تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان: یکشنبه ۱۴ آذر- یکشنبه ۲۱ آذر

دولت به دنبال خانه‌نشین کردن زنان، زنان در پی کرسی‌های پارلمان

مریم حسین‌خواه

در حالی که صدور احکام حبس و بازداشت فعالان زن همچنان ادامه دارد، زنان ایرانی در سطح بین‌المللی برنده جوایز نهادهای حقوق بشری می‌شوند و در داخل ایران با وجود همه محدودیت‌ها مقام‌های اجرایی بیشتری را از آن خود می‌کنند و حتی زنان اصولگرا نیز در پی اختصاص سهمیه بیشتری به زنان در انتخابات آینده مجلس هستند.

از سوی دیگر با وجود اینکه اشتغال زنان با ابلاغ طرح‌هایی همچون «دورکاری» درمعرض خطر جدی قرار دارد، برخی مقامات دولتی اشتغال زنان را سبب اعمال خشونت بر آنان می‌دانند و با وجود اعلام آمارهایی مبنی بر ارتباط تحصیلات مادران با مرگ و میر کودکان، ترویج ازدواج دختران دبیرستانی هنوز ادامه دارد.


دو بازداشت، هفت سال حبس و یک دادگاه برای فعالان زن

بازداشت دو روزنامه نگار زن، صدور هفت سال حبس برای دو فعال مدنی، اعتصاب غذای مجدد نسرین ستوده و برگزاری دادگاه دو فعال حقوق زنان بخشی از فشارهای وارده بر فعالان سیاسی و مدنی زنان در هفته گذشته‌ است.

بازداشت روزنامه‌نگاران زن نیزهمچنان ادامه دارد. در حالیکه مادر نازنین خسروانی، روزنامه نگار زندانی همچنان در بی‌خبری از وضعیت دخترش به سر می‌برد و هیچ مقام رسمی پاسخگوی وی نیست، در هفته گذشته فرزانه روستایی و ریحانه طباطبایی دو روزنامه نگار شرق بازداشت شدند.

مریم عباسی‌نژاد، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که دراردیبهشت ماه امسال بازداشت و پس از ۸ روز آزاد شد نیز به پنج سال‌ حبس تعلیقی محکوم شده‌ است. به گزارش تحول سبز دادگاه بدوی وی را به اتهام «اجتماع و تبانی با هدف اقدام مجرمانه علیه امنیت ملی کشور»، به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

لیلا توسلی، دختر دکتر محمد توسلی، عضو ارشد حزب نهضت آزادی، نیز هفته گذشته پس از ابلاغ حکم دادگاه به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش میزان خبر وی پس از اعلام شهادت در مورد زیرگرفتن مردم با خودروی نیروی انتظامی در روز عاشورای سال گذشته به دو سال زندان محکوم شده بود.لیلا توسلی شب عاشورای سال گذشته بازداشت و به مدت دوماه در بند ۲۰۹ بازداشت بود.

مدرسه فمینیستی نیز از برگزاری دادگاه تجدید نظر فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی دو تن از فعالان جنبش زنان در قم خبر داده‌ است.

این دو فعال جنبش زنان در قم در خصوص که اردیبهشت ماه سال گذشته بازداشت شده بودند به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

تحصیلات مادران مانعی برای مرگ و میر نوزدان
مینا بیگدلی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید که ۱۵ درصد از زنان ایرانی از خشونت خانگی رنج می‌برند. این آمار در حالی است که بر اساس نتایج طرح سراسری بررسی خشونت علیه زنان که در سال ۱۳۸۳ منتشر شد، ۶۶ درصد زنان ایرانی، از اول زندگی مشترکشان تاکنون، حداقل یکبار مورد خشونت قرا گرفته‌اند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، خشونت‌های خانگی و سوء آزارهای جنسی و فیزیکی را از جمله عوامل تهدید کننده سلامت زنان دانست و گفت که افسردگی، اختلالات روحی، بی‌خوابی، تغییر در رژیم غذایی از مهمترین پیامدهای این مشکل است که در موارد شدید ممکن است موجب خودکشی شود.

وی همچنین به نقش تحصیلات مادران و پیشگیری از مرگ ومیر نوزدان پرداخت و اظهار داشت: با افزایش سطح تحصیلات مادران شاهد کاهش ۱۵ درصدی مرگ و میر نوزادان خواهیم بود.

