تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - بخش پایانی

شکاف‌هایی در تابوت

حمید حمیدی

مقایسه وضعیت کنونی و قبل از انقلاب زنان ایران

در ایران بعد از انقلاب مادر جوانی به خاطر قتل فردی که می‌گوید قصد تجاوز به اورا داشته به مرگ محکوم شد و قاضی گفته بود: شکل لباس پوشیدن این خانم «زمینه را برای تجاوز او آماده کرده بود».

زنان بسیاری به خاطر ترویج اندیشه‌های برابری‌خواهانه به زندان تعلیقی محکوم شده‌اند، شورای نگهبان پای‌بندی کشور به معاهده ۱۹۸۱ سازمان ملل علیه تبعیض علیه زنان را وتو کرد.

در دوران قبل از انقلاب زمانی که زنان دارای حق رأی شدند، اولین اعتراض توسط آقای خمینی صورت گرفت، تعدد زوجات در عمل غیرقانونی شده و قوانین طلاق بر اساس برابری زن و مرد تنظیم شده بود.


سکوت تو آسایش من است

انقلاب قول حیثیت و برابری به زنان داد اما با گذشت سه دهه زنان از هر دو محرومند، جمهوری اسلامی ایران به جای دنبال کردن رویه قضایی انعطاف‌پذیری که شریعت اسلامی با آن سازگار است و خانم عبادی ترویج می‌کند، آن‌چه را فریده غیرت، وکیل پیش‌رو حقوق زنان «نسخه خشک‌استخوان» می‌خواند ترویج می‌کند.»

قوانین ایران پس از انقلاب تعدد زوجات را احیا کرد، طلاق از سوی زنان را بدون رضایت شوهر تقریباً غیرممکن ساخت و زنان را با عنوان «زناکار» به سنگسار محکوم کرد.

«در پی رشد شدید جمعیت در دهه ۱۹۸۰، برنامه‌ریزی برای خانواده نرخ باروری ملی را به دو فرزند کاهش داد، میانگین عمر زنان هفتاد و دو سال، یعنی دو سال بیش از مردان است.

در سال ۱۹۷۵ نرخ بی‌سوادی زنان در نواحی روستایی نود درصد و در شهرها بیش از چهل و پنج درصد بود.

اکنون میزان سواد در میان دختران پانزده تا بیست و چهار ساله به نود و هفت درصد رسیده است،در سال‌های گذشته، برای نخستین بار، شمار دانشجویان دختر در دانشگاه‌های دولتی بیش از شمار مردان بود.»

علی‌رغم رشد تعداد زنان تحصیل‌کرده و با توجه به تورم، خانواده‌های زیادی نیستند که بتوانند با حقوق یک نفر زندگی کنند اما اقتصاد قادر به ایجاد اشتغال نیست تا این زنان را جذب کند.

«جریانی تاریخی» در ایران به راه افتاده است. امروزه خیلی از دخترها در استان‌های ایران با پسرهایی که خود انتخاب کرده‌اند ازدواج می‌کنند نه آن‌هایی که والدین خواسته‌اند، یک دهه قبل این پدیده ناشناخته بود.


فروغ می‌گفت: تغییرات اجتماعی ایران به مفاهیمی مانند مذهب، اخلاقیات و عشق معنای تازه‌ای بخشیده است

«با این حال برخی والدین احساس خطر می‌کنند. در واقعه ای دردناک، پدری شیرازی دخترش را از تحصیل در مقطع کارشناسی که در آن قبول شده بود منع کرد و دختر خود را به آتش کشید.»

پیش از انقلاب دو زن در هیأت دولت حضور داشتند.

پس از درگیری فراوان، سن بلوغ زن از نه سال به سیزده سال افزایش یافت، مهریه نیز اکنون با توجه به تورم محسوب می‌شود و دختران می‌توانند برای تحصیل در خارج از کشور بورس دریافت کنند.

طی چند سال گذشته یکصد و پنجاه زن در سازمان‌های غیردولتی ایران سرگرم فعالیت شده‌اند.

تبدیل شدن این نهادها به حامیان موثر حقوق زنان زمان می‌برد اما این سازمان‌ها راهی برای دختران ایرانی است تا هویت خود را معرفی و اظهاروجود کنند.

سازمان‌های غیردولتی در مقابل وحشت محافظه‌کاران از جامعه مدنی به‌شدت آسیب‌پذیرند.

خشونت خانوادگی، خیانت به زناشویی و ایدز، چند برابر شده است.

فرسایش ارزش‌های خانوادگی در ایران، تبعاتی را به دنبال داشته اشت:

یک سوم پیوندهای زناشویی به طلاق منجر می‌شود، درحالی‌که در بیست سال قبل طلاق امری نادر بود.

با این حال، قضاتی که با زنان خواهان طلاق، هم‌دردی نشان دهند انگشت‌شمارند.


