تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
بررسی چندهمسری در اسلام به مناسبت قانون حمایت از خانواده - قسمت پنجم

ضرورت‌های پنهان چندهمسری

سوسن محمدخانی غیاثوند

اگر بخواهیم موضع‌گیری منصفانه‌ای در خصوص چندهمسری داشته باشیم باید هم معایب آن را ببینیم و هم محاسنش را. هم سخنان کسانی را که مخالفند بشنویم با ذکر دلائل، و هم حرف‌های کسانی را که موافق‌اند داشته باشیم. باید فکر کنیم به اینکه مخالفت و موافقت ما تا کجا به سود جامعه است.

اگر بنا باشد فقط حرف‌های خودمان را بزنیم و گوش شنوایی برای شنیدن اظهارات دیگران نداشته باشیم مطمئناً هیچ‌گاه به نتیجه‌ی درستی نخواهیم رسید و قطعاً آن‌چه به جایی نرسد فریاد است.

در سمت دیگر قانون چندهمسری، زنانی قرار دارند که شرایط خودشان، زندگی، خانواده‌شان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند به شکلی است که آنان را ناگزیر به استفاده‌ی از قانون مذکور می‌کند. زنانی که متاسفانه در مجموعه‌ی گردآوری شده توسط اعضای کمپین خیلی کم و ناقص صدایشان شنیده شد.


سوال‌هایی که در ذهنم ایجاد شده این است که اگر بعد از ازدواج دلیلی برای ازدواج مجدد پیدا شد همچون برخی ضرورت‌های شخصی مثل نازایی زن و علاقه‌ی مرد به داشتن فرزندی از خود، یائسه شدن زن، بیماری زن، عدم توانایی زن در پاسخگویی به تمام نیاز جنسی مرد [من از مرد شهوت‌ران در اینجا سخن نمی‌گویم. دارم از مردی صحبت می‌کنم که میل و نیاز جنسی او با توانایی زن در رفع و پاسخگویی به این میل و نیاز هماهنگی ندارد]، تبدیل شدن تخت‌خواب به مکان باجگیری زن از همسرش و مواردی دیگر، در آن صورت با ممنوعیت مطلق تعدد زوجات تکلیف این دسته از مردها و زندگی‌شان چه خواهد شد؟

و یا اگر ضرورتی اجتماعی مثل برهم خوردن همسانی تعداد زنان و مردان آماده‌ی ازدواج که این مسئله با کاهش تعداد مردان به خاطر کشته شدن آن‌ها در جنگ‌ها، مقاومت پایی‌نشان در مقابل بیماری‌ها، پایین بودن موالید پسر نسبت به دختر، پایین بودن عمر طبیعی مردان نسبت به زنان که یکی از دلائل آن انجام کارهای سخت توسط این عده از مردان است و ...، می‌تواند به وجود بیاید، در این صورت تکلیف آن تعداد زنانی که بدون همسر می‌مانند چه می‌شود؟


کمپین می‌خواهد چه پاسخی به نیازها و خواسته‌‌‌‌‌های این دسته از زنان بدهد؟ مثلاً می‌تواند برای رفع نیاز جنسی این قبیل زنان یکی یک دانه از همان آلت‌های تناسلی پلاستیکی مردانه‌ای که سایزهای مختلفش و فروشگاه‌های محل تهیه‌اش را در برخی شبکه‌‌‌‌‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کنند، بدهد؟

و تازه این شبکه‌‌‌‌‌های ماهواره‌ای متعلق به همان کشورهایی است که در آنجا ازدواج مجدد بدون لغو ازدواج قبلی ممنوع است و کمپین هم دست بر قضا خیلی سنگ این کشورها را به سینه می‌زند و مدل قوانین آنجا را هم بسیار می‌پسندد.

این بخش آشکار قضیه در جوامع مورد پسند اعضای کمپین بود و هر جامعه‌ای برای خود مطمئناً لایه‌‌‌‌‌های زیرین و پنهانی تری هم دارد. کمپین برای رفع نیاز عاطفی این دسته از زنان فاقد شوهر چه راهکاری دارد؟

آیا آنان را به نگهداری سگ، موش، گربه، قرقی، قناری، طوطی و کبوتر تشویق خواهد کرد؟ راستی در جامعه‌ی بحران زده ایران امروز که مردانش هم با مشکل بیکاری و تورم سخت دست به گریبانند و با تن دادن به چندین کار آن هم فقط برای رفع نیازهای اولیه و ضروری زندگی‌شان، خویشتن خویش را هم فراموش کرده اند، چقدر می‌توانیم به توانمندی اقتصادی زنان خوش بین باشیم؟ پیشنهاد کمپین برای مرتفع شدن نیاز مالی این زنان چیست؟ این زنها تا کی می‌توانند خودشان را و نیازهایشان را فراموش کنند تا اعضای محترم کمپین به ایده آلها و جامعه‌ی ایده آل خود فکر کنند و برسند؟

آیا کمپین در خود این جرات را می‌بیند که به این قبیل زنان بگوید چون شما سهمی از مردها ندارید بنابراین حق تاهل، حق همسر شدن، حق مادرشدن، حق مرتفع کردن نیاز جنسی، عاطفی و مالی خود را هم ندارید؟

