تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیده‌بان زنان:شنبه ۱۵ آبان- شنبه ۲۲ آبان

اصرار دولت بر ازدواج زودهنگام و تولید مثل بیشتر

مریم حسین‌خواه

ادامه بازداشت فعالان زن و فشار بر زنان زندانی سیاسی، اعلام آماری از افزایش افسردگی در زنان و بالا بودن میزان مرگ و میر مادران اخباری هستند که در هفته گذشته در حوزه زنان منتشر شده‌است.

در میان همه این خبرها، رئیس جمهور ایران و وزرای وی در فکر ازدواج دختران دانش آموز و از بین بردن کنترل جمعیت هستند و نگرانی خود را از وضعیت حجاب زنان و دوچرخه‌سواری آنها ابراز می‌کنند.

بازداشت فعالان زن ادامه دارد

در هفته گذشته موج بازداشت فعالان زن با بازداشت سه وکیل دادگستری ادامه یافت، زنان زندانی سیاسی اوین به بند متادون منتقل شدند و نسرین ستوده همچنان در اعتصاب غذای تر است.به گزارش وب سایت مجذوبان نور، سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی سه وکیل دادگستری روز شنبه ۲۲ آبان ماه هنگام بازگشت از ترکیه بازداشت شدند و هیچ گونه اطلاعی از دلیل دستگیری آنها در دست نیست.

در یک سال و نیم گذشته شمار زیادی از وکلای دادگستری بازداشت شده‌اند و نسرین ستوده وکیل مدافع بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی هم اکنون در بند ۲۰۹ اوین است.به گزارش مدرسه فمنیستی، وی که از ۱۳ شهریور ماه جاری در زندان است، روز پنج شنبه در ملاقات با همسرش گفت که به اعتصاب غذای ۹ روزه خشک خود پایان داده اما همچنان در اعتصاب غذای تر است و فقط آب می‌خورد. نسرین ستوده پیش از این نیز به مدت ۲۷ روز در اعتصاب غذا بود.

این فعال حقوق بشر تنها زندانی سیاسی نیست که در فشار قرار دارد و بنا به گزارشی که کمپین بین‌المللی حقوق بشر منتشر کرده‌ است، جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین طی روزهای گذشته به بند متادون منتقل شده و از امکان تماس تلفنی محروم شده‌اند. محرومیت از آب گرم، قطع مداوم آب، محرومیت از استفاده عادی از هواخوری و کتابخانه و سایر امکانات زندان از جمله محدودیت‌های بند متادون است.

گفته می‌شود که عالیه اقدام دوست، فعال حقوق زنانی که در حال سپری کردن محکومیت سه سال زندان است، نیز روز یکشنبه ۱۶ آبان به دلیل اعتراض به انتقال زنان زندانی سیاسی به بند متادون به سلول انفرادی منتقل شده‌ است.

از سوی دیگر انتشار خبر امضای حکم اعدام شهلا جاهد از سوی رئیس قوه قضاییه این نگرانی را ایجاد کرده که مقامات قضایی این بار نیز همچون انتشار خبر احتمال اعدام سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار در پی ایجاد یک خبر جنجالی برای در حاشیه قرار دادن وضعیت زنان زندانی سیاسی باشند.شهلا جاهد، معشوقه یکی ازفوتبالیست‌های مشهور است که به اتهام قتل همسر این فوتبالیست به اعدام محکوم شده و در ۹ سال گذشته خبرهای مربوط به وی همواره در صدر اخبار جنجالی بوده‎اند.

از نگرانی برای حجاب زنان تا آمار مرگ و میر مادران

خبرهای مربوط به حجاب نیز بخش ثابت اتفاقاتی هستند که در حوزه زنان رخ می‌دهد. هفته گذشته فراکسیون روحانیون مجلس از جانشین فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده انتظامی تهران درخواست کرد تا با حضور در این فراکسیون درباره آنچه «گسترش بی حجابی در کشور» عنوان شده، گزارش دهند.به گزارش خبرگزاری فارس این دو فرمانده پلیس روز دوشنبه درباره «نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب» به فراکسیون روحانیون مجلس پاسخگو خواهند بود.

این در حالی است که فشارهای وارده به پوشش زنان کاهش پیدا نکرده‌است و چند روز پیش نیروی انتظامی استان اصفهان اعلام کرد که از این پس با دوچرخه‌سواری زنان و اختلاط دختر و پسر در سطح شهر برخورد خواهد کرد و خبرهایی مبنی بر دیوارکشی بر دور مدارس دخترانه در رسانه‌ها منتشر شده‌ است.آن سوی دیگر خبرهای حوزه زنان که کمتر به آن توجه می‌شود اما دو برابر بودن ابتلای زنان به بیماری‌های روانی و افسردگی است.