زنان برای تضمین موافقت شوهر با طلاق، اغلب مجبور به گذشتن از مهریه می‌شوند.

مشکلاتی مانند فحشا و اعتیاد در ایران بی‌داد می‌کند.

«هیچ‌کس نمی‌داند چه تعداد زن روسپی در تهران هست، هرچند حضور آن‌ها در گوشه کنار خیابان‌ها حاکی است شمار آن‌ها به ده‌ها هزار نفر می‌رسد، در مورد یک موضوع نیز اتفاق‌نظر وجود دارد:

اکثریت زنان خودفروش، دختران فراری از خانواده‌های فقیر و متلاشی شده‌اند و هر روز بر شمار آن‌ها افزوده و از سن آن‌ها کاسته می‌شود.»

در ایران به اشعار فروغ فرخزاد، شاعره ایرانی توجه‌ای ویژه نشان داده می‌شود. فروغ می‌گفت:

«تغییرات اجتماعی ایران به مفاهیمی مانند مذهب، اخلاقیات و عشق معنای تازه‌ای بخشیده است.»

اما با گذشت چهل و پنج سال از دوران او، بیان چنین اظهاراتی می‌توانند گوینده را راهی زندان کند ولی قضات جمهوری اسلامی نمی‌توانند انبوه زنان جوان ایرانی را از هم‌دلی با این نگاه منع کنند.

Share/Save/Bookmark

قسمت‌های پیشین:
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت اول
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت دوم
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت سوم
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت چهارم
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت پنجم
بازخوانی انقلاب ۵۷ و تأثیرات آن بر زندگی زنان - قسمت ششم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

معنی این جمله ی مبهم، «طی چند سال گذشته یکصد و پنجاه زن در سازمان‌های غیردولتی ایران سرگرم فعالیت شده‌اند.» چیست؟ یعنی چی صد و پنجاه زن؟ در کجا؟ منظورتان کدام سازمانهای غیردولتی است؟ منظورتان با چه سمتی است؟ این آمار را از کجا آورده اید؟

-- بدون نام ، Mar 2, 2010

دوست عزیز بدون نام
منظور از سازمانهای غیر دولتی،موسسات انتفاعی و اقتصادی خدماتی نیست،بلکه مراد سازمانهای مدنی-غیر دولتی و یا همان ان-جی- او ها هستند که در ایران تحت عنوان سازمان مردم نهاد(سمن)و عناوینی چون «جمعیت»، «انجمن»، «کانون»، «مرکز»، «گروه»، «مجمع»، «خانه»، «موسسه» فعالیت می کنند.که از جمله می توان به:انجمن های توانمندی زنان،کانون فرهنگی زنان،کانون مدافعان حقوق بشر،گروه صلح،و... اشاره نمود.
به نظر میرسد شما خواننده عزیز این مفهوم را با پست های مدیریتی در سازمانهای غیر دولتی یگانه پنداشته اید.
تلاش خواهم نمود در نوشته ای جداگانه روند شکل گیری سازمانهای مردم نهاد را برای اطلاع شما و دیگر هم میهنان عزیز منتشر نمایم.
با مهر و سپاس از توجه شما
حمید حمیدی

-- حمید حمیدی ، Mar 2, 2010

سرور گرامی اقای حمیدی
محبت فرموده و توضیح بفرمایید،مهریه چه نسبتی با حقوق حقه زنان در ایران دارد و علت پی گیری اقایان و خانمهای طرفدار حقوق زن برای به روز شدن نرخ و میزان مهریه جیست؟
ایا مهریه باز هم باید یکی از شرایط عقد باشد؟
ایا بهتر نیست که مقالات مربوط به حقوق زنان توسط خودشان نوشته شود و ما مردان اشکالات احتمالی انان را صرفا با نظراتمان اصلاح کنیم؟سپاسگزارم

-- mansour piry khanghah ، Mar 3, 2010

ببخشید تابلو کار کیست؟ توضیحی هم دارد؟

آیا بی بی زمانه موظف نیست از ترس قانون کپیرایت هم که شده، مشخصات نقاش تابلو را ذکرکند؟

-- اورینب ، Mar 3, 2010

بله آقاي حميدي عزيز، سوء برداشت از مفهوم كلمه ي «غيردولتي» بود وگرنه بنده واقفم كه ان جي او چيست...بهتر بود كلمه‌ي غيرانتفاعي اضافه ميشد يا داخل پرانتز ان جي او نقل ميشد.
بهرحال ممنون براي مقاله.
پي نوشت: با اين نظر بالايي كاملا موافقم، چرا زمانه وقتي از يه منبع عكس يا اثر هنري استفاده ميكنه، خالق و منبع اثر رو ذكر نميكنه؟

-- بدون نام ، Mar 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)