در مملکتی که مردان پیر و سالخورده و لب گورش به محض از دست دادن و یا طلاق همسرانشان تصمیم به ازدواج مجدد که می‌گیرند اولین گزینه‌ی آنها دختر ۱۴ ساله‌ای است که رنگ «آفتاب – مهتاب» به چشم ندیده است، چقدر می‌تواند در چنین مملکتی برای زنان بیوه، مطلقه، میان سال آن هم با چندتا بچه، و یا دخترانی که کمی از سن ازدواجشان بر اساس عرف رایج گذشته است،‌شانس ازدواج با مرد فاقد همسر وجود داشته باشد؟

در چنین جامعه‌ای پیشنهاد کمپین به زنان فوق چیست؟ بناست به آنها بگویند تا کی نیازها و امیال خویش را سرکوب کرده و خواسته‌‌‌‌‌ها و حقوق طبیعی خود را نادیده بگیرند تا اعضای محترم کمپین فرهنگ سازی نمایند که در نهایت منجر به تغییر نگاه و باورهای مردان جامعه نسبت به زنان شود؟ راستی مگر کار فرهنگ‌سازی در طی چند سال امکان پذیر است؟ آیا حاکمیت چندین صد ساله‌ی نظام مرد سالارانه و نگاه مبتنی بر آن را مگر می‌توان طی چند سال تغییر داد؟

اعضای محترم کمپین که سعی در ریشه کن کردن چندهمسری در جامعه را دارند آیا صدای تمام زنان و مردان ایرانی را شنیده‌اند؟ آیا رفته‌اند و تحقیق کرده‌اند و دقیقاً آمار چند همسری در نقاط مختلف کشور و دلائل آن را هم استخراج کرده‌اند و دیده‌اند تمام دلائل فقط توجیه صرف هستند و دلیل قانع کننده محسوب نمی‌شوند لذا تصمیم گرفتند که از اساس با تعدد زوجات مخالفت نمایند؟

آیا امروز با قاطعیت می‌توانند اعلام کنند که در نقاط مختلف ایران تعداد مردان و زنان آماده‌ی ازدواج همسان است و به تعداد هر زن آماده‌ی ازدواج یک مرد آماده‌ی ازدواج وجود دارد؟ آیا با اطمینان کامل می‌توانند بگویند مخالفت آن‌ها به سود هم زنان اول و هم زنان دوم، هم مردان و هم کل جامعه است؟ آیا اعضای کمپین می‌توانند تضمین بدهند که با به کرسی نشستن خواسته‌شان، جامعه به سمت فساد و فحشاء سوق داده نمی‌شود؟

Share/Save/Bookmark

قسمت‌های پیشین:
چندهمسری؛ ضرورتی تاریخی یا قانون؟
مناسبات تاریخی چندهمسری در اسلام
زمینه‌های سیاسی چندهمسری
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

فعلأ ناسزا گفتن به هرچه که سنّتی است مد روز است. بحث منطقی فایده ندارد

-- بدون نام ، Oct 17, 2010

اين حرفا خيلي تکراري و بي پايه هستن، چرا يک جانبه به اين قضيه نگاه کردي، حالا اگه يه زن همين مشکلاتو با شوهرش داشته باشه بايد چيکار کنه؟ ايا اين حق رو براي انها هم قايل ميشيد؟ به جاي برگشتن به سنتهاي کهنه و پوسيده به فکر راه حل براي از بين بردنش باشيد. نه اينکه بگيد چون پيرمردان وقتي زنشون طلاق ميگيره ميرن دخترکان رو ميگيرن پس بقيه مردها هم حق دارن که دو تا زن بگيرن.
در ضمن الان نسبت زن به مرد کمتره اينکه بگيد اگه قحطي مرد باشه بقيه چه خاکي به سرشون بزنن هم حرف مفته. حالا برعکسشو فرض کنيد اگه تعداد زنان خيلي کمتر باشه به نظرت بقيه مردها چيکار کنن؟ آيا يه زن حق داره چند تا شوهر بگيره؟
کلا بهتره هر وقت ميخوايد يه رفتار رو براي مرد توجيه کنيد و منطقي جلوش بديد اون رفتار رو در مورد زن تجسم کنيد ببينيد چقدر براتون قابل قبول هست.

-- شيرين ، Oct 17, 2010

aya agar be dalaeli mardan bish az zanan bashand,ya mardi natavanad pasokhgooye niaz haye jensi e hamsarash bashad,be nazare shoma an ZAN mitavanad SHAHARE DOVOMI ra hamzaman dashta bashad??/