به نوشته سایت خبر آن لاین، مجید صفاری نیا، رئیس انجمن روان شناسی اجتماعی ایران این مساله را ناشی از مسائل بیولوژیکی و شرایط محیطی می‌داند و معتقد است که نابسامانی‌های اجتماعی و قانونی نیز در این مسأله موثر است.

وی با هشدار به بالا رفتن افسردگی در زنان خانه‌دار، کار بدون دست‌مزد، فقر اقتصادی، بها ندادن به ارزش اقتصادی و اجتماعی در جامعه، قدرناشناسی نسبت به تلاش زنان خانه‌دار، خشونت، نداشتن مشارکت اجتماعی، کمبود مراکز تفریحی، بالا بودن هزینه‌ها جهت تفریح و پرکردن اوقات فراغت را از جمله علل بروز افسردگی در میان زنان خانه‌دار عنوان کرده‌ است.

هشدارها درباره بالا رفتن افسردگی و مشکلات روانی در زنان خانه دار که اغلب آنها به دلیل ازدواج‌های زودهنگام یا تولد پی در پی فرزندانشان، از ادامه تحصیلات و استغال محروم شده‌اند، مانع از این نمی‌شود که مقامات مسئول در جمهوری اسلامی همچنان بر لزوم ازدواج زودهنگام زنان و افزایش تولید مثل اصرار کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش می‌گوید ازدواج به موقع دانش‌آموزان دختر باعث محافظت آنها از آسیب‌هایی می‌شود که در جامعه در کمین آنها است.وی با بیان اینکه قرار است شیوه زندگی و آداب زناشویی، آداب معاشرت ازدواج‏، آشنایی با رفتارهای صحیح در زندگی زناشویی در کتاب‌های درسی گنجانده شود، گفت که بسیاری از مشکلات در رفتارهای اجتماعی به خاطر بالا رفتن سن ازدواج در جامعه‌ است.

انتشار خبر امضای حکم اعدام شهلا جاهد از سوی رئیس قوه قضاییه این نگرانی را ایجاد کرده که مقامات قضایی این بار نیز همچون انتشار خبر احتمال اعدام سکینه محمدی آشتیانی، در پی ایجاد یک خبر جنجالی برای در حاشیه قرار دادن وضعیت زنان زندانی سیاسی باشند

محمود احمدی‎نژاد، رئیس دولت دهم نیز روز پنج‌شنبه در سفر به شهر قزوین بار دیگر مخالفت خود را با کنترل جمعیت اعلام کرد و گفت: «کنترل جمعیت از اشتباهات بزرگی است که انجام شد چرا که این مشکل غربی‌ها بود و از ترس اینکه جمعیت ما به کشورهایشان سرازیر شود و آنها را با مشکل روبرو کند می‌گویند شما باید جمعیت خود را کنترل کنید.»

تاکید رئیس جمهور ایران بر زاد و ولد بیشتر با این توجیه که روزی در دست خدا است، در حالی صورت می‌گیرد که وزیر بهداشت از بالا بودن میزان مرگ ومیر مادران ونوزدان در ایران گله دارد و هجدهم آبان ماه در کنگره بین‌المللی زنان و زایمان گفت که آمار مرگ و میر مادران در ایران هنوز با کشورهای پیشرفته فاصله دارد و از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴ مادر در اثر زایمان می‌میرند. این آمار در کشورهای پیشرفته ۷ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است.

بنا به آمار اعلام شده از سوی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خبرگزاری مهر نیز به طور متوسط در هر ۲۴ ساعت یک مادر و ۱۳ نوزاد در کشور فوت می‌کنند.خبر خوب این هفته شاید رای نیاوردن جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در شورای اجرایی نهاد زنان سازمان ملل باشد.نامزدی ایران برای این سمت که با اعتراضات بسیاری از سوی فعالان حقوق زنان وسازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر روبرو شده بود، سرانجاک پذیرفته نشد.

«نهاد زنان» سازمان ملل متحد در یازدهم تیرماه سال جاری، با ادغام چهار بخش مختلف سازمان ملل؛ بخش پیشبرد زنان، مؤسسه بین‌المللی پژوهشی و آموزشی پیشبرد زنان، دفتر مشاوره ویژه مسائل جنسیتی و صندوق توسعه برای زنان، به ریاست میشل باشله، رئیس جمهوری پیشین شیلی تأسیس شد و قرار است فعالیت خود را از ژانویه ۲۰۱۱ آغاز کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خانم حسين خواه تشويق به توليد مثل بيشتر يعني بوي جنگ،يعني نياز به گوشت دم توپ. اين كه ديگر اينقدر فلسفه بافي نميخواهد.

-- بدون نام ، Nov 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)