سیاسی، برای اطلاع رسانی نکردن در مورد وضعیت بازداشت شدگان، زهرا مجردی، همسر محسن میردامادی دبیر کل زندانی حزب مشارکت ایران اسلامی روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه به دادستانی احضار شد و پروین تاجیک، خواهر خواهر عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار زندانی نیز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» محاکمه شد.

خانم تاجیک پس از اطلاع از «هتک حرمت» برادرش در زندان اوین در گفت‌وگو با رسانه‌ها دراین رابطه اطلاع رسانی کرده بود و به همین دلیل چندین بار احضار و بازجویی شد. پس از اخذ آخرین دفاع پرونده وی به دادسرای اوین ارسال شده‌ است.

آخرین خبرها از زنان زندانی

در حالی‌که نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان از سوم مهرماه تا کنون در اعتصاب غذا به سر می‌برد، هنوز هیچ گونه خبر موثقی در رابطه با وضعیت پرونده و سلامتی وی وجود ندارد و پیگیری‌های نسیم غنوی، وکیل وی به جایی نرسیده‌است.

این در حالی است که روز جمعه، بیست و سوم مهر ماه گزارش‌تایید نشده‌ای از شکنجه وی در زندان اوین منتشر شد. «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» اعلام کردند بنا به گزارش‌های رسیده به آنها از بند ۲۰۹ اوین، این وکیل زندانی تحت شکنجه قرار دارد و صدای فریادهایش در بند ۲۰۹ به گوش می‌رسد.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ماه جاری تا کنون در بازداشت است. وی چند هفته پیش در یک تماس تلفنی کوتاه با همسرش از اعتصاب غذای خود و تحت فشار قرار داشتنش خبر داد و از آن پس هیچ گونه تماسی با خانواده‌اش نداشته‌ است.


از سوی دیگر خبرگزاری رهانا شنبه،هفدهم مهرماه، از اجرای حکم ۲۰ سال زندان برای مهسا رحمتی، از بازداشت شدگان وقایع عاشورا خبر داد و نوشت که عذرا قاضی میرسعید، شهروندی که در تجمعات ۳۰ خرداد سال گذشته بازداشت شده بود نیز با پایان دوره مرخصی پنج روزه‌اش به زندان بازگشته‌است. دادگاه وی را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده‌ است.

ممنوع الملاقات شدن و قطع تلفن شبنم مددزاده، دانشجوی زندانی که در حال حاضر در زندان رجایی شهر است از دیگر فشارها به فعالان زن زندانی است که از سوی دانشجونیوز مخابره شده‌ است.

سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، نیز از برگزاری دادگاه مهسا امرآبادی به اتهام «اقدام تبلیغی علیه نظام و توهین به رییس جمهور» خبر داد. مسعود باستانی، همسر مهسا آبادی که در اعتراضات سال گذشته بازداشت شد، به شش سال جبس تعزیری محکوم شده و هم اکنون در زندان رجائی شهر است.

مهسا امرآبادی خبرنگار روزنامه توقیف شده اعتماد ملی ۲۴ خرداد بازداشت و پس از ۷۲ روز با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

تبعید فاطمه رهنما، از بازداشت شدگان پس از انتخابات به زندان اهواز از دیگر خبرهایی است که هفته گذشته درباره زنان زندانی منتشر شد. وی که از سوی دادگاه به ۱۰ سال زندان و تبعید به شهر ایذه محکوم شده بود، به دلیل نبود زندان در ایذه و پس از یک هفته بی خبری از وضعیتش به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. فاطمه رهنما به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم شده‌ است.

برکناری روسای دانشگاه به خاطر قانون حجاب و تدریس «حیا» در کلاس‌های درس

قانون «عفاف و حجاب» این بار دامن‌گیر مردان نیز شد و برخی روسای دانشگاه‌ها در راستای بی توجهی به این قانون برکنار شدند.

این خبری بود که روز دوشنبه گذشته خبرگزاری مهر ماه به نقل از وزیر علوم و تحقیقات ایران منتشر کرد.