-- بدون نام ، Oct 17, 2010

من در ایران زندگی نمی‌کنم و طبعا تجربه‌ی عینی هولناک زنانی که چنین در معرض خیانت از طرف همسر و تبعیض جنسی از طرف خانواده و جامعه و قانون قرار دارند را ( آنطور که باید) درک نمی‌کم، ولی با خواندن گزارشات و نظرات افراد مجموعه و حتا از همین نوشته شما فشار جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی‌ای که بر زنان هموطن‌ام اعمال می‌شود را دیوانه‌کننده می‌یابم.
واقعیت این است که آماری از نابسامانی‌های مذکور موجود نیست و واقعیت دیگر این‌که در جو امنیتی و بلبشوی موجود انجام این کار سترگ اگر شدنی بود لابد انجام می‌شد، همچنان که خودتان هم آماری از این معضل ندارید و خود را حتا سرزنش هم نمی‌کنید. افراد کمپین هم مثل شما آموزش دیده نیستند، کار تجربی می‌کنند و باضافه مدعی ایجاد تغییرات سریع نبوده‌اند.
تفاوت‌شان با شما اما برای یک دور افتاده از وطن چون من محرز است. در یکطرف انسان‌هایی هستند که ذلت خیانت همسر را به هر دلیل نمی‌پذیرند و (شما؟) و زن‌ابزار بینی ایدئولوژی حاکم، که این خیانتِ شهوانی و خودخواهانه‌ی "تاریخا" مردانه را تجویز می‌کنند در طرف دیگر.
چرا درعین نداشتن آمار، دلمان به نیاز جنسی شهوترانی، که بجای پرستاری از همسر بیمار و سرپرستی کودکان خود و رسیدگی به نیاز‌های اقتصادی و تربیتی آنان بدنبال زن دوم است بسوزد؟ و یا "فرزندی از خود داشتن".
دقت کنیم که تن‌فروشی بدلیل اقتصادی قابل مقایسه با زن دوم و یا صیغه (بی‌نفقه) شدن نیست. یکی از این راه هزینه زنده‌ ماندن خود و فرزندان‌اش راتامین می‌کند و دیگری بر ویرانه حیات همجنس خود و فرزندان احتمالی‌اش "زندگی" بنا می‌کند.
وجود یک نمونه‌ از این دست اگر ما را نلرزاند، چه فرقی با « فاتحان حقوق بشر جمهوری اسلامی» داریم؟

-- بدون نام ، Oct 17, 2010

من به هیچ وجه با چند همسری مخالف نیستم. چیزی که من باهاش مخالفم این قوانین مرد سالارانه است که با تمام قوا سعی در دلیل تراشی برای خواسته های یک طرفه اش داره. اگه اجازه داشتن چند همسر هم به زن و هم به مرد داده بشه من خودم شخصا بهش رای مثبت میدم.

-- احسان کاظمی ، Oct 17, 2010

خانم غیثوندی خواهش میکنم در ضرورت قوانین سنگسار و جزیه و مباحه (تجاوز شرعی) و ... هم بنویسید تا ما غربزدگان مسخ شده کمی آگاه شویم. با تشکر.

-- برلین ، Oct 17, 2010

خب این خانم نظرات خودش را نوشته اما یادش رفته که دفاع از یک واقعه حقوقی ناعادلانه و مبتنی بر نقض اصول قراردادی که بین دو انسان منعقد شده مقاله نوشتن لازم ندارد بلکه یک اسلحه گرم لازم دارد. بله خانم شما به جای نوشتن این همه حرف و حدیث به دوستان خود بپیوندید که حالا زندانبان فعالین زن هستند. وگرنه دفاع قلمی از رابطه ای که منجر به رسمیت یافتن و علنی شدن تن فروشی قانونی زن تعدی به حریم زندگی خصوصی او آزار روحی و در بسیاری موارد جسمی او میدان دادن به سوئ استفاده یک جنس از جنس دیگر به طور رسمی و برقراری رابطه غیرمتعادل قدرت بین دو انسان و صدها نتیجه اجتماعی و سیاسی و اقتصادی دیگر که با مبنای ضدانسانی این رابطه شکل می گیرد چندان چنگی به دل نمی زند.

-- مهری ، Oct 17, 2010

چون سرکار خانم عیلثوند نگران هستند و میپرسند "در چنین جامعه‌ای پیشنهاد کمپین به زنان فوق چیست؟ بناست به آنها بگویند تا کی نیازها و امیال خویش را سرکوب کرده و خواسته‌‌‌‌‌ها و حقوق طبیعی خود را نادیده بگیرند" لذا من میخواستم بگم که حتما برای مشکل من هم راهی پیدا کرده اند: با شوهرم نیاز جنسی من براورده نمیشه. چون خانم غیاثوند میگن نمیشه برای همیشه نیازها رو سرکوب کرد، پس من میتونم در کنار شوهرم یک شوهرِ دیگه هم بگیرم؟