این در حالی است که در چند ماه اخیر برخی مامات دولتی از برنامه ریزی برای ترویج و گسترش ازدواج دختران دبیرستانی خبر داده‌اند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود اشتغال زنان در خارج از خانه را دلیل سواستفاده جنسی از آنها عنوان کرد و ادامه داد: «در جوامع سنتی، اشتغال زنان نوعی برتری نسبت به مردان است اما در کشورهای در حال پیشرفت آن را نوعی تهدید برای سلامت زنان می‌دانند.»

به نظر می‌رسد مطرح کردن مجدد طرح «دور کاری» برای زنان شاغل در راستای چنین دیدگاه‌هایی در دستور کار دولت قرار گرفته‌است.

بر اساس این طرح که به گزارش جهان نیوز چندی پیش به تایید هیات دولت و رئیس جمهور رسید و ابلاغ شده‌است، زنان و به ویژه زنان داری فرزند شاغل در مشاغل تایپی، تحقیقاتی و دیگر مشاغلی که الزامی برای حضور فیزیکی در حوزه کاری خود ندارند، از خانه کار می‌کنند.

گفته می‌شود زنان به ویژه زنان بچه دار و سرپرست خانوار که در مراکز دولتی مشغول به کار هستند در اولویت اجرای طرح دورکاری قرار می‌گیرند.

طرح کاهش ساعات کاری زنان نیز از دیگر برنامه‌های دولت احمدی نژاد است که تا کنون اعتراض بسیاری از فعالان زن را در پی داشته‌است. به گفته این فعالان اینگونه طرح‌ها که در ظاهر به نفع زنان است، مانع از استخدام آنها از سوی کارفرمایان می‌شود و عملا آنها را از بازار کار حذف کرده یا نقش شان را کمرنگ می‌کند.

تلاش زنان برای حضور پررنگ در مجامع داخلی و بین‌المللی
در میان همه فشارها و محدویت‌های موجود برای زنان، اعطای جایزه «یوهان فیلیپ پالم» برای آزادی اندیشه و مطبوعات به محبوبه عباسقلی زاده، فعال جنبش زنان و انتصاب یک شهردار زن ۲۳ ساله در استان هرمزگان از جمله خبرهای خوب این هفته در حوزه زنان است.

به نوشته شهرزاد نیوز، بنیاد شورندورف ایالت بادن - وورتمبرگ آلمان با اعطای جایزه ۲۰ هزار یورویی خود به محبوبه عباسقلی زاده و یک روزنامه نگار مکزیکی اعلام کرد که ایران و مکزیک به عنوان نمونه کشورهایی برگزیده شده‌اند که فرد در آن‌ها از یک زندگی مستقلانه ترس دارد.

محبوبه عباسقلی زاده، که از سوی دادگاه به به دو سال و نیم زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده‌است هم اکنون در کش.ر هلند اقامت دارد.

در سال‌های اخیر شمار زیادی از فعالان زن ایرانی برنده جوایز معتبر بین‌المللی شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز با اعلام خبر انتصاب شکوفه شهابی پور احمدی به شهرداری شهر تازه تاسیس سرگز حاجی آباد نوشت که وی با رای شورای شهر به این سمت منصوب شده و اولین زن شهردار در استان هرمزگان است.

شکوفه شهابی پور احمدی دارای مدرک کارشناسی معماری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است و شهرداری یک شهر یکهزار و ۳۵۰ نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال بندرعباس را بر عهده گرفته‌ است.

هم‌زمان با اعلام این خبر، مریم بهروزی دبیر کل جامعه زینب گفت که این تشکل زنان در حال برنامه ریزی برای افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس نهم است و می‌خواهد که این مساله در باور سیاستمداران گنجانده شود.

این فعال زن اصولگرا به ایسنا گفت که کف تعداد نمایندگان زن در مجلس نهم، حداقل باید ۱۰ درصد باشدو در هر کمیسیون دو زن و یا از هر استان غیر از تهران دو زن در مجلس حضور داشته باشند.

وی همچنین خواستار اختصاص یک سوم از لیست پیشنهادی اصولگرایان به زنان شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)