جواد آرین‌منش، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر علوم گفت که برخی مدیران دانشگاه‌ها به «امور فرهنگی» اعتقاد نداشتند و به همین دلیل برکنار شده‌اند.

هم‌زمان با شدت گرفتن سخت‌گیری‌ در دانشگاه‌ها، زهره لاجوردی، مدیر آموزش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که پیش از این از حذف واحد «تنظیم خانواده» از دروس دانشگاهی خبر داده بود نیز به فارس گفت که آموزش «رعایت اصول حیا» در درس دانشگاهی «دانش خانواده» جایگزین «تنظیم خانواده» شده‌ است.

به گفته وی کتاب‌های درسی تنظیم خانواده متناسب با فضای فکری و فرهنگی ایران نبوده‌اند و کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» که بر اساس «رعایت اصول حیا در جامعه اسلامی» تدوین شده، جایگزین تنظیم خانواده خواهد شد.

تنظیم خانواده تنها واحد درسی دانشگاهی بود که به مسائل جنسی و راه‌های پیشگیری از بارداری به منظور کنترل جمعیت می‌پرداخت.مدیر آموزش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اما می‌گوید که شعار فرزند کمتر زندگی بهتر مورد تأیید ما نیست و کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» مهارت‌ها و آموزش‌های لازم به جوانان برای حفظ زندگی ارائه می‌شود و تأکید اصلی بر رابطه میان زن و شوهر است.

پیش‌بینی آمار بیکاری ۶۵ درصدی برای زنان جوانان

نیمی از زنان جوان بیکار هستند. این آخرین آماری است که اولیاء علی بیگی نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور هجدهم مهر ماه اعلام کرد.


به گزارش جهان نیوز، در حالیکه وی «سنگین وسخت» بودن کار بنگاههای سختی را دلیل استخدام نکردن زنان برای کار در این بنگاه‌ها می‌داند، عباس وطن پرور دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور می‌گوید نگاه جامعه به زن و شرایطی که برای کار زن قائل می‌شوند، دلیل بیکاری زنان است. این مقام مسئول پیش بینی کرده‌است که نرخ بیکاری دختران جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله به بالای ۶۵ درصد برسد.

بنا به این گزارش بیکاری زنان جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله ایران که در سال ۸۸ معادل ۳۲٫۴ درصد بود امسال به ۴۶٫۵ درصد افزایش یافته‌است.بر اساس این آمار حدود ۲۰۰ هزار دختر جوان در سه ماهه نخست امسال بیکار شده‌اند و تعداد دختران جوان بیکار از ۳۱۸ هزار نفر به ۵۱۵ هزار نفر رسیده‌ است.

با وجود اینکه نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از میل کارفرمایان به استخدام نیروهایی با «کارائی» بیشتر سخن می‌گوید، طرح یک ماه مرخصی برای مردانی که همسرشان زایمان داشته‌اند، از سوی مجلس شورای اسلامی رد شده و نمایندگان مجلس در حال بررسی دو هفته مرخصی برای این مردان هستند.

معصومه آباد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اعلام این خبر به خبرگزاری مهر گفت که کارفرماها مرخصی شش ماهه زنان را به عنوان عاملی منفی برای کارمند زن خود محاسبه می‌کند

این آمار در حالی ارائه می‌شود که در سالهای اخیر کاهش ساعات کاری زنان به بهانه تحکیم بنیان خانواده و مسئولیت زنان در قبال فرزندانشان یکی از مباحث مطرح در مجلس بوده که مخالفت فعالان حقوق زنان را در پی داشته‌ است.

مریم مجتهد زاده، رئیس مرکز امور زنان و خانواده و مشاور رئیس جمهور هفته گذشته با بیان اینکه این طرح از دستور کار خارج شده، گفت که طرح «دور کاری» جایگزین کاهش ساعات کاری زنان شده و بر اساس آن زنان به جای حضور فیزیکی در محل کار، از داخل خانه هایشان کار خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)