-- مهرنوش ، Oct 18, 2010

سوسن عزیز سلام و خسته نباشی
تصور می کنم برای پرسش های انتزاعی مطرح شده توسط شما،نباید پاسخ های انتزاعی داد.
شما اشاره دارید:
"در سمت دیگر قانون چندهمسری، زنانی قرار دارند که شرایط خودشان، زندگی، خانواده‌شان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند به شکلی است که آنان را ناگزیر به استفاده‌ی از قانون مذکور می‌کند. زنانی که متاسفانه در مجموعه‌ی گردآوری شده توسط اعضای کمپین خیلی کم و ناقص صدایشان شنیده شد."
آیا شما آماری از این گروه از زنان که نگزیر به پذیرش قانون چند همسری می باشند دارید؟چه میزان و یا چند درصد از نیمی از جامعه ناگزیر هستند؟آیا پذیرش قانون چند همسری قرار است بر یک "آسیب اجتماعی" و نه مشکلات گروهی از زنان غلبه نماید؟
من فکر می کنم آنچه مورد مخالفت،مخالفان این لایحه می باشد نگرش نا عادلانه به نیمی از جامعه است.شما می نویسید:
"سوال‌هایی که در ذهنم ایجاد شده این است که اگر بعد از ازدواج دلیلی برای ازدواج مجدد پیدا شد همچون برخی ضرورت‌های شخصی مثل نازایی زن و علاقه‌ی مرد به داشتن فرزندی از خود، یائسه شدن زن، بیماری زن، عدم توانایی زن در پاسخگویی به تمام نیاز جنسی مرد [من از مرد شهوت‌ران در اینجا سخن نمی‌گویم. دارم از مردی صحبت می‌کنم که میل و نیاز جنسی او با توانایی زن در رفع و پاسخگویی به این میل و نیاز هماهنگی ندارد]، تبدیل شدن تخت‌خواب به مکان باجگیری زن از همسرش و مواردی دیگر، در آن صورت با ممنوعیت مطلق تعدد زوجات تکلیف این دسته از مردها و زندگی‌شان چه خواهد شد؟"
سوسن عزیز،تمامی مواردی که اشاره نمودی،اتفاقأ موارد خاص برای نیمی از جامعه ایران می باشد.
پدیده نازائی فقط مختص زنان نبوده و گروهی از مردان هم می توانند قدرت باروری نداشته باشند.آیا من و شما و مرد مربوطه اجازه خواهد داد که همسر وی با مرد دیگری ازدواج نماید که صاحب فرزندی شود؟
آیا دوران یائسگی زنان درمرتفع نمودن ارضای مردان،ضرورت چند همسری را ایجاب می نماید؟آیا ناهنجاریهای زناشوئی ضرورت چند همسری را ایجاب می نماید؟اگر زنی می خواهد بستر را به باجگیری تبدیل نماید،ضرورت چند همسری را ایجاب می نماید؟
پس طلاق و جدائی را برای چه منظور کرده اند؟
زنی که بستر را محل باجگیری تبدیل می کند،قطعأ زندگی روزمره را به جهنمی غیر قابل تحمل تبدیل خواهد کرد،چرا باید با چنین زنی در زیر یک سقف زندگی نمود؟
به باور من نگاه شما به موضوع چند همسری،نگاهی سطحی و محدود بوده و به معایب و آسیب های آن کمتر از محاسن احتمالی می پردازد.
اگر کمپین صحبت از رفع قوانین تبعیض آمیز می نماید،بدان دلیل است که سهم زنان در برخورداری از امکانات با توجه به نیازها برابر با مردان باشد و به زنان به مثابه "جنس دوم" نگریسته نشود.کمپین جنبشی فرهنگ ساز است که به استقلال و حق انتخاب زنان و مردان نظر دارد و اثرات این گفتمان و باز تولید فرهنگ آن نیز از بدو تاسیس کمپین بر همگان مشخص است.
حرکت کمپین نه بر اساس منافع گروهی از زنان که متوجه تمامی زنان جامعه بوده و طبیعی است که موافقت با قانون چند همسری و با توجه به تعابیر آقایان کثرت طلب،فقط به پایمال نمودن برابری و عدالت و اعمال تبعیض عمل نموده است.
در خاتمه به عنوان یک انسان مدافع برابر حقوقی از شما می پرسم،آیا اگر خود شما با مواردی که عنوان نمودید،مواجه شوید و به شرط تاهل،حاضرید که همسرتان با زن دیگری ازدواج نماید؟و آیا اگر بنده قادر به پاسخگوئی مسائل جنسی همسرم نباشم،حاضرم که ایشان با مرد دیگری ازدواج نماید؟
همیشه گفته اند یک سوزن به خود زنیم و یک جوال دوز به دیگران.
سوسن عزیز در هزاره سوم،قوانین دینی نمی تواند تحقق بخش عدالت برای انسان باشد.
آیا به دنبال عدالت هستیم؟آیا به آثار تبعی چند همسری که زن را به مثابه برده متعلق به مرد می داند،تعمق نموده ایم؟
در خاتمه فرض را بر این بگذاریم که کمپین نه توانائی ارائه راه حل دارد و نه می تواند در این حوزه وارد شود،انگاه پیشنهاد شما به مثابه یکی از دلسوزان زنان جامعه چیست؟فکر می کنم دوران هویت سازی بر اساس نفی دیگران سپری شده،اگر شخصأ راه حلی عملی دارید با صراحت مطرح کنید و تلاش نمائید تا نگرش شما به گفتمان غالب در خصوص موضوع چند همسری باشد.
با مهر و ارادت
حمید

-- حمید حمیدی ، Oct 18, 2010

بسیار عالی بود. وقتی کسی برای نیاز‌های خودش کمپین راه انداخت و حقایقی که این‌جا مطرح شده رو قایم کرد، با اینکه می‌تونه ۴ نفر رو دور خودش جمع کنه و باهاشون پز بده،‌ ولی کینه‌ی خیلی‌ها رو هم به طور پنهان مال خودش می‌کنه.

-- محمد ، Oct 18, 2010

بزرگترین اشکال این نوشته در سبک نگاه داشتن زنان است و آنها را در حد فاصل آشپزخانه و اتاق خواب نگاه داشتن

چشمها را باید شست جور دیگر باید دید

همه حای دنیا حتی در پاکستان هم زنان قدرتمندی پیدا میشود ولی در ایران عزیز مثل عربستان فکر میشود

تفکرات و نحوه جامعه را باید عوض کرد

-- علی ، Oct 18, 2010

سوسن ایا زن ها هم میتوانند چند شوهر بکنند اگه شوهراشون از اونا برای هم خوابی باج خواستند بعدش هم اگه تو شوهرت مریض بشه فوری میری طلاق میگیری تا شوهری بگیری که بتونه هم خوابی باهات بکنه یا اینکه انسان وار از او مراقبت میکنی؟ من خودم مرد هستم اما رابطه زن و شوهر را متعالی تر از همخوابی می دانم با اینکه ذره ای از ان و اهمیتش غافل نیستم.اما اگه خدای نخواسته برای زنم مشکل پیش بیاد برا رفع نیاز هم خوابی زودی زن نمیگیرم البته خیلی مردا رو که اینجورن میشناسم شما رو نمیدونم دور و برتون چه خبره ولی بدون همه یکی نیستن. در ضمن در مورد لزوم قطع دست و پا و سنگسار و ضرورت حیاتی ولایت فقیه هم روشنگری بفرمایید

-- ارش ، Oct 18, 2010

من نمی دونم خیلی ساده شما اینجا دست به یک حرکت عجیب زدید و موضوع را خیلی تغییر دادید به نفع باورهای سنتی خودتان. کمپین یک میلیون امضا بر این باور است که "مردان در یک زمان (بطور همزمان) دارای چند همسر نباشند, همانطور که یک زن نمی تواند بطور همزمان با چند مرد ازدواج کرده باشد. من فکر نمی کنم کمپین با مرد یا زنی که قصد طلاق دارند و بعد دوباره تصمیم به ازدواج با شخص دیگری را داشته باشند, مشکلی داشته باشد. واقعا باعث تاسف است که این سایت مثلا معتبر یک چنین مقالات بی ریشه و بی مطالعه ای را منتشر می کند

-- پیمان ، Oct 18, 2010

سلام

خانوم سوسن.می‌خوام خودتونو فقط بذارین جای این موقعیت هائی که من الان بهشون اشاره می‌کنم و لازم نیست به کسی‌ بگین فقط ته دل خودتون ببینین عادلانه است.

فکر کنین ازدواج کردین و بد از چند سال میفهمین نازا هستین و حالا همسرتون می‌خواد به این دلیل همسر دوم اختیار کنه چه حالی‌ دارین؟حالا فکر کنین همسرتون نازا هست و شما مشکلی‌ ندارین؟آیا شما هم باید برین و همسر دیگری اختیار کنین؟آیا قانون به شما این اجازه رو میده؟نه و مشکل اینجاست آیا این برابری هست؟اگر خوبه باید برای دو طرف خوب باشه اگر نه برای هیچکس.

حالا فکر کنین شما پاسخگویی نیاز جنسی همسرتون نیستین طبقه قانون شما همسرتون می‌تونه بره و ازدواج مجدد بکنه ؟خوب حالا بر عکس همسرتون پاسخگویی نیاز جنسی شما نیست حالا چه؟پس شما هم باید بتونین ازدواج مجدد بکنین و آیا قانون به شما این اجازه رو میده؟نه و این عادلانه هست ؟اگر خوبه برای دو طرف خوبه اگر نه برای هیچکس

و اما در مورد یائسه شدن.این یه امر طبیعی برای هر زنی‌ هست زنی که سالها همپا و همراه مردش بود یعنی‌ بد از یائسه شدن باید گذشته بشه کنار؟یعنی‌ مردها اینقدر باید شهوت پرست باشند که فقط و فقط برای داشتن چند سال رابطهٔ بیشتر ازدواج مجدد؟و اگر برای داشتن فرزند است که راههای بهتری هم هست

گفتنیها بسیار است....

فقط اینکه حق گرفتنی است خانوم سوسن و تا وقتی‌ ما زنها از حق خود بگذریم به هر دلیلی که یکی‌ از اونها نا آگاهی‌ هست به هیچ جائی‌ که نمی‌رسیم هیچ اوضاع بد تر از این هم میشود

-- گیتا ، Oct 18, 2010

سوال اصلی خودتان را پیشنهاد می کنم یک بار دیگر مطالعه بفرمایید : "اگر بعد از ازدواج دلیلی برای ازدواج مجدد پیدا شد همچون برخی ضرورت‌های شخصی مثل... و یائسه شدن زن". تمامی زنان یائسه می شوند. در نتیجه این ضرورت برای تمامی مردان پیش می آید. دیگر لازم نبود از ضرورت ها ی دیگر نام ببرید. با منطق شما ازدواج مجدد همواره ضروری خواهد بود مگر آنکه خانم قبل از یائسه شدن فوت شوند.
به علاوه در نوشتار شما علاقه زیادی به دیدن هر دو طرف قضیه هست که بسیار قابل احترام می باشد. بنابراین تکلیف زنانی که شوهرانشان از عهده نیازهای جنسی و عاطفی آنها بر نمی آیند (و تعداد آنها بسیار است) به نظر شما چه کنند. چند همسری گزینه مناسبی است؟

-- مژگان ، Oct 18, 2010

زن یائسه؟! هومم پس مردان همیشه جوان می مانند؟! طفلکی ها چه گناهی دارند که باید با یک عجوزه روزگار بگذرانند؟!! با آن شکم جلو آمده جذاب و کله ی طاس دخترکش:) غبغب آویزان شان را بگو:) یادش بخیر آن نماینده مجلس حکومت را که می گفت زنان مستهلک می شوند!
حالا ما می گوییم زنان را که آدم حساب نمی کنید عزیزان؛ که متوجه باشید تمام این شرایطی که برای تعدد زوجات مردان در نظر گرفته اید برای زنان هم می تواند پیش بیاید لااقل این قوانین را طوری تغییر دهید که زنان شان و کرامت انسانی شان حفظ شود و امنیت روانی و مالی داشته باشند و مجبور به سوختن و ساختن و تحقیر شدن نباشند. یعنی مردک می خواهد خیانت کند برود به درک اسفل سافلین. اما زندگی ای که یک زن جوانی اش را پای اش گذاشته باید عادلانه و منصفانه تقسیم شود و حضانت بچه ها هم مال مادری باشد که پای زندگی مانده نه پدر خائن! کاملن هم ایرونی !

-- فاطمه ، Oct 18, 2010

چه جالب! افرادی از سنخ نویسنده ی این مقاله ،تنها جایی به یاد نیاز جنسی زنان می افتند که پای تعدد زوجات مردان در میان است وگرنه در بقیه ی موارد زن همان وسیله ی رفع نیازهای جنسی و شکمی مرد است و لاغیر!!!!!!!
در ضمن این فسادی که اگر تعدد زوجات نباشد در جامعه رخ می نماید چیست؟! مثل این که فساد و فحشا فقط وقتی اتفاق می افتد که زنان هم بخواهند به برآوردن نیازهای جنسی شان بپردازند! وگرنه تعدد زوجات و صیغه و داشتن شرکای متعدد جنسی و موس موس کردن دنبال هر زن جوان و دلفریبی از سوی مردان هوسران-ببخشید- نیازمند مرتفع کردن نیازهای غریزی مردانه! ، کاملن طبیعی است!

-- عجب ، Oct 18, 2010

به نظر من چند همسري اشكالي نداره تنها به شرط اينكه زن ها هم حق داشتن چند شوهر در آن واحد رو داشته باشند !

-- محسن ، Oct 18, 2010

پیمان عزیز، چرا به سایت توهین می کنی. کار سایت مگر چیزی غیر از نشر اخبار و نظرها باید باشد. اتفاقن آدم با خواندن چنین مقالاتی بهتر می تواند موضوعات غامض اجتماعی را دست کم برای خودش حلاجی کند. همچنین مطمئن باش که نقدهایی که از این نوشته ها می شود شخص نویسنده را به تفکر وا می دارد و چه بسا که تغییر نگرش بدهد. این خودش عین بالندگی است. اینطور نیست؟

-- مهرداد ، Oct 18, 2010

من با نويسنده موافق هستم
فضاي قلمي وقلبي پاسخ دهندگان غالبا تمسخر آميز و تحقير آميز است وقضاوت با خوانندگان بعدي باشد ولي
اينكه زن نمي تواند چند شوهر كند به دليل اختلاط و ايجاد مشكل در تشخيص پدر بچه هست و زن مي تواند در صورت نابرابري جنسي مي تواند طلاق بگيرد و شوهر توانمند ديگري را انتخاب كند
و اينكه مسائل خانوادگي پيچيده اي داريم دليل نمي شود دنبال راه حل نرويم
من با چند همسري مردان موافقم
اما شما هم اشتباه طراح خانه هاي عفاف را نكنيد كه مي خواهد براي سكس همه كنتور بذارد و همه را براه مستقيم هدايت كند و همه طبق منش مويد او رفتار كنند كه عملا نمي شود
به هر حال وجود چنين فضايي براي مبادله افكار ضروري است و با جملات زندانبانان باب تفكر و راهيابي را نبنديد زيرا كه خفاش شب فقط دنبال سكس بود كه آن شد و فقط او نبوده وتجربيات تلخ بسياري ديگر نيز هست كه سكوت كرده اند

-- بدون نام ، Oct 18, 2010

اگه تنها مشکل زنان براي چند همسري عدم تشخيص پدر بچه هست اولا که آزمايشDNA رو براي چي گذاشتن؟
ثانيا فرضا تو تبت که زنان چند شوهري اختيار ميکنن مگه چه مشکلي لاينحلي سر اين موضوع براشون پيش اومد؟ مهم اين هست که مادر اون بچه مشخصه پدرش هم بالاخره به صورت توافقي ميتونه يا شخص اول باشه يا هم به نوعي همهشون به عنوان پدر محسوب بشن. هدف تربيت و بزرگ کردن بچه هست. چه بهتر که چند تا پدر داشته باشه.
فرزندخواهي مردان ثمره نظامهاي مردسالاري هست. و گرنه در نظام هاي مادر سالار فرزند به مادر منتسب ميشده است.

-- بدون نام ، Oct 18, 2010

طبقه متوسط ایرانی خیلی تمایل دارد که فراموش کند این مدل خانواده هسته ای تک همسری مدل استاندارد سرمایه داری برای یک جامعه بورژوا است. تک همسری آنقدر در نظام بورژوایی مقدس است که حتی یک همجنسبار هم که از بیخ و بن بیرون دایره سکسوالیته نرمال قرار می گیرد باید «تک همسر» باشد.
تابوی چند همسری و خانواده گسترده محصول سرمایه داری است و البته با افول آن مدلهای دیگر خانواده شکل خواهد گرفت که اگر چشم باز کنید شکل هم گرفته است.

-- میم ، Oct 18, 2010

شاید بهترین راه این باشه که کلا ازدواج را منحل کنند و به جای دوتا اولیش را هم ممنوع کنند.

-- alber ، Oct 18, 2010

آقا یا خانم میم عزیز،

اولا این که یه ایده ای از کجا آمده و از سرمایه داری آمده یا مثل بعضی جوامع سنتی از "ته مایه داری!" مهم نیست و دلیل به درستی یا نا درستی آون ایده نمی شه.

دوما بسیاری گفتند که اصلا با چند همسری مخالف نیستند. فقط آن را هم برای زن می خواهند و هم برای مرد. اتفاقا در بعضی جوامع که زن ها چند همسر دارند دیده شده که خانواده ها موفق ترند.

مثلا در همین تبت که یکی اشاره کرد، دو یا چند برادر یک دختری را مشترکا به زنی می گیرند. دلیلش هم این است که آن جامعه خیلی فقیر است و زمین محدود. اگر هر پسری یک زن بگیرد طی چند نسل زمین قطعه قطعه می شود و بازدهی خود را از دست می دهد ولی اگر همه پسر ها یک زن را بعنوان همسر مشترک فبول کنند (که می کنند) باز هم تعداد خانوار همان یک خواهد بود و زمین تا ابد یک پارچه خواهد ماند.

حالا در این مورد چه جوابی دارید؟ اولا که ایده اش غربی و "سرمایه داری" نیست و از تبت آمده و ثانیا به درد روستا های ما هم بسیار می خورد چون در روستا های ما هم همین مشکل قطعه قطعه شدن زمین های زراعی وجود دارد و کارآیی زمین ها را بسیار پایین آورده و تبدیل شده به سرطان کشاورزی.

پس می بینید که چند همسری بانوان نه تنها بد نیست بلکه بسیار منافع هم دارد.

پس حرف این نیست که مردها چند همسری نباشند. حرف این است که زن و مرد حقوق مساوی داشته باشند.

حالا شما خودت کلاهت رو قاضی کن! اگه موافقی با چند همسری زنان و مردان (حقوق مساوی) که بگو.

اگه با چند همسری مردان موافقی ولی با چند همسری زنان مخالفی و به نظرت خیلی برخورنده است و حتی آن قدر دور از ذهنه که مثل کامنت یکی تمسخر آمیز می آد (طفلکی فکر کرده که مردم به شوخی می گن زنان چند شوهر بکنند!)، معلوم می شه که یه جورهایی عده ای مسلمون توی بچگیت رو مغرت کار کردن :)

خوش باشی

-- آریا ، Oct 18, 2010

من یک زنم زنی که سالها مجبور به تحمل زن صیغه ای و عقدی شوهرم شدم. می دانید برای چی؟ برای اینکه نمی توانستم بچه هایم را رها کنم و طلاق بگیرم. برای اینکه اگر می خواستم طلاق بگیرم مجبورم می کردند از مهریه و نفقه و فلان زهرمار دیگر چشم بپوشم و به ایشان هم کتبی بنویسم که نمی خواهم بچه هایم را ببینم و نیازی به حق ملاقات ندارم.
اگر روزی جلوی چشمتان شوهرتان همراه با زنی دیگر به اتاق خوابتان برود چه می کنید؟ خودتان را یک لحظه جای من و امثال من بگذارید.می دانید خیانت شوهر ، آن هم به بهانه پیر شدن و زائیدن چند بچه و شل شدن شکم و غیره چه طعم تلخ و گزنده ای داره؟ شاید بگوئید که خوب زن باید خودش را برای مرد آماده و سکسی نگهدارد. اما مگر زندگی فقط در سکس خلاصه می شود؟ خوب اگر زن پیر شده مرد هم پا به پای او پیر شده. به نظر من به جای دفاع از چند همسری راهی پیش پا بگذارید تا زنان به حقوق مساوی با مردان برسند. اگر مرد حق هوسرانی داشته باشد زن نیز در مقابل حق طلاق داشته باشد

-- یک خاتون ، Oct 18, 2010

و اما خطاب به سرکار خانم سوسن خانم،

احسنت و مرحبا و بنده کاملا با فرمایشات شما موافقم و خوشم آمد و از خداوند متعال می خواهم که به بنده حداقل چهار همسر مومن و متدین و بساز و کم توقع و هنرمند و کارمند و "باج نگیر" و احیانا "باج بده" و مروارید در صدف (توصیف قرانی) و حد اکثر 14 ساله و یکی پس از دیگری (زمان بندی برای یائسگی) و پر بازده (ترجیحا پسر زا) عنایت بفرماید که همه نیازهای بنده را "از همه جهت" مرتفع کنند!

تا کور شود هر آن که نتواند دید!

واقعا که کاش همه زن ها مثل شما بودند. همه خانم ها باید به امثال شما افتخار کنند. شما مظهر یک زن ایده آل هستید.
یک زن ایده ال!

-- حب النسا ، Oct 18, 2010

من نمیدونم این نویسنده دنبال چیه!!!!چرا انقدر دوست داره این مساله رو بزرگ کنه؟؟؟؟
بزارید براتون روشن کنم.شما به هیچ عنوان به جامعه فعلی ایران آشنایی ندارید.اکثر مردهای ایران امروز آنقدر درگیر مشکلات کوفتی و مزخرف روزمره هستن که اصلا اختیار کردن یک زن دیگه براشون محال و در حد یک رویاست.اون هم با این سطح توقع های بالای زنان و دختران امروز ایران!!!!
ضمنا اگه کسی توان این رو داره که همزمان میتونه عشق و محبت و پولش رو برای دوتا زنهاش(برای این میگم دو زن که اکثرا دو زنه هستن) خرج کنه به من و شما چه دخلی داره؟؟؟؟
در همین جامعه غرب مدرن و متمدن شما، سستی و فروپاشی بنیان خانواده ها داره بیداد میکنه.بهتره یکدفعه هم راجع به جامعه خودتون مطلب بنویسید.حداقل اونجا دسستون بازتره و اشراف بیشتری بهش دارید.
اینجور تحقیقات باید تمام و کمال بصورت میدانی باشد تا نتیجه گیری آن به واقعیت نزدیک باشد.منتها با جامعه بسته و متمرکز ایران( متمرکز یعنی فقط و فقط شهر تهران ملاک باشه) به جایی نخواهید رسید.

-- یلدا ، Oct 18, 2010

you said:
Susan Mohammadkhani Ghiasvand
"هیچ مردی در من حس زن بودن را زنده نکرد اما یک زن و فقط یک زن باعث شد بسیار آرزو کنم که ای کاش مرد زائیده می شدم تا می توانستم همسر همان یک زن بشوم"
خانم نویسنده- این سخنان نشان دهنده بحران هویت شماست.هیچ زنی-و هیچ مردی حاضر نیست همسرش را درآغوش فرد دیگری ببیند.کسانی که بحران هویت دارند حاضر به این نوع سنت هاتن میدهند. چه همسر اول باشند چه چندم-به قول شما.
به روانپزشک مراجعه کنید.

-- نازی ، Oct 19, 2010

البته مواردی که فرمودید اصلا پنهان نیست و بر همه آشکار هست، اشکالش این جاست که فقط نیمی از حقیقت است و به عادت همیشگیِ جمهوری اسلامی زنان و حقوقشون از قلم افتاده اند!!

-- از قلم افتاده! ، Oct 19, 2010

خاتون عزیز،

درود بر شما مادران که قهرمان واقعی هستید. من خاک پای شما را می بوسم. شما مادران فداکار خودتونو فدای پاک ترین عشق ها کردین که همون عشق به فرزند باشه. شما در شرایط سخت و نابرابر و ظالمانه ماندید و هر روز جنگیدید و می جنگید. در این جنگ سلاح شما عشقه در برابر شهوت و فداکاریه در برابر زیاده خواهی .

من نمی دونم آیا چشم حقیقت بین کسانی مثل سوسن خانم (که سعی در توجیه بی منطق ظلم و زیاده خواهی مردان مذهبی دارند) تا چه حد با شست و شوی مغزی دین اسلام بسته شده ولی امیدوارم لحظه ای خودش رو جای شما بزاره تا بفهمه که مهوع ترین چیز ظلم و نابرابریه. فهمیدن عمق فاجعه در صحنه ای که شما به تصویر کشیدید انصافا نیاز به هیچ دلیل و توجیهی نداره و آدم باید فقط کمی با انصاف باشه تا شما رو بفهمه.

-- آریا ، Oct 19, 2010

در جایی خواندم که اگر می خواهید ببینید حرفی که می زنید از نظر جنسی تبعیض آمیز است یا نه، جای مرد و زن را عوض کنید و جمله تان را دوباره بخوانید. اگر به نظرتان دارای اشکال بود بدانید که جمله اول هم اشکال دارد...
حالا ببینیم در متن مقاله چه اتفاقاتی می افتد:
اگر میل جنسی زن بیش از شوهرش باشد و شوهر توانایی ارضای همسر را نداشته باشد به زن اجازه می دهید شوهر دوم (و سوم و چهارم) انتخاب کند؟
اگر به دلیلی مثلا بروز یک بیماری ناشناخته که بسیاری از زنان را از بکشد و خلاصه آمار نشان دهد که تعداد مردان جامعه بیش از زنان شده است به زنان اجازه می دهید که تعدد شوهر داشته باشند؟
بیایید به جای توجیه بی پایه و به در و دیوار زدن برای درست نشان دادن چیزی که بدون دلیل معقول به آن اعتقاد داریم یا از آن خوشمان می آید یا هر دلیل دیگری سعی کنیم دلیل این فکرمان را پیدا کنیم و اگر واقعا پشتوانه عقلی ندارد از آن دفاع نکنیم

-- بابک ، Oct 20, 2010

من یک مردم وخوب می دونم که اگه ی مرد فقط به دید سکس نگاه کنه با ازدواج دوم که هیچ با 1000 تا زنم اگه اردواج کنی سیری نداری و دنبال 1001 می گردی و الوده اعضای جنسی می شی واز تمام نعمتهای این جهان ادم غافل میشه .من خودم تجربه کردم ولی کاملا با این دیدگاه بدرود کردم و الان احساس ارزش میکنم.

-- reza ، Oct 20, 2010

با سلام
فقط یک سوال
در شرایط مشابه اگر مرد این مشکلاتی که شما برشمردید داشته باشد آیا به زن اجازه چند همسری داده می شود؟
من می دانم بر اساس منطق و انسانیت چند همسری چه مرد و چه زن نادرست و حرام حرام حرام است
اما آنهایی که موافقند آیا این تبصره ها را در مورد زنان هم دارند؟

-- بدون نام ، Nov